Laaghangende oordelen

Gian

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door Gian »

memento schreef:
Gian schreef:
caprice schreef: Werkt God dan niet meer zo dat een mens de schuldbrief thuis krijgt bij God vandaan? Zulke mensen zijn stilgezet en krijgen kennis aan God en Goddelijke zaken, namelijk dat Hij van Zijn recht geen afstand kan doen. Is het dan verwonderlijk dat zulk een zondaar de schuld gaat gevoelen?
Die schuldbrief staat in de bijbel. En als ik daarin lees krijg ik idd kennis van God en goddelijke zaken. Ik lees daarin ook dat Jezus aan het recht voldaan heeft, voor mij. Als ik dat geloof hoef ik me daarom niet meer schuldig te voelen omdat ik niet meer schuldig ben!
Dit is onzin. Juist omdat Jezus betaalde, voelt een zondaar zich schuldig. Wie zou zich niet schuldig voelen, als hij het oog op Hem slaat, die aan het kruis leed voor al die zonden die jij gedaan hebt, en tot je verdriet nog steeds doet?
Waarom je het gelijk onzin noemt snap ik niet. Het gaat er niet primair om hoe wij ons voelen. Natuurlijk voel ik me regelmatig schuldig. Dat betekent dat er iets niet recht ligt tussen God en mij. Dat is echter een gewetenskwestie waar de Geest gebruik van maakt en die opgelost dient te worden.
Daarnaast besef ik me weldegelijk dat ik van een bijzonder grote schuld verlost ben.
In Gods oog ben ik in Jezus Christus vlekkeloos, vrij van elke schuld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hier uit:
Als wij onszelf nooit hebben leren kennen als zulke 'afhoereerders' en 'afgoden dienaars' zullen we ook nooit vrezen voor de oordelen.
Het is overigens niet Ezechiël die deze woorden spreekt maar het is de Heere Zelf: En zij zullen weten, dat Ik de HEERE ben...
Een bekeerde zondaar is bekeerd, ook van het afhoereren en afgoden dienen. Dat hoort bij het leven van ongelovigen, waar Ezechiel ook tot spreekt, ongelovige Israelieten, die de afgoden dienden.

1 Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, 2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, 3 – trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns –, 4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:
caprice schreef: Werkt God dan niet meer zo dat een mens de schuldbrief thuis krijgt bij God vandaan? Zulke mensen zijn stilgezet en krijgen kennis aan God en Goddelijke zaken, namelijk dat Hij van Zijn recht geen afstand kan doen. Is het dan verwonderlijk dat zulk een zondaar de schuld gaat gevoelen?
Die schuldbrief staat in de bijbel. En als ik daarin lees krijg ik idd kennis van God en goddelijke zaken. Ik lees daarin ook dat Jezus aan het recht voldaan heeft, voor mij. Als ik dat geloof hoef ik me daarom niet meer schuldig te voelen omdat ik niet meer schuldig ben!
Maar hoe komt men aan zulk geloof dan?

Dat is het kardinale punt.

Mensen missen het vaak niet, of denken het te bezitten.
Mij is altijd geleerd dat voor het bezit eerst het gemis vooraf gaat.
Over het algemeen is men tegenwoordig een bezittende klasse die
nog nooit recht voor God in de schuld is gekomen.
Voor wie het nog nooit een verloren zaak is geworden.
Daarvan merkte ds. Lamain eens zo kernachtig op: het zijn mensen
die wel over God en godsdienst praten maar waar je nooit
jaloers op wordt. Daarentegen Zijn er armen, die nergens kunnen komen
met en uit zichzelf, maar waarvan toch zoveel uitgaat, dat je
er jaloers op wordt. Het zij mensen die met een lantaarntje op
hun rug lopen. Ik heb er meerdere gekend die zo leefden.
Voor sommigen heb ik een stille hoop, en voor anderen van hen
is er geen twijfel. Als de Geest het afdrukt in het hart is er geen
twijfel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gian

Bericht door Gian »

DIA, je kan beter de Bijbel gaan lezen dan wegzwijmelen bij onbijbelse getuigenissen .
Dat zijn getuigenissen die ongeloof en twijfel prediken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:
artistiek schreef: Ons, verdorven Adams-kinderen die niet anders kunnen dan wat kwaad is in Zijn heilige ogen. Of trek je Zijn Woorden je niet meer aan?
Waar lees je dan dat deze woorden van Ezechiel tot ons gericht zijn?
Jij bent uiterst scherp tegen DIA, maar om hele stukken uit het O.T. weg te redeneren omdat ze volgens jou niet tot ons gericht zijn vind ik pas echt gevaarlijk.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging , tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Laatst gewijzigd door huisman op 16 jul 2010, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Desiree

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
Gian schreef:

twijfel.
Ja, als je niks mist, heb je niks nodig. Lijkt me logisch.

Dus als je niet hebt gezien dat Iemand anders voor jou in de plaats is gaan staan, dan mag je wel vrezen niet te weten waar je het over hebt. Dat is het kardinale punt.. Buiten Christus is geen leven... hier niet, later zeker niet.

Mooi eigenlijk hè... wij ontvangen alles, terwijl wij zulke beesten zijn... maar in God's ogen door de Heere Jezus Christus zijn blank en rein. Ik vind het zo lief van God. Er zijn geen woorden voor.. wie de Heere God eigenlijk is... Het moet in de Hemel bij de Heere zo enorm fijn zijn... Altijd die liefde.... dat kunnen wij als mensen hier op aarde niet begrijpen..
Hier op aarde heb ik altijd te weinig lief.. dat is soms makkelijk gezegd.. maar het smart hoor...
Boven ben ik van mijn lichaam af... Maar er is hier nog zoveel werk..!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Gian

Bericht door Gian »

memento schreef: Ezechiel is een apocalyptisch boek, waarin beelden voorkomen die verder strekken dan een aardse vervulling ooit wezen kan (tempel buiten de stad, rivier die er stroomt beginnend bij het altaar, etc).
Ik geloof dat dit werkelijk gaat gebeuren. Dat Jezus uit een maagd geboren zou worden was ook ongeloofwaardig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:DIA, je kan beter de Bijbel gaan lezen dan wegzwijmelen bij onbijbelse getuigenissen .
De eerste zin ben ik helemaal met je eens.
Maar dat 2e is zover ik het geleerd heb niet onbijbels.

Lees de brieven van Paulus eens aandachtig door, en neem dan ook de kanttekeningen mee.
Ook de Psalmen geven een blik in het hart van de bevindelijk geleerde mensen.
Neem en lees!

Om er toch nog op door te gaan: waar ontspoor ik?
Waarin wijk ik af van de Gereformeerde leer?
- Noem minsten 3 Bijbelteksten als bewijs
- Neem tevens 3 citaten uit de 3 formulieren van enigheid als bewijs
- en teslotte mag je 3 oudvaders citeren.

Is het gegrond in het Woord dan ben ik het natuutlijk met je eens.
Nog een welmenend advies: weest niet te snel met uw mond...
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
Gian schreef:

twijfel.
Kom jij zoveel bezittende mensen tegen dan ? Ik kom juist veel mensen tegen die zeggen dat ze alles missen, onbekeerd zijn,maar er rustig mee op vakantie gaan, met wel een paar degelijke preken CD's van predikanten die nog de "zuivere" waarheid preken. Het zijn mensen die nooit over God en godsdienst praten maar wel over "lichte" predikanten en over bezittende mensen . En gelukkig kom ik ook Geestelijke mensen tegen, die weet hebben van wat Gods genade vermag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Gian schreef:DIA, je kan beter de Bijbel gaan lezen dan wegzwijmelen bij onbijbelse getuigenissen .
Gian, je reactie vind ik best wel hard....wie denkt het bij het rechte eind te hebben? Laten we daarvoor Gods Woord laten spreken, en niet onze eigen gedachten.
Een ding nog wel: Gods volk is een strijdend, machteloos maar ook een bezittend vol. Een nietig volk in zichzelf want de Heere zegt het niet voor niets in Jesaja 41 dat het een wormpje Jakobs en een volkje Israels is. Maar juist die helpt Hij en tegen die mensen zegt Hij het: want Ik ben de Heere, uw verlosser. Zijn volk is een volk wat door de woestijn gaat. Ook de woestijn van het leven, al mag daar weleens de getuigenis zijn dat Hij brengt bij Elim, dat Hij leidt door de woestijn en door het water. Ja, dat Hij voorgaat met de vuur-en wolkkolom en ondanks onze opstand bij het geestelijke Mara, onze onwil, Hij genade geven wil, aan hen die daarom bidden en daarvoor danken....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Kom jij zoveel bezittende mensen tegen dan ? Ik kom juist veel mensen tegen die zeggen dat ze alles missen, onbekeerd zijn,maar er rustig mee op vakantie gaan, met wel een paar degelijke preken CD's van predikanten die nog de "zuivere" waarheid preken. Het zijn mensen die nooit over God en godsdienst praten maar wel over "lichte" predikanten en over bezittende mensen . En gelukkig kom ik ook Geestelijke mensen tegen, die weet hebben van wat Gods genade vermag.
De bezittende klasse kom je ook alleen in de kerken tegen. Niet in de wereld...
Daar hebben we het niet over. Ook niet over de kerk als geheel, maar over mensen
die menen Christus te kennen en Hem niet kunnen uitstalle in Zijn namen,
ambten, staten en hoe Hij hun is geopenbaard van achter het heilig recht Gods.
Soms loop je nog een arme missende ziel tegen het lijf. En dan kan dat wel eens een
verademing zijn onder al dat godsdienstig geweld...
Maar let op: Niet in het gemis ligt het Leven! Dat bedoel ik niet.
Schemerlichtje

-DIA- schreef:

Lees de brieven van Paulus eens aandachtig door, en neem dan ook de kanttekeningen mee.
Neem en lees!

O mensen toch, kan dit tot eer van de Heere zijn? Het 'wel of niet'? Het gelijk proberen te behalen? Laten we dat nu van alle kanten eens niet doen en Gods Woord laten spreken. En DIA, dan kan dat ook door de psalmen. Daar lees je, mag ik een voorbeeld noemen, in psalm 42 ook over het dorsten naar God, maar ook van een vast vertrouwen hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt (gedeelte HC citering), dat de Heere uitkomst geven zal en dat er van verlossing gezongen wordt. Niet iedereen bekeerd God op dezelfde wijze, al komen al Gods kinderen, uit welke kerk dan ook en van welke leeftijd dan ook, uit bij Hem! Hij leidt hen allen!
Schemerlichtje

-DIA- schreef:
huisman schreef:
De bezittende klasse kom je ook alleen in de kerken tegen. Niet in de wereld...
Daar hebben we het niet over. Ook niet over de kerk als geheel, maar over mensen
die menen Christus te kennen en Hem niet kunnen uitstalle in Zijn namen,
ambten, staten en hoe Hij hun is geopenbaard van achter het heilig recht Gods.
Soms loop je nog een arme missende ziel tegen het lijf. En dan kan dat wel eens een
verademing zijn onder al dat godsdienstig geweld...
Maar let op: Niet in het gemis ligt het Leven! Dat bedoel ik niet.

dan is de kerk de kerk niet eens maar is de kerk ronduit de wereld.....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Schemerlichtje schreef:
-DIA- schreef:

Neem en lees!

O mensen toch, kan dit tot eer van de Heere zijn? Het 'wel of niet'? Het gelijk proberen te behalen? Laten we dat nu van alle kanten eens niet doen en Gods Woord laten spreken. En DIA, dan kan dat ook door de psalmen. Daar lees je, mag ik een voorbeeld noemen, in psalm 42 ook over het dorsten naar God, maar ook van een vast vertrouwen hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt (gedeelte HC citering), dat de Heere uitkomst geven zal en dat er van verlossing gezongen wordt. Niet iedereen bekeerd God op dezelfde wijze, al komen al Gods kinderen, uit welke kerk dan ook en van welke leeftijd dan ook, uit bij Hem! Hij leidt hen allen!
Laat het duidelijk mogen zijn: Het gaat mij niet om gelijk te hebben,
Ik probeer wel eens wat ontdekkend te schrijven, met één doel:
Dat we ons gemis leerden kennen en met ons 'vermeend' bezit in de
dood mochten komen.
Zo was het toch ook met de zeer godsdienstige Saulus? Hij wist het
zo goed, en had een ijver voor de 'kerk'.
Maar toen God zijn ogen opende wist het het niet meer... En dat is
nu nog precies net zo. Gods Woord veranderd niet, en de manier waarop
God een mens bekeerd ook niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind dit een erg rommelige en "onstichtelijke" discussie. We vliegen elkaar in de haren over één van de meest wezenlijke dingen in het leven.
Ik voel me eerlijk gezegd bij heel weinig kanten thuis die ik tegenkom in de discussie.
Gesloten