Ik denk niet dat je zo makkelijk een algemene schatting kunt maken. Misschien geldt het voor jouw gemeente, maar er zijn ook wel gemeenten te vinden waar het omgekeerde geldt. Het lastige is gewoon dat de 'gemiddelde kerkganger' niet bestaat en dat je je daarop als organist dus ook niet kunt richten.Tiberius schreef:Kijk, ik ben absoluut niet muzikaal, dus ik kan dat niet zo beoordelen.
Maar dat geldt, schat ik, voor 90% van de kerkgangers.
Overigens, je zou enigszins ondeugend ook kunnen stellen dat het in een gemeente waar 90% van de kerkgangers a-muzikaal is eigenlijk niet uitmaakt wat je als organist speelt. Het overgrote merendeel hoort dan immers toch niet wat je aan het doen bent, dus daar zul je dan ook weinig klachten krijgen (ja, misschien van die andere 10%, maar dat zal dan meer inhoudelijke kritiek zijn).
Wat bedoel je dan met 'laagdrempelig'? Muziek die iedereen 'begrijpt'? Ik zou het veel logischer vinden (en ook adviseren) dat een organist een psalmbewerking in barokke of klassieke stijl speelt dan dat hij oeverloos gaat zitten breien (dat durven ze dan soms ook nog 'improviseren' te noemen). Van dat laatste begrijpt een muzikaal geschoold gemeentelid al niets, laat staan een a-muzikale broeder of zuster.Dus dan is enigszins laagdrempelige kerkmuziek wel beter.
Het grote verschil zit hem natuurlijk wel in de verschillende doelen. Ik geef zelf ook wel eens presentaties en in feite ben je dan gewoon een verkoper. Je wilt je product of dienst aan de man brengen. In dat geval zou je wel gek zijn, als je niet op het niveau van je publiek gaat zitten.Ik vergelijk het maar als ik een lezing houd voor vakgenoten, dan is het niveau veel hoger (hoop ik), dan wanneer ik een lezing / cursus houd voor klanten of zelfs eindgebruikers. In dat laatste geval moet ik me aanpassen, want die klant trekt dat niveau niet. Zou ik die aanpassing niet kunnen maken, dan ben ik niet geschikt om die klantencursus of -lezing te houden. Hoe veel verstand ik ook van mijn vak heb.
Bij de functie van organist in de eredienst ligt dat toch anders. Natuurlijk houd je tot op zekere hoogte rekening met de cultuur van de gemeente, maar tegelijk ben jij wel degene die is aangesteld om de muzikale aspecten van de eredienst in goede banen te leiden, niet om jezelf zo goed mogelijk te verkopen richting de kerkgangers. Daar kun je dan weer concerten voor gebruiken. Ik geloof niet dat het voor een goede organist bevredigend is wanneer hij zich moet aanpassen aan de smaak van bepaalde leden die graag 'laagdrempelige' muziek willen. Dan begeef je je mijns inziens op een hellend vlak. En een organist moet zich toch ook verantwoorden richting Degene die hem zijn talenten geschonken heeft?