Alexander CD schreef:Luther, in de praktijk van het geloof vind ik jou en vele met jou, arminianen, die het ontkennen om dat ze zeggen wel te geloven in predestinatie.
Het geloof heeft vele open einden, het klopt niet, eigenlijk ben je dan niet voor rede vatbaar.
Mijn uitgangspunt is dat het geloof geen tegenstellingen kent, ze worden door jullie gereërt.
Daarom stop ik de discussie je mag me best een pb sturen, maar je weet hoe ik denk en dat ik welgemeend aanbod een dwaling vind.
Overdenk deze tekst nog eens,
Alzo ook gijlieden, indien gij niet door de taal een duidelijke rede geeft, hoe zal verstaan worden hetgeen gesproken wordt? Want gij zult zijn als die in de lucht spreekt
Alexander,
Ik wil toch logischerwijs het volgende beredeneren:
1. Jij vindt het welgemeend aanbod van genade een dwaling. Dat mag wat mij betreft.
2. Je zegt als antwoord op de vraag of je ook voluit Gods Woord en de 3FvE onderschrijft volmondig ja.
3. Mijn conclusie is dan dat je daarop aanspreekbaar bent en je ook wilt laten overtuigen als je dwaalt. (Dat geldt voor mij evenzo, maar pogingen daartoe heb je nog niet genomen, behalve dan wat sneren en gescheld.)
4. Vanuit dat gezamenlijke uitgangspunt kijken we nog steeds naar de stelling van mijn kant (ik het de term aanbod van genade niet gebruikt!!): "Gods roeping is welmenend en komt ook welmenend tot diegene die God verworpen heeft."
5. Jij vond en vindt deze stelling bijna Godslasterlijk en werpt daartegen in dat ik daardoor arminians ben, Barth ben, Kuitert ben, zoals velen op dit forum.
6. Dat is wat mij betreft allemaal geen probleem.
7. Ik geef als weerwoord enkele citaten van de oudvader Wilhelmus à Brakel en van de Dordtse Leerregels (die we beide van harte onderschrijven dacht ik; zie punt 2) en ik vraag je daarop inhoudelijk te reageren, d.w.z.: aan mij uit te leggen op welke wijze ik die DL verkeerd lees.
8. Je gaat daar na vier keer aandringen steevast niet op in en zegt: (ik citeer)
- Luther, ontkende je de uitverkiezing maar als leer dat was minder erg dan nu!
Op wie lijk jij nu, de oudste zoon die zegt ik geloof in de uitverkiezing maar je ontkent de uitverkiezing in de praktijk, want God roept nog steeds de verworpenen en wil graag dat ze behouden worden.
- Luther, in theorie roep je W. a Brakel, Calvijn etc. maar in de praktijk doe je Karl Barth, Soren Kierkegaard, kuitert etc.
waar moet ik op in gaan, jullie zeggen je wilt het kloppend maken, voor jullie mag het het evangelie verwarrend zijn.
Waar zit de waarheid in alle verwarring van jullie? Je kunt er alle kanten mee op en zijn niet meer logisch aanspreekbaar.
- Het is mij opgevallen dat dominees die het meest voor het welgemeend aanbod zijn de minste toegang geven om bekeerd te mogen zijn, waarom zou dat zijn?
- Luther, in de praktijk van het geloof vind ik jou en vele met jou, arminianen, die het ontkennen om dat ze zeggen wel te geloven in predestinatie.
9. Geen van bovenstaande is een logisch antwoord op de vraag die ik gesteld heb.
10. Mijn conclusie is dat je je vasthoudt aan ik weet niet wat precies, alleen maar sneren uitdeelt, en niet bereid bent om te luisteren en zelfs nu zegt: ik stop de discussie.
Het interesseert je kennelijk helemaal niet dat ik met mijn remonstrantse stellingen verloren ga, het beroert je niet dat ik eeuwig buiten God zal moeten blijven! Er is geen enkele drang om mij werkelijk terug te halen van mijn dwaalwegen! Weet je hoe dat komt? Omdat je met de verkiezing en de verwerping "speelt" buiten Christus om. Je kent Hem niet. Dan blijft er niets anders over dan logica. En...: in de logica is geen plaats voor genade.
Weet je wie er ook zo "logisch" dachten? De Farizeeën! Zij zeiden dat de Heere Jezus de duivelen uitwierp door Beëlzebub, de overste van de duivelen. Met die logica zijn de Farizeeën wel verloren gegaan.
Mij rest één troost: dat God verkiest, ongeacht wie wij zijn. Dat Hij jou wel kan bereiken. Dat Hij wel dwars door alle logica heen kan breken en jou wel op de knieën kan krijgen. Dan ga je (onlogisch) uitroepen: Waarom ik Heere? Waarom zo'n beest in de godsdienstige zonde? En de Heere zal antwoorden: Alexander, omdat ik niets in jou zag, maar omdat Ik van eeuwigheid liefhad; omdat ik Mijn Zoon aanzag en Hij tot Mij zei: Die Vader, ook voor Hem ben Ik gekomen.
Ik wens je dat van harte toe!
Vaar wel, Alexander, vaar eeuwig wel! Ik kan je niet bereiken, maar de Heere wel!