Ambtsdragers gehoorzamen of niet?
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
Johannes de Doper berispte Herodes.Daar waren we gebleven.Maar dit alles kwam voort uit de vraag die ik mezelf eigenlijk stel, waarom geloven we in 95% van de gevallen dezelfde waarheden die onze ouders ons hebben bijgebracht, of het nu RK of JG is?
Hebben we niet individueel de plicht en verantwoordelijkheid de Schrift te onderzoeken, zodat menige katholiek (bv) achter zijn dwaling kan komen. In hoeverre moeten we onze vader en moeder eren, en navolgen, vooral in het achterhoofd hebbende dat Jezus Zelf al voorzei, Ik ben niet gekomen om de vrede, doch het zwaard te brengen.Matth 10:35.
Wie vader en moeder, zoon of dochter liefheeft boven hem, is Hem niet waardig.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader en de dochter tegen haar moeder en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Herodes was trouwens geen ouderling of diaken, maar de Overheid destijds, min of meer.
In elk geval een boven hem gestelde.
Hebben we niet individueel de plicht en verantwoordelijkheid de Schrift te onderzoeken, zodat menige katholiek (bv) achter zijn dwaling kan komen. In hoeverre moeten we onze vader en moeder eren, en navolgen, vooral in het achterhoofd hebbende dat Jezus Zelf al voorzei, Ik ben niet gekomen om de vrede, doch het zwaard te brengen.Matth 10:35.
Wie vader en moeder, zoon of dochter liefheeft boven hem, is Hem niet waardig.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader en de dochter tegen haar moeder en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
Herodes was trouwens geen ouderling of diaken, maar de Overheid destijds, min of meer.
In elk geval een boven hem gestelde.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
In een christelijke gemeente is er ook geen hiërarchie, in de zin dat de één boven de ander gesteld is.
Re: Ik stel me even voor
Volgens mij horen er in de gemeente andere "mechanismen" in werking te treden als een kerkenraad slecht is. Het gaat om eeuwig zieleheil! Op dat moment horen er profeten op te staan die wegens God vermaning laten horen. Ook mogen we op elkaar in de gemeente toezien dat iemand niet zondigt. Ik mag wel degelijk een gewoon kerkeraadslid als "leek" bestraffen. Dit moet wel op een Bijbelse manier gebeuren, dus in liefde. Als iemand zijn macht misbruikt en ik heb dat persoonlijk meegemaakt, dan ben ik niet langer gehouden om naar zo iemand te luisteren. Dat is mijn stelling.Bert Mulder schreef:Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...
Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
Re: Ik stel me even voor
Kom je onder censuur. Wat doe je dan?theoloog schreef:Volgens mij horen er in de gemeente andere "mechanismen" in werking te treden als een kerkenraad slecht is. Het gaat om eeuwig zieleheil! Op dat moment horen er profeten op te staan die wegens God vermaning laten horen. Ook mogen we op elkaar in de gemeente toezien dat iemand niet zondigt. Ik mag wel degelijk een gewoon kerkeraadslid als "leek" bestraffen. Dit moet wel op een Bijbelse manier gebeuren, dus in liefde. Als iemand zijn macht misbruikt en ik heb dat persoonlijk meegemaakt, dan ben ik niet langer gehouden om naar zo iemand te luisteren. Dat is mijn stelling.Bert Mulder schreef:Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...
Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
Re: Ik stel me even voor
Ik denk dat het iets anders ligt.theoloog schreef:Volgens mij horen er in de gemeente andere "mechanismen" in werking te treden als een kerkenraad slecht is. Het gaat om eeuwig zieleheil! Op dat moment horen er profeten op te staan die wegens God vermaning laten horen. Ook mogen we op elkaar in de gemeente toezien dat iemand niet zondigt. Ik mag wel degelijk een gewoon kerkeraadslid als "leek" bestraffen. Dit moet wel op een Bijbelse manier gebeuren, dus in liefde. Als iemand zijn macht misbruikt en ik heb dat persoonlijk meegemaakt, dan ben ik niet langer gehouden om naar zo iemand te luisteren. Dat is mijn stelling.Bert Mulder schreef:Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...
Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
Je zegt dat je de HC kent dan weet je dat dit er werkelijk staatInbetween schreef:Katholicisme en de Eucharistie 'vervloekte afgoderij' noemen (ik ken de Heidelbergse Cathechismus) vind ik ook verwerpelijk
Dus de HC noemt niet het Katholicisme vervloekte afgoderij maar de idd wel de eucharistie, en dat is toch ook zo? Of mag dat in onze tijd van de zogenaamde tollerantie tussen de wereldgodsdiensten niet meer zeggen? Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook volkomen achter dit citaat van onze Heidelberger sta.Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ik stel me even voor
Waar zegt Hij dat en wat zegt Jezus precies?Tiberius schreef:Ik denk dat het iets anders ligt.theoloog schreef:Volgens mij horen er in de gemeente andere "mechanismen" in werking te treden als een kerkenraad slecht is. Het gaat om eeuwig zieleheil! Op dat moment horen er profeten op te staan die wegens God vermaning laten horen. Ook mogen we op elkaar in de gemeente toezien dat iemand niet zondigt. Ik mag wel degelijk een gewoon kerkeraadslid als "leek" bestraffen. Dit moet wel op een Bijbelse manier gebeuren, dus in liefde. Als iemand zijn macht misbruikt en ik heb dat persoonlijk meegemaakt, dan ben ik niet langer gehouden om naar zo iemand te luisteren. Dat is mijn stelling.Bert Mulder schreef:Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...
Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
Dit punt wordt absoluut niet goed begrepen door de HC opstellers (of is nu ten positieve veranderd, waar ik niet van uitga). Ik heb er een uitgebreid gesprek over gehad met een katholieke hulpbisschop. Het brood en de wijn worden als zodanig niet aanbeden en Christus wordt niet opnieuw geofferd. Dat wordt ten stelligste ontkend. Wel wordt Jezus offer present gesteld in de tekenen van brood en wijn, zodanig dat dit het lichaam en bloed van Christus wordt. Dit wordt echter alleen door de Geest verstaan. Mijn probleem is dat er naar het verkeerde punt (brood en wijn) wordt gewezen. Het lichaam van Christus is present in de gelovigen(en niet in brood en wijn) die samen de tekenen van Jezus lichaam en bloed gebruiken. Maar om het nu direct vervloekte afgoderij te noemen, dat is echt de polemiek opzoeken en zeker niet eerlijk tegenover de RK. De RK benoemt dit als een mysterie en de Reformatie in de lijn van Calvijn en Zwingli wil daar niets meer van weten. Daarmee wordt het avondmaal ontdaan van de mystiek die er wel degelijk is. Misschien is de tussenoplossing van Luther hier wel het beste. Ik ben daar voor mezelf nog niet uit. Deze oplossing heeft ook nog positieve naar andere vlakken van de theologie. Maar daar ga ik hier ter wille van de discussie maar niet op in.huisman schreef:Je zegt dat je de HC kent dan weet je dat dit er werkelijk staatInbetween schreef:Katholicisme en de Eucharistie 'vervloekte afgoderij' noemen (ik ken de Heidelbergse Cathechismus) vind ik ook verwerpelijkDus de HC noemt niet het Katholicisme vervloekte afgoderij maar de idd wel de eucharistie, en dat is toch ook zo? Of mag dat in onze tijd van de zogenaamde tollerantie tussen de wereldgodsdiensten niet meer zeggen? Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook volkomen achter dit citaat van onze Heidelberger sta.Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
Ik denk dat je die hulpbisschop dan niet goed begrepen hebt. Of hij heeft het zelf niet goed begrepen, dat kan ook.theoloog schreef:Dit punt wordt absoluut niet goed begrepen door de HC opstellers (of is nu ten positieve veranderd, waar ik niet van uitga). Ik heb er een uitgebreid gesprek over gehad met een katholieke hulpbisschop. Het brood en de wijn worden als zodanig niet aanbeden en Christus wordt niet opnieuw geofferd. Dat wordt ten stelligste ontkend. Wel wordt Jezus offer present gesteld in de tekenen van brood en wijn, zodanig dat dit het lichaam en bloed van Christus wordt. Dit wordt echter alleen door de Geest verstaan. Mijn probleem is dat er naar het verkeerde punt (brood en wijn) wordt gewezen. Het lichaam van Christus is present in de gelovigen(en niet in brood en wijn) die samen de tekenen van Jezus lichaam en bloed gebruiken. Maar om het nu direct vervloekte afgoderij te noemen, dat is echt de polemiek opzoeken en zeker niet eerlijk tegenover de RK. De RK benoemt dit als een mysterie en de Reformatie in de lijn van Calvijn en Zwingli wil daar niets meer van weten. Daarmee wordt het avondmaal ontdaan van de mystiek die er wel degelijk is. Misschien is de tussenoplossing van Luther hier wel het beste. Ik ben daar voor mezelf nog niet uit. Deze oplossing heeft ook nog positieve naar andere vlakken van de theologie. Maar daar ga ik hier ter wille van de discussie maar niet op in.huisman schreef:Je zegt dat je de HC kent dan weet je dat dit er werkelijk staatInbetween schreef:Katholicisme en de Eucharistie 'vervloekte afgoderij' noemen (ik ken de Heidelbergse Cathechismus) vind ik ook verwerpelijkDus de HC noemt niet het Katholicisme vervloekte afgoderij maar de idd wel de eucharistie, en dat is toch ook zo? Of mag dat in onze tijd van de zogenaamde tollerantie tussen de wereldgodsdiensten niet meer zeggen? Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook volkomen achter dit citaat van onze Heidelberger sta.Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.
Bert Mulder (dacht ik) heeft onlangs hier nog wat citaten weergegeven van de nooit herroepen vervloekingen van het concilie van Trente.
Re: Ik stel me even voor
O.a. Mattheüs 23.theoloog schreef:Waar zegt Hij dat en wat zegt Jezus precies?Tiberius schreef:Ik denk dat het iets anders ligt.theoloog schreef:Volgens mij horen er in de gemeente andere "mechanismen" in werking te treden als een kerkenraad slecht is. Het gaat om eeuwig zieleheil! Op dat moment horen er profeten op te staan die wegens God vermaning laten horen. Ook mogen we op elkaar in de gemeente toezien dat iemand niet zondigt. Ik mag wel degelijk een gewoon kerkeraadslid als "leek" bestraffen. Dit moet wel op een Bijbelse manier gebeuren, dus in liefde. Als iemand zijn macht misbruikt en ik heb dat persoonlijk meegemaakt, dan ben ik niet langer gehouden om naar zo iemand te luisteren. Dat is mijn stelling.
De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Re: Ik stel me even voor
Volgens mij staat dat er niet:Tiberius schreef:De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Matth. 23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Dat is wat anders dan hun 'gehoorzaam' zijn.

Overigens staat het wel in de Bijbel dat we onze voorgangers gehoorzaam moeten zijn:
Hebr. 13:17 Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
De vraag is overigens wel: wat houdt dat in, 'uw voorgangeren gehoorzaam zijn'?
Re: Ik stel me even voor
Dat begrijp ik niet, waarom is dat wat anders?Afgewezen schreef:Volgens mij staat dat er niet:Tiberius schreef:De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Matth. 23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Dat is wat anders dan hun 'gehoorzaam' zijn.
Re: Ik stel me even voor
Je houden aan wat iemand zegt, omdat het gewoon waar is wat die persoon zegt, is iets anders dan die persoon gehoorzamen.Tiberius schreef:Dat begrijp ik niet, waarom is dat wat anders?Afgewezen schreef:Volgens mij staat dat er niet:Tiberius schreef:De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Matth. 23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Dat is wat anders dan hun 'gehoorzaam' zijn.
Overigens heb ik mijn post uitgebreid.
Re: Ik stel me even voor
Dat lees ik er niet in. Ik lees erin, dat ze zich moeten houden aan wat iemand zegt, omdat hij op de stoel van Mozes zit (niet omdat het gewoon waar is).Afgewezen schreef:Je houden aan wat iemand zegt, omdat het gewoon waar is wat die persoon zegt, is iets anders dan die persoon gehoorzamen.Tiberius schreef:Dat begrijp ik niet, waarom is dat wat anders?Afgewezen schreef:Volgens mij staat dat er niet:Tiberius schreef:De Heere Jezus bestrafte de farizeeërs vanwege alles wat ze niet goed deden. Toch zegt Hij tegen Zijn discipelen dat ze hen moeten gehoorzamen.
Matth. 23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Dat is wat anders dan hun 'gehoorzaam' zijn.
Dat tweede deel had ik wel gezien, maar daar heb ik verder geen vragen of opmerkingen over.Afgewezen schreef:Overigens heb ik mijn post uitgebreid.
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)
toch wel. Lees Hebreen 13 maar eens...refo schreef:In een christelijke gemeente is er ook geen hiërarchie, in de zin dat de één boven de ander gesteld is.
Verder, welke EED leg je af als je belijdenis doet?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.