Maar men blijft niet de hele tijd staan. Met gaat staan als ze binnenkomt en vervolgens gaat men weer zitten. Overigens gaan mannen en vrouwen staan, de vraag was denk ik vooral waarom de mannen gaan staan en de vrouwen blijven zitten. Overigens naderen we God ook door aanbidding, bijvoorbeeld door het zingen van Psalmen, dus dat pleit ook voor staand zingen dan. Uiteindelijk zijn het allemaal vormen waarmee je eerbied toont. Het gaat uiteindelijk niet om die vormen, het gaat er om of er eerbied is, of je nou staat of zit. Als de koningin binnenkomt ga ik alleen staan omdat dat de cultuur is en iedereen dat doet. Dus het zegt nog niet zo heel veel over eerbied, echte eerbied zit in het hart.Oude-Waarheid schreef:Wim stel je voor er komt hoog bezoek blijf je dan zitten?wim schreef:Nee, ik snap het ook niet. Niemand heeft het me uit kunnen leggen. Dus doe ik het ook maar niet.jakobmarin schreef:Ik snap sowieso het staan tijdens het bidden niet van de mannen. Ik doe het niet, ik zie niet het nut ervan in eigenlijk. Waarom juist alleen de mannen (en jongens soms)?
Als de Koningin op 4 mei de nieuwe kerk binnen komt gaat iedereen voor zo ver
mogelijk staan en dit is een aardse vorstin.
Nu nader jij via de dominee in het gebed voor de HEERE de Koning de Koningen.
Met de Zegen sta je toch ook?
Dit kwam even bij me op bij het lezen van jou tekst!!!
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Als we het dan toch over een houding hebben tegenover God, dat kan dat voor de mens maar één houding zijn: plat met je gezicht op de grond. Alleen engelen staan voor Zijn aangezicht.
Overigens vind ik de vergelijking van een aardse koning altijd zo vreemd!
Net alsof de afstand tot sterveling<>aardse koning iets laat zien van de afstand tussen sterveling<>De Koning der koningen.
Overigens vind ik de vergelijking van een aardse koning altijd zo vreemd!
Net alsof de afstand tot sterveling<>aardse koning iets laat zien van de afstand tussen sterveling<>De Koning der koningen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Niet zo heel vreemd als je ziet dat alles iets afspiegelt van de verhouding tussen een christen en de Koning der koningen.jakobmarin schreef:Overigens vind ik de vergelijking van een aardse koning altijd zo vreemd!
Een huwelijk van een man/vrouw, een herder enz.
Bovendien zou je dan een aantal gelijkenissen weg moeten knippen.Mariaa schreef:Niet zo heel vreemd als je ziet dat alles iets afspiegelt van de verhouding tussen een christen en de Koning der koningen.jakobmarin schreef:Overigens vind ik de vergelijking van een aardse koning altijd zo vreemd!
Bovenstaande heb ik eerder gepost, maar haal het even weer naar, want volgens mij zijn lang alle vragen nog niet beantwoord. Ik zou graag willen weten hoe ze dat in andere kerken doen en daarna kan iemand aangeven het goed (Bijbels) gebruik of niet.Gijs83 schreef: Ik pak nu(voor het gemak) de lezing van 10 geboden, 12 artikelen en evt NGB/DL even bij elkaar: bij ons(ik denk bijna overal) zondagsmorgens na het eerste zingen de 10 geboden voor gelezen. Is dat bij iemand nog op een ander tijdstip in de liturgie of word dat helemaal achterwege gelaten(heb ik 1 keer meegemaakt bij een belijdenisdienst in een Hervormde Kerk) of bestaat er nog een andere vertaling van?
De 12 artikelen worden bij ons 's-avonds na de schriftlezing gelezen in veel gemeenten is dat juist ervoor. Hebben wij een verkeerde gewoonte hierin? Wordt die sommige kerken niet gelezen?
Wat het lezen van de NGB/DL betreft wordt dat bij ons in de middagdienst. Er zijn vast kerken waar deze formulieren niet gelezen worden. Bij anderen wordt het weer in de weekdiensten gedaan of 's-avonds als extra na de 12 artikelen(zoals ik eens in GG Barneveld meemaakte). Of wordt er alleen uit NGB gelezen en niet de DL?
Zo weer genoeg vragen om te beantwoorden!
Soms lezen we in plaats van de wet een ander stuk waarin het leven met God wordt beschreven. Soms wordt de wet na het zingen na de preek gelezen. De 12 artikelen of de geloofsbelijdenis van Nicea of een andere geloofsbelijdenis, bijvoorbeeld een belijdenis van geloof die in de Bijbel staat opgetekend wordt altijd na de preek gelezen of gezongen. Ik vind het niet zo belangrijk wanneer dit gebeurt, je geloof kan je altijd belijden, voor of na een preek. De wet kan je lezen en vervolgens schuldbelijdenis doen, dat is passend... maar je kan het ook na de preek doen omdat de wet leefregels voor een dankbaar leven, voor het dienen van Hem zijn, en de preek daar doorgaans op aansluit. Bij mij in de kerk wordt doorgaans niet uit de DL of NGB Tja, wat wil je verder weten?
In de visie van vorige week of deze week stond trouwens een goede column van Ds. A. Verbree over dit onderwerp, als je hem kan vinden zou ik zeggen: Lees maar eens.
In de visie van vorige week of deze week stond trouwens een goede column van Ds. A. Verbree over dit onderwerp, als je hem kan vinden zou ik zeggen: Lees maar eens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Nou nee, laten we dat maar niet doenTiberius schreef:Bovendien zou je dan een aantal gelijkenissen weg moeten knippen.Mariaa schreef:Niet zo heel vreemd als je ziet dat alles iets afspiegelt van de verhouding tussen een christen en de Koning der koningen.jakobmarin schreef:Overigens vind ik de vergelijking van een aardse koning altijd zo vreemd!

Ik bedoelde dat de vergelijking zo vaak erbij wordt geroepen als het om deze soort zaken gaat: liturgie, kleding, om een eigen standpunt te verdedigen en/of erdoor drukken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Het is in onze gemeente gebruikelijk dat het overlijden van leden voor het uitspreken van de Zegen wordt afgekodigd.
Jubilea en geboortes worden tijdens de eredienst afgekondigd.
Ik ben het hier absoluut mee oneens.
Het overlijden van leden hoort toch evenzeer (en meer) thuis in de eredienst als de jubilea etc..
Wat is jullie mening?
Het overlijden van leden hoort toch evenzeer (en meer) thuis in de eredienst als de jubilea etc..
Wat is jullie mening?
Mee eens, waarom zou je dat voor de officiele opening van de eredienst doen? Het hoort bij het gemeente-zijn en mag dus ook in de samenkomst afgelezen worden. Bij ons gebeurt het ook voor votum en zegegroet, de gemeente wordt gevraagd te gaan staan, het overlijden wordt meegedeeld, er wordt vaak wat bij verteld en we zingen dan een lied en/of bidden. Overigens gebeurt het wel na de afkondigingen, als de dominee een hand heeft gehad van de ouderling (dus officieel is de dienst dan volgens mij begonnen)
Je zegt: voor de zegen, maar je bedoelt: vóór votum en groet?jvdg schreef:Het is in onze gemeente gebruikelijk dat het overlijden van leden voor het uitspreken van de Zegen wordt afgekodigd.
Wat is jullie mening?
[Als het vóór de zegen zou zijn, zou het gewoon tijdens de dienst zijn, want de zegen komt aan het eind.]
Dat is inderdaad vreemd. Als gemeente deel je droeve en blijde dingen met elkaar. Waarom het één dan vóór en het ander tijdens de dienst?
In m'n vorige gemeente werd bij sterfgevallen de eerste psalm meestal aangepast. En omdat het een grote gemeente was, waren er nogal wat sterfgevallen en begonnen de diensten op zondagmorgen érg vaak met Psalm 89: 19. Hoe goed bedoeld ook, omdat het zo vaak gebeurt, wordt het dan ook een soort van sleur.
Ben blij dat dat in onze huidige gemeente niet gebeurt.
~~Soli Deo Gloria~~
Wanneer er bij ons iemand overleden is beginnen wij altijd met "Gelijk het gras is ons kortstondig leven"jvdg schreef:Het is in onze gemeente gebruikelijk dat het overlijden van leden voor het uitspreken van de Zegen wordt afgekodigd.
Wat is jullie mening?
voor dat we deze psalm zingen wordt eerst aan de gemeente verteld wie er overleden is.
De jubilea en geboorten gebeurt voor het gebed, omdat we er dan ook voor kunnen danken.
Maar het is vlgs mij niet zozeer een questie van voor of in de dienst, maar de mate van belangrijkheid.
Wanneer er iemand overleden is wordt dat gewoon direct meegedeelt en weet je ook waarom deze psalm gezongen wordt.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Sommige gemeenten (in ieder geval de GGiN c.s.) positioneren votum en groet niet aan het begin van de dienst, maar tussen de schriftlezing en gebed. De ouderling van dienst neemt dan het eerste deel van de dienst voor zijn rekening, inclusief de mededelingen.Hendrikus schreef:Je zegt: voor de zegen, maar je bedoelt: vóór votum en groet?
[Als het vóór de zegen zou zijn, zou het gewoon tijdens de dienst zijn, want de zegen komt aan het eind.]
Dat is inderdaad vreemd. Als gemeente deel je droeve en blijde dingen met elkaar. Waarom het één dan vóór en het ander tijdens de dienst?
Wellicht doelt Jvdg op deze praktijk.
Hoe doen ze dat bij jullie dan wel? Alleen meedelen of op een ander moment zingen?Hendrikus schreef:Ben blij dat dat in onze huidige gemeente niet gebeurt.
Overigens (om Gijs te antwoorden): bij ons komt eerst de votum en groet, dan wordt het overlijden meegedeeld (inclusief wanneer begrafenis, etc) en aansluitend wordt gezongen.
Wel eens Ps. 89:19, maar ook andere, bijv. Ps. 103:8+9, Ps 39:3+4, Ps 144:2, etc
Wel eens Ps. 89:19, maar ook andere, bijv. Ps. 103:8+9, Ps 39:3+4, Ps 144:2, etc
Aan het eind van de dienst, na de preek en vóór de collecte, zijn de mededelingen. Lief én leed, vreugde én droefenis. Liederen worden niet aangepast bij een sterfgeval, net zo min als bij geboorte of huwelijksjubileum.Tiberius schreef:Hoe doen ze dat bij jullie dan wel? Alleen meedelen of op een ander moment zingen?
~~Soli Deo Gloria~~
Bij ons wordt er een extra lied gezongen, niet een Psalm vervangen ofzo. Dat kunnen allerlei liederen zijn, een lied waar de overledene veel troost uit putte, een lied over sterfelijkheid of over de opstanding. We hebben specifieke liederen voor. Misschien ook wel omdat we veel meer zingen, dat we wat meer keuze hebben.