Absoluut mee oneens: een bank die een zuiver spaarproduct aanbiedt, hoort er voor te zorgen dat dit geen enkel risico met zich mee brengt. Daar is het nu eenmaal sparen voor. Ik zie niet in waarom het door een hogere rente opeens zo risicovol zou moeten zijn (het zou nog anders zijn als het ging om bijvoorbeeld het dubbele van de normale rente, dan voel je aan dat er een addertje onder het gras zit).Tiberius schreef:Absoluut mee eens; zeker nu het een buitenlandse nieuwkomer betreft.cosmo schreef:Tja, als een bank zo goed zijn best doet om spaartegoeden aan te trekken via hoge rentes, dan weet je dat je risico loopt. Belachelijk dat ook die spaarders door de Staat worden gecompenseerd, zoals door Wouter Bos werd aangegeven.Kaw schreef:En dan moet de IJslandse regering bijspringen tot 20.000 euro die technisch failliet is. Mijn kennissen zagen het geld wel bij Icesave verdwijnen maar niet bij de eigen bank opduiken. Waarschijnlijk is het voor hun ook weg en moet ook voor hen de DNB achter het geld aan of het zelf ophoesten.
Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor risicovol gedrag van medeburgers?
Als die medeburgers een berg winst hadden gemaakt, had dat in doorsnee niet bij de belastingbetaler terecht gekomen.
Zelf ben ik wel eens een kleine 40.000 gulden kwijtgeraakt met risicovolle beleggingen. Toen stond Zalm (de toenmalige minister van Financien) evenmin klaar om aan te zuiveren.
Wat wat is de moraal van dit verhaal? In het vervolg voor een zo laag mogelijke rente gaan?
Dat minister Bos dit aanzuivert, heeft gewoon te maken met het feit dat Icesave op de Nederlandse markt opereerde: moet iedere spaarder helemaal gaan achterhalen wat het land van herkomst van deze bank is?
Een vergelijking met verlies bij beleggen in aandelen gaat natuurlijk in alle opzichten mank. De waarde van je aandelen is indertijd met 40.000 gulden gedaald. Enorm vervelend, maar wel een effect dat je moet "incalculeren". Als je dat niet doet, moet minister Zalm dan bijspringen??