Hoe werkt dit forum?

Tiberius
Administrator

Re: Hoe werkt dit forum?

Bericht door Tiberius »

Liever niet teveel gezeur over taal hier op het forum.
Niet iedereen heeft een tien voor taal; wees blij wanneer je dat wel hebt en heb medelijden met onze dyslectische medeforummers.
Mochten er echt ondragelijke zaken zijn, PB mij dan maar of voor ondergenoemde zaken de admin.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Liever niet teveel gezeur over taal hier op het forum.
Niet iedereen heeft een tien voor taal; wees blij wanneer je dat wel hebt en heb medelijden met onze dyslectische medeforummers.
Mochten er echt ondragelijke zaken zijn, PB mij dan maar of voor ondergenoemde zaken de admin.
In het algemeen doe ik dat ook niet, maar zo'n topictitel zie je iedere keer weer, dus vandaar... :) Misschien kunnen moderators erop letten dat topictitels met een hoofdletter beginnen en dat eigennamen in zo'n titel met een hoofdletter geschreven worden? Dan hoef ik er niet steeds over te zeuren. :super
Auto

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Liever niet teveel gezeur over taal hier op het forum.
In het algemeen doe ik dat ook niet, maar zo'n topictitel zie je iedere keer weer, dus vandaar... :) Misschien kunnen moderators erop letten dat topictitels met een hoofdletter beginnen en dat eigennamen in zo'n titel met een hoofdletter geschreven worden? Dan hoef ik er niet steeds over te zeuren. :super
Iedereen die fouten ziet staan in topic titels meld deze maar via de meldknop. Dan is er wel een moderator in de buurt die het aanpast en krijgen we niet elke keer die opmerkingen hier op het forum.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zita schreef:Kunnen de subtitels van de fora aangepast worden?

Bij politiek gaat het nog over het Kabinet-Balkenende (zelfs zonder koppelteken), bij het Midden-Oosten over een questie, bij Boeken over het boek wat jij belangrijk vindt ipv dat jij belangrijk vindt, bij Uit de krant staat er een spatie teveel voor het uitroepteken, bij PC en Internet staat ect in plaats van etc,
bij Vrijetijdsbesteding staat na hobby's een spatie teveel, bij het Midden-Oosten is een koppelteken verdwenen, bij Overige staat een spatie teveel tussen thuishoren, en bij Forumzaken mag modereerbeleid gewoon als één woord.
Wat een zeur ben ik toch. Maar 't staat zo lelijk.

Wat is trouwens de bedoeling van Actuele Zaken en Uit de krant? Het lijkt elkaar qua onderwerp nogal te overlappen. Bovendien gaan actuele zaken altijd ergens over, hetzij kerk, hetzij politiek, vrijetijdsbesteding, muziek of boeken, dus iedere actuele kwestie kan beter elders besproken worden.
Het enige wat overblijft is Wist je dat, maar dat lijkt best wel op een Overig onderwerp.
Zit er een bepaalde gedachte achter?
kun je je zinnen niet in gedachten verdelen. Nu lijkt het zo ad rem....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Bert, ik antwoord je hier maar om de andere topic niet te vervuilen. Het is niet 'fout' om Engelse woorden in het Nederlands te introduceren. En het is juist heel interessant dat deze woorden aan het Nederlandse taaleigen worden aangepast: bannen-bande-geban(ne)d. Zo zit het Nederlandse werkwoordenmodel in ons hoofd ingebakken, dat we buitenlandse woorden gewoon in dat model voegen. Dat is niet fout, dat is het interessante van taal. Nog een voorbeeld: downloaden -downloadde - gedownload. Niemand heeft gezegd dat we dat zo moesten doen, dat gaat vanzelf zo. Omdat we Nederlanders zijn. Geweldig toch? :)
Upquark

Bericht door Upquark »

Je vergeet de mooiste: deleten / deletete / gedeletet

:jongle
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Bert Mulder
Contacteer:

:deg
Upquark schreef:Je vergeet de mooiste: deleten / deletete / gedeletet

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Upquark schreef:Je vergeet de mooiste: deleten / deletete / gedeletet

:haha :haha
refo

Bericht door refo »

En ad rem is ook wat anders, Bert.

Laten we afspreken dat wij niets zeggen over jouw Nederlands. Dat is voor ons wel begrijpelijk, maar niet altijd gebruikelijk Nederlands.
En jij zegt niets over ons Nederlands. Woorden als: harddisc, computer, spacebar, topic, saven, deleten, outsourcen, payrollen, feedback, meeting, passwo(o)rd, kids, memory, single, date, deal, mediation zijn allemaal Nederlandse woorden. Met een Engelse oorsprong, dat wel.

Duitsers hebben daar eigen woorden voor verzonnen, waardoor je bijna niet met ze kunt praten over computers, bijvoorbeeld.
Want wat is speichern, Rechner, Festplatte?
De mooiste vind ik persoonlijk: Leertaste.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:En ad rem is ook wat anders, Bert.

Laten we afspreken dat wij niets zeggen over jouw Nederlands. Dat is voor ons wel begrijpelijk, maar niet altijd gebruikelijk Nederlands.
En jij zegt niets over ons Nederlands. Woorden als: harddisc, computer, spacebar, topic, saven, deleten, outsourcen, payrollen, feedback, meeting, passwo(o)rd, kids, memory, single, date, deal, mediation zijn allemaal Nederlandse woorden. Met een Engelse oorsprong, dat wel.

Duitsers hebben daar eigen woorden voor verzonnen, waardoor je bijna niet met ze kunt praten over computers, bijvoorbeeld.
Want wat is speichern, Rechner, Festplatte?
De mooiste vind ik persoonlijk: Leertaste.
lol

weet niet waarom ik 'ad rem' gebruikte, slaat nergens op...

abrupt, zou beter zijn...
huisman

Bericht door huisman »

Verengelsing van het nederlands:Who cares ?

Op deze site kun je trouwens een leuk boekje downloaden (binnenhalen) met nederlandse alternatieven voor in onze taal gebruikte engelse woorden.

http://www.taalverdediging.nl/ bij publicaties. (hier enkele voorbeelden)
account rekening
additive toevoeging
appeal aantrekkingskracht
asap z.s.m.
at random willekeurig
at your service tot uw dienst
auto date auto op afspraak
babysitten oppassen
baseline achterlijn
batch lading, partij
beachvolleyen strandbal(len)
bean-bag klapkogel
burkini boerkini
cash cow omzetdrijver
charity liefdadigheid
chatbox keuvelplek, babbelplek
chatten webkeuvelen, -babbelen
cheeseburger kaasburger
chickenburger kippenburger
copyshop kopieerwinkel
customer service klantendienst
database gegevensbank
desk werktafel; balie
disk schijf(je)
diskdrive schijfstation
e-mail e-post
event gebeurtenis
faq vvv
feasibility study haalbaarheidsonderzoek
fifty fifty sam sam; half om half; 50%
floppy schijfje
gameboy computerspelletje
golden goal beslissende doelpunt
handle with care voorzichtig behandelen
happy meal verrassingsmaal
harddisk vaste schijf
hattrick 3 doelpunten door zelfde persoon
headphone hoofdtelefoon
homemade thuis gemaakt
homepage thuispagina
ice tea ijsthee
input inbreng
interface raakvlak
juice sap
jukebox muziekautomaat
junkmail plaagpost
lemon citroen
lock 'n go vast tot straks
longdrink drankje
longlist tiplijst
macdrive autoafhaalrestaurant
mainstream voornaamste stroming
manual handleiding
matchpoint beslissende punt
memory-stick usb-pen
middle of nowhere ver van de bewoonde wereld
mind you pas op
mint munt
native speaker moedertaalspreker
next door hiernaast
no go area verboden gebied
on speaking terms op goede voet
outlet afzetgebied
palmtop handcomputer
penalty strafschop
poll peiling
referee scheidsrechter
saven opslaan
screensaver schermbeveiliger
servicecounter klantenbalie
shortlist toplijst
shuttle pluimbal
slip of the tonque loslippigheid
spirit bezieling
spreadsheet rekenblad
stay close blijf in de buurt
stop and go opstapper
streetdance straatdans; horlepiep
sudden death abrupt einde
summary samenvatting
take it or leave it graag of niet
thumbnail klikplaatje
trademark handelsmerk
tranquillizer kalmeringsmiddel
unfair onredelijk
waterproof waterbestendig
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Op een ander forum kwam ik een leuke button tegen te weten "Afdrukweergave" Dit geeft meteen een printversie van een topic. Zit zo iets ook op het RF ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:Op een ander forum kwam ik een leuke button tegen te weten "Afdrukweergave" Dit geeft meteen een printversie van een topic. Zit zo iets ook op het RF ?
ja grapjas, precies boven je bericht.....

rechts schuin onder "nieuw antwoord" naast abonneer en bladwijzer....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:Op een ander forum kwam ik een leuke button tegen te weten "Afdrukweergave" Dit geeft meteen een printversie van een topic. Zit zo iets ook op het RF ?
ja grapjas, precies boven je bericht.....

rechts schuin onder "nieuw antwoord" naast abonneer en bladwijzer....
Sorry :banghead Ben vaak in zulke verhitte discussies dat dat mij nog nooit opgevallen was. Bedankt :super
Arie

Bericht door Arie »

Om dan toch maar wel een gadget te noemen van 'een ander forum'; op 'een ander forum' blijft de button 'toon actieve onderwerpen' (en 'forumoverzicht') altijd in de bovenste balk zichtbaar. Erg handig. Kan dat hier ook?
Plaats reactie