Mara schreef:De discussie gaat weer veel kanten op en dat is prima, maar er wordt wel voorbij gegaan aan het feit dat er nog steeds mensen, ook predikanten ! zijn, die op zondag niet reizen.
Ik heb nergens gesuggereerd dat er voor dat dopen een speciale doordeweekse dienst moet worden belegd.
De doop WORDT INGEPAST in een bestaande dienst.
Hoe kijken we nu eigenlijk aan tegen de bezwaren van het zondagse reizen ?
Als zijnde dat dat hoorde bij toen ? Dus wie het nu nog steeds niet doet, loopt een halve eeuw achter is maar eigen-wettisch bezig.
Als we voor dergelijke dingen al geen begrip kunnen opbrengen voor onze medegelovige, hoe moet het dan wel niet als het om de grote zaken gaat ?
Velen vinden hun (schoon)ouders dermate belangrijk, dat zij willen vragen aan hun k.r. om doordeweeks te dopen en vele k.r. gaan er gelukkig in mee.
Er wordt maar van uitgegaan dat iedereen voldoende slaapplaats heeft, juist in de modernere huizen is dat vaak niet zo.
Ook niet met luchtbedden in de kamer o.i.d.
Onlangs zou bij ons een predikant uit een ander gedeelte van het land voorgaan, hij had nog een dienst redelijk dichtbij en met een uurtje ertussen moest het wel gaan lukken. Dus niet ! Hij stond muurvast in een stilstaande file. Hij kwam een half uur te laat.
Natuurlijk toch in een soort stress denk ik, sommige mensen waren lichtelijk ontstemd, eentje had het kerkgebouw al verlaten en de dominee vertelde later tijdens zijn preek dat hij van dichtbij een zeer ernstig ongeluk had meegemaakt, met traumaheli en al en dat hij met zijn zoontje wonderlijk gespaard was.
Ik denk dat de tegenstanders van het zondags reizen hier een punt hadden gehad.
Mensen die uit principe niet rijden op zondag hebben we te respecteren en hoeven we ook niet belachelijk te maken oid.
Maar persoonlijk vind ik dat je dat dan ook moet doortrekken en dus niet met de auto naar de kerk moet gaan, maar bij de kerk moet gaan wonen ( kerk in t dorp of eigen stad). Als je zegt ik rijd zes kilometer naar de kerk met de auto, waarom zou je dan niet 12 km rijden voor een doopdienst bij een kleinkind. Of evt 100 km.
Ik denk dat mensen die niet op zondag rijden genoeg begrip of respect krijgen, maar dat een ander niet op moeten/ mogen leggen.
En dat is ook weleens zoek. Maar dat is niet alleen met het op zondag rijden.
De tijden zijn niet te vergelijken met vroeger. En ik heb ook mn vraagtekens bij het niet rijden op zondag, maar wel de dominee uit zijn gezin halen een heel weekend... alsof dat goed zou zijn?!
Wat betreft dat ongeluk.. dat kan ook door de week gebeuren, als je zoiets voor je ogen ziet gebeuren zit je er vol van. ( dat heb jij ook met een ramp oid dan zet je t ook op rf) En ja, dan kan het zijn dat een ds daar voor bidt, of het er over heeft.
Zo was er afgelopen winter een dominee die ook naar een andere plaats ging en te laat kwam.. met als reden dat hij iemand geholpen had uit de sloot te halen.
( vrij vertaald)
Overigens vind ik heel de discussie van het op zondag rijden wat achterhaald, maar dat is mijn mening.
Vroeger mochten ze ook niet fietsend naar de kerk, of met een kinderwagen naar de kerk in bepaalde kerken, omdat het wielen had. ..enz enz..
Waar gaat het eigenlijk om?
Dat het Woord gebracht wordt. Dat moet de essentie zijn.
En dan ben ik blij dat er dominees willen rijden om op zondag vacante gemeentes te bedienen.