Leer der Gereformeerde Gemeenten...

JolandaOudshoorn

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:Je kunt het natuurlijk mis hebben, maar als het forum een representatief beeld is van de gemiddelde gemeente, dan moet toch zeker ongeveer 50% geen avondmaalsganger zijn.
50%????? Dat zijn vast geen ware avondmaalsgangers. Veel te veel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klaio

Bericht door Klaio »

Kaw schreef:Je kunt het natuurlijk mis hebben, maar als het forum een representatief beeld is van de gemiddelde gemeente, dan moet toch zeker ongeveer 50% geen avondmaalsganger zijn.
Je schetst nu wel een heel zwart scenario! 50% geen??? Dus dan waarschijnlijk ook geen kennis aan Christus? En dat op een refoforum? Ik schat eerder 80 à 90% wel avondmaalganger. Misschien is een enquête verhelderend.
Ariene

Bericht door Ariene »

Klaio schreef:
Je schetst nu wel een heel zwart scenario! 50% geen??? Dus dan waarschijnlijk ook geen kennis aan Christus? En dat op een refoforum? Ik schat eerder 80 à 90% wel avondmaalganger. Misschien is een enquête verhelderend.
Maar uiteindelijk zegt dat ook niets aangezien de juistheid daarvan in twijfel getrokken wordt.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Klaio

Bericht door Klaio »

Ariene schreef:
Klaio schreef:
Maar uiteindelijk zegt dat ook niets aangezien de juistheid daarvan in twijfel getrokken wordt.
Door wie? En wie heeft/hebben daar dan het recht toe?
Ander

Bericht door Ander »

Oude Paden schreef: Ik zelf moet soms ook oppassen dat het niet zo overkomt bij de ander
:haha ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Klaio schreef:
Ariene schreef:
Klaio schreef:
Door wie? En wie heeft/hebben daar dan het recht toe?
Een ieder die weleens iets persoonlijks heeft geschreven heeft daar vast ervaring mee.
Je schrijft een aspect van je beleving omdat dat van toepassing is en er zijn gelijk reacties waarin uitgelegd wordt dat er van alles
gemist wordt.

Je kan dit o.a. lezen in het topic vleselijk en geestelijk
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
albion

Bericht door albion »

Klaio schreef:
albion schreef:
DJK schreef:Aan Oude Paden,

Ben alleen wel bang, dat velen me niet bergijpen of me verkeerd begrijpen....

DJK
Dat moest ds. Du Marchie van Voorthuyzen ook beamen. Er waren er zeer velen die hem verkeerd begrepen.
Dan moet je je maar duidelijk uitdrukken. Dat geldt met name voor predikanten. Dus dat Du Marchie van Voorthuyzen verkeerd begrepen werd lag toch voornamelijk aan hemzelf. Hij muntte nu eenmaal niet uit in helder taalgebruik.
Dan heb ik toch wel andere oren, want ik vond hem juist wel uitmuntend, zowel in zijn taalgebruik als in zijn uitleg.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
DJK schreef:Aan KAW,

ik ben bang dat je wel eens groot gelijk kon hebben...

DJK
Tja, iedereen die hier op hier forum post is ook een zogenaamde bekeerde die de bekering niet meer van nodig hebben. Alleen ik ben een uitzondering, die anderen hebben het allemaal mis, ook al denken zij gelijk te hebben :bobo
Dus...?
refo

Bericht door refo »

DJK heeft recht op plaatsing van posts. Maar wat hij zegt komt over als een ander evangelie. Het gaan tot Christus wordt vervangen met een verpletterd worden door de wet.
Vermoedelijk ingegeven door een zekere subjectieve ervaring, die hij houdt voor een ware bekering.
Het gevaar waarvoor hij waarschuwt zit bij hemzelf. Maar luisteren doet hij niet. Hij is dus al een echte RF-er.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
DJK schreef:Aan KAW,

ik ben bang dat je wel eens groot gelijk kon hebben...

DJK
Tja, iedereen die hier op hier forum post is ook een zogenaamde bekeerde die de bekering niet meer van nodig hebben. Alleen ik ben een uitzondering, die anderen hebben het allemaal mis, ook al denken zij gelijk te hebben :bobo
Dus...?
ja....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat we ervoor op moeten passen dat een topic als deze geen venijnig karakter krijgt.
Maar we moeten ook niet de kant op van 'ieder zijn eigen bekering en veel geluk ermee'.
Het kan niet zijn dat men vroeger anders bekeerd werd dan tegenwoordig. Ik krijg de indruk dat dit volgens sommigen wél zo is. Authentieke ervaringen van vroeger worden soms ook behoorlijk geringschattend, zo niet erger, weggezet.
De Heilige Geest deed vroeger te moeilijk. Tegenwoordig kan het anders. Een beetje gechargeerd misschien, maar zoiets speelt er toch wel.
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Ik denk dat we ervoor op moeten passen dat een topic als deze geen venijnig karakter krijgt.
Maar we moeten ook niet de kant op van 'ieder zijn eigen bekering en veel geluk ermee'.
Het kan niet zijn dat men vroeger anders bekeerd werd dan tegenwoordig. Ik krijg de indruk dat dit volgens sommigen wél zo is. Authentieke ervaringen van vroeger worden soms ook behoorlijk geringschattend, zo niet erger, weggezet.
De Heilige Geest deed vroeger te moeilijk. Tegenwoordig kan het anders. Een beetje gechargeerd misschien, maar zoiets speelt er toch wel.
Wat is vroeger, Afgewezen? De discussies die wij voeren worden al jaren, zelfs al eeuwenlang gevoerd. Dus in die zin gaat het niet zo op dat de Geest vroeger anders zou werken. Het gaat er toen en nu om hoe de Geest werkt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat we ervoor op moeten passen dat een topic als deze geen venijnig karakter krijgt.
Wat is vroeger, Afgewezen? De discussies die wij voeren worden al jaren, zelfs al eeuwenlang gevoerd. Dus in die zin gaat het niet zo op dat de Geest vroeger anders zou werken. Het gaat er toen en nu om hoe de Geest werkt.
Met 'vroeger' bedoel ik pakweg de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

ik vraag me de zin van dit soort discussies af.
Strijd gij om in te gaan door de enge poort.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jo-Ann schreef:ik vraag me de zin van dit soort discussies af.
Strijd gij om in te gaan door de enge poort.
Ja, maar dan moeten we wel weten wat die enge poort is...
Gesloten