Johann Gottfried Walther schreef:
Denk toch dat Ds. Boston, het nog uit de bijbel had hoor Bert. En wel 1 Johannes 2 vers 2:
En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet voor de onze maar ook voor de zonden van de gehele wereld.
en: Hebreeen 2 vers 9....op dat Hij door de genade van God voor allen den dood smaken zou.
En zo zijn er dus nog andere teksten! Dus nou niet zomaar rechte predikers voor Arminiaans uitgaan maken.
En die teksten leren niet over Alverzoening, want die preekte ze niet en die leert de bijbel niet!
En dat wat je aanhaald was één kant ja. Maar wie niet gelooft? Die is verloren en dat was ook hun prediking.
En het geloof is een gave Gods!
1. ik heb niemand hier armiaaan genoemd..
2. 1 Johannes 2:2 - zit em vast wie die allen zijn - en dat zijn niet alle mensen, hoofd voor hoofd, of de Bijbel spreekt zichzelf tegen - gereformeerde principe is dat Schrift de Schrift uitlegd - de minder heldere teksten worden door de heldere teksten verklaard - Christus zegt zelf, alleen gekomen te zijn voor de Zijnen.
3. Alverzoening - niet jezelf tegen spreken, want je zegt dat 1 Joh. 2:2 alverzoening leert, hierboven. Ik sprak niet over alverzoening, maar hypotetische alverzoening - Heb je dat artikel gelezen dat ik je gisteren stuurde?
4. Ieder die niet geloofd is verloren, ben ik met je eens. En dat het geloof een gave Gods is. Verder is de prediking de kracht Gods ter zaligheid. En het Woord werkt krachtdadig.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.