Dat is ook zo. En daarom juist prima. Je zult een populaire dominee hebben of in een vakantiedorp wonen. Zeker weten dat je blij bent met je lampje. Al die domineeshoppers die op tijd komen voor een goed plekkie.MarthaMartha schreef:Plaatsen horen vrij te zijn!
Een gast moet kunnen gaan zitten, moet zich welkom voelen.
Wachten op een lampje is zoiets als eigen volk eerst.
Terwijl we elke gast met open armen moeten ontvangen.
Een lampje vind ik zo vreselijk ongastvrij!
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic

prima aktie van die koster. Door die vakantiegangers hoeft het geen bende te worden in de kerk. Een gemeente is toch iets eigens en niet een asielzoekerscentrum.Hendrikus schreef:Behalve voor de koster, de kerkenraad en voor gehandicapten zijn gereserveerde plaatsen misplaatst. En erg ongastvrij.
Tijdens een vakantie in Zeeland heb ik het meegemaakt dat we bij de kerk werden opgewacht door een koster die alle vakantiegangers nota bene tegenhield en buiten liet wachten (gelukkig was 't mooi weer...) tot de eigen mensen allemaal waren gearriveerd. Daarna wees de koster de vakantiegasten één voor één een plek. Hoe gastvrij...
Maar -anders dan Gijs denkt- gelukkig zijn die rode of groene lampjes inmiddels in de meeste kerken wel verdwenen en zijn de zitplaatsen gewoon vrij. Zo hoort het ook.
Voor ECHTE gasten is het anders. Maar die hebben meestal niet eens door dat er een lampie IS.

Wees blij dat die mensne in de kerk komen. Beter shoppers dan niet naar de kerk.WSO schreef:Dat is ook zo. En daarom juist prima. Je zult een populaire dominee hebben of in een vakantiedorp wonen. Zeker weten dat je blij bent met je lampje. Al die domineeshoppers die op tijd komen voor een goed plekkie.MarthaMartha schreef:Plaatsen horen vrij te zijn!
Wat ben jij meer dan een ander, dat jij een gereserveerde plek moet krijgen onder het woord van God?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Je draait het om. Er is een plaatselijke gemeente. Die wil met orde en stichting het Woord horen. Dan is een vakantieinvasie iets wat in banen geleid moet worden. Door lamp of koster.Lapressa schreef:Wees blij dat die mensne in de kerk komen. Beter shoppers dan niet naar de kerk.WSO schreef:Dat is ook zo. En daarom juist prima. Je zult een populaire dominee hebben of in een vakantiedorp wonen. Zeker weten dat je blij bent met je lampje. Al die domineeshoppers die op tijd komen voor een goed plekkie.MarthaMartha schreef:Plaatsen horen vrij te zijn!
Wat ben jij meer dan een ander, dat jij een gereserveerde plek moet krijgen onder het woord van God?
De vakantieganger en domineeshopper zijn meestal geroutineerde kerkmensen. Die kunnen prima voor zichzelf zorgen. ik zie niet in waarom die in alle gevallen zomaar neer moeten ploffen.

Ik zie niet in waarom het verkeerd is dat je naar de kerk gaat in de vakantie.
Dan hoor je als gemeente open en gastvrij te zijn en blij te zijn dat ze nog komen.
Persoonlijk vind ik dat lampje niet getuigen van de christelijke gastvrijheid. Worden wij niet opgeroepen om iedereen te verwelkomen in ons midden?
Dan ga je in de vakantie tijd maar 10 minuten eerder van huis, dan is er vast een plekje voor je.
Dan hoor je als gemeente open en gastvrij te zijn en blij te zijn dat ze nog komen.
Persoonlijk vind ik dat lampje niet getuigen van de christelijke gastvrijheid. Worden wij niet opgeroepen om iedereen te verwelkomen in ons midden?
Dan ga je in de vakantie tijd maar 10 minuten eerder van huis, dan is er vast een plekje voor je.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Kerken die in vakantietijd volstromen met vakantiegangers, snap ik best als ze het lampje gebruiken. De praktijk leert dat de vakantiegangers ruim van tevoren in de kerk zijn om zich zo te verzekeren van een plek, terwijl grote gezinnen die met moeite op tijd kunnen komen uit elkaar worden gerafeld, want in iedere bank zijn nog één of twee plekjes vrij. Wat dat betreft kan ik er wel inkomen als men gebruik maakt van het lampje in vakantietijd.
Maar in een stadsgemeente of een wat laagdrempelige gemeente is het wat anders vind ik.
Sommigen kunnen zich groen en rood ergeren aan een lampje omdat dat niet gastvrij is. Maar ze weigeren om iets krapper te zitten zodat er nog eentje bijpast in de bank en ze groeten gasten amper. Dát is zeker wel gastvrijheid??
Maar in een stadsgemeente of een wat laagdrempelige gemeente is het wat anders vind ik.
Sommigen kunnen zich groen en rood ergeren aan een lampje omdat dat niet gastvrij is. Maar ze weigeren om iets krapper te zitten zodat er nog eentje bijpast in de bank en ze groeten gasten amper. Dát is zeker wel gastvrijheid??
Ik zou in de vakantie zeker niet te vroeg om de 'eigen' mensen de gelegenheid te geven hun 'eigen' plaatsen in te nemen. Als iedereen normaal gesproken min of meer op dezelfde plek zit geeft herkenning en kunnen, denk ik, ook het beste geconcentreerd luisteren, dan elke keer op andere plek zitten.Mariaa schreef:Kerken die in vakantietijd volstromen met vakantiegangers, snap ik best als ze het lampje gebruiken. De praktijk leert dat de vakantiegangers ruim van tevoren in de kerk zijn om zich zo te verzekeren van een plek, terwijl grote gezinnen die met moeite op tijd kunnen komen uit elkaar worden gerafeld, want in iedere bank zijn nog één of twee plekjes vrij. Wat dat betreft kan ik er wel inkomen als men gebruik maakt van het lampje in vakantietijd.
Gijs83 schreef:Als iedereen normaal gesproken min of meer op dezelfde plek zit geeft herkenning en kunnen, denk ik, ook het beste geconcentreerd luisteren, dan elke keer op andere plek zitten.

~~Soli Deo Gloria~~
Bij meerdere plaatsen in de omgeving is het zo dat de koster middels de kerkbode vraagt aan gezinnen om door te geven wanneer ze op vakantie gaan, en er dus niet zijn. Die plaatsen, veelal hele banken dan, geeft hij aan gezinnen die op vakantie, en dus te gast zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Bv.in Kootwijkerbroek, weet ik, daar wijzen dan ook ook z.s.m. een plaats toe. Ook in Barneveld doen ze dan wel. In De Valk-Wekerom heb ik dat eigenlijk nog niet echt gemerkt.caprice schreef:Bij meerdere plaatsen in de omgeving is het zo dat de koster middels de kerkbode vraagt aan gezinnen om door te geven wanneer ze op vakantie gaan, en er dus niet zijn. Die plaatsen, veelal hele banken dan, geeft hij aan gezinnen die op vakantie, en dus te gast zijn.
Dé huidige kerkelijke praxis bestaat helemaal niet als het gaat om collecteschalen of -zakjes. Voor beide zijn goede argumenten aan te voeren en beide opties komen voor in de huidige kerkelijke praxis (soms zelfs binnen één gemeente). Laten we elkaar daarom geen quasi-rechtzinnige vliegjes af gaan vangen, maar elkaar vinden in de constatering dat het gaat om vanuit welke gestalte je geeft, niet of je je geld op een schaaltje of in een zakje doet. Dat is veel constructiever.Erasmiaan schreef:Geinig hoe mensen een tekst weten te verbuigen om af te geven op de huidige kerkelijke praxis.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hoe belangrijk je het op-je-eigen-plaats zitten maar kunt vinden.. Is dat écht zo belangrijk, dat je daar hele regelingen voor moet treffen, lampjes moet gaan ophangen, kosters bezighouden en gasten zich onwelkom laten voelen?
Of maak je vanuit een andere plek dezelfde eredienst mee? Kan je aan iemand vragen een plaatsje op te schuiven als je gezin met jonge kinderen er niet meer in past?
Of maak je vanuit een andere plek dezelfde eredienst mee? Kan je aan iemand vragen een plaatsje op te schuiven als je gezin met jonge kinderen er niet meer in past?
Ik las gisteren in m'n dagboek het volgende n.a.v. Joh. 18:2;Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Als iedereen normaal gesproken min of meer op dezelfde plek zit geeft herkenning en kunnen, denk ik, ook het beste geconcentreerd luisteren, dan elke keer op andere plek zitten.![]()
Mogen we uit dit vers niet afleiden, dat het niet iets is om ons voor te schamen, als wij veel liever op de ene plaats zijn dan op een andere? Dat het niet verkeerd is, als wij een bepaalde plaats hebben uitgekozen waar wij het liefst onze omgang met God willen hebben? Zelfs onze gezegende Heere Jezus had een bijzonder toevluchtsoord bij Jeruzalem, waar Hij meer kwam dan op andere plaatsen. De gedachte dat het niet uitmaakt, waar of in welke plaats we aanbidden en dat het ongeestelijk en verkeerd is om een sterke voorkeur voor een bepaalde plaats in de kerk te hebben, lijkt moeilijk in overeenstemming te brengen met dit vers.
Sommigen hebben nu eenmaal meer behoefte aan 'n vast plekkie. Maar goed, als ze daar zo aan gehecht zijn kunnen ze ook ruim op tijd komen. De meesten luisteren (soms nog meer) geconcentreerd op welke plek ze ook zitten.
Met alle respect, maar ik vind het nogal gezocht om vanuit genoemd schriftgedeelte en dagboekstukje de link te leggen naar bank H plaats 4 dan wel bank M plaats 11.Mariaa schreef:Ik las gisteren in m'n dagboek het volgende n.a.v. Joh. 18:2;Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Als iedereen normaal gesproken min of meer op dezelfde plek zit geeft herkenning en kunnen, denk ik, ook het beste geconcentreerd luisteren, dan elke keer op andere plek zitten.![]()
Mogen we uit dit vers niet afleiden, dat het niet iets is om ons voor te schamen, als wij veel liever op de ene plaats zijn dan op een andere? Dat het niet verkeerd is, als wij een bepaalde plaats hebben uitgekozen waar wij het liefst onze omgang met God willen hebben? Zelfs onze gezegende Heere Jezus had een bijzonder toevluchtsoord bij Jeruzalem, waar Hij meer kwam dan op andere plaatsen. De gedachte dat het niet uitmaakt, waar of in welke plaats we aanbidden en dat het ongeestelijk en verkeerd is om een sterke voorkeur voor een bepaalde plaats in de kerk te hebben, lijkt moeilijk in overeenstemming te brengen met dit vers.
Sommigen hebben nu eenmaal meer behoefte aan 'n vast plekkie. Maar goed, als ze daar zo aan gehecht zijn kunnen ze ook ruim op tijd komen. De meesten luisteren (soms nog meer) geconcentreerd op welke plek ze ook zitten.
~~Soli Deo Gloria~~
Zie dikgedrukte. Maar misschien heb je gelijk hoor en is het te ver gezocht. Maar wat bedoelde hij er dan mee volgens jou?Hendrikus schreef:Met alle respect, maar ik vind het nogal gezocht om vanuit genoemd schriftgedeelte en dagboekstukje de link te leggen naar bank H plaats 4 dan wel bank M plaats 11.Mariaa schreef: Ik las gisteren in m'n dagboek het volgende n.a.v. Joh. 18:2;