theoloog schreef:memento schreef:refo schreef:Wat telt is het aantal ware gelovigen. Ik kan uit dit relaas niet goed opmaken of dat in je kerkelijke gemeente belangrijk is.
Klinkt labadistisch...
Wat is er nu eigenlijk tegen Jean de Labadie. Dat werd mij ooit op belijdeniscathechese al verweten. Wat is er tegen op een kerk van alleen gelovende leden? Ik bedoel dat in de zin dat zij door belijdenis hebben laten zien en horen, dat ze zich gered weten door Christus. Wij kunnen niet over harten oordelen, wat de Labadie overigens wel probeerde. Interessant artikel over hem in
RD hier.
Mijn vraag is iedere keer weer: komt een hoop van de problemen in de kerk juist niet door het feit dat soms het merendeel van de leden belijdt niet te kunnen geloven en Jezus Christus als hun persoonlijke Zaligmaker te kennen. Ze mogen meestemmen over nieuwe ouderlingen en andere belangrijke beslissingen. Ze vervullen belangrijke taken in de kerk. In sommige kerken is het zelfs mogelijk in de kerkeraad als diaken te functioneren. Er wordt mijns inziens een raar verschil aangebracht tussen de zichtbare en onzichtbare kerk. Dat verschil lees ik niet terug in het NT. Dat wil niet zeggen dat er tussen deze belijdende leden geen huichelaars zitten. We moeten op die manier niet het kaf van het koren proberen te scheiden. Ik heb echter het idee dat door deze collectieve ervaring uit de Nadere Reformatie niet echt meer open wordt gekeken naar de ecclesiologie. Je moet natuurlijk van excessen leren. Maar het punt waar het mis ging is dat Jean de Labadie ook het getuigenis van mensen beoordeelde. Dat kunnen wij mensen nooit doen. Als iemand zegt in Jezus Christus te geloven dan moeten we dat aannemen totdat het tegendeel blijkt. Daarbij komt ook nog eens, dat die kerken het hardst groeien die ook daadwerkelijk geestelijke toewijding vragen van hun leden.
Mijn bezwaar tegen het labadisme is dat het voor mij onmogelijk is om ooit te kunnen geloven in het Verlossingswerk van Jezus Christus.
Ik moet iets meebrengen wat ik niet heb, en vervolgens door de Verlosser wordt afgewezen (zie de rijke jongeling).
Het labadistisch denken legt mij eisen en voorwaarden op waaraan ik niet kan voldoen, en die bovendien door Jezus worden afgewezen.
Zijn verlossingswerk is volkomen, en geen schepsel kan daar iets aan toevoegen.
Alles wat wij meebrengen wordt afgewezen.
Het is alleeen souvereine Genade van God.
Gelukkig maar, anders zou niemand zalig kunnen worden.
En alweer: 't Is door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen....