DJK schreef:Aan Refo, Wilhelm, Freek, Alexander, Pierre, Henriette, en evt. anderen :
Geef me aub uw mail-adressen, dan mail ik u een paar artikelen die ik, aangaande deze onderwerpen, geschreven heb.
DJK
DJK, ik heb al het eea van je gelezen.
Je hoort mij ook niet zeggen dat je helemaal geen punt hebt als het gaat om het uiteen trekken van wedergeboorte en rechtvaardigmaking.
Maar toch ben ik bang dat je doorslaat in het visionair bevindelijk ervaren van de rechtvaardigmaking.
Jou schrijven proevend , denk ik dat je een leerling bent van Dhr Burggraaf, en dat je van deze beleving , die je zelf misschien zo hebt mogen ervaren , een vaste weg maakt, waar geen enkele ruimte meer is voor de veelkleurige werking van Gods Geest.
Je laat geen enkele ruimte over voor die nuances die onze vaderen wel aanbrachten in hun schrijven over de bekerings weg. En dat vind ik jammer, zo niet heel schadelijk.
De Heere is zo vrij in Zijn werk.
En dan ben ik het met je eens , als God spreekt zal niemand het ooit uit het geheugen wissen , Zijn Woord is vast en onverbroken.
Dan zal een mens door genade leren dat het nu niets uit hem is , dat de wet hem veroordeeld ,en dat er geen andere weg is dan te vluchten tot het verzoenend Borgwerk van Jezus Christus.
Dan worden onze ogen geopend, om te zien dat onze Gerechtigheid aan het Kruis hangt, Hij voor ons , daar we anders de eeuwige dood hadden moeten sterven.
Wat een wonder als dat gezien wordt, in een weg van sterven aan onszelf en onze gerechtigheid , om alleen Zijn gerechtigheid over tehouden.
Maar in wat voor weg dat gaat , daar is de Heere zo eeuwig vrij in.
En dan is de kanttekening bij Rom 7 : 9 ook zo eenvoudig, bijna nuchter, zonder bevindelijke optochtelijkheid beschreven :
Kantt 32 : doch ik ben gestorven : "
Dat is, ik ben in mijn gemoed overtuigd, dat ik midden in den dood lag, en heb den moed verloren van door de gehoorzaamheid der wet te kunnen behouden worden"
Omdan te leren dat wet niet zalig maakt, maar dat er Een is die de wet volkomen gehouden heeft, en die niets van de zondaar eist dan het komen tot Hem met lege handen.
En als we dat geloof mogen oefenen , dan Zijn we gerechtvaardigd.
Dan ziet Hij geen zonden in Zijn Jakob en geen overtreding in Zijn Israel.
Wat een wonder voor zo'n zondaar, en dan zal de een door vele verschrikkingen moeten ingaan , en de andere zal door liefde koorden op een veel zachtere manier worden getrokken , maar hoe de leiding dan ook is geweest, ze zullen erkennen dat zij geheel onwaardig en doemwaardig waren , en dat Hij het is die hun verlost heeft.
Rom 11 : 33-36 :
33 O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Zou het dan niet beter zijn om God, God te laten , en Hem niet de weg voor te schrijven ?
Laten we dan Zijn werken bewonderen , en niet onze eigen wegen uitstippelen en uit te denken ,maar het aan God over te laten hoe onderscheiden Hij werkt in het zaligen van Zijn kinderen.
Een ding zullen ze allen gezamelijk leren zingen : Het is door U , door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
En de vruchten ? Die staan beschreven oa in Galaten 6 :22 :
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.
Wat een les, de vruchten als kenmerk van genade , ook Jezus zelf zegt het in Matth 7 : Aan hun vruchten zult gij hen kennen .
Laat het dan voor ons allen de vraag zijn , kennen wij die vruchten in ons leven ?
En om dan met Calvijn te belijden dat de grootste kenmerk is van vruchtdragen : "Ootmoed, ootmoed en ootmoed ."
Wie zou dan niet belijden , bij ons, bij mij alles te kort, en dan zijn we ook terughoudend in ons oordeel over anderen, dan hebben we genoeg aan onszelf.