Pagina 4 van 11

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 22:42
door esthervanbuuren
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:18
door DWW
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:26
door Avi
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
O ja? Ik denk eerder dat heiligmaking met twee woorden spreken is. Niet alleen: 'Heere, ik ben een groot beest bij U.'
Ook: 'Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den HEERE Heere, om al zijn wonderen te vertellen ( ook psalm 73).

Ik vind het niet netjes van je dat je het persoonlijk gaat spelen.
Waarom zou jij Esther willen vergelijken met Asaf?
Waarom vraagt je zo geringschattend: 'En hoever ben je al op weg én gegroeid in heiligmaking?'
Hou het maar bij jezelf. Dan heb je toch werk genoeg?
Ik wel tenminste. :sweat

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:27
door Mister
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Ontken jij hier de heiligmaking?
Bovendien spelen we hier niet op de persoon.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:40
door Bert Mulder
Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:42
door Avi
Bert Mulder schreef:Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.
Ja Bert, heel mooie posting.
Die twee gaan samen op.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 17 jun 2009, 23:57
door Luther
Bert Mulder schreef:Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.
Mooie post, Bert!
En ook een confronterende spiegel!

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 08:31
door Tiberius
Bert Mulder schreef:(is er ondertussen een foutje in de HC geslopen, want dat moet zijn 'gedood en begraven IS', zoals we ook in Rom.6:6 lezen.

De engelse tekst heeft het ook dus:

What further benefit do we receive from the sacrifice and death of Christ on the cross?
Answer. That by virtue thereof, our old man is crucified, dead and [e] buried with him; that so the corrupt inclinations of the flesh may no more [f] reign in us; but that we may [g] offer ourselves unto him a sacrifice of thanksgiving.
)
Ik weet niet of je het realiseert, maar wat je nu doet, is de dwaling van het heiligheidsdrijven, zoals dat bijvoorbeeld bij HeartCry gebeurt, op een wel heel subtiele wijze binnenhalen en in de belijdenisgeschriften inlezen.
Je kan wel zeggen "gekruisigd is" (en zo staat het inderdaad ook in Rom 6:6), maar bij "gedood en begraven" kan dat niet, daar moet je "wordt" gebruiken. De Engelsen zullen dit vanwege de afwijkende woordvolgorde en in aansluiting op deze tekst veranderd hebben; correct is het niet, evenmin oorspronkelijk. Zie ook de bewijsteksten bij vraag en antwoord 88 en 89.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 09:16
door DWW
Mister schreef:
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Ontken jij hier de heiligmaking?
Bovendien spelen we hier niet op de persoon.
Opdat geen vlees zou roemen voor Hem. Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing; Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere, 1 Kor. 29-31

Christus is de rechtvaardigmaking, de heiligmaking en de verlossing voor Zijn Kerk, krachtens toerekening. Die Kerk is als een goddeloze Asaf gerechtvaardigd in Hem, en heilig gemaakt in Hem, en verheerlijkt in Hem, krachtens toerekening. Het geloof en de liefde worden ingestort in de ziel van de verloste goddeloze zondaar, maar het voornoemde is krachtens toerekening. Rome leert de rechtvaardigmaking en de heiligmaking, krachtens instorting. Daarom spreekt men van de heilige Maria, de heilige Paulus, en de heilige Petrus. Waren zij dan niet heilig, Gods Woord spreekt toch ook van de Bijbel-heiligen? Jawel, maar die heilige Paulus was en bleef een goddeloze zondaar in zichzelf, een onheilige, maar was heilig in Hem. Het slechte dat hij niet wilde deed hij daarom, naar zijn verdorven goddeloze overgebleven vlees, dat door de wormen opge(vr)eten is geworden, maar het goede dat hij wilde doen, naar zijn vernieuwde mens, dat deed hij niet, want dat had Christus gedaan voor hem. Waar Paulus onheilig was, was Christus Paulus heilig voor hem, krachtens toerekening. Was Paulus daarmee dan tevreden over zichzelf, en kon hij daar gedurig in berusten, dan? Nee, want Paulus klaagde over dat dooie lijk, die gestorven oude mens wat hij dagelijks mee moest sjouwen, die goddeloze vleselijk natuur die niets anders wenst dan tegen de geboden Gods in te gaan. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. Daartoe beeindigde Paulus zijn Romeinenbrief met te zeggen : "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."

De vraag die ik daarom in dit verband aan Esther stelde, was precies dezelfde vraag als de vraag die Kohlbrugge destijds aan Isaac Da Costa stelde, die Kohlbrugge (bijna) in zijn brief uitmaakte voor een Antinomiaan . "Hoe ver bent u dan al gevorderd op de weg van de heiligmaking...?"

Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald. Klaagde hij dan nooit over zijn oude natuur met Paulus? Natuurlijk wel, misschien kan je nu ook wat beter vatten waarom Job tot het graf zei: "gij zijt mijn vader", en tot het gewormte : "gij zijt mijn moeder en mijn zuster, Job. 17:14...."

Daarom was Job een geestelijke broer van Paulus, maar ook van Kohlbrugge.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 10:05
door Marnix
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Als je die Psalm bestudeert zie je dat Asaf afgleed en God bijna de rug toekeerde. Hij was jaloers en werd daardoor onredelijk. Over die periode zegt hij: Ik was als een redeloos dier. Maar stellen dat de heiligmaking van Asaf was: "ik ben een groot beest bij U" slaat nergens op. Asaf kijkt juist terug op die periode en ziet dat hij daar onredelijk was en verkeerd deed. Vers 2 t/m 22. En daarna lezen we over zijn groei in heiligheid.

21 Zolang ik verbitterd was,
gekwetst van binnen,
22 dom en dwaas,
was ik bij u als een redeloos dier.

23 Maar nu weet ik mij altijd bij u,
u houdt mij aan de hand
24 en leidt mij volgens uw plan.
Dan neemt u mij weg, met eer bekleed.


We moeten waken voor dit soort eenzijdigheid. Ook als we het over Paulus hebben. Inderdaad roept hij uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Maar je moet het nooit noemen zonder wat er omheen staat. Dat merk ik teveel. Dan krijg je argumenten als het over ellendekennis gaat van: Paulus riep ook uit: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen". En daar stopt de zin dan. Maar Paulus wist ook het antwoord en geloofde dat: Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus. En dan vervolgt hij met: Dus voor wie in Hem zijn is er geen veroordeling meer. Zondebesef, ellendekennis... moet voor gelovigen altijd in het licht van de Verlossing staan.. en dus iets tweeledigs hebben omdat we onze ellende kennen maar Hij ons vergeven en verlost heeft.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 10:26
door Avi
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 11:04
door VDB-23
Marnix schreef:
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Als je die Psalm bestudeert zie je dat Asaf afgleed en God bijna de rug toekeerde. Hij was jaloers en werd daardoor onredelijk. Over die periode zegt hij: Ik was als een redeloos dier. Maar stellen dat de heiligmaking van Asaf was: "ik ben een groot beest bij U" slaat nergens op. Asaf kijkt juist terug op die periode en ziet dat hij daar onredelijk was en verkeerd deed. Vers 2 t/m 22. En daarna lezen we over zijn groei in heiligheid.

21 Zolang ik verbitterd was,
gekwetst van binnen,
22 dom en dwaas,
was ik bij u als een redeloos dier.

23 Maar nu weet ik mij altijd bij u,
u houdt mij aan de hand
24 en leidt mij volgens uw plan.
Dan neemt u mij weg, met eer bekleed.


We moeten waken voor dit soort eenzijdigheid. Ook als we het over Paulus hebben. Inderdaad roept hij uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Maar je moet het nooit noemen zonder wat er omheen staat. Dat merk ik teveel. Dan krijg je argumenten als het over ellendekennis gaat van: Paulus riep ook uit: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen". En daar stopt de zin dan. Maar Paulus wist ook het antwoord en geloofde dat: Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus. En dan vervolgt hij met: Dus voor wie in Hem zijn is er geen veroordeling meer. Zondebesef, ellendekennis... moet voor gelovigen altijd in het licht van de Verlossing staan.. en dus iets tweeledigs hebben omdat we onze ellende kennen maar Hij ons vergeven en verlost heeft.
"Als een redeloos dier." Daarom moet ik niets van de nieuwe vertaling hebben! In de SV staat dat Asaf een groot beest voor God was, geen redeloos dier.

Aangaande de Apostel Paulus ben ik het helemaal met je eens. De woorden ïk "ellendig mens", wordt door velen geïsoleerd van de gehele tekst, en plaatst men dan in het eerste stuk der ellende, terwijl Paulus alreeds kennis had aan de drie stukken, te weten, ellende, verlossing en dankbaarheid. Dat is ook nodig te weten, om te mogen weten het eigendom te mogen zijn Christus.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 11:21
door DWW
Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 11:39
door refo
DWW schreef:
Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Van welke planeet kom jij? Niet om iets te verdienen, maar om die te doen met dankbaarheid. Dat hebben we heiligheid genoemd: heiligen is zoiets als 'apart zetten' 'afzonderen.

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Geplaatst: 18 jun 2009, 11:42
door Avi
DWW schreef:
Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Het besef van mijn onvolkomenheid is een aansporing om tot Christus te vluchten tot vergeving van mijn zonden.
Het besef van mijn onvolkomenheid is ook een aansporing om steeds bij Hem mijn heiligmaking te zoeken.
De catechismus zegt ook, dat God ons concreet en volkomen de tien geboden laat preken 'opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade van de Heilige Geest opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeel van God vernieuwd worden, totdat wij tot deze volkomenheid na dit leven geraken.'
Onze onvolmaaktheid is op deze manier een voortdurende aansporing om dagelijks te strijden en altijd vordering te maken.

God roept op tot heiliging uit dankbaarheid.
Deze eis klinkt door in allerlei apostolische vermaningen. In Christus heeft God alles klaargelegd wat Hij vraagt, opdat wij met onze verdorvenheid de toevlucht tot Hem nemen. Vanuit deze gave ( Christus is geschonken tot wijsheid, gerechtigheid, heiligheid en een volkomen verlossing) klinkt de opgave tot heiliging.

Het maakt je op deze manier ook waakzaam, opdat de verleidingen van het vlees je niet overvallen.

In hoeverre zie jij dat anders?