Leven naar je stand

Orchidee

Re: Leven naar je stand

Bericht door Orchidee »

Joannah schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:1. Men kan in rijkdom sober leven, en in armoede onsober.
2. Zalig de mens die met weinig leven kan en toch gelukkig is.
3. Ergerlijk is het, om mensen te horen klagen dat ze alle 2 moeten werken (moeder ook), omdat ze het anders niet kunnen betalen. En ondertussen wel 2 dikke auto's voor de deur, ouders + kinderen in merkkleding, etc.
4. Walgelijk is het, als mensen neerkijken en/of minderwaardig praten over mensen die het minder hebben, of die hun geld anders uitgeven.
5. Ware soberheid komt naar boven in de vraag: Ben ik bereid een standje minder hoog te leven om mijn hulpbehoevende naasten (waar de wereld vol mee is) te helpen?
Punt 3 komt helaas onder 'ons soort mensen' nogal eens voor. Ik erger me daar eigenlijk aan. Ik ben er eigenlijk ook niet zo voor dat de vrouw werkt of het moet vanuit financieel oogpunt wel echt noodzakelijk zijn of als men zich erg verveelt thuis of bv.een echtpaar zonder kinderen, dan lijkt me het ook vrij logisch.
Is er eigenlijk een bijbelse onderbouwing voor dat vrouwen niet zouden moeten werken?
Volgens mij werkten er genoeg vrouwen in de bijbel. Lydia de purperverkoopster, om maar een voorbeeld te noemen
Hadden deze vrouwen een gezin :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Ja Lydia toch wel, met haar hele gezin gedoopt.
Wat oesterschelpje hier eerder zei, dat Sarah in haar tent verkeerde, maar dat slaat toch op woestijnbewoners ?
Wat je nu nog ziet bij behoudende moslims ?
In die zin zullen we toch met de tijd meemoeten, het is niet te doen als je als vrouw in huis blijft.
Het is wat anders als je als vrouw gaat werken, puur voor het geld, om in luxe te baden.
Of dat je je kinderen allemaal in een creche gaat "dumpen".
Ik werk pas sinds kort parttime, toen de jongste 14 jaar was geworden en dan nog binnen de schooltijden.
De omstandigheden in ons gezin lieten niet toe dat ik kon gaan werken, zelfs niet parttime.
Nu houd ik echt tijd over en doe dan de werken der barmhartigheid, maar dan betaald.
Na al die jaren van onbetaald thuiswerk en mantelzorg, vind ik dat het nu wel mag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
scape

Bericht door scape »

Vrienden van mij nodigde mij laatst uit om te komen eten. Ze wilde 10% van hun eettafel delen.
sela

Bericht door sela »

scape schreef:Vrienden van mij nodigde mij laatst uit om te komen eten. Ze wilde 10% van hun eettafel delen.
:)
Jongere

Bericht door Jongere »

Mensen, of we nu helemaal in ons recht staan of niet, en of we nu gefrustreerd zijn of totaal niet:
Laten we eens minder praten op het forum over dit soort persoonlijke voorbeelden. Ik zie ze de laatste tijd vrij veel verschijnen op het forum. Ik denk dat ze tot heel weinig goeds dienen. En al helemaal niet, zoals de Catechismus uitdrukt, het goed gerucht van onze naaste bevorderen. Ook al kent niemand de personen over wie het gaat. En als we echt een punt willen maken (bijv.: werkende vrouwen worden niet altijd begrepen), laten we het dan zo algemeen stellen.

Dit soort dingen roepen alleen maar misverstanden op. Persoonlijk vind ik ze ook misstaan op een christelijk forum.
refo

Bericht door refo »

Hmja, maar als je het vage houdt krijg je weer van anderen te horen dat iets een karikatuur is.
Reformatorische mensen geloven elkaar niet zo snel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Ja Lydia toch wel, met haar hele gezin gedoopt.
Wat oesterschelpje hier eerder zei, dat Sarah in haar tent verkeerde, maar dat slaat toch op woestijnbewoners ?
In die zin zullen we toch met de tijd meemoeten, het is niet te doen als je als vrouw in huis blijft.
Het is wat anders als je als vrouw gaat werken, puur voor het geld, om in luxe te baden.
Ik werk pas sinds kort parttime, toen de jongste 14 jaar was geworden en dan nog binnen de schooltijden.
De omstandigheden in ons gezin lieten niet toe dat ik kon gaan werken, zelfs niet parttime.
Nu houd ik echt tijd over en doe dan de werken der barmhartigheid, maar dan betaald.
Na al die jaren van onbetaald thuiswerk en mantelzorg, vind ik dat het nu wel mag.
Van mij MAG je...doe wat je niet laten kunt... :)
Maar MOET het ook :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Mensen, of we nu helemaal in ons recht staan of niet, en of we nu gefrustreerd zijn of totaal niet:
Laten we eens minder praten op het forum over dit soort persoonlijke voorbeelden. Ik zie ze de laatste tijd vrij veel verschijnen op het forum. Ik denk dat ze tot heel weinig goeds dienen. En al helemaal niet, zoals de Catechismus uitdrukt, het goed gerucht van onze naaste bevorderen. Ook al kent niemand de personen over wie het gaat. En als we echt een punt willen maken (bijv.: werkende vrouwen worden niet altijd begrepen), laten we het dan zo algemeen stellen.

Dit soort dingen roepen alleen maar misverstanden op. Persoonlijk vind ik ze ook misstaan op een christelijk forum.
Mooi punt. En daarvoor zijn dan weer nuchtere neutrale mensen nodig.... Die het gif en de nektar kunnen scheiden. En ik denk dat het zo wel vaak gaat... als je een bepaald onderwerp bespreekt kan dat gevoelige zaken oproepen, er kunnen gevoelige zaken naar boven komen, en soms worden die ook geuit. Wat soms ook wel goed is, maar kijk idd uit voor roddelen. Daar heeft niemand wat aan.

En zo leren we weer vanalles. Over werkende vrouwen en onbegrip, over hoe je opbouwend discussieert enz :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

ik heb hier een en ander weggeknipt.
Ik herinner even aan de volgende mededeling die we een aantal weken geleden gedaan hebben:

We verzoeken u om met respect te spreken over mensen in het algemeen en hen die over ons gesteld zijn in het bijzonder, zoals het op een reformatorisch forum past binnen de kaders van het 5e en 9e gebod.
Dit verzoek omvat ook meningsverschillen met ouders en schoonouders; voor het breeduit etaleren van dergelijke droevige zaken is dit forum niet bedoeld en dat is hier ook niet gewenst.

En vriendelijk blijven tegen elkaar wordt ook zeer op prijs gesteld. vr. groet, Helma
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Ja Lydia toch wel, met haar hele gezin gedoopt.
Van mij MAG je...doe wat je niet laten kunt... :)
Maar MOET het ook :quoi
Nee moeten niet !
Maar ik merk dat ik me er goed bij voel, heb juist meer energie gekregen.
En het gaat niet ten koste van....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
haaf

Bericht door haaf »

memento schreef:
Vaak is merkkleding kwalitatief gewoon beter dan de goedkopere kleding
Een veelgehoord argument, wat vaak niet opgaat. Kleding wordt vaak afgedankt ruim voordat het op is. Er zijn zo van die gemeenten waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet.
Wel even verder lezen.. Ik bedoelde juist de gevallen waarbij het wel gedragen word tot het op is.
Ik ga kleding echt niet weggooien als het nog goed is. En als ik iets echt niet meer wil dragen omdat ik het bijvoorbeeld toch niet mooi vind, dan gaat het bijv. naar roemenië of soortgelijk land. Zijn ze er daar ook weer goed mee.
henriët

Bericht door henriët »

Feit is dat over het algemeen ( er kan eens een 'foutje'bijzitten) bij de wat duurdere kleding kwalitatief betere stoffen gebruikt worden,
zodat model en kleur beter blijven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Josephus

Bericht door Josephus »

henriët schreef:Feit is dat over het algemeen ( er kan eens een 'foutje'bijzitten) bij de wat duurdere kleding kwalitatief betere stoffen gebruikt worden,
Bij de echt dure merken is de kwaliteit inderdaad wel beter, maar dan praat je wel over kleding die de gemiddelde refo zich niet echt kan veroorloven. De kwaliteit van merken als Tommy Hilfiger, Ralph Lauren etc. is echt niet per definitie beter dan kleding die je bij de WE of Zara koopt (sterker nog: soms gewoon afkomstig uit dezelfde Aziatische fabriek, met alleen een ander merklabeltje). Vergeet niet dat je bij merkkleding een enorm percentage betaalt voor de exclusiviteit van het merk, de marges op kleding zijn nog steeds groot.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:
henriët schreef:Feit is dat over het algemeen ( er kan eens een 'foutje'bijzitten) bij de wat duurdere kleding kwalitatief betere stoffen gebruikt worden,
Bij de echt dure merken is de kwaliteit inderdaad wel beter, maar dan praat je wel over kleding die de gemiddelde refo zich niet echt kan veroorloven. De kwaliteit van merken als Tommy Hilfiger, Ralph Lauren etc. is echt niet per definitie beter dan kleding die je bij de WE of Zara koopt (sterker nog: soms gewoon afkomstig uit dezelfde Aziatische fabriek, met alleen een ander merklabeltje). Vergeet niet dat je bij merkkleding een enorm percentage betaalt voor de exclusiviteit van het merk, de marges op kleding zijn nog steeds groot.
Voor de fabrikant wel, ja.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies... voor de katoenboeren en kinderen wat minder....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie