EO maakt cabaret over Jezus

denkertje21

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door denkertje21 »

golan schreef: De EO (lees de kat) maar rare sprongen om leden te werven.
Vals getuigenis?
Kijk toch uit met wat je zegt!
Denk je echt dat de EO dit doet om leden te werven?
Dit kost hen leden. En toch gaan ze de confrontatie aan om te zoeken naar manieren om mensen met het Evangelie te bereiken. Ik merk elek dag hoe moeilijk het is om vanuit een traditie als de onze, mensen te bereiken die nooit zijn omgevoed met de bijbel...

Pas liep ik door Den Haag en daar stond een groepje te evangeliseren. Zomaar een paar dingen op gevangen:
"Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden".
Voorbijganger: "Bloed maakt vlekken".

Het Lam Gods is voor u geslacht".
Voorbijganger: "Getsie, ik hou niet van lamsvlees".

Zover is Nederland heen. Ik weet niet wat dat EO programma gaat worden. Ik heb, net als jullie nog niks gezien. Maar ik weet dat ze bij de EO zeker niet de behoefte hebben om goedkoop te scoren. Wel dat er een grote drang is om het Evangelie bij de mensen te brengen. "Dieven moet je met dieven vangen", zegt het spreekwoord.
Misschien moet je ongelovigen ook wel met ongelovigen 'vangen', omdat wij te vast zitten in onze eigen vaktaal...

Bidt maar om wijsheid voor de makers!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Democritus

Bericht door Democritus »

denkertje21 schreef: Bidt maar om wijsheid voor de makers!
Sorry nog even gaan we het goedpraten dat met een kromme stok een rechte slag kan worden toegepast.

Ik heb de EO lang het voordeel van de twijfel gegeven maar dat is nu wel over. Ongeacht hoe het uitpakt..... het doel heiligt de middelen niet.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
mayflower

Bericht door mayflower »

Gian schreef:
jvdg schreef:Weet de EO als organisatie (nog) wel wie Jezus was en is?

Hij is Gods Zoon!!
En dient daar niet met de grootst mogelijke eerbied over gesproken te worden?
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Jezus is tegenwoordig entertainment. Jezus is commercieel geworden.
Ik word zo misselijk door het enige begrip wat hier getoond kan worden voor een cabaret over Jezus. Als evangelisch christen vind ik dit zo verschrikkelijk en verdrietig, en deze entertainment Jezus is niet de 2e persoon van de Drieeenheid Gods, want het is afgoddische en blasfemische!
Ik kan er wel meer over schrijven, maar van een reformatorisch forum verwacht ik toch wel anders ??????????????????
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:
Gian schreef:
jvdg schreef:Weet de EO als organisatie (nog) wel wie Jezus was en is?

Hij is Gods Zoon!!
En dient daar niet met de grootst mogelijke eerbied over gesproken te worden?
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Jezus is tegenwoordig entertainment. Jezus is commercieel geworden.
Ik word zo misselijk door het enige begrip wat hier getoond kan worden voor een cabaret over Jezus. Als evangelisch christen vind ik dit zo verschrikkelijk en verdrietig, en deze entertainment Jezus is niet de 2e persoon van de Drieeenheid Gods, want het is afgoddische en blasfemische!
Ik kan er wel meer over schrijven, maar van een reformatorisch forum verwacht ik toch wel anders ??????????????????
Dat begrip is er maar bij enkele forummers, hoor. En dan nog alleen bij hen die connecties met de EO hebben. ;)
rekcor

Bericht door rekcor »

Laat ik voorop stellen dat ik zeker mijn bedenkingen bij het programma heb, en dat ik genoemde AB nogal naïeve en puberale trekken vind hebben. Maar voor mij geldt: eerst zien, dan oordelen.

Blijft mijn vraag staan: 'hoe kunnen wij "refo's" de gemiddelde TV-kijker bereiken met het evangelie?'.
Ander

Bericht door Ander »

rekcor schreef:Laat ik voorop stellen dat ik zeker mijn bedenkingen bij het programma heb, en dat ik genoemde AB nogal naïeve en puberale trekken vind hebben. Maar voor mij geldt: eerst zien, dan oordelen.

Blijft mijn vraag staan: 'hoe kunnen wij "refo's" de gemiddelde TV-kijker bereiken met het evangelie?'.
Ik merk hier een beetje in bepaalde opmerkingen zoals hierboven dat de EO het voordeel van de twijfel krijgt want zij proberen mensen te bereiken met het Evangelie. Wat een flauwekul. Dit is geen evangelie, waar ze nu mee beginnen, dit is godslastering. Er is maar één manier om daarmee om te gaan: scherp afkeuren.
Bovendien, de refo's nog maar even fijntjes wijzen op het feit dat TV-kijkers niet bereikt worden met het Evangelie is evenzo flauw. Wat gebeurt er gelukkig al veel, ook op het gebied van Evangelisatie, in Nederland vanuit de reformatorische kerken. Gelukkig maar! Een zoutend zout ben je niet door op een vreselijke wijze Gods Zoon te lasteren maar om te getuigen van de hoop die in je is.
Marnix

Bericht door Marnix »

golan schreef:Gewoon niet naar kijken lijkt mij het beste. Voor diegenen die het wel wat lijkt kijken op eogen risico. De EO (lees de kat) maar rare sprongen om leden te werven. De oplossing voor zover je tv hebt er niet naar te kijken en een andere fil op te zetten (titanic bijvoorbeeld)
Tjonge, dat is wel een erg kortzichtige opmerking. Ik denk niet dat de EO met het maken van zo'n programma seculiere leden erbij krijgt. De kans is groter dat het leden kost. En dat is gedurfd, in een tijd waarbij de zendtijd binnenkort afhankelijk wordt van het aantal leden, en gezien het feit dat de EO de op twee na grootste publieke omroep is. Waarom dan dit risico nemen?
jvdg schreef:
denkertje21 schreef:Wat een oordelen weer, voor we één seconde hebben gezien. Natuurlijk prikkelt zo'n bericht en natuurlijk zijn we allemaal even bang dat Gods heiligheid wordt aangetast. Ik ook. Maar ik kán en mág geen oordeel vellen voordat ik weet wat het is.

Het afgelopen seizoen haalde de EO de ongelovige Martin Simek in huis. Ik had gelijk mijn oordeel klaar. "Dat kon toch niet".
Gelukkig heb ik een serie geweldige programma's gezien die juit ook bij buitenkerkelijke mensen goed aankwamen en mensen aan het denken zetten. Dus ook nu maar even afwachten?
De EO maakt (gelukkig) al lang niet meer alleen programma's voor de eigen achterban, maar probeert een niet-gelovige doelgroep te bereiken in hun eigen taal. En die doelgroep is hééél groot! Hoeveel mensen in jouw straat gingen er zondag naar de kerk?
Alle argumenten die jij aanvoert rechtvaardigen nimmer het spreken van ongelovige cabaretiers over Dè Naam.
Daarover spreken kan alleen met de grootst mogelijke eerbied.
Betreffende cabaretiers hebben dit nimmer gedaan, integendeel.
Of verwacht je dat ze bij d EO een soort schuldbelijdenis hierover af gaan leggen?

En oordelen over deze programma's kan ik niet want ik wil ze niet zien, ook niet één seconde.
Ik heb al eerder uitgelegd waarom niet.
De discussie wordt aangegaan met mensen die duidelijke anti-Jezus zijn. Maar ze mogen echt niet die dingen die ze misschien in hun eigen shows zeggen, in dit programma zeggen... erbij vloeken etc. Ze mogen natuurlijk wel flink kritisch zijn en op die kritiek wordt ingegaan. Hallo, welkom in de wereld, waarin het overgrote deel van de mensen kritisch is. Gaan we de discussie aan? Of gaan we de kritiek uit de weg.

Er wordt hier gevraagd of de EO niet meer weet wie Jezus is maar ik vraag me af: Weten wij nog wel wie Jezus is, als we ons opsluiten in ons veilige wereldje en het evangelie binnen kerkmuren houden waar nooit een ongelovige komt? En dan roepen: tss, ze gaan de discussie aan met mensen die er ronduit voor uitkomen dat ze Jezus een fabeltje vinden?
parsifal schreef:Hier schrik ik wel van: ik kan me weinig manieren voorstellen, waarop dit goed kan gaan uitpakken. Ik hoop dat ik positief verrast wordt.
Ik ben benieuwd, ik hoop ook positief verrast te worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Ander schreef:
rekcor schreef:Laat ik voorop stellen dat ik zeker mijn bedenkingen bij het programma heb, en dat ik genoemde AB nogal naïeve en puberale trekken vind hebben. Maar voor mij geldt: eerst zien, dan oordelen.

Ik merk hier een beetje in bepaalde opmerkingen zoals hierboven dat de EO het voordeel van de twijfel krijgt want zij proberen mensen te bereiken met het Evangelie. Wat een flauwekul. Dit is geen evangelie, waar ze nu mee beginnen, dit is godslastering. Er is maar één manier om daarmee om te gaan: scherp afkeuren.
Maar je weet niet eens waar je over praat! De enige argumenten die je in handen hebt zijn: de EO is slecht bezig de laatste tijd, AB is slecht bezig de laatste tijd en: dit idee lijkt een godslasterlijke vertoning te worden.
Ander schreef:Bovendien, de refo's nog maar even fijntjes wijzen op het feit dat TV-kijkers niet bereikt worden met het Evangelie is evenzo flauw.
Waarom flauw? Ik noem gewoon een feit.
Ander schreef:Wat gebeurt er gelukkig al veel, ook op het gebied van Evangelisatie, in Nederland vanuit de reformatorische kerken. Gelukkig maar! Een zoutend zout ben je niet door op een vreselijke wijze Gods Zoon te lasteren maar om te getuigen van de hoop die in je is.
Misschien leef jij in een ander deel van het land dan ik, maar ik merk erg weinig van evangelisatie door refo's hoor. Het blijkt in ieder geval niet uit de groeicijfers van de refokerken...
hmprff

Bericht door hmprff »

rekcor schreef:
Ander schreef:Wat gebeurt er gelukkig al veel, ook op het gebied van Evangelisatie, in Nederland vanuit de reformatorische kerken. Gelukkig maar! Een zoutend zout ben je niet door op een vreselijke wijze Gods Zoon te lasteren maar om te getuigen van de hoop die in je is.
Misschien leef jij in een ander deel van het land dan ik, maar ik merk erg weinig van evangelisatie door refo's hoor. Het blijkt in ieder geval niet uit de groeicijfers van de refokerken...
Bij ons wordt er ook niet ge-evangeliseerd voor de groeicijfers... :bobo
En er wordt bij ons ook niet ge-evangeliseerd voor de refokerken...
Er wordt bij ons wel ge-evangeliseerd ter meerdere glorie van God en om het behoud van zielen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk dat er een misverstandje is tussen Ander en Rekcor, Rekcor bedoelt met dat de "TV-kijkers niet worden bereikt" niet dat de reformatorische kerken geen mensen bereiken die tv zitten te kijken.... maar dat de groep "TV-kijkers" niet op een manier (en dat hoeft dus niet via de TV te zijn) wordt bereikt. Hoeveel ongelovigen bezoeken jaarlijks je kerk? Hoeveel ongelovigen voegen zich jaarlijks bij de landelijke kerk?

Op zich een goede discussie, goed om eens over na te denken... maar misschien een beetje off-topic. En natuurlijk moet je niet alleen daarnaar kijken en is het feit dat je mensen bereikt niet een argument waarom iets per definitie goed is. De vraag is ook: Waarmee bereik je ze dan?

En wat dat betreft ben ik benieuwd naar het programma.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander

Bericht door Ander »

rekcor schreef:Maar je weet niet eens waar je over praat! De enige argumenten die je in handen hebt zijn: de EO is slecht bezig de laatste tijd, AB is slecht bezig de laatste tijd en: dit idee lijkt een godslasterlijke vertoning te worden.
Cabaret over de Heere Jezus is godslastering, het lijkt niet alleen maar zo. Dus ik heb het argument in handen: op grond van Gods Woord is godslastering een zonde waarover God Zich, om de catechismus na te spreken, schrikkelijk vertoornt. Meer argumenten heb ik niet nodig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Waarom is dat godslastering? Als iemand zegt: Ik geloof niet in Jezus, is dat dat Godslastering? Allicht wel. Mag je dan niet meer met die mensen in gesprek gaan of die dialoog uitzenden? Je doet alsof de EO cabaret gaat maken. En dat klopt van geen kant.
Ander

Bericht door Ander »

Marnix schreef:Waarom is dat godslastering? Als iemand zegt: Ik geloof niet in Jezus, is dat dat Godslastering? Allicht wel. Mag je dan niet meer met die mensen in gesprek gaan of die dialoog uitzenden? Je doet alsof de EO cabaret gaat maken. En dat klopt van geen kant.
Hallo, de EO geeft ze wel de ruimte. Als ik bepaalde films godslasterlijk vindt maar ik nodig mensen in mijn huiskamer uit om ze te komen bekijken dan mag ik daar toch op aangesproken worden. Dan ben ik mede schuldig.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

denkertje21 schreef:Wat een oordelen weer, voor we één seconde hebben gezien. Natuurlijk prikkelt zo'n bericht en natuurlijk zijn we allemaal even bang dat Gods heiligheid wordt aangetast. Ik ook. Maar ik kán en mág geen oordeel vellen voordat ik weet wat het is.

Het afgelopen seizoen haalde de EO de ongelovige Martin Simek in huis. Ik had gelijk mijn oordeel klaar. "Dat kon toch niet".
Gelukkig heb ik een serie geweldige programma's gezien die juit ook bij buitenkerkelijke mensen goed aankwamen en mensen aan het denken zetten. Dus ook nu maar even afwachten?
De EO maakt (gelukkig) al lang niet meer alleen programma's voor de eigen achterban, maar probeert een niet-gelovige doelgroep te bereiken in hun eigen taal. En die doelgroep is hééél groot! Hoeveel mensen in jouw straat gingen er zondag naar de kerk?
Er moet wel een of andere duivelse geest zijn binnen de EO :bobo
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:
Er moet wel een of andere duivelse geest zijn binnen de EO :bobo
::please Gijs, moet dit? Ik heb ook mijn twijfels over de keuze van de EO, maar dit soort bewoordingen......
Mattheüs 7:1 en 2 "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde; want met het oordeel waarmee gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden
The Groom's still waiting at the altar
Gesloten