Verwachte boeken theologie

caprice

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door caprice »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:Mag dit topic onder het kopje "materialistische hebbedingentjes" worden geplaatst? Naast de auto's, de hoeden enzo?
Misschien kan premier Rutten oproepen om het CPB te verslaan door allemaal deze boeken te kopen. :huhu
In het kader van de christelijke soberheid?
huisman schreef:Het is mij trouwens een raadsel dat jij deze uitgave schaart onder materialistische hebbedingentjes. Ik hoop dat deze uitgave tot zegen mag zijn voor velen. Er zulllen weinig predikanten zijn die deze uitgave niet aanschaffen.
Ik hoop dat vele predikanten (of kerkenraden) het boek aanschaffen in de bibliotheek zetten. 't zijn tenslotte vele delen en daar kunnen vele mensen tegelijk van genieten. Ook hoop ik dat predikanten (en anderen) het digitaal aanschaffen. (Alhoewel ik wat huiverig ben voor het gesmijt met citaten op fora wat wel weer heel makkelijk erdoor wordt). Het is wel veel goedkoper, veel mnder verkwistend en het spaart het milieu. De reden dat het zo niet wordt gedaan maar dat het zonodig in de eigen boekenkast als fysiek boek moet staan, dat noemt men nu materialisme.
Met in acht neming en instemming van het bericht van Huisman de volgende toevoeging:

Materialisme zit niet in een ding, maar in een mens. Hoe is je gezindheid of gesteldheid?
Is het een begeerte dat Jesaja verklaard wordt, en dat het tot zegen gesteld zou mogen worden voor de ziel? Dan kan de daad van aanschaf zeker niet gezien worden als een offer aan het materialisme, doch meer als het gebruik maken van de beschikbare genademiddelen die de Heere middelijkerwijs ons nog wil geven.

Mijn persoonlijke voorkeur zou liggen bij de boeken zelf, aangezien ik met al die digitale en moderne hebbedingetjes zoals een e-reader weinig heb. Of is dat soms een statussymbool, zo'n ding?

Ik wacht wel tot men massaal de oude drukken zal gaan storten bij de antiquariaten of op marktplaats. Als de prijzen dan dalen, hoop ik mijn slag wel te slaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Ik hoop dat vele predikanten (of kerkenraden) het boek aanschaffen in de bibliotheek zetten. 't zijn tenslotte vele delen en daar kunnen vele mensen tegelijk van genieten. Ook hoop ik dat predikanten (en anderen) het digitaal aanschaffen. (Alhoewel ik wat huiverig ben voor het gesmijt met citaten op fora wat wel weer heel makkelijk erdoor wordt). Het is wel veel goedkoper, veel mnder verkwistend en het spaart het milieu. De reden dat het zo niet wordt gedaan maar dat het zonodig in de eigen boekenkast als fysiek boek moet staan, dat noemt men nu materialisme.
Acht je het ook mogelijk dat er mensen zijn die nog steeds liever een fysiek boek in handen hebben i.p.v. het lezen van een scherm, pc of Ipad? Als ik iets digitaal heb, lees ik het dus niet...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Is materialisme niet het teveel bezig zijn met aardse zaken die ons bij Christus vandaan houden/trekken?
Als iemand theologische boeken koopt om te lezen (dus niet voor de sier) die hem of haar dichter bij Christus brengen/houden is dat toch geen materialisme?

Het kan dus in kleine uitgaven liggen én in grote.
Het hoeft dus niet. Het ligt er maar aan hoe we met dingen omgaan. En waar het ons brengt. En of het ons des te meer aan de aarde doet vastkleven.
WimA

Bericht door WimA »

Als al de reactie's op mijn posting net zo selectief lezen in dit nieuwe, peperdure, boek dan wordt het pas echt een "waste of time and money"
Ik hoop derhalve dat als men het boek koopt men dan ook leest wat er staat.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:Als al de reactie's op mijn posting net zo selectief lezen in dit nieuwe, peperdure, boek dan wordt het pas echt een "waste of time and money"

..en het zou absoluut niet aan jouw posting kunnen liggen ? Als iedereen mijn posting verkeerd begrijpt zou ik eerst de schuld bij mijzelf zoeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Is materialisme niet het teveel bezig zijn met aardse zaken die ons bij Christus vandaan houden/trekken?
Als iemand theologische boeken koopt om te lezen (dus niet voor de sier) die hem of haar dichter bij Christus brengen/houden is dat toch geen materialisme?

Het hoeft dus niet. Het ligt er maar aan hoe we met dingen omgaan. En waar het ons brengt. En of het ons des te meer aan de aarde doet vastkleven.
Soms is het kopen van eten, dus een aards ding (evt. voor iemand anders) nuttiger dan het kopen van een theologisch boek.
Het laatste lijkt ons dichter bij Christus te brengen, maar dat is op deze manier schijn.
Daarbij zeg ik natuurlijk niet dat Huisman en anderen geen (duur) theologisch boek aan mogen schaffen!
Maar ik heb af en toe wel mijn bedenkingen hierbij.
Ik vind het van een andere orde als een predikant dit koopt, als naslag- en studiewerk.
Bestaat het gevaar niet als je zoveel theologische boeken in je kast hebt staan, dat ze elkaar toch tegen gaan spreken?
Of dat het een (te)veelheid van woorden gaat worden?
Dat het gaat om de waarheid van de schrijver, i.p.v. de eigen beleving?
Het is een vraag en geen oordeel, laat dit duidelijk zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:Als al de reactie's op mijn posting net zo selectief lezen in dit nieuwe, peperdure, boek dan wordt het pas echt een "waste of time and money"
..en het zou absoluut niet aan jouw posting kunnen liggen ? Als iedereen mijn posting verkeerd begrijpt zou ik eerst de schuld bij mijzelf zoeken.
Hoezo zorgt mijn posting ervoor dat deze (o.a. door jouw) selectief wordt gelezen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Bestaat het gevaar niet als je zoveel theologische boeken in je kast hebt staan, dat ze elkaar toch tegen gaan spreken?
Als ze niet in je kast staan, kunnen ze elkaar ook tegenspreken. ;) Het is normaal dat schrijvers elkaar tegenspreken, zelfs kan iemand zichzelf tegenspreken. Calvijn wijst hier al op voorin zijn Institutie, als hij het zich beroepen op 'oudvaders', gebeurde toen ook!, relativeert.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
helma schreef:Is materialisme niet het teveel bezig zijn met aardse zaken die ons bij Christus vandaan houden/trekken?

Soms is het kopen van eten, dus een aards ding (evt. voor iemand anders) nuttiger dan het kopen van een theologisch boek.
Het laatste lijkt ons dichter bij Christus te brengen, maar dat is op deze manier schijn.
Daarbij zeg ik natuurlijk niet dat Huisman en anderen geen (duur) theologisch boek aan mogen schaffen!
Ik vind het van een andere orde als een predikant dit koopt, als naslag- en studiewerk.
Bestaat het gevaar niet als je zoveel theologische boeken in je kast hebt staan, dat ze elkaar toch tegen gaan spreken?
1. Ja ook theologische boeken kunnen je op een verkeerde manier bezetten.
2. Het geld wat anderen uitgeven aan Tablets/laptops/smartphones spaar ik uit en daar koop ik zo af en toe een boekje van. (Ik typ dit op onze gezins PC van 10 jaar oud)
3. 3 boeken hebben vroeger in mijn leven een diepe indruk nagelaten. Bron van zaligheid van R.M. McCheyne, de viervoudige staat van Thomas Boston,de Hoofdsom van de geloofsleer van Thomas Watson. Dat heeft bij mij een liefde gegeven tot veel lezen.
4. Als je als alleenverdiener voor een gezin met 6 kinderen het inkomen moet binnenbrengen hou je geld over op het moment dat ze gaan uitvliegen.
5. De crisis gaat ons geheel en al voorbij, dat is iets om dankbaar voor te zijn.
6. Ik koop geen boeken voor de sier en ook geen boeken die elkaar wezenlijk tegenspreken.
7. Ik begrijp niet waarom ik mijzelf probeer te verdedigen
8. Daar hou ik dan ook maar mee op.
9. Ik ga maar eens wat lezen.
10.....en vanmiddag even naar de boekwinkel. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:7. Ik begrijp niet waarom ik mijzelf probeer te verdedigen
:super
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:

1. Ja ook theologische boeken kunnen je op een verkeerde manier bezetten.
2. Het geld wat anderen uitgeven aan Tablets/laptops/smartphones spaar ik uit en daar koop ik zo af en toe een boekje van. (Ik typ dit op onze gezins PC van 10 jaar oud)
3. 3 boeken hebben vroeger in mijn leven een diepe indruk nagelaten. Bron van zaligheid van R.M. McCheyne, de viervoudige staat van Thomas Boston,de Hoofdsom van de geloofsleer van Thomas Watson. Dat heeft bij mij een liefde gegeven tot veel lezen.
4. Als je als alleenverdiener voor een gezin met 6 kinderen het inkomen moet binnenbrengen hou je geld over op het moment dat ze gaan uitvliegen.
5. De crisis gaat ons geheel en al voorbij, dat is iets om dankbaar voor te zijn.
6. Ik koop geen boeken voor de sier en ook geen boeken die elkaar wezenlijk tegenspreken.
7. Ik begrijp niet waarom ik mijzelf probeer te verdedigen
Je hoeft je niet te verdedigen, want je wordt niet aangevallen :)
Ik stelde deze vraag in het algemeen.
Ik koop zelf alleen een theologisch boek vanwege andere redenen en zeer selectief.
Omdat ik van mezelf wel weet dat ik ze dan echt niet allemaal intensief ga lezen.
Ik heb wat theologische boeken geërfd en deze zijn van bijzondere waarde omdat de eigenaar aantekeningen erin had gemaakt.
Veel genoegen in de boekwinkel vanmiddag, laat ons weten wat het geworden is :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
caprice schreef:
huisman schreef:Hier ga ik voor sparen.....(of ik vraag het op mijn verjaardag) Weet ook iemand wat op de bijgeleverde CD-ROM staat?

Hellenbroek, A - Evangelische Jesaja (8dl)

Afbeelding
Ik weet niet wanneer je jarig ben, maar de verschijning van dit werk is is al enkele malen, volgens mij inmiddels al enkele jaren uitgesteld. Het verbaast me niets als dat weer gebeurt. Je zult dan in elk geval genoeg tijd hebben om te sparen.

Maar als iemand zijn oudjes weg wil doen, de 4-delige oude druk voor de helft van de intekenprijs, houd ik me aanbevolen...
Dit werk is inmiddels verschenen. Met mijn spaargeld is het ook dik in orde dus wacht ik maar niet op mijn verjaardag. :huhu
Gisteren een mooi interview in het RD met één van de hertalers.
Het voorstel om sponsors te zoeken is wel een goed idee ;)
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:
caprice schreef:
huisman schreef:Hier ga ik voor sparen.....(of ik vraag het op mijn verjaardag) Weet ook iemand wat op de bijgeleverde CD-ROM staat?

Hellenbroek, A - Evangelische Jesaja (8dl)

Afbeelding
Ik weet niet wanneer je jarig ben, maar de verschijning van dit werk is is al enkele malen, volgens mij inmiddels al enkele jaren uitgesteld. Het verbaast me niets als dat weer gebeurt. Je zult dan in elk geval genoeg tijd hebben om te sparen.

Maar als iemand zijn oudjes weg wil doen, de 4-delige oude druk voor de helft van de intekenprijs, houd ik me aanbevolen...
Dit werk is inmiddels verschenen. Met mijn spaargeld is het ook dik in orde dus wacht ik maar niet op mijn verjaardag. :huhu
Gisteren een mooi interview in het RD met één van de hertalers.
Het voorstel om sponsors te zoeken is wel een goed idee ;)
Als jij en Luther de marathon gaan lopen sponser ik € 0,50 per gelopen kilometer mits de marathon binnen 24 uur voltooid wordt :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Auto schreef:Het voorstel om sponsors te zoeken is wel een goed idee ;)
Als jij en Luther de marathon gaan lopen sponser ik € 0,50 per gelopen kilometer mits de marathon binnen 24 uur voltooid wordt :huhu
Dat is 600 km. per 24 uur.
Dan moet je 25 km per uur lopen....:) Grapjas.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

600 km???
Plaats reactie