Pagina 26 van 31

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:04
door Luther
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
De oproep tot bekering en geloof is ongeveer hetzelfde als het aanbod van genade, namelijk die genade die nodig is tot bekering en geloof.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:10
door memento
1 Jak 4:8 Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. 9 Weeklaag, wees treurig en laat uw tranen vloeien. Laat uw lachen veranderen in droefheid en uw vreugde in somberheid. 10 Verneder u voor de Heer, dan zal hij u verheffen.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:20
door caprice
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:24
door Alexander CD
caprice schreef:
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.
amen!

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:26
door Luther
caprice schreef:
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.
Kun je dan eens concreet uitwerken hoe die uitwendige roeping in de prediking klinkt?

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:27
door Alexander CD
Luther schreef:
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
De oproep tot bekering en geloof is ongeveer hetzelfde als het aanbod van genade, namelijk die genade die nodig is tot bekering en geloof.
Zo ken ik er nog wel één, Luther.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:33
door Alexander CD
Luther schreef:
caprice schreef:
Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.
Kun je dan eens concreet uitwerken hoe die uitwendige roeping in de prediking klinkt?
Kun je iedere zondag horen in de kerk, misschien wel 2 keer.
Geloofd Zijn heil en troostrijk woord, verhardt u niet maar laat u leiden.

En dit is de inwendige roeping.
Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 19:52
door refo
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Betekent het woord wereld de gehele mensheid?

Joh 17 vs 9, Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

Geloof je dat Jezus bidt voor degenen die Hij liefheeft?
Geloof je dat Jezus bidt voor degenen waar Hij voor stierf?
Waarom weigerde Jezus te bidden voor de wereld?
Geloof je dat deze bijbeltekst genoeg zegt dat Jezus niet steirf voor alle mensen?

En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld. openb 13

Alle namen die niet geschreven zijn in het boek des levens zullen het beest de satan aanbidden.
Is deze tekst niet genoeg om te zeggen dat Jezus alleen stierf voor de uitverkorenen, die geschreven zijn in het boek des levens?

Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen.
hebr 11
De kerk van Christus is alleen geheiligd door Christus
Oké, de wereld is dus de wereld van de uitverkorenen. Ja, dan zijn we eruit. Waarom er dan nog gezegd wordt 'opdat een ieder die in hem gelooft, niet verloren ga enz.', is mij dan nog wel niet helder, maar ook daar zal wel een passende dogmatische oplossing voor zijn.
Maar ík vraag me af, als het Evangelie slechts een afkondiging is van het feit dat de uitverkoren wereld zalig wordt, hoe het dan mogelijk is dat iemand het Evangelie ongehoorzaam kan zijn (1 Petr. 4:17). Zo'n Evangelie vált immers helemaal niet te gehoorzamen? Zo'n Evangelie is slechts een afkondiging van een stand van zaken, die geen enkele verplichting op de hoorder legt.
Dat is dezelfde redeneertrant als dat je zegt: Er staat geschreven: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Dus wacht maar af met je armen over elkaar. Het Evangelie is een afkondiging van het feit dat de uitverkorenen zalig zullen worden én een oproep tot bekering omdat die eis er ligt:

HC zondag 4: 9. Vr. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?

Antw. Neen Hij (a); want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen (b); maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels (c) en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Ik moet zeggen dat de conclusie die de HC niet kan rusten op de bewijsteksten die woorden aangevoerd.
De mens is goed geschapen.
De mens is moedwillig ongehoorzaam geweest.
Maar dat God dit blijft eisen, omdat de mens dat doen kon. Ik vraag het me af.

Met name bij Bert Mulder neem ik de hele afwijzing van het aanbod met een korreltje zout. Want aan de andere kant is de hele gemeente volgens zijn mening uitverkoren. Het is bij hem dus vooral technisch en niet theologisch. Ben je binnen de gemeente: verkoren en biedt God het behoud aan. Ben je er buiten dan hebben we niets te bieden.
Kaw zei ook al eens: ik denk dat ik me bij zo'n gemeente zou aansluiten als die in NL bestond.
Ik denk inderdaad dat het veel rust geeft, intern. In de Gergemmen ruzien we al een halve eeuw over 'aanbod'.
Hup: er is geen aanbod, maar wel een verbond.

In die zin zijn de vragen van memento over verbond wel terecht. Ik snap ook dat ACD dat weer niet snapt.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 20:03
door DWW
Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 20:19
door Luther
DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Volgens mij staat er in Johannes 16 vooral dat de Heilige Geest van zonde overtuigt. En welke zonde wordt dan het eerste genoemd? Niet de zonde dat we niet gestorven zijn aan de eis van geloof en bekering (wat is dat voor een rare voorstelling van zaken), maar wel de zonde , 'dat ze in Mij niet geloofd hebben'.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 20:48
door DWW
Luther schreef:
DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Volgens mij staat er in Johannes 16 vooral dat de Heilige Geest van zonde overtuigt. En welke zonde wordt dan het eerste genoemd? Niet de zonde dat we niet gestorven zijn aan de eis van geloof en bekering (wat is dat voor een rare voorstelling van zaken), maar wel de zonde , 'dat ze in Mij niet geloofd hebben'.
Wanneer de eis en oproep tot geloof en bekering, door de onwederstandelijke werking van de H. Geest, geproclameerd wordt in de ziel van een (verkoren) zondaar, middels een ONHOUBARE nood, overtuigt de H.Geest die zondaar van zonde dat hij in Hem niet geloofd heeft. Hier gaat de (verkoren) zondaar geloven dat hij zonder dat geloof in Hem en zonder die waarachtige bekering voor eeuwig verloren zal gaan. God eist hier het geloof en de bekering op in zijn arme verloren ziel, dat geloof is het geloof in Christus, Gal. 3:25, c.q. het heilige Beeld Gods van ware wijsheid/kennis, gerechtigheid en heiligheid. De zondaar moet sterven aan deze oproep tot dat geloof en die bekering, en gaat innerlijk verloren, niets meer hebbende in zichzelf dan enkel verdorven eigengerechtigde werken, waarna Christus Zich aan zijn ziel openbaart tot zaligheid, middels de toegepaste beloftenissen van het heilig Evanglie, welke zijn werkende door de Liefde, Gal. 2:19-20. Deze eis en oproep tot het geloof en de waarachtige bekering is het heilig recht Gods, waarvoor de gehele wereld eens zekerlijk gesteld zal worden. Gods verkoren volk aan deze zijde van het graf, en de verworpenen aan de andere zijde, waarna zij eeuwiglijk aan deze eis en oproep zullen moeten gaan sterven, onder de vloek en doem van Gods heilige Wet, tot verheerlijking van Gods heiligheid en rechtvaardigheid.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 22 aug 2009, 21:17
door Luther
--

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 24 aug 2009, 17:30
door Bert Mulder
refo schreef:
Met name bij Bert Mulder neem ik de hele afwijzing van het aanbod met een korreltje zout. Want aan de andere kant is de hele gemeente volgens zijn mening uitverkoren. Het is bij hem dus vooral technisch en niet theologisch. Ben je binnen de gemeente: verkoren en biedt God het behoud aan. Ben je er buiten dan hebben we niets te bieden.
Kaw zei ook al eens: ik denk dat ik me bij zo'n gemeente zou aansluiten als die in NL bestond.
Ik denk inderdaad dat het veel rust geeft, intern. In de Gergemmen ruzien we al een halve eeuw over 'aanbod'.
Hup: er is geen aanbod, maar wel een verbond.

In die zin zijn de vragen van memento over verbond wel terecht. Ik snap ook dat ACD dat weer niet snapt.
Dan heb je me toch verkeerd begrepen. Ik neem niet aan dat de hele gemeente uitverkoren is. Nog minder stel ik dat de hele gemeente uitverkoren is. We weten heel goed dat het niet alles Israel is dat Israel heet. Maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.

Maar wij behandelen de gemeente als een korenveld, niet als een onkruidveld. Als een kudde schapen, niet een kudde bokken. Dat is ook het bijbelse gegeven, lees bijvoorbeeld de brieven van Paulus eens. Zo behandelden onze vaderen de gemeente ook, lees de liturgische formulieren maar eens. Maar we weten zeer goed dat er ook bokken tussen de schapen zitten. Toch is Zijn kerk Zijn kudde schapen.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 24 aug 2009, 17:33
door freek
DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Nee jongen, helemaal nergens meer.

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Geplaatst: 24 aug 2009, 17:35
door freek
Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Met name bij Bert Mulder neem ik de hele afwijzing van het aanbod met een korreltje zout. Want aan de andere kant is de hele gemeente volgens zijn mening uitverkoren. Het is bij hem dus vooral technisch en niet theologisch. Ben je binnen de gemeente: verkoren en biedt God het behoud aan. Ben je er buiten dan hebben we niets te bieden.
Kaw zei ook al eens: ik denk dat ik me bij zo'n gemeente zou aansluiten als die in NL bestond.
Ik denk inderdaad dat het veel rust geeft, intern. In de Gergemmen ruzien we al een halve eeuw over 'aanbod'.
Hup: er is geen aanbod, maar wel een verbond.

In die zin zijn de vragen van memento over verbond wel terecht. Ik snap ook dat ACD dat weer niet snapt.
Dan heb je me toch verkeerd begrepen. Ik neem niet aan dat de hele gemeente uitverkoren is. Nog minder stel ik dat de hele gemeente uitverkoren is. We weten heel goed dat het niet alles Israel is dat Israel heet. Maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.

Maar wij behandelen de gemeente als een korenveld, niet als een onkruidveld. Als een kudde schapen, niet een kudde bokken. Dat is ook het bijbelse gegeven, lees bijvoorbeeld de brieven van Paulus eens. Zo behandelden onze vaderen de gemeente ook, lees de liturgische formulieren maar eens. Maar we weten zeer goed dat er ook bokken tussen de schapen zitten. Toch is Zijn kerk Zijn kudde schapen.
Maar volgens mij bedoelde Refo dit ook. Je behandelt de gemeente als korenveld, dus als gemeente van uitverkorenen. Ook al weet je dat er onkruid tussen kan staan.
Overigens ben ik het voluit eens met dit standpunt.