Leer der Gereformeerde Gemeenten...

helma

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door helma »

--
Laatst gewijzigd door helma op 21 aug 2008, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Alhoewel er vleugels zijn die meer ofwel op de lijn Brakel ofwel de lijn Van der Groe zitten. De GGiN bijvoorbeeld staat meer in de lijn van Van der Groe.
Is dat zo? Dan zou ik bijna overwegen mij bij de GGiN aan te sluiten... :huhu
Wat let je?
~~Soli Deo Gloria~~
DJK

Bericht door DJK »

In de leer van de Ger. Gem en Ger. Gem in Ned, wordt de al geruim zeer lange tijd menigmaal steeds meer en meer Gods' heilig eisend Recht omzeild, gebogen, onteert én ontheiligd!
Dit kerkverband heeft zeker wel godzalige leraren gekend, zoals bijv. ds. v/d Oever, ds. Fransen, ds. Roelofsen, ds. Fraanje, ds. G.H. Kersten, ds. W.C. Lamain, welke qua bevinding wel degelijk bevindelijke kennis van de benodigde zaken tot de zaligheid hadden, maar met name het stuk der wedergeboorte echter, in navolging van Alexander Comrie, in hun leer en prediking los hebben gekoppeld c.q. gescheiden van het stuk der rechtvaardigmaking, waardoor er een heilsweg in hun prediking begon te ontstaan, en echter geen sprake meer was van een heilorde. In tegenstelling tot de reformatoren, die het stuk van de rechtvaardigmaking nooit hebben gescheiden van het stuk der wedergeboorte, tesamen met nog enkele getrouwe nadere reformatoren, zoals : Bunjan, Owen, Rutherford, Boston, Huntington, Van der Groe, Mc Cheyne, Whitefield en Kohlbrugge, en nog wel anderen...
De reformatoren en deze laatst genoemde nadere reformatoren leerden in hun prediking de noodzakelijkheid van de persoonlijke benvindelijke kennis van de schuldvergeving in en om het Bloed van Christus en dien gekruisd.

Kort samengevat, leert men heden in de GG en de GG in Ned, dat het een nadere weldaad is wanneer een ziel tot deze kennis mag komen, want zo zeggen vele leraren in deze verbanden, er zijn er ook die zonder die bewuste kennis van schuldvergeving in de Hemel zullen komen. Ontzaggelijk!! Terwijl de kennis der schuldvergeving geleerd wordt achter het heilig Recht Gods' des Vaders, waarbij Christus zich als een Borg en Tussentreder openbaart, en daardoor dus dit Recht hiermede onteert, omzeild en verkracht word.

Paulus leert het ons toch heel duidelijk : "Ik weet (in) Wien ik geloofd heb!!"
En Christus leert ons zeer duidelijk : "Ik ken Mijne schapen, en word van al deze Mijne schapen gekend!!"

Daarnaast wil ik nog ten laatste opmerken, dat Israel middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid verlost is geworden uit haar zware diensthuis van Farao."

Geslagen met een leerdwaling, die zij zullen geloven.... (2 Thess.2:11)

DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 20 okt 2008, 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DJK schreef:In de leer van de Ger. Gem en Ger. Gem in Ned, wordt de al geruim zeer lange tijd menigmaal steeds meer en meer Gods' heilig eisend Recht verkracht, omzeild en onteert.
Dit kerkverband heeft zeker wel godzalige leraren gekend, zoals bijv. ds. v/d Oever, ds. Fransen, ds. Roelofsen, ds. Fraanje, ds. G.H. Kersten, ds. W.C. Lamain, welke qua bevinding wel degelijk bevindelijke kennis van de benodigde zaken tot de zaligheid hadden, maar met name het stuk der wedergeboorte echter, in navolging van Alexander Comrie, in hun leer en prediking los hebben gekoppeld c.q. gescheiden van het stuk der rechtvaardigmaking, waardoor er een heilsweg in hun prediking begon te ontstaan, en echter geen sprake meer was van een heilorde. In tegenstelling tot de reformatoren, die het stuk van de rechtvaardigmaking nooit hebben gescheiden van het stuk der wedergeboorte, tesamen met nog enkele getrouwe nadere reformatoren, zoals : Bunjan, Owen, Rutherford, Boston, Huntington, Van der Groe, Mc Cheyne, Whitefield en Kohlbrugge, en nog wel anderen...
De reformatoren en deze laatst genoemde nadere reformatoren leerden in hun prediking de noodzakelijkheid van de persoonlijke benvindelijke kennis van de schuldvergeving in en om het Bloed van Christus en dien gekruisd.

Kort samengevat, leert men heden in de GG en de GG in Ned, dat het een nadere weldaad is wanneer een ziel tot deze kennis mag komen, want zo zeggen vele leraren in deze verbanden, er zijn er ook die zonder die bewuste kennis van schuldvergeving in de Hemel zullen komen. Ontzaggelijk!! Terwijl de kennis der schuldvergeving geleerd wordt achter het heilig Recht Gods' des Vaders, waarbij Christus zich als een Borg en Tussentreder openbaart, en daardoor dus dit Recht hiermede onteert, omzeild en verkracht word.

En Christus leert ons zeer duidelijk : "Ik ken Mijne schapen, en word van al deze Mijne schapen gekend!!"

Daarnaast wil ik nog ten laatste opmerken, dat Israel middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid verlost is gworden uit haar zware diensthuis van Farao."

Geslagen met een leerdwaling, die zij zullen geloven....

DJK

Als er sprake moet zijn van verkrachting dan geef ik jou de eer omdat je de waarheid over deze kerkverbanden in dezen verkracht.
Ongelooflijk dat vijandschap ten opzichte van de GG (in Ned) zo openbaar komt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DJK schreef:In de leer van de Ger. Gem en Ger. Gem in Ned, wordt de al geruim zeer lange tijd menigmaal steeds meer en meer Gods' heilig eisend Recht verkracht, omzeild en onteert.
Dit kerkverband heeft zeker wel godzalige leraren gekend, zoals ds. v/d Oever, ds. Fransen, ds. Roelofsen, ds. Fraanje, ds. G.H. Kersten, ds. W.C. Lamain, welke qua bevinding wel degelijk bevindelijke kennis van de benodigde zaken tot de zaligheid hadden, maar met name het stuk der wedergeboorte echter, in navolging van Alexander Comrie, in hun leer en prediking los hebben gekoppeld c.q. gescheiden van het stuk der rechtvaardigmaking, waardoor er een heilsweg in hun prediking begon te ontstaan, en echter geen sprake meer was van een heilorde. In tegenstelling tot de reformatoren, die het stuk van de rechtvaardigmaking nooit hebben gescheiden van het stuk der wedergeboorte, tesamen met nog enkele getrouwe nadere reformatoren, zoals : Bunjan, Owen, Rutherford, Boston, Huntington, Van der Groe, Mc Cheyne, Whitefield en Kohlbrugge, en nog wel anderen...

Daarnaast wil ik nog ten laatste opmerken, dat Israel middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid verlost is gworden uit haar zware diensthuis van Farao."

Geslagen met een leerdwaling, die zij zullen geloven....

DJK
DJK,

Ik kan een heel eind met je mee in deze posting, hoewel je hier en daar voor een wat andere woordkeus had kunnen kiezen.
Dat uit elkaar trekken van wedergeboorte en rechtvaardiging is een groot gevaar.
Enkel , kan ik niet begrijpen dat jij de bevindelijke weg die jij zo sterk voorstaat kan gronden op de genoemde vaderen , want daar lees ik toch werkelijk een grote nuancering als het gaat over de weg hoe een zondaar tot het geloof in Christus komt.
Wel hebben ze gemeen, dat ze allen erkennen dat het "kleinste geloof' wat uit zichzelf natuurlijk al heel groot is, rechtvaardigend van aard is.

Wat dat betreft kan ik je ook het boekje over de rechtvaardigmaking van Ds C Harinck van harte aanbevelen , dat zal je ook wel aanspreken !
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Om te beginnen: ik heb niet alle berichtjes gelezen...

Maar ik vraag me af of er een 'Leer der Gereformeerde Gemeenten' bestaat. Volgens mij niet.
De leer die vanouds in de GG werd gebracht is niet anders als die van de Nadere Reformatie. Dat is niet aan een kerkverband gebonden... Je vindt het in de o.a. in (een deel van) de GG, de GGiN, de OGGiN, en een deel van de HHK, en (vroeger?): in de CGK en de NH kerk...

-DIA-
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 okt 2008, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Om te beginnen: ik heb niet alle berichtjes gelezen...

Maar ik vraag me af of er een 'Leer der Gereformeerde Gemeenten' bestaat. Volgens mij niet.
De leer die vanouds in de GG werd gebracht is niet anders als die van de Nadere Reformatie. Dat is niet aan een kerkverband gebonden... Je vindt het in de o.a. in (en deel van) de GG, de GGiN, de OGGiN, en een deel van de HHK, en (vroeger?): in de CGK en de NH kerk...

-DIA-
ik moet even denken aan 1100 pagina's...

nou ja, die gingen niet alleen over de GG, al meenden sommigen dat dat wél zo was...
~~Soli Deo Gloria~~
DJK

Bericht door DJK »

Aan Pierre27,

Dit is geen vijandige aanval op de predikanten uit die kerkgenootschappen, maar wel degelijk op de leer die zij brengen.
Het is wel degelijk een leer die inzegent op de vluchtweg naar Christus.
Ik schrijf slechts maar in deze, over wat ik van zeer naderbij gezien en gehoord hebt.
Hoevelen zijn onder deze leer niet met een ingebeelde Hemel ter helle gevaren, ontzaggelijk!!
En die enkele ziel waaraan Christus Zich middels de beloften van Zijn Evangelie heeft geopenbaart, wordt weer onder een nieuw juk der dienstbaarheid gebracht, vanwege dat het nog niet ver genoeg gekomen is.... Want Kerstfeest is nog geen Goede Vrijdag, en een geopenbaarde Christus is nog geen geschonken en toegepaste Christus. En ik weet waarover ik schrijf, Pierre.
Maar het gebeurd niet allen daar, maar ook in de OGG, en in bijna geheel kerkelijk Nederland.
Ik heb hier 18 lange jaren onder verkeerd en in gedwaald, totdat den Heere me hieruit kwam te verlossen, en ik die roeping kreeg :
"Schrijf hetgeen gij gezien hebt..."

Dus niet om te trappen of te steken, maar slechts om bijbels weer te geven waarin zij zo gruwelijk dwalen.
Maar als je nu van je kerkje en van je dominee je afgod hebt gemaakt, zoals ik ook zeer lange tijd heb gedaan, en hun woorden en uitspraken gaat verheffen, boven de uitleg van de leer der apostelen, kan ik wel begrijpen dat dit een beetje steekt en zeer doet in je godsdienstige vlees...

Onderzoekt daarom de Schriften, Pierre, net als de Bereers destijds aangaande de prediking van Paulus deden, of het wel alzo naar de Schriften is, hetgeen zij leren en verkondigen.

DJK
pierre27

Bericht door pierre27 »

DJK schreef:Aan Pierre27,

Dit is geen vijandige aanval op de predikanten uit die kerkgenootschappen, maar wel degelijk op de leer die zij brengen.
Het is wel degelijk een leer die inzegent op de vluchtweg naar Christus.
Ik schrijf slechts maar in deze, over wat ik van zeer naderbij gezien en gehoord hebt.
Hoevelen zijn onder deze leer niet met een ingebeelde Hemel ter helle gevaren, ontzaggelijk!!
En die enkele ziel waaraan Christus Zich middels de beloften van Zijn Evangelie heeft geopenbaart, wordt weer onder een nieuw juk der dienstbaarheid gebracht, vanwege dat het nog niet ver genoeg gekomen is.... Want Kerstfeest is nog geen Goede Vrijdag, en een geopenbaarde Christus is nog geen geschonken en toegepaste Christus. En ik weet waarover ik schrijf, Pierre.
Maar het gebeurd niet allen daar, maar ook in de OGG, en in bijna geheel kerkelijk Nederland.
Ik heb hier 18 lange jaren onder verkeerd en in gedwaald, totdat den Heere me hieruit kwam te verlossen, en ik die roeping kreeg :
"Schrijf hetgeen gij gezien hebt..."

Dus niet om te trappen of te steken, maar slechts om bijbels weer te geven waarin zij zo gruwelijk dwalen.
Maar als je nu van je kerkje en van je dominee je afgod hebt gemaakt, zoals ik ook zeer lange tijd heb gedaan, en hun woorden en uitspraken gaat verheffen, boven de uitleg van de leer der apostelen, kan ik wel begrijpen dat dit een beetje steekt en zeer doet in je godsdienstige vlees...

Onderzoekt daarom de Schriften, Pierre, net als de Bereers destijds aangaande de prediking van Paulus deden, of het wel alzo naar de Schriften is, hetgeen zij leren en verkondigen.

DJK
Dank je DJK voor je antwoord.

Ik hoop van harte dat ik bewaard ga worden voor afgoden dienen want op dat gebied zie ik inderdaad gevaar.
Maar ik snap je gewoon niet, waarom spreek ik nu zoveel mensen die wel die weg gaan zoals in bovengenoemde kerken geleerd wordt? Is het dan waar dat we in kerkelijk Nederland op geheel verschillende manieren zalig worden?
Ik herken niks van de gruwelijke dwalingen, vandaar mijn eerdere reactie(misschien was het niet goed om in dezelfe woordkeus te gaan)
DJK

Bericht door DJK »

Aan Wilhelm,

In deze posting heb je misschien gelijk een antwoord, over wat die mijnheer V , mijns inziens niet mag opmerken of aan de kaak wil of durft te stellen, want het valt nooit mee om alleen te komen staan....

Ten tweede, is er wel degelijk een toeleidende weg tot Christus, dit heb ik nimmer ontkend, maar op deze vluchtweg is die vluchter met die bloedwreker op zijn hielen richting de Vrijstad, nog immer getrouwd met haar eerste man, de Wet in Adam, en dus nog niet verlost uit het diensthuis der WET, en is zij dus pas in Hem wanneer die ziel aan die WET der WET gestorven is.
Maar wat leert men nu met name in de GG, GG in Ned en OGG, dat die vluchter al wedergeboren is op weg en reis naar die Vluchtstad.

Mag ik hier het geestelijke beeld van de gelijkenis van de verloren zoon eens bij halen? Wanneer kwam die zoon nu tot het geestelijke leven in Hem? Was dit toen hij tot zichzelven kwam daar bij die varkens, of op de weg tot zijn vader, of toen hij op zijn knieen viel voor zijn vader, waarbij hij beleed niet meer zijn zoon waardig te zijn...."
Kijk, en als ik dan Paulus ook nog even mag aanhalen vanuit zijn Romeinenbrief : "Want die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonden"(Rom.6:7) En nu de vraag aan allen, waar was nu die verloren zoon gestorven (aan de WET)? Daar bij die varkens, op zijn weg naar vader, of toen hij op zijn knietjes voor zijn vader neer viel, en hem dat Beste Kleed werd omhangen....?

"Slacht dan het gemeste kalf", riep zijn vader het uit, "want deze mijn zoon was dood, en is weder levend (in Hem) geworden".

Sterven aan de WET, en leven door de toegepaste belofte van het Evangelie van Jezus Christus, Wilhelm.

Wie dan oren heeft om te horen, die hore....

DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 11 okt 2008, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Je snapt het nog niet erg, DJK.

Het is: leven door de belofte (want een belofte van God hoeft niet ook nog toegepast te worden, want dan is het geen belofte meer, maar een kansspel) van het Evangelie. Want dan ben je in Christus gestorven aan de wet. Wou je het werk van Christus dunnetjes overdoen?

Ik hoop inderdaad dat je nog oortjes krijgt, want wat je nu klaarmaakt is een steunen op werken der wet en dan concluderen dat Christus voor hen gestorven is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DJK

Bericht door DJK »

Dag REFO,

de toepassing van de goddelijke beloften van het heilig Evangelie, geschiedt achter het heilig Recht Gods', ten tijde als Christus heerlijk tussentreed, op grond van Zijn zoen- en kruisverdiensten, als Borg en Middelaar voor de verloren goddeloze zondaar.

DJK
freek

Bericht door freek »

DJK schreef:Dag REFO,

de toepassing van de goddelijke beloften van het heilig Evangelie, geschiedt achter het heilig Recht Gods', ten tijde als Christus heerlijk tussentreed, op grond van Zijn zoen- en kruisverdiensten, als Borg en Middelaar voor de verloren goddeloze zondaar.

DJK
Kun je dit misschien met een duidelijk bijbelgedeelte illustreren? Het klinkt me nogal visionair eigenlijk.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DJK schreef:Dag REFO,

DJK
Het spijt me zeer, maar ik proef ergens godsdienstwaanzin...
DJK

Bericht door DJK »

Dag Freek,

De moordenaar aan het kruis naast Jezus : "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn"

De Samaritaanse met Jezus : "Ik ben het, Die met u spreekt..."

De blindgeborene met Jezus : "Gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het"

Allemaal toegepaste beloften aan verloren goddeloze zondaarszielen, van achter Zijn heilig goddelijke Recht.
En wat is dan altijd de vrucht van dat zaligmakende geloof in Hem : "Het wonder van aanbidding tot Hem...."
Lees daartoe het Hooglied van Salomo.

DJK
Gesloten