Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Bert Mulder »

oesterschelpje schreef:Dat is dus jouw mening, jij vind dat en meent dat jouw stelling gerechtvaardigd is.
Terwijl ik nergens in de Bijbel terug kan vinden dat de Heere Jezus iemand buitensloot vanwege deze stelling.
Ik lees nergens dat de Heere verboden heeft dat de doop in een dienst door de weeks plaats vindt, omdat naaste familieleden er anders niet bij kunnen zijn, of omdat er dan minder gemeenteleden in de kerk kunnen zitten.

Het laatste avondmaal heeft de Heere Jezus alleen met zijn discipelen gehouden, niet met heel de kerkelijke gemeente van Jeruzalem.
Nergens lees ik dat de Heere Jezus op zondag is gedoopt, omdat er dan veel gemeenteleden aanwezig konden zijn....

Doe dat tot MIJN gedachtenis, of dat nu in een klein gezelschap is of in een grote kerkelijke gemeente.
Het gaat om de eer des Heeren!!!
Dit is niet mijn mening. Dit is wat de Schrift leert. Niet in een tekst hier of daar, maar door de hele Schrift heen.

De sacramenten zijn tot de versterking van het geloof der gemeente. Hoe kan dat functioneren als de gemeente er niet is?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

oesterschelpje schreef:Dat is dus jouw mening, jij vind dat en meent dat jouw stelling gerechtvaardigd is.
Terwijl ik nergens in de Bijbel terug kan vinden dat de Heere Jezus iemand buitensloot vanwege deze stelling.
Ik lees nergens dat de Heere verboden heeft dat de doop in een dienst door de weeks plaats vindt, omdat naaste familieleden er anders niet bij kunnen zijn, of omdat er dan minder gemeenteleden in de kerk kunnen zitten.

Het laatste avondmaal heeft de Heere Jezus alleen met zijn discipelen gehouden, niet met heel de kerkelijke gemeente van Jeruzalem.
Nergens lees ik dat de Heere Jezus op zondag is gedoopt, omdat er dan veel gemeenteleden aanwezig konden zijn....

Doe dat tot MIJN gedachtenis, of dat nu in een klein gezelschap is of in een grote kerkelijke gemeente.
Wanneer de gemeente vaste doopzondagen heeft, dan is het niet juist om deze voor familie te verplaatsen naar door-de-weekse dagen. Vaak is zo'n gemeente al druk bezet in de week.
Wanneer de gemeente flexibeler is en geen activiteiten dan alleen kerkdiensten door de week heeft, dan lijkt het mij geen bezwaar om een doopdienst door- de week te houden, aangezien de gemeente gewend is aan door de weekse diensten en daar ook (nog) ruimte voor heeft.

Hoe dan ook, gasten dienen zich aan te passen aan de gemeente van de dopeling en om dat om te draaien lijkt mij geen goede zaak.
Ik ben het dus met Bert eens!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Bert Mulder schreef:

Dit is niet mijn mening. Dit is wat de Schrift leert. Niet in een tekst hier of daar, maar door de hele Schrift heen.

De sacramenten zijn tot de versterking van het geloof der gemeente. Hoe kan dat functioneren als de gemeente er niet is?
De gemeente is er wel, ze wordt opgeroepen om in de dienst samen te komen.
De sacramenten zijn tot versterking van het geloof, niet van het geloof van de gemeente, maar van het geloof persoonlijk!!
Als je geen behoefte hebt om je ziel ook door de weeks te voeden met het samenkomen in de gemeente heb je geen levendig geloof.
Het is een dagelijks begenadigd worden met het Hemelse Manna!

Bovenstaande mening is dus wel een mening van jezelf, want ik kan jouw stelling niet in de Bijbel terug vinden.
Het is dus een interpretatie van jezelf, hoe jij de Bijbel leest.
Dat geldt dus hetzelfde voor mensen met gewetensbezwaren om op zondag te reizen.
Dat staat ook niet letterlijk in de Bijbel, maar deze mensen voelen dit als sabbatsontheiliging.
Dan zijn we precies waar ik je steeds op gewezen heb, iedereen leest de Bijbel op zijn/haar wijze en vormt hierover zijn/haar mening.
Als die mening afwijkt van de jouwe en de Bijbel daar niet concreet iets over meldt,kunnen we te vuur en te zwaard onze eigen mening blijven verdedigen met allerlei vage termen.

We kunnen beter minder stellig zijn met onze scherpe meningen die we niet terug kunnen vinden in Gods woord en de mening van een ander respecteren zonder mitsen en maren, zoals ik al eerder aan heb gegeven.
Laten we maar elkaars voeten wassen en trachten te buigen, ipv de ander de oren te wassen.
Ik ben blij dat onze kerkelijke gemeente hier geen punt van maakt, maar deze mening respecteert.
Daardoor hebben onze (groot)ouders en vele (groot)ouders van andere gemeenteleden de doop en belijdenisdiensten van onze en hun kleinkinderen bij kunnen wonen!
oesterschelpje

JolandaOudshoorn schreef:

Wanneer de gemeente vaste doopzondagen heeft, dan is het niet juist om deze voor familie te verplaatsen naar door-de-weekse dagen. Vaak is zo'n gemeente al druk bezet in de week.
Wanneer de gemeente flexibeler is en geen activiteiten dan alleen kerkdiensten door de week heeft, dan lijkt het mij geen bezwaar om een doopdienst door- de week te houden, aangezien de gemeente gewend is aan door de weekse diensten en daar ook (nog) ruimte voor heeft.

Hoe dan ook, gasten dienen zich aan te passen aan de gemeente van de dopeling en om dat om te draaien lijkt mij geen goede zaak.
Ik ben het dus met Bert eens!
Onze gemeente kent veel activiteiten en heeft een volle agenda.
Toch is er juist ook voor gewetensbezwaarden ruimte, wat zeer samenbindend werkt!
Bert Mulder
Contacteer:

oesterschelpje schreef: We kunnen beter minder stellig zijn met onze scherpe meningen die we niet terug kunnen vinden in Gods woord en de mening van een ander respecteren zonder mitsen en maren, zoals ik al eerder aan heb gegeven.
Laten we maar elkaars voeten wassen en trachten te buigen, ipv de ander de oren te wassen.
Ik ben blij dat onze kerkelijke gemeente hier geen punt van maakt, maar deze mening respecteert.
Daardoor hebben onze (groot)ouders en vele (groot)ouders van andere gemeenteleden de doop en belijdenisdiensten van onze en hun kleinkinderen bij kunnen wonen!
Ben blij dat je mijn mening respecteert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
oesterschelpje

Bert Mulder schreef:
oesterschelpje schreef: We kunnen beter minder stellig zijn met onze scherpe meningen die we niet terug kunnen vinden in Gods woord en de mening van een ander respecteren zonder mitsen en maren, zoals ik al eerder aan heb gegeven.
Ben blij dat je mijn mening respecteert.
Ja, ik respecteer jouw mening.
Ik hoop dat je ooit ook zover komt om de mening van de gewetensbezwaarden te respecteren zonder mitsen en maren. :hum
Bert Mulder
Contacteer:

oesterschelpje schreef: Ja, ik respecteer jouw mening.
Dat heb je anders wel DUIDELIJK aangetoont....niet
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:even terzijde, Albion, waarom ben je altijd in de aanval?

In de aanval, Bert? Ik probeer te begrijpen waarom je zegt dat het een Bijbels standpunt is. Nu heb ik de verschillende quotings gelezen en zie ik dat je er niet op tegen bent dat het ook door de weeks kan plaatsvinden.
Jij hebt er alleen problemen mee dat de familie het voor het zeggen zou hebben wanneer de doop zal plaatsvinden. Maar zo bedoel ik dat niet.
De doopplechtigheid wordt vastgesteld wanneer een dominee bij ons een spreekbeurt heeft. Soms is dat op zondag en dan wordt het kind op zondag gedoopt. De familie zorgt voor een oplossing voor degenen die principieel tegen auto rijden op zondag is. Het gebeurt bij ons vaak door de weeks omdat er dan een dominee is die komt preken. Deze datum wordt doorgegeven aan de familie en die komen of komen niet, maar wij passen ons dus aan de kerkdiensten aan.

@ hoe heet het topic ook alweer, Bert? :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

albion schreef:

In de aanval, Bert? Ik probeer te begrijpen waarom je zegt dat het een Bijbels standpunt is. Nu heb ik de verschillende quotings gelezen en zie ik dat je er niet op tegen bent dat het ook door de weeks kan plaatsvinden.
Jij hebt er alleen problemen mee dat de familie het voor het zeggen zou hebben wanneer de doop zal plaatsvinden. Maar zo bedoel ik dat niet.
De doopplechtigheid wordt vastgesteld wanneer een dominee bij ons een spreekbeurt heeft. Soms is dat op zondag en dan wordt het kind op zondag gedoopt. De familie zorgt voor een oplossing voor degenen die principieel tegen auto rijden op zondag is. Het gebeurt bij ons vaak door de weeks omdat er dan een dominee is die komt preken. Deze datum wordt doorgegeven aan de familie en die komen of komen niet, maar wij passen ons dus aan de kerkdiensten aan.

nu verander je het onderwerp...

Ik had een discussie met Henriette over onze gebruiken hier in Edmonton, waar je inmenging meende te moeten hebben....

dus waarom die aanval? Want ik heb mijn standpunt niet veranderd, en die heb ik toch van het begin duidelijk bekend gemaakt, meende ik.... blijk je het dus TOCH ze ongeveer eens met me te zijn.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:

nu verander je het onderwerp...

Ik had een discussie met Henriette over onze gebruiken hier in Edmonton, waar je inmenging meende te moeten hebben....

dus waarom die aanval? Want ik heb mijn standpunt niet veranderd, en die heb ik toch van het begin duidelijk bekend gemaakt, meende ik.... blijk je het dus TOCH ze ongeveer eens met me te zijn.
Ik verander mijn standpunt niet. Volgens mij geeft het geen meerwaarde of je nu zondags of doordeweeks doopt. Maar de familieleden passen zich aan aan de doopdienst en het is niet zo dat de familie bepaald wanneer het hun uitkomt wanneer er gedoopt wordt. Hoewel... ik weet dat er mensen zijn die wachten tot er een bepaalde dominee komt preken om dan hun kind door hem te laten dopenEn als jij een privé gesprek met Henriët wilt hebben wat let je? Maar dit is een openbaar rf waar iedereen zijn mening kenbaar mag maken. Niet meer en niet minder. En sorry dat ik jullie tête a tête stoorde, maar ik had totaal niet in de gaten dat niemand erop mocht reageren. Mijn excuses hierbij. Waar ik echt een hekel aan heb, is aan inmenging....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

albion schreef:Ik verander mijn standpunt niet. Volgens mij geeft het geen meerwaarde of je nu zondags of doordeweeks doopt. Maar de familieleden passen zich aan aan de doopdienst en het is niet zo dat de familie bepaald wanneer het hun uitkomt wanneer er gedoopt wordt. Hoewel... ik weet dat er mensen zijn die wachten tot er een bepaalde dominee komt preken om dan hun kind door hem te laten dopenEn als jij een privé gesprek met Henriët wilt hebben wat let je? Maar dit is een openbaar rf waar iedereen zijn mening kenbaar mag maken. Niet meer en niet minder. En sorry dat ik jullie tête a tête stoorde, maar ik had totaal niet in de gaten dat niemand erop mocht reageren. Mijn excuses hierbij. Waar ik echt een hekel aan heb, is aan inmenging....
Waarom doe je het dan?
gertje

Bericht door gertje »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:Ik verander mijn standpunt niet. Volgens mij geeft het geen meerwaarde of je nu zondags of doordeweeks doopt. Maar de familieleden passen zich aan aan de doopdienst en het is niet zo dat de familie bepaald wanneer het hun uitkomt wanneer er gedoopt wordt. Hoewel... ik weet dat er mensen zijn die wachten tot er een bepaalde dominee komt preken om dan hun kind door hem te laten dopenEn als jij een privé gesprek met Henriët wilt hebben wat let je? Maar dit is een openbaar rf waar iedereen zijn mening kenbaar mag maken. Niet meer en niet minder. En sorry dat ik jullie tête a tête stoorde, maar ik had totaal niet in de gaten dat niemand erop mocht reageren. Mijn excuses hierbij. Waar ik echt een hekel aan heb, is aan inmenging....
Waarom doe je het dan?
Bertus bertus, wat ben je weer aardig :bobo
oesterschelpje

Jammer :nonnon

-knip- we spreken met respect over elkaar!
Auto

Bericht door Auto »

Zullen we de persoonlijke opmerkingen proberen achterwege te laten en weer ontopic gaan?
refo

Bericht door refo »

Bert heeft gelijk. De sacramenten worden zo losgemaakt van de zondagse bediening van het Woord. En dat behoort bij elkaar.
Er zijn mogelijk geen voorschriften voor, maar nu krijg je een regel: Avondmaal op zondag, dopen op maandag.

O zeker, het zal best een complete kerkdienst zijn, misschien wel met wet of 12 artikelen, hoewel die doordeweeks meest vervallen. Dus de gemoederen zijn gesust. Maar het is afwijking van de normale gang van de gemeente. Tenzij er iedere week een extra weekdienst is. Maar een aparte dienst organiseren, omdat er gedoopt moet worden, is niet goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten