Welke muziek beluister je nu? [4]
- JolandaOudshoorn
- J.C. Philpot
Ach ja, moet kunnen...J.C. Philpot schreef:Radio 4 Zomeravondconcert - Georg Friedrich Händel, the Messiah.
Tijdens onze vakantie kan ik nog naar een Matthäus Passion, hartje zomer...
Maar ga je het ook doen?Hendrikus schreef:Ach ja, moet kunnen...J.C. Philpot schreef:Radio 4 Zomeravondconcert - Georg Friedrich Händel, the Messiah.
- Christiaan
De orginele versie? Of de transcriptie?jvdg schreef:Ik zou nu het liefst, maar dan moet ik echt zoeken, de Orgelconcerten van Händel opzetten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
Nu geeft u toch het antwoordjvdg schreef:Weet ik echt niet, maar het gaat mij primair om de rijke compositie en het schitterende samenspel tussen orgel en orkest.Christiaan schreef:De orginele versie? Of de transcriptie?jvdg schreef:Ik zou nu het liefst, maar dan moet ik echt zoeken, de Orgelconcerten van Händel opzetten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Misschien een vreemde vraag: Maar zien jullie een relatie tussen deze wonderschone concerten en het religieuze in het werk van Bach c.s.?Christiaan schreef:Nu geeft u toch het antwoordjvdg schreef:Weet ik echt niet, maar het gaat mij primair om de rijke compositie en het schitterende samenspel tussen orgel en orkest.Christiaan schreef:De orginele versie? Of de transcriptie?jvdg schreef:Ik zou nu het liefst, maar dan moet ik echt zoeken, de Orgelconcerten van Händel opzetten.
Nee, niet nadrukkelijk in elk geval.jvdg schreef:Misschien een vreemde vraag: Maar zien jullie een relatie tussen deze wonderschone concerten en het religieuze in het werk van Bach c.s.?
De Händel-concerten waren pauzemuziekjes bij de uitvoeringen van zijn oratoria etc. Maar ach, sommige sinfonia's uit Bach-cantates spetteren ook van blijmoedigheid (Cantate 29 bijvoorbeeld): dat had ook een deel uit een orgelconcert kunnen zijn. Maar toch... Händel is geen Bach....
Denk 't niet... Hoewel ik Suzuki best eens live zou willen meemaken. Ach, wie weet...wim schreef:Maar ga je het ook doen?Hendrikus schreef:Ach ja, moet kunnen...J.C. Philpot schreef:Radio 4 Zomeravondconcert - Georg Friedrich Händel, the Messiah.
Ben het met je eens in de wetenschap dat, voorzover ik weet, Händel geen binding had (muzikaal gezien) met enige religie.Hendrikus schreef:Nee, niet nadrukkelijk in elk geval.jvdg schreef:Misschien een vreemde vraag: Maar zien jullie een relatie tussen deze wonderschone concerten en het religieuze in het werk van Bach c.s.?