Re: Debat avond: de zuil op instorten?
Geplaatst: 25 jan 2010, 00:41
misschien vond ik franca deze avond wat eenzaam. zoals sommigen dat van kathelijne ook zeggen...
dit herken ik!sela schreef:misschien vond ik franca deze avond wat eenzaam. zoals sommigen dat van kathelijne ook zeggen...
Wat ik er van gezien heb, kan ik hier inkomen. Mijn sympathie ligt over het algemeen vrij snel bij de minderheid, zeker nu Franca Treur zich niet agressief opstelde. Ik vraag me af of de beste gesprekken niet gevoerd zijn op de reis van en naar Hoevelaken samen met dat andere forumlid (ik ben zijn naam even kwijt). Hij leek de enige die met Treur op eenzelfde golflengte zat.sela schreef:misschien vond ik franca deze avond wat eenzaam. zoals sommigen dat van kathelijne ook zeggen...
Ze mag gerust af en toe eens wat intypen ter correctie.Luther schreef:Goedendag allemaal. Jullie hebben allemaal de groeten van Franca Treur. In de pauze heb ik ze even gesproken; ze leest het topic over haar boek mee en vindt de wijze waarop over haar boek wordt gesproken goed.
En de mensen die op het pompstation werken, willen hem nu gaan slopen?Luther schreef:1. De door Ton van der Schans geïntroduceerde metafoor van de zuil als tankstation. (Die ga ik onthouden...)
Dat laatste kan ik niet beoordelen, maar ik denk dat het eerste voor onze jongeren een reëel probleem is.Luther schreef:Ik heb wel behoorlijk nagedacht over de stelling van Franca dat zij geen onderscheid wil maken tussen buitenkant-christenen en levend gelovigen. Het beeld dat Franca afgeeft in het boek, in de interviews en deze avond lopen niet synchroon met elkaar.
komt vandaag op de site van de reformatorische omroep te staan.Lassie schreef:Kan deze lezing nog ergens nageluisterd worden?
Wim, je vergist je. Toen ik na jaren weer terug in de kerk kwam, en daar na een tijdje doorkreeg dat eigenlijk de meesten met hun verstand geloofde kon ik dat niet begrijpen. Ondanks dat ik kerkelijk opgevoed was. Ik dacht, wat zoek je in de kerk als je toch niet echt gelooft?wim schreef:Dat is natuurlijk een kulredenering van haar. Want ze maakte nu eenmaal deel uit van de zuil. Mensen buiten de zuil zien misschien geen verschil tussen schijn en zijn. Maar voor iemand die binnen de zuil opgroeit behoort dat een wereld van verschil te zijn. Franca vertegenwoordigt helemaal geen mensen van buiten de zuil. Dit is overduidelijk een soort achteraf-theorietje van haar.Hendrikus schreef:Een eye-opener voor ons, wellicht, is haar opmerking dat voor iemand buiten de zuil er geen verschil bestaat tussen naamchristen en ware christen. Voor mensen buiten de zuil is het zwart of wit, iemand is gelovig of hij is niet gelovig.Zita schreef:op zich weinig Franca. Het opvallendst vond ik dat Franca stelde dat wij haar verkeerd begrijpen. Het gaat niet om het onderscheid tussen schijn en echt, maar om 'het grote verhaal' uit de Bijbel versus de verhalen van Katelijne.Grace schreef:Hoe was dit debat?
Voor Franca zelf is het verschil tussen schijn en echt ook niet meer relevant, maar tussen christenen en degenen die andere grote verhalen navolgen.
Als wij dus proberen haar kerkverlating te verklaren vanuit de hypothese dat het misschien wel anders gelopen zou zijn als zij meer échte gelovigen zou hebben ontmoet, i.p.v. mensen voor wie het gelovig zijn niet dieper zit dan de buitenkant, dan is dat een redenatie "vanuit de zuil", waar naar haar overtuiging mensen buiten de zuil niks mee kunnen: totaal niet relevant, zegt ze.
Hendrikus schreef:Een eye-opener voor ons, wellicht, is haar opmerking dat voor iemand buiten de zuil er geen verschil bestaat tussen naamchristen en ware christen. Voor mensen buiten de zuil is het zwart of wit, iemand is gelovig of hij is niet gelovig.Zita schreef:op zich weinig Franca. Het opvallendst vond ik dat Franca stelde dat wij haar verkeerd begrijpen. Het gaat niet om het onderscheid tussen schijn en echt, maar om 'het grote verhaal' uit de Bijbel versus de verhalen van Katelijne.Grace schreef:Hoe was dit debat?
Voor Franca zelf is het verschil tussen schijn en echt ook niet meer relevant, maar tussen christenen en degenen die andere grote verhalen navolgen.
Als wij dus proberen haar kerkverlating te verklaren vanuit de hypothese dat het misschien wel anders gelopen zou zijn als zij meer échte gelovigen zou hebben ontmoet, i.p.v. mensen voor wie het gelovig zijn niet dieper zit dan de buitenkant, dan is dat een redenatie "vanuit de zuil", waar naar haar overtuiging mensen buiten de zuil niks mee kunnen: totaal niet relevant, zegt ze.
Gian schreef:Freek, toen ik de kerk verliet waren alle mensen, incluis de dominee hypocrieten. Alle mensen, zonder onderscheid. Je verlaat de kerk niet uit wanhoop, je verlaat de kerk omdat je niet gelooft in God en Jezus.
Maar juist door deze twee postings, waarvan ik denk dat Franca ze zou kunnen onderschrijven, geef je aan, hoe grote schade een 'buitenkant-geloof' kan aanrichten. Want we zouden het kunnen omdraaien: Als elke gedoopte een levende geloofsband met de Heere Jezus Christus zou hebben, zou het vraagstuk van secularisatie, van evangelisatie, etc. er heel anders uitzien.Gian schreef:Wim, je vergist je. Toen ik na jaren weer terug in de kerk kwam, en daar na een tijdje doorkreeg dat eigenlijk de meesten met hun verstand geloofde kon ik dat niet begrijpen. Ondanks dat ik kerkelijk opgevoed was. Ik dacht, wat zoek je in de kerk als je toch niet echt gelooft?
Nu kan ik enigzins begrijpen waarom mensen een kerkbank slijten zonder ooit te geloven al blijft het anderzijds onbegrijpelijk.
Het geloof is voor de buitenstaander volstrekt belachelijk! En helemaal onbegrijpelijk wordt het als de meesten uit die kerk zeggen God eigenlijk niet te kennen.
Ik denk dat de kloof tussen mensen uit de zuil, en mensen van buiten nog veel groter is dan menig refo denkt.
Onzin. Op deze manier kon Franca het juist wél waarderen. Dit kwam uit Ton z'n tenen, en hij zei het zeer respectvol. Het paste ook precies op dat moment.priscilla schreef: - De mislukte bekeringspoging van T. van der Schans vond ik juist helemaal niet prettig overkomen. Niet het juiste moment ervoor.
klinkt stellig, luther. zelf bekroop me het gevoel dat treur het niet helemaal kon waarderen. ook omdat ze kort daarvoor om gelijkwaardigheid vroeg.Luther schreef:Onzin. Op deze manier kon Franca het juist wél waarderen. Dit kwam uit Ton z'n tenen, en hij zei het zeer respectvol. Het paste ook precies op dat moment.priscilla schreef: - De mislukte bekeringspoging van T. van der Schans vond ik juist helemaal niet prettig overkomen. Niet het juiste moment ervoor.
Luther je zult in het vuur van je betoog het zo niet bedoelen, maar je begint zo vaak met "" onzin" als je het ergens niet mee eens bent.Luther schreef:Onzin. Op deze manier kon Franca het juist wél waarderen. Dit kwam uit Ton z'n tenen, en hij zei het zeer respectvol. Het paste ook precies op dat moment.priscilla schreef: - De mislukte bekeringspoging van T. van der Schans vond ik juist helemaal niet prettig overkomen. Niet het juiste moment ervoor.