verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

pierre27

reactie

Bericht door pierre27 »

Oude Paden schreef:
Duuk schreef:
Voor u gelezen schreef:Als we onszelf hebben leren kennen, kunnen we ook voor de meest hardnekkige zondaar bidden. Zo vindt God al Zijn volk op het vlakke des velds. Vijanden worden immers met God verzoend door de dood Zijns Zoons.
- - - knip - - -
Beneden de maat om als Christen zulke uitdrukkingen te bezigen!
.

Juist Oude-Paden, idd beneden de maat...
Oude-Waarheid

Re: reactie

Bericht door Oude-Waarheid »

pierre27 schreef:
Oude Paden schreef:
Duuk schreef:
Voor u gelezen schreef:Als we onszelf hebben leren kennen, kunnen we ook voor de meest hardnekkige zondaar bidden. Zo vindt God al Zijn volk op het vlakke des velds. Vijanden worden immers met God verzoend door de dood Zijns Zoons.
- - - knip - - -
.

Tja Duuk zou Ezechiël 16 maar eens goed gaan lezen als ik jou was

Ben het dan ook met oude paden en pierre27 roerend eens.
Bert Mulder
Contacteer:

Re: reactie

Bericht door Bert Mulder »

Oude-Waarheid schreef:
pierre27 schreef:
Oude Paden schreef:
Duuk schreef: - - - knip - - -
.

Tja Duuk zou Ezechiël 16 maar eens goed gaan lezen als ik jou was

Ben het dan ook met oude paden en pierre27 roerend eens.
ditto
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Re: zondagsrust

Bericht door Josephus »

pierre27 schreef:Beste mensen,

Ik snap niet goed alle commotie rondom het bewuste boekje.
Zover ik weet betreft het een uitgave met historische verhalen rondom de zondagsrust. Voor mij onbegrijpelijk dat sommigen de visie van deze vereniging koppelen aan het gedrag van deze bewuste vader.
Als je hierom besluit om te stoppen met je steun aan de vereniging, kan het wel eens goed zijn dit besluit te herzien.
Gezien het vele goede werk wat ze doen verdienen ze onze loyaliteit.
Waarom onbegrijpelijk? Geloof jij dan dat deze vereniging (en dus geen stichting, zoals ik eerder abusievelijk schreef) zo'n boekje alleen meestuurt "ter leringhe ende vermaeck"? Het is mogelijk, maar ik vind het niet erg waarschijnlijk. Anders had men toch duidelijk kunnen vermelden, dat men zich ten aanzien van het heden van die gedeelten distantieert? Overigens ben ik het wel met je eens dat alleen dit boekje een beetje een mager argument is om je lidmaatschap op te zeggen.

Dat deze vereniging goede dingen doet, wil ik niet ontkennen, maar er zitten ook wel wat bedenkelijke trekjes aan. Ik krijg wel eens de indruk dat ze zich niet helemaal bewust zijn van het feit dat er onder christenen niet altijd eenduidigheid is over de concrete invulling van de zondagsheiliging. De een heeft nu eenmaal een ruimer geweten dan de ander, reden waarom Paulus niet voor niets zegt dat een ieder in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd is (en dat betekent natuurlijk niet dat alles dan maar kan zolang je er geen gewetensproblemen mee krijgt). In zo'n geval kun je als vereniging natuurlijk best ageren tegen zaken die nogal duidelijk lijken te zijn (popfestivals, profvoetbal etc.), maar blijven er daarnaast ook veel zaken over die voor ieder verschillend liggen (familiebezoek, gebruik van OV, wandelen, fietsen etc.). Die moet je dan ook maar laten rusten (naar mijn bescheiden mening), maar het lijkt er niet op dat dat ook altijd gebeurt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
memento

Bericht door memento »

Overigens ben ik het wel met je eens dat alleen dit boekje een beetje een mager argument is om je lidmaatschap op te zeggen.
Ik schreef ook dat ik mijn lidmaatschap wil opzeggen, als dit de leer is die de vereniging wil voorstaan. Ik wil met zulke verderfelijke leer niets te maken hebben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, waarom zet deze stichting dan dit soort verhaaltjes in een boekje dat ze uitgeven. Allereerst, wat heeft het met zondagsrust te maken en als tweede, het is een verkeerd getuigenis en dat zou je sowieso nergens moeten plaatsen.

Overigens heeft het verhaal natuurlijk meer kanten, als ze bijvoorbeeld puur bidt als backup zodat het nog ff goed komt voor ze sterft, en de vraag om gebed totaal niet uit een oprecht hart komt kan ik me voorstellen dat God niet luistert. Maar dat die vader God eert terwijl zijn dochter verloren gaat vind ik vreemd. Alsof God dat graag zou willen. De vader zou diep bedroefd moeten zijn om het ongeloof van zijn dochter dan... als dat de reden is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Overigens ben ik het wel met je eens dat alleen dit boekje een beetje een mager argument is om je lidmaatschap op te zeggen.
Ik schreef ook dat ik mijn lidmaatschap wil opzeggen, als dit de leer is die de vereniging wil voorstaan. Ik wil met zulke verderfelijke leer niets te maken hebben.
Mijn voornaamste reden om te stoppen was, dat ze predikanten gingen vermanen die de auto pakten om een derde dienst in een naburige gemeente te vervullen.
Of ze dat nog doen, weet ik niet (dat vermanen, bedoel ik).
Na een paar onbeantwoorde brieven over dit onderwerp heb ik mijn lidmaatschap maar opgezegd. Want ze gebruiken het aantal leden wel om druk bij diverse instanties uit te oefenen.
limosa

Bericht door limosa »

Josephus schreef:In zo'n geval kun je als vereniging natuurlijk best ageren tegen zaken die nogal duidelijk lijken te zijn (popfestivals, profvoetbal etc.), maar blijven er daarnaast ook veel zaken over die voor ieder verschillend liggen (familiebezoek, gebruik van OV, wandelen, fietsen etc.). Die moet je dan ook maar laten rusten (naar mijn bescheiden mening), maar het lijkt er niet op dat dat ook altijd gebeurt.
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Josephus schreef:In zo'n geval kun je als vereniging natuurlijk best ageren tegen zaken die nogal duidelijk lijken te zijn (popfestivals, profvoetbal etc.), maar blijven er daarnaast ook veel zaken over die voor ieder verschillend liggen (familiebezoek, gebruik van OV, wandelen, fietsen etc.). Die moet je dan ook maar laten rusten (naar mijn bescheiden mening), maar het lijkt er niet op dat dat ook altijd gebeurt.
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Hmm ik niet alleen met de toon. Ik het moeite met farizees denken. Je mag zelfs niet met je auto ergens heenrijden? Niet buiten de diensten om familie bezoeken? Een stukje fietsen ook al niet? Heb je wel goed naar Jezus geluisterd? De toon is het probleem niet, de inhoud is het probleem. Als iemand me op een hele lieve toon komt vertellen dat ik op zondag niet een stukje mag fietsen of broers en zussen ook buiten de kerkdienst om bezoeken of geen stuk mag autorijden (of OV-en) om ergens anders me in te zetten voor Gods Koninkrijk zou ik sowieso niet naar ze luisteren maar ze terechtwijzen... en als ze niet luisteren? Het stof van mijn voeten schudden? Misschien... want dan zijn we wel ver van wat Jezus leert afgedwaald... en overigens ook van het calvinisme maar dat terzijde, het is wat lastig om Calvijn nu nog iefdevol te vermanen dat dat stukje roeien op zondag toch echt niet kon en niet bij de zondag paste.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Marnix schreef:
limosa schreef:Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen..
het is wat lastig om Calvijn nu nog iefdevol te vermanen dat dat stukje roeien op zondag toch echt niet kon en niet bij de zondag paste.

@Marnix volgens mij is dat roeitochtje wel een stokpaardje van je geworden.Het is volgens mij al meer door je aangehaald
Jammer want ook Calvijn is een mens van gelijke beweging als wij, dus ook met zijn fouten en gebreken.

@limosa de derde beurt van predikanten is wel degelijk van een andere orde als "ff een preekje bij te doen"
Vele gemeenten die vakant zijn, zijn maar wat dankbaar dat er predikanten zijn, die hun roeping verstaan en op meerdere plaatsen Het Woord brengen, ook in een derde dienst in een andere gemeente.
refo

Bericht door refo »

Maar als ik ds Clements zich 's zondagsavonds door de mensen zie wringen om zo snel mogelijk z'n auto te bereiken, dan denk ik wel eens wat. :wink:

En die predikanten verstaan niet zozeer hun roeping op dat punt. Daartoe zijn ze niet geroepen. Dat komt omdat er zo weinig predikanten zijn.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Josephus schreef:... al vraag ik me af of het geen verspilde energie is.
In sommige gevallen moeten we niet 'energie-zuinig' zijn. Wij moeten onze plicht doen en eerlijk en open zijn naar anderen. Ook al is dat 'verspilde energie'.

Jezus nodigde ook iedereen en sprak ook correcties uit naar de farizeeërs, ook al had dat 'weinig of geen' effect... Zo moeten wij ook met onze naasten omgaan.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
memento

Bericht door memento »

Hieronder de aangepaste brief, met dank aan degenen die hier hun bijdragen aan hebben geleverd. Als hier geen aanvullingen op komen, zal deze als volgt worden verstuurd (op wat taal- en spellings-correcties na, die de wordprocessor wel met een rood lijntje zal voorzien):

---------------------------

Nederlandse Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging
Fred. v.d. Paltshof 15
3911 LA Rhenen

Ridderkerk, 5 december 2006,

Geachte heren,

Enige tijd geleden werd ik door een lid van onze gemeente gevraagd lid te worden van uw vereniging. Daar het werk van uw vereniging stichting mij zeer nuttig leek, heb ik mij als lid laten noteren.

Echter, enkele weken later ontving ik een welkomsbrief, met daarbij gevoegd een boekje, getiteld 'Een lied op den sabbatdag'. Een verhaal uit dit boekje geeft mij echter aanleiding te reageren omdat het me heeft ontsteld.

Ik bedoel hoofdstuk 13, 'Het bleef zijn kind'. Dit verhaal gaat over een vader, die verneemt dat zijn dochter, die haar leven in zonden heeft doorgebracht, op sterven ligt. Hij bezoekt haar echter niet, want het is zondag. Nu lees ik nergens in Gods heilig en dierbaar Woord dat de regels van de Sabbat zouden zijn bedoeld om ons niet te ontfermen over stervenden. Integendeel: Christus Zelf vermaant de Farizeeën, die ook zulke gedachten hadden, dat het op de Sabbat geoorloofd is wel te doen en Hij genas mensen op die dag. Of is dan een stervende dochter minder dan een os, die men naar Jezus woorden mag redden op de sabbat?

Maar dat was niet het ergste. Wat mij het meeste trof, was het slot van het verhaal. Terwijl zijn dochter nog in het land der levenden was, en hem vroeg voor haar te bidden, staat er dat God hem het bidden belet, en hij tegen zijn dochter zegt dat er voor haar geen hoop meer is op behoud, en dat hij daar vrede mee heeft.

Dit lijkt mij tegen de Schrift. Alleen voor hen die de zonde tegen de Heilige Geest bedrijven is de genadedeur aan deze zijde van het graf reeds gesloten. Maar zulek mensen vragen niet meer om voorbede! Werd niet de moordenaar gered op zijn doodsbed, die zijn hele leven vergooid had in de uitleving der zonde, ja in zijn levenseinde vervloekte hij de Zaligmaker nog. Oh, ik weet niet hoe het met u is, maar als ik kijk in mijn eigen hart, dan zie ik daar zulk een zondigheid, zulk een boosheid, dat het voor mij een enorm wonder is dat er voor mij nog behoud mogelijk was. Hoe kan iemand, ziende op zijn eigen verdorvenheid, over een ander zulk een hard oordeel vellen. En dat over een eigen kind?

Daarbij is het handelen van deze man ook tegen vele andere schriftplaatsen. Men denke aan David, die zwaar gezondigd had, en nochtans niet ophield met bidden totdat zijn zoon gestorven was.

En het ging om een afgesneden gebed? Denk dan aan het verhaal van het volk Israël, wat voor de zoveelste maal opstandig was, dat de Heere Mozes bij zich riep, en zij dat Hij het volk van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Hield Mozes stil? NEE. Mozes hield aan, en de Heere liet Zich verbidden.

Of denk aan de Kananese vrouw. De Heere Jezus negeerde haar, niet om haar af te wijzen, of om haar dochtertje niet te redden, maar om haar geloof op de proef te stellen. Gaf zij op? Sprak zij (en ik citeer jullie boekje) 'Dochtertje, de Heere keert het gebed op. Moeder kan niet bidden, de Heere belet het mij. Ik mag het met de Heere eens zijn in Zijn doen, je hebt je tijd gehad, dit is het einde van je zondig leven, de Heere is niet onrechtvaardig'? Gode zij dank van niet!

O, hoe kán iemand de rijkdom van de Heere God onderschatten, om te zeggen dat er geen mogelijkheid tot behoud meer is. Alsof er voor hele grote zondaren geen doen meer aan is. O, dit is godslasterlijk. Bij de Heere God is altijd redding, zelfs voor de grootste der zondaren, Hij heeft nog nooit iemand weggestuurd, of voor iemand de deur toegesloten.

Ik hoop van ganser harte dat u mijn bezwaar zult overwegen. Gods kinderen blijven, ook na ontvangen genade, mensen met een boos hart, en daarom horen wij hun bevinding, hoe echt ook in eigen waarneming beleefd, te toetsen aan Gods heilig en onfeilbaar woord.

In mijn omgeving merk ik dat meerderen met verontrusting dit verhaal, in het bijzonder genoemde passages, hebben gelezen. Ik verzoek u daarom vriendelijk om een reactie op mijn brief.

Tenslotte wil ik benadrukken dat ik de intentie van uw vereniging van harte steun. Laat het ons maar verdriet blijven doen wat er allemaal gebeurt op de Dag des Heeren en laat ons bidden of de Heere in ons Vaderland een terugkeer wil geven tot Zijn heilzame geboden.

Ik wens u bij uw werk Gods onmisbare zegen toe.

Met vriendelijke groeten,
---------------------------
Laatst gewijzigd door memento op 05 dec 2006, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

limosa schreef:
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. (...)
Het feit dat ik daar minder moeite mee heb en jij wel geeft gelijk al aan dat er verschillend over gedacht wordt en dat Paulus' woorden dus nog steeds actueel zijn. Het gaat natuurlijk niet per se om de voorbeelden, maar ik wil dat wat mij betreft best even toelichten. Familiebezoek: met name oudere familieleden (opa's, oma's) ervaren vaak op zondag een bepaalde eenzaamheid. Is het dan geen dienst van barmhartigheid om ze juist op de dag des Heren te bezoeken?
Gebruik OV: praktisch gezien is dat soms onontkoombaar. Als je in een grote stad naar de kerk gaat, heb je (afgezien van fietsen en lopen) vaak maar twee opties. Je kunt met de auto, die je dan à raison van zo'n 2 euro per uur in een parkeergarage zet, of met het OV. In beide gevallen dus een bijdrage aan een "economische activiteit" op zondag. Het alternatief is dat je thuis op de bank blijft zitten en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar ik geef toe, als je niet in de stad woont, is dit een redelijk abstract probleem.
Fietsen: even weg van de drukte, nadenken over jezelf, God en je relatie met God, tot rust komen. Voor mij is er zeker geen principieel verschil tussen ontspanning door een stukje te fietsen of ontspanning door op je bed te gaan liggen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen..
het is wat lastig om Calvijn nu nog iefdevol te vermanen dat dat stukje roeien op zondag toch echt niet kon en niet bij de zondag paste.

@Marnix volgens mij is dat roeitochtje wel een stokpaardje van je geworden.Het is volgens mij al meer door je aangehaald
Jammer want ook Calvijn is een mens van gelijke beweging als wij, dus ook met zijn fouten en gebreken.
Natuurlijk, we noemen onszelf Calvinisten en reformatorisch, maar als het even niet zo goed uitkomt wijken we rustiig af van wat de reformatoren deden. En dan is het wetische omgaan met de rustdag denk ik een goed voorbeeld. Ik neem dan liever een voorbeeld aan Calvijn dan aan mensen die zeggen dat je niet mag fietsen, autorijden en familie bezoeken, omdat Calvijn's denkwijze en omgaan met de rustdag me dan een stuk bijbelser lijkt.
Plaats reactie