Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

memento schreef: * Zondaar, bekeer je, en gelooft het evangelie.
Hoe vaak wordt in de Bijbel overigens opgeroepen om te geloven. De oproep tot bekering lees je veel, maar de oproep om te geloven volgens mij minder. Ik weet het niet. Ik las in de krant vandaag dit citaat en toen moest ik er even aan denken in dit verband:
refdag.nl schreef:Ds. J. van Rossem, hersteld hervormd predikant te Voorburg, zei naar aanleiding van een vraag dat er geen genadekennis is zonder zondekennis. „Waar geen zondekennis is, is geen plaats voor de Heere Jezus. Zonder zondekennis komt de mens er goed van af en God slecht. Ik ben bang voor een bravehendrikentheologie, waarin een mens móét geloven.”
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:
memento schreef: * Zondaar, bekeer je, en gelooft het evangelie.
Hoe vaak wordt in de Bijbel overigens opgeroepen om te geloven. De oproep tot bekering lees je veel, maar de oproep om te geloven volgens mij minder. Ik weet het niet. Ik las in de krant vandaag dit citaat en toen moest ik er even aan denken in dit verband:
refdag.nl schreef:Ds. J. van Rossem, hersteld hervormd predikant te Voorburg, zei naar aanleiding van een vraag dat er geen genadekennis is zonder zondekennis. „Waar geen zondekennis is, is geen plaats voor de Heere Jezus. Zonder zondekennis komt de mens er goed van af en God slecht. Ik ben bang voor een bravehendrikentheologie, waarin een mens móét geloven.”
Ander, als het goed is, en waar geloof, houdt het ene het andere in. Bekeren en geloof gaan uiteindelijk samen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef:
memento schreef: * Zondaar, bekeer je, en gelooft het evangelie.
Hoe vaak wordt in de Bijbel overigens opgeroepen om te geloven. De oproep tot bekering lees je veel, maar de oproep om te geloven volgens mij minder. Ik weet het niet. Ik las in de krant vandaag dit citaat en toen moest ik er even aan denken in dit verband:
refdag.nl schreef:Ds. J. van Rossem, hersteld hervormd predikant te Voorburg, zei naar aanleiding van een vraag dat er geen genadekennis is zonder zondekennis. „Waar geen zondekennis is, is geen plaats voor de Heere Jezus. Zonder zondekennis komt de mens er goed van af en God slecht. Ik ben bang voor een bravehendrikentheologie, waarin een mens móét geloven.”
Ander, als het goed is, en waar geloof, houdt het ene het andere in. Bekeren en geloof gaan uiteindelijk samen.
Dat is zo.

De tekst bekeert u en gelooft het Evangelie uit Markus 1 is door de kanttekenaren gekoppeld aan Jesaja 56:1:
1 ALZO zegt de HEERE: Bewaart 1het recht en doet 1gerechtigheid, 2want 3Mijn heil is nabij om te komen en 4Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.
Waarbij de kanttekeningen zeggen: 1 . 1 Onder den naam van recht en gerechtigheid vervat Hij alles wat wij God en onzen naaste schuldig zijn. 2 Hiermede komt overeen het beginsel der predikatiën van Christus en van Johannes den Doper, zeggende: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen, Matth. 3:2; 4:17. 3 Te weten dat heil hetwelk Christus, de Heiland der wereld, Mij brengen zal. Of indien dit de woorden van Christus zijn, zo is dit de zin: Mijn heil, waardoor Ik Mijn uitverkorenen zal behouden of zalig maken. 4 De gerechtigheid des Heeren is in het Evangelie geopenbaard, Rom. 1:17.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef: Er blijven enkele vragen open staan:
- Mag een predikant alle hoorders in de prediking zeggen: Christus nodigt u allen om tot Hem te komen zoals u bent? De nodiging (bijv. uit Lukas 14) gaat nu tot u uit.
Laten we kijken naar hoe er in de Bijbel gepreekt wordt. Is er een Bijbelse prediking waarin die nodiging uitgaat? Laat de Bijbelse prediking ons tot voorbeeld zijn. De Bijbel kent alleen 'volmaakte' preken.
Goed, laten we dan Lukas 14 eens als uitgangspunt nemen.
Deze gelijkenis ziet niet op het Heilig Avondmaal, maar het woord avondmaal is daar in de gewone betekenis genomen, namelijk de maaltijd in de avond.
En Hij nodigde er velen.
Er gaat dus een welmenende nodiging uit van de Gastheer om deel te nemen aan de Evangeliemaaltijd, want daar gaat het om. Het burgerschap van het Koninkrijk Gods. (Vandaar dat deze gelijkenis ook zo direct aansluit op vers 15: "Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods." Als één van de aanwezigen dat zegt, spreekt de Heere Jezus deze gelijkenis uit om te tonen wat die maaltijd inhoudt en wie de gasten zijn.
Wie worden er genodigd? Diegenen die op een eerder moment een uitnodiging hadden ontvangen en nu te horen krijgen: de maaltijd is gereed.
Ik zou dat willen vergelijken met de gemeente! Met en in de Doop is de nodiging tot het heil krachtig uitgegaan en zijn de beloften die daarbij horen verzegeld. En nu is het nodig dat diegenen ook daadwerkelijk komen. Daartoe worden ze allen zonder onderscheid geroepen om aan de eerder verstrekte uitnodiging gehoor te geven.
Maar dan komt de onwil openbaar, en het schuldig voortleven in de doodsstaat. Dan blijkt dat de opvolging van die roeping (die welmenend tot allen kwam) een eenzijdig werk van God is.
Dan wordt de nodiging breder, maar ook specifieker. Dan wordt de opdracht verstrekt om de straten en wijken in te gaan, en later de wegen en de heggen en wordt gesproken over armen, verminkten, kreupelen en blinden.

De vraag bovenaan deze post is dan denk ik , helder beantwoord.
Laatst gewijzigd door Luther op 20 aug 2009, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef:
Ander schreef:
Luther schreef: Er blijven enkele vragen open staan:
- Mag een predikant alle hoorders in de prediking zeggen: Christus nodigt u allen om tot Hem te komen zoals u bent? De nodiging (bijv. uit Lukas 14) gaat nu tot u uit.
Laten we kijken naar hoe er in de Bijbel gepreekt wordt. Is er een Bijbelse prediking waarin die nodiging uitgaat? Laat de Bijbelse prediking ons tot voorbeeld zijn. De Bijbel kent alleen 'volmaakte' preken.

Goed, laten we dan Lukas 14 eens als uitgangspunt nemen.
Deze gelijkenis ziet niet op het Heilig Avondmaal, maar het woord avondmaal is daar in de gewone betekenis genomen, namelijk de maaltijd in de avond.
En Hij nodigde er velen.
Er gaat dus een welmenende nodiging uit van de Gastheer om deel te nemen aan de Evangeliemaaltijd, want daar gaat het om. Het burgerschap van het Koninkrijk Gods. (Vandaar dat deze gelijkenis ook zo direct aansluit op vers 15: "Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods." Als één van de aanwezigen dat zegt, spreekt de Heere Jezus deze gelijkenis uit om te tonen wat die maaltijd inhoudt en wie de gasten zijn.
Wie worden er genodigd? Diegenen die op een eerder moment een uitnodiging hadden ontvangen en nu te horen krijgen: de maaltijd is gereed.
Ik zou dat willen vergelijken met de gemeente! Met en in de Doop is de nodiging tot het heil krachtig uitgegaan en zijn de beloften die daarbij horen verzegeld. En nu is het nodig dat diegenen ook daadwerkelijk komen. Daartoe worden ze allen zonder onderscheid geroepen om aan de eerder verstrekte uitnodiging gehoor te geven.
Maar dan komt de onwil openbaar, en het schuldig voortleven in de doodsstaat. Dan blijkt dat de opvolging van die roeping (die welmenend tot allen kwam) een eenzijdig werk van God is.
Dan wordt de nodiging breder, maar ook specifieker. Dan wordt de opdracht verstrekt om de straten en wijken in te gaan, en later de wegen en de heggen en wordt gesproken over armen, verminkten, kreupelen en blinden.

De vraag bovenaan deze post is dan denk ik , helder beantwoord.
Luther, het gaat hier om twee verschillende groepen, de genodigden en (2) de armen, blinden etc.

Ook bij de joden stond de vrije wil van de mens centraal, daarom gingen veel van Jezus weg.
de genodigenden is de groep die zichzelf centraal stelt, en niet God, dat zie ook aan hun handelen, hun eigen dingen staan voorop en niet het koninkrijk. Ze zijn genodigd maar zullen nooit komen, want dat vereist zelfverloochening, iets wat ze niet op kunnen brengen, daarom zegt de Koning ook:
Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

Bij de tweede groep wordt er niet meer gesproken van nodigen, het zijn de onmachtigen die alleen met hulp van een Ander kunnen komen, ze worden simpel binnengebracht geen werk van hunzelf, Gods werk alleen!
Dan zijn er nog die gedwongen worden om binnen te gaan, misschien door een moeilijke tijd God nodig krijgen, lijden brengt een mens soms tot zichzelf, net als de verloren zoon.

Conclusie, het is God werk alleen verwacht niks van nodiging, alleen oproep tot bekering en geloof.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Alexander CD schreef:
Luther schreef:
Ander schreef:
Luther schreef: Er blijven enkele vragen open staan:
- Mag een predikant alle hoorders in de prediking zeggen: Christus nodigt u allen om tot Hem te komen zoals u bent? De nodiging (bijv. uit Lukas 14) gaat nu tot u uit.
Laten we kijken naar hoe er in de Bijbel gepreekt wordt. Is er een Bijbelse prediking waarin die nodiging uitgaat? Laat de Bijbelse prediking ons tot voorbeeld zijn. De Bijbel kent alleen 'volmaakte' preken.

Goed, laten we dan Lukas 14 eens als uitgangspunt nemen.
Deze gelijkenis ziet niet op het Heilig Avondmaal, maar het woord avondmaal is daar in de gewone betekenis genomen, namelijk de maaltijd in de avond.
En Hij nodigde er velen.
Er gaat dus een welmenende nodiging uit van de Gastheer om deel te nemen aan de Evangeliemaaltijd, want daar gaat het om. Het burgerschap van het Koninkrijk Gods. (Vandaar dat deze gelijkenis ook zo direct aansluit op vers 15: "Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods." Als één van de aanwezigen dat zegt, spreekt de Heere Jezus deze gelijkenis uit om te tonen wat die maaltijd inhoudt en wie de gasten zijn.
Wie worden er genodigd? Diegenen die op een eerder moment een uitnodiging hadden ontvangen en nu te horen krijgen: de maaltijd is gereed.
Ik zou dat willen vergelijken met de gemeente! Met en in de Doop is de nodiging tot het heil krachtig uitgegaan en zijn de beloften die daarbij horen verzegeld. En nu is het nodig dat diegenen ook daadwerkelijk komen. Daartoe worden ze allen zonder onderscheid geroepen om aan de eerder verstrekte uitnodiging gehoor te geven.
Maar dan komt de onwil openbaar, en het schuldig voortleven in de doodsstaat. Dan blijkt dat de opvolging van die roeping (die welmenend tot allen kwam) een eenzijdig werk van God is.
Dan wordt de nodiging breder, maar ook specifieker. Dan wordt de opdracht verstrekt om de straten en wijken in te gaan, en later de wegen en de heggen en wordt gesproken over armen, verminkten, kreupelen en blinden.

De vraag bovenaan deze post is dan denk ik , helder beantwoord.
Luther, het gaat hier om twee verschillende groepen, de genodigden en (2) de armen, blinden etc.

Ook bij de joden stond de vrije wil van de mens centraal, daarom gingen veel van Jezus weg.
de genodigenden is de groep die zichzelf centraal stelt, en niet God, dat zie ook aan hun handelen, hun eigen dingen staan voorop en niet het koninkrijk. Ze zijn genodigd maar zullen nooit komen, want dat vereist zelfverloochening, iets wat ze niet op kunnen brengen, daarom zegt de Koning ook:
Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

Bij de tweede groep wordt er niet meer gesproken van nodigen, het zijn de onmachtigen die alleen met hulp van een Ander kunnen komen, ze worden simpel binnengebracht geen werk van hunzelf, Gods werk alleen!
Dan zijn er nog die gedwongen worden om binnen te gaan, misschien door een moeilijke tijd God nodig krijgen, lijden brengt een mens soms tot zichzelf, net als de verloren zoon.

Conclusie, het is God werk alleen verwacht niks van nodiging, alleen oproep tot bekering en geloof.
Dank je ACD, volgens mij kan ik me hier in vinden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Alexander CD schreef:Luther, het gaat hier om twee verschillende groepen, de genodigden en (2) de armen, blinden etc.

Ook bij de joden stond de vrije wil van de mens centraal, daarom gingen veel van Jezus weg.
de genodigenden is de groep die zichzelf centraal stelt, en niet God, dat zie je ook aan hun handelen, hun eigen dingen staan voorop en niet het koninkrijk. Ze zijn genodigd maar zullen nooit komen, want dat vereist zelfverloochening, iets wat ze niet op kunnen brengen, daarom zegt de Koning ook:
Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

Bij de tweede groep wordt er niet meer gesproken van nodigen, het zijn de onmachtigen die alleen met hulp van een Ander kunnen komen, ze worden simpel binnengebracht geen werk van hunzelf, Gods werk alleen!
Dan zijn er nog die gedwongen worden om binnen te gaan, misschien door een moeilijke tijd God nodig krijgen, lijden brengt een mens soms tot zichzelf, net als de verloren zoon.

Conclusie, het is God werk alleen verwacht niks van nodiging, alleen oproep tot bekering en geloof.
Dank je ACD, volgens mij kan ik me hier in vinden.
Ander, hoe kun je je hierbij nu aansluiten?
In het betoog van ACD wordt heel Lukas 14 verdraaid. Ik antwoord maar even staccato, want ik ben bang dat een gesprek er al weer niet in zit.

* De Joden gingen niet weg vanwege het centraal staan van hun vrije wil. Waar lees je dat in Lukas 14. Er is sprake van genodigden die geroepen worden, welmenend, onvoorwaardelijk en die in verharding, onverschilligheid of vermeende rechtzinnigheid de nodiging afslaan. Daarover zegt de Heere Jezus elders: "Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven hebt in Mijn naam." En in dat opzicht moeten we ook ons eigen leven naast deze welmenende roepstem leggen.

* Het is de Heere ernst! Ook bij die eerste groep! Hij roept niet met een 'verborgen agenda', zo van: "Die kan Ik wel roepen, want die komen toch niet. Dan weet direct iedereen dat de nodiging niets te betekenen heeft."

* De uitverkiezing wordt in de uitleg van Alexander CD feitelijk over de roeping heengelegd. Nu weet ik dat de GG in 1931 heeft uitgesproken dat het verbond onder de beheersing van de uitverkiezing staat, maar ik heb nog niemand openlijk de stelling horen verdedigen dat de prediking onder beheersing van de uitverkiezing staat. Dat is ook niet zo.

* Hoe kun je nu toch stellen dat tot die tweede groep geen nodiging uitgaat? Als de dienstknecht uitgaat om armen, blinden, verminkten en kreupelen te halen, dat komt die dienstknecht toch met een uitnodiging en direct ook met hulp om ze ook daadwerkelijk binnen te brengen? De nodiging wordt zelfs een bevel (ven bekering en geloof) bij de groep uit de wegen en de heggen. (Dwing ze in te komen.)

* Je zegt: "Conclusie, het is God werk alleen verwacht niks van nodiging, alleen oproep tot bekering en geloof." Nee, ik verwacht alleen wat van de Heilige Geest, Die door de nodiging in de prediking mensen aanraakt door het Woord, hen in het hart grijpt en hen daadwerkelijk doet komen.

* Ik citeer nog maar een keer enkele artikelen die je onderschreven hebt bij de aanmelding:
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
3/4-10. Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Alexander CD »

Luther, bij God is geen verborgen agenda, maar God heeft wel een wil die verborgen is, weet jij wie er uitverkoren is?
Deut 29;
De verborgene dingen zijn voor den Heere, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Wij hebben het te doen met zaken die God aan ons geopenbaard heeft, de roep van gehoorzaamheid aan Hem, bekering van onze Goddeloze wegen en geloof in Gods voorgesteld Offer ter rechtvaardiging.

De roeping is ook een ernstige roeping omdat het een Koninklijke roeping is. Maar genade( bekering en geloof) schenkt God alleen aan de Zijnen, de uitverkiezing bestuurd het verbond niet de roeping, dat is jouw voorstelling erbij, niet de mijne.

De nodiging werd geen bevel, de genodigden kwamen niet, ze waren met hun eigen dingen bezig, de armen, verminken daar hoor je geen nodiging, breng ze is het bevel. En dwing ze, waren niet de genodigden, die werden niet gedwongen, maar hadden een vrije wil, die waren met zichzelf bezig, hun zaakjes, die konden niet alles opgeven.
dat blijkt ook uit de woorden die Jezus spreekt even later.
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.

Uit onszelf kunnen we niet alles opgeven en sterven aan onszelf, daar hebben we de Leidsman van ons geloof voor nodig.

Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.

Kun jij dat uit jezelf, ik niet, daarom zegt God "die Ik liefheb die bestraf Ik"

Wat kan er in lijden een nog genade zitten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:Luther, bij God is geen verborgen agenda, maar God heeft wel een wil die verborgen is, weet jij wie er uitverkoren is?
Deut 29;
De verborgene dingen zijn voor den Heere, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Wij hebben het te doen met zaken die God aan ons geopenbaard heeft, de roep van gehoorzaamheid aan Hem, bekering van onze Goddeloze wegen en geloof in Gods voorgesteld Offer ter rechtvaardiging.

De roeping is ook een ernstige roeping omdat het een Koninklijke roeping is. Maar genade( bekering en geloof) schenkt God alleen aan de Zijnen, de uitverkiezing bestuurd het verbond niet de roeping, dat is jouw voorstelling erbij, niet de mijne.

De nodiging werd geen bevel, de genodigden kwamen niet, ze waren met hun eigen dingen bezig, de armen, verminken daar hoor je geen nodiging, breng ze is het bevel. En dwing ze, waren niet de genodigden, die werden niet gedwongen, maar hadden een vrije wil, die waren met zichzelf bezig, hun zaakjes, die konden niet alles opgeven.
dat blijkt ook uit de woorden die Jezus spreekt even later.
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.

Uit onszelf kunnen we niet alles opgeven en sterven aan onszelf, daar hebben we de Leidsman van ons geloof voor nodig.

Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.

Kun jij dat uit jezelf, ik niet, daarom zegt God "die Ik liefheb die bestraf Ik"

Wat kan er in lijden een nog genade zitten.
Ik vind dit ontzettend warrig en vaag. Gods wil is verborgen, ik weet (gelukkig) niet wie er uitverkoren zijn en juist daarom mogen we in de prediking daarmee niet werken!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Alexander CD »

Luther,
Volgens mij gaat het in de gelijkenis over twee groepen.

Groep 1, de genodigden. Kwamen zij brood eten in het konkrijk, nee.
Was die nodiging niet ernstig, zeker. maar met een nodiging alleen kom je er niet.
Kunnen wij mensen onszelf geloof en bekering geven, nee.
Jeremia zegt, "bekeer mij, dan zal ik waarlijk bekeert zijn.
Geloof en bekering is genade.
Waarom spreekt de Here Jezus dan over genodigden, deze genodigden waren mensen die God niet nodig hadden, hoewel zij van hem wisten, het waren mensen met hun eigen zaak, hun eigen wil deden ze toch?
Wat zegt God over hen:Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal. Duidelijke taal toch!
Dus deze kwamen er niet, daarom kun je niet zeggen ze werden gedwongen of ze waren armen, nee dat is een andere groep!

Groep 2, Armen, verminkten en die gedwongen werden.
Wordt hier het woord nodiging gebruikt, NEE, waarom niet omdat genade onweerstaanbaar is, niemand kan degenen die God aan de Here Jezus gegeven heeft uit Zijn hand plukken.
Een nodiging is toch altijd vrijblijvend, of niet? daarom is het niet van toepassing op deze groep.
Jongere
Berichten: 7763
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Jongere »

Alexander CD,

met jouw uitleg moet je dus zeggen dat er wel mensen worden genodigd, maar dat iedereen die wòrdt genodigd het nooit zal aannemen. Met andere woorden: alleen de verworpenen worden genodigd, de uitverkorenen niet, die worden onwederstandelijk getrokken.

Ik kan me voorstellen dat je het hier niet mee eens bent, maar zo warrig vind ik eerlijk gezegd je verhaal. En als ik het wat scherper mag zeggen: ik vind dit redeneren ontzettend gevaarlijk. God lijkt Iemand te worden die een spel aan het spelen is. De Bijbel openbaart dat radicaal anders. Er is een gelijke boodschap voor alle mensen. Er is geen gelijke uitwerking voor alle mensen.

Nogmaals, jullie (ik gooi enkele mensen even op een hoop, pardon) discussieren over aanbod alsof dit een deel is van het werk van God in de wedergeboorte/bekering. Dat is het niet, het is een deel van de prediking.

Prediking is iets volkomen unieks. Als ik mag chargeren: daar worden dingen gezegd die tegen alles ingaan, ja zelfs tegen de dogmatiek (op het eerste gezicht). Daar wordt gesproken tegen doden:
Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.

In de prediking gebeuren dingen die bij de mensen onmogelijk zijn, maar mogelijk bij God. Zó wil Hij werken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Alexander CD,

met jouw uitleg moet je dus zeggen dat er wel mensen worden genodigd, maar dat iedereen die wòrdt genodigd het nooit zal aannemen. Met andere woorden: alleen de verworpenen worden genodigd, de uitverkorenen niet, die worden onwederstandelijk getrokken.

Ik kan me voorstellen dat je het hier niet mee eens bent, maar zo warrig vind ik eerlijk gezegd je verhaal. En als ik het wat scherper mag zeggen: ik vind dit redeneren ontzettend gevaarlijk. God lijkt Iemand te worden die een spel aan het spelen is. De Bijbel openbaart dat radicaal anders. Er is een gelijke boodschap voor alle mensen. Er is geen gelijke uitwerping voor alle mensen.

Nogmaals, jullie (ik gooi enkele mensen even op een hoop, pardon) discussieren over aanbod alsof dit een deel is van het werk van God in de wedergeboorte/bekering. Dat is het niet, het is een deel van de prediking.

Prediking is iets volkomen unieks. Als ik mag chargeren: daar worden dingen gezegd die tegen alles ingaan, ja zelfs tegen de dogmatiek (op het eerste gezicht). Daar wordt gesproken tegen doden:
Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.

In de prediking gebeuren dingen die bij de mensen onmogelijk zijn, maar mogelijk bij God. Zó wil Hij werken.
Ja, zo warrig kwam het ook op mij over. En los daarvan: het klopt ook helemaal niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:Alexander CD,

met jouw uitleg moet je dus zeggen dat er wel mensen worden genodigd, maar dat iedereen die wòrdt genodigd het nooit zal aannemen. Met andere woorden: alleen de verworpenen worden genodigd, de uitverkorenen niet, die worden onwederstandelijk getrokken.

Ik kan me voorstellen dat je het hier niet mee eens bent, maar zo warrig vind ik eerlijk gezegd je verhaal. En als ik het wat scherper mag zeggen: ik vind dit redeneren ontzettend gevaarlijk. God lijkt Iemand te worden die een spel aan het spelen is. De Bijbel openbaart dat radicaal anders. Er is een gelijke boodschap voor alle mensen. Er is geen gelijke uitwerking voor alle mensen.

Nogmaals, jullie (ik gooi enkele mensen even op een hoop, pardon) discussieren over aanbod alsof dit een deel is van het werk van God in de wedergeboorte/bekering. Dat is het niet, het is een deel van de prediking.

Prediking is iets volkomen unieks. Als ik mag chargeren: daar worden dingen gezegd die tegen alles ingaan, ja zelfs tegen de dogmatiek (op het eerste gezicht). Daar wordt gesproken tegen doden:
Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.

In de prediking gebeuren dingen die bij de mensen onmogelijk zijn, maar mogelijk bij God. Zó wil Hij werken.
Jongere, kun je uit de gelijkenis opmaken dat er genodigden het koninkrijk binnengaan?
Wil je Gods woord dan ook aannemen?
Voor degenen die door Gods besluit een wrange smaak in de mond krijgen, is het ware evangelie altijd gevaarlijk( Paulus was gevaarlijk) en ook warrig. Maar wij kunnen onszelf niet redden, want wij zijn ten alle tijde geneigd to alle kwaad.
Laten we eerlijk blijven over onszelf, we moeten gedwongen worden om in te gaan

Dat doden levend worden dat zegt de bijbel duidelijk genoeg en ook de dorre beenderen, maar dat is wel alleen genade.
Maar de prediking doet al hetgeen God behaagt, niet meer en niet minder.
Voor de één een geur des doods ten dode en voor de ander een geur des levens ten leven, dat kun je toch nooit ontkennen. allen hebben in Adam gezondigd maar het woord zegt niet allen sterven in Adam
Is er dan onrechtvaardigheid bij God dat zij verre!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Alexander CD,

met jouw uitleg moet je dus zeggen dat er wel mensen worden genodigd, maar dat iedereen die wòrdt genodigd het nooit zal aannemen. Met andere woorden: alleen de verworpenen worden genodigd, de uitverkorenen niet, die worden onwederstandelijk getrokken.

Ik kan me voorstellen dat je het hier niet mee eens bent, maar zo warrig vind ik eerlijk gezegd je verhaal. En als ik het wat scherper mag zeggen: ik vind dit redeneren ontzettend gevaarlijk. God lijkt Iemand te worden die een spel aan het spelen is. De Bijbel openbaart dat radicaal anders. Er is een gelijke boodschap voor alle mensen. Er is geen gelijke uitwerking voor alle mensen.

Nogmaals, jullie (ik gooi enkele mensen even op een hoop, pardon) discussieren over aanbod alsof dit een deel is van het werk van God in de wedergeboorte/bekering. Dat is het niet, het is een deel van de prediking.

Prediking is iets volkomen unieks. Als ik mag chargeren: daar worden dingen gezegd die tegen alles ingaan, ja zelfs tegen de dogmatiek (op het eerste gezicht). Daar wordt gesproken tegen doden:
Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.

In de prediking gebeuren dingen die bij de mensen onmogelijk zijn, maar mogelijk bij God. Zó wil Hij werken.
Jongere, lezen we toch in Gods Woord dat Hij gevonden wordt door degenen die naar Hem niet zochten, en dat NIEMAND van nature naar Hem zoeken zal...

En precies, er is maar 1 boodschap aan alle mensen: Bekeerd u, en geloof!

En waar, het (zogenaamde) aanbod is geen onderdeel van de wedergeboorte.

Wel is het zo, dat de prediking door de gezanten van Christus Zijn Woord is, en de kracht Gods ter zaligheid. En daarom, door de kracht van dat Woord, worden die dorre beenderen levend!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Wilhelm »

Alexander, jij probeert het rationeel kloppend te krijgen, maar als een zondaar gedwongen wordt om in te gaan , zal hij inleven zijn schuldige onwil. Heere heeft me nu zo genodigd , zo welmenend aangeboden, en ik heb het niet gewild. Wat een wonder dat Hij nu zulke wederstrevende zondaren, een halt toeroept en de wil vernieuwd, opdat ze gaan willen wat ze nog nooit gewild hebben en geloven wat ze nog nooit geloofd hebben.

De Dortse leerregels zijn er zo duidelijk over, ik begrijp werkelijk de steeds terugkerende discussie niet over dit onderwerp.

DL
2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

2-7. Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is.
Plaats reactie