Dat zou wat wezen, ja, dat zij afgoden nalopen zouden of God slechts uitwendig zouden dienen.memento schreef:Het is wat, als je de situatie van Noach en Jesaja moet vergelijken met een christelijke gemeente nu. Dat betekend dat zij afgoden nalopen, of God slechts alleen met de vormen dienen maar hun hart verre van Hem houden...
Evenals dat wat was voor de gemeente Thyatire, voor de gemeente Sardis, voor de gemeente Laodicea, om zomaar eens een paar christelijke gemeenten in de Nieuw-Testamentische situatie te noemen.
Of denk je dat dat in onze tijd niet meer voor kan komen?
Dat vroeg Jesaja zich ook af. En de apostel Johannes ongetwijfeld eveneens, toen hij de brieven aan de zeven gemeenten op schrift ging stellen. Ik kan me niet voorstellen, dat hij het fijn vond om aan een hem ongetwijfeld bekende voorganger te moeten schrijven: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.memento schreef:Ik fulmineer trouwens niet, zoals hier beweerd wordt, tegen klagen. Maar ik vraag me wel af: Hoe kan dat nu, dat het Woord van God geen kracht doet? Zo is dat nooit geleerd door onze vaderen. Onze vaderen hadden grote verwachtingen van God en van de (rechte) prediking. Als de prediking geen vrucht draagt, ligt het niet aan God, maar aan ons...