Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Hoe zingen ze bij jullie in de kerk?

ritmisch
20
32%
niet-ritmisch
43
68%

Totaal aantal stemmen: 63

Afgewezen

Re: Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:
wim schreef:niet-ritmisch. En ook: helaas.
Nu zou ik weleens van die mensen die het jammer vinden dat hun gemeente niet-ritmisch zingt, waarom ze dat vinden. :?
Ik laat het graag verwoorden door iemand die meer muzikaal is onderlegd dan ik. :huhu
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:En zo ja, wat doen we dan met de berijming van 1773, waarvan een nogal groot gedeelte berijmd is door een remonstrantse groepering...
Ik zal eens kijken voor je, wat ik daar aan kan doen. :nananere
Als individu kun je weinig, vrees ik. Hard lobbyen in je gemeente om de berijming van 1968 te gaan zingen, lijkt me nog het beste. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
Gabrielle schreef:niet-ritmisch, helaas
Voor mij idem.

Als ik ritmisch wil zingen, moet ik naar de confessionele hervormden of de gereformeerde kerk. Alles ter rechterzijde zingt niet-ritmisch, 'zelfs' de GB. Ik zou het héérlijk vinden om gewoon normaal ritmisch te kunnen zingen.
dan ga je toch naar de confessionele hervormden
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Goed nieuws: sinds kort hebben ze er daar een hele goeie bij... ;)
Volgens mij moet-ie nog komen. :)
Ja, je hebt gelijk. Ik dacht dat 'ie er al was.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Grace

Bericht door Grace »

Bert Mulder schreef:Meen dat dit ritmisch is:

http://www.rsglh.org/JoyfulPr.1.ram
Prachtig Bert.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Huub Oosterhuis is nog wel wat erger dan remonstrants.
En in de gemeente waar ik destijds lid was, werden wél liederen van Huub Oosterhuis gezongen.
Dat eerste gaat mij te ver, hoewel ik zeker geen Oosterhuis-fan ben. En eerlijk is eerlijk, hij heeft ook hele mooie liederen geschreven.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

albion schreef:
freek schreef:
Gabrielle schreef:niet-ritmisch, helaas
Voor mij idem.

Als ik ritmisch wil zingen, moet ik naar de confessionele hervormden of de gereformeerde kerk. Alles ter rechterzijde zingt niet-ritmisch, 'zelfs' de GB. Ik zou het héérlijk vinden om gewoon normaal ritmisch te kunnen zingen.
dan ga je toch naar de confessionele hervormden
Tja zo simpel is het of ga naar Amsterdam (Noorderkerk of Jezruzalemkerk) dan kan jij je hart op
halen!!
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Misschien heeft Erasmiaan er licht over gekregen dat de componisten die in opdracht van Calvijn de psalmen hebben getoonzet, de melodieën weliswaar ritmisch hebben genoteerd, maar dat ze intussen toch een niet-ritmische uitvoering bedoelden :bobo
wie weet....
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
wim schreef:niet-ritmisch. En ook: helaas.
Nu zou ik weleens van die mensen die het jammer vinden dat hun gemeente niet-ritmisch zingt, waarom ze dat vinden. :?
Dat snap je toch wel Gijs, het is voor degenen die muzikaal zijn niet om aan te horen (denk ik).
Nu vind ik de hymns ook niet mooi als ze niet ritmisch gezongen worden, maar daar heb ik met de psalmen totaal geen last van. Hoe komt dat??? Nou dat ben je gewend. Kijk maar naar de quote van Marnix, die is het andersom gewend. Hier spreekt het gevoel mee, en kan er niet objectief over geoordeeld worden.
(bepaalde psalmen heb ik op school (gereformeerd) ritmisch gezongen en dat blijf me wel bij, maar ik vind de psalmen niet ritmisch gezongen ook mooi. Het gaat tenslotte om de inhoud niet waar, en dat de psalmen passen bij de preek en de omstandigheden)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude-Waarheid schreef:Tja zo simpel is het of ga naar Amsterdam (Noorderkerk of Jezruzalemkerk) dan kan jij je hart op
halen!!
Tja, de Jeruzalemkerk, dat lijkt me wel wat... :)
cosmo

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Nou, er zitten liederen in van Huub Oosterhuis. En die kun je toch niet van rechtzinnigheid betichten...
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat zijn liederen niet in overeenstemming zijn met de bijbel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef: Nou, er zitten liederen in van Huub Oosterhuis. En die kun je toch niet van rechtzinnigheid betichten...
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat zijn liederen niet in overeenstemming zijn met de bijbel.
Nou, iemand die niet veel opheeft met verzoening door voldoening, en die niet Jezus de plaats geeft die Hem toekomt, is niet in overeenstemming met de Bijbel. Overigens wordt met 'rechtzinnig' bedoeld: in overeenstemming met de Bijbel.
cosmo

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef:
Nou, iemand die niet veel opheeft met verzoening door voldoening, en die niet Jezus de plaats geeft die Hem toekomt, is niet in overeenstemming met de Bijbel. Overigens wordt met 'rechtzinnig' bedoeld: in overeenstemming met de Bijbel.
Dat laatste begrijp ik, maar het wil nog steeds niet zeggen dat de liederen die Oosterhuis heeft geschreven per definitie niet in overeenstemming zijn met de bijbel.

Luther was een anti-semist, dat wil toch niet zeggen dat al zijn werk daarme opeens als niet waardevol kan worden bestempeld?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef:
Dat laatste begrijp ik, maar het wil nog steeds niet zeggen dat de liederen die Oosterhuis heeft geschreven per definitie niet in overeenstemming zijn met de bijbel.

Luther was een anti-semist, dat wil toch niet zeggen dat al zijn werk daarme opeens als niet waardevol kan worden bestempeld?
Als je weet wat iemands achtergrond is, heeft dat wel wat te zeggen. Want dan kan het zijn dat iemand dezelfde woorden gebruikt dan jij, maar er iets anders mee bedoelt. Ook op dat gebied moet je de geesten proeven, lijkt mij.
Luther was trouwens geen anti-semiet, maar dat terzijde.
cosmo

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Als je weet wat iemands achtergrond is, heeft dat wel wat te zeggen. Want dan kan het zijn dat iemand dezelfde woorden gebruikt dan jij, maar er iets anders mee bedoelt. Ook op dat gebied moet je de geesten proeven, lijkt mij.
Dan ben ik benieuwd wat er moet gebeuren met psalmen die zijn geschreven door remonstranten, als dat geval is (zie reactie Josephus).
Luther was trouwens geen anti-semiet, maar dat terzijde.
Daar denkt Dr. Michael L. Brown heel anders over in zijn boek "Bloed aan onze handen". Daarin laat hij gedocumenteerd zien dat Luther wel degelijk anti-semitisch was. Maar laten we dit topic niet vervuilen met een discussie daarover.
Plaats reactie