Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:Dus er moeten er minimaal 2 zijn?
Hoe zit dat dan in gemeenten met zeg maar minder dan 100/150 leden en doopleden?
Dat lees ik in de Schrift, en blijkbaar onze vaderen ook.

Wij hebben een gemeente van 25 gezinnen, met een dominee, 3 ouderlingen en 2 diakenen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef: Als er geen ouderling(en) is/zijn, wordt het lastig. In zoverre ben ik het met je eens. Maar voor de volledigheid zou het beter zijn om artikel 38 van de DKO ook te vermelden. Met name het onderstreepte deel is wel relevant, meen ik:
"Welverstaande, dat in de plaatsen, daar de kerkeraad van nieuws is op te richten, hetzelve niet geschiede, dan met advies van de classis. En daar 't getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkeraad mogen genomen worden."
Ja, maar dan nog zullen er ouderlingen (meervoud!) zijn moeten. En als er geen ouderlingen (meervoud!) is, is er in wezen geen gemeente. Paulus stelde ouderlingen (meervoud!) aan in elke gemeente door hem gesticht.
Ik ben het met je eens dat dit op z'n minst de voorkeur heeft. Kleine kerkenraden is niet goed.
Er kunnen wel noodsituaties zijn, denk ik.
Maar wat is je motivatie om te stellen dat er geen gemeente is, als er maar één ouderling is? Dus als bij ons één van de ouderlingen overlijdt, is direct ook de gemeente opgehouden te bestaan?!
Bert Mulder
Contacteer:

eilander schreef:
Bert Mulder schreef:
eilander schreef: Als er geen ouderling(en) is/zijn, wordt het lastig. In zoverre ben ik het met je eens. Maar voor de volledigheid zou het beter zijn om artikel 38 van de DKO ook te vermelden. Met name het onderstreepte deel is wel relevant, meen ik:
"Welverstaande, dat in de plaatsen, daar de kerkeraad van nieuws is op te richten, hetzelve niet geschiede, dan met advies van de classis. En daar 't getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkeraad mogen genomen worden."
Ja, maar dan nog zullen er ouderlingen (meervoud!) zijn moeten. En als er geen ouderlingen (meervoud!) is, is er in wezen geen gemeente. Paulus stelde ouderlingen (meervoud!) aan in elke gemeente door hem gesticht.
Ik ben het met je eens dat dit op z'n minst de voorkeur heeft. Kleine kerkenraden is niet goed.
Er kunnen wel noodsituaties zijn, denk ik.
Maar wat is je motivatie om te stellen dat er geen gemeente is, als er maar één ouderling is? Dus als bij ons één van de ouderlingen overlijdt, is direct ook de gemeente opgehouden te bestaan?!
Nee, maar toch, zonder ouderlingen heb je geen kerkenraad, en zonder kerkenraad heb je geen gemeente, net zoals je zonder hart geen leven hebt. Dus, als je door omstandigheden geen ouderlingen meer hebt, zul je toch met spoed nieuwe ouderlingen moeten verkiezen. Onderstussen zul je onder het direkt beleid van de classis staan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Zonder ouderlingen heb je geen kerkenraad.
Maar of je zonder kerkenraad geen gemeente hebt? Dat is maar de vraag.
Kerkordelijk wordt er in ieder geval zover niet gegaan.

Als in een theoretisch geval in een oorlog alle mannen sneuvelen zouden er in dat land geen kerken meer kunnen zijn.
Want je wilt ook nog eens geen vrouwen. Op dat moment heb je niets meer te willen. Er is wel een kerk, maar geen raad volgens de DKO, als je alleen mannen wilt.
Het ambt is niet op Roomse wijze de kerk. Het is een behulpsel om de kerk te regeren. Dat kan op meerdere manieren.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:. Het is een behulpsel om de kerk te regeren. Dat kan op meerdere manieren.
Nee, de kerk kan alleen op Bijbelse manier geregeerd worden. En dat is door de Koning van de kerk, en degenen door hem daartoe aangestelt. de ouderlingen, naar het voorbeeld van de apostel Paulus.

En de kerkorde maakt wel provisie voor waar geen kerkenraad is:
Artikel 39 - Waar nog geen kerkenraad is.
Editie(s) 1907
In de plaats, waar nog geen kerkenraad is, zal middelertijd bij de classis gedaan worden, 't geen anders de kerkenraad naar uitwijzen dezer kerkenordening opgelegd is te doen.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:. Het is een behulpsel om de kerk te regeren. Dat kan op meerdere manieren.
Nee, de kerk kan alleen op Bijbelse manier geregeerd worden. En dat is door de Koning van de kerk, en degenen door hem daartoe aangestelt. de ouderlingen, naar het voorbeeld van de apostel Paulus.

En de kerkorde maakt wel provisie voor waar geen kerkenraad is:
Artikel 39 - Waar nog geen kerkenraad is.
Editie(s) 1907
In de plaats, waar nog geen kerkenraad is, zal middelertijd bij de classis gedaan worden, 't geen anders de kerkenraad naar uitwijzen dezer kerkenordening opgelegd is te doen.
De Koning heeft geen ouderlingen aangesteld. En al helemaal geen classes. Zelfs het apostelconvent uit Handelingen geeft ADVIES. Geen bevelen.

Geen kerkenraad betekent ook: geen classis. Hierin is de DKO tegen de bijbel. Een classis heeft niets te vertellen over een gemeente. Een gemeente is altijd autonoom.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef: De Koning heeft geen ouderlingen aangesteld. En al helemaal geen classes. Zelfs het apostelconvent uit Handelingen geeft ADVIES. Geen bevelen.

Geen kerkenraad betekent ook: geen classis. Hierin is de DKO tegen de bijbel. Een classis heeft niets te vertellen over een gemeente. Een gemeente is altijd autonoom.
Hoop dat je beseft dat je hier tegen onze belijdenis ingaat...

En, een gemeente zonder kerkenraad is als een kip zonder kop.

Verder, de Koning heeft wel degelijk ouderlingen aangesteld....

Hand. 14
21 En als zij derzelve stad het Evangelie verkondigd en vele discipelen gemaakt hadden, keerden zij weder naar Lystre, en Ikonium, en Antiochië;
22 Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.
23 En als zij in elke Gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.
Titus 1:
5 Om die oorzaak heb ik u te Kreta gelaten, opdat gij, hetgeen nog ontbrak, voorts zoudt te recht brengen, en dat gij van stad tot stad zoudt ouderlingen stellen, gelijk ik u bevolen heb:
Dus zit hier geen onzin uit te kramen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef: En, een gemeente zonder kerkenraad is als een kip zonder kop.

Hand. 14
(...)
Titus 1:
(...)
Ik denk dat iets te kort door de bocht is.
Dat een kerkenraad nodig is, is duidelijk. Dat deze bij voorkeur bestaat uit meerdere ouderlingen en meerdere diakenen, lijkt mij ook evident. Dat Paulus ouderlingen aangesteld heeft, is uiteraard nodig geweest om de gemeenten in te richten. Ik zie daarin nog wel verschil met een voorschrift dat een gemeente ouderlingen móet hebben.
Dat zegt dus naar mijn mening niet dat een kerk zonder ouderlingen geen gemeente meer is.

In elk geval zou een kerk zonder diakenen in jouw visie óók geen gemeente zijn. Zie je dat ook zo?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Bert Mulder schreef: En, een gemeente zonder kerkenraad is als een kip zonder kop.

Hand. 14
(...)
Titus 1:
(...)
Dat een kerkenraad nodig is, is duidelijk. Dat deze bij voorkeur bestaat uit meerdere ouderlingen en meerdere diakenen, lijkt mij ook evident. Dat Paulus ouderlingen aangesteld heeft, is uiteraard nodig geweest om de gemeenten in te richten. Ik zie daarin nog wel verschil met een voorschrift dat een gemeente ouderlingen móet hebben.
Dat zegt dus naar mijn mening niet dat een kerk zonder ouderlingen geen gemeente meer is.

In elk geval zou een kerk zonder diakenen in jouw visie óók geen gemeente zijn. Zie je dat ook zo?
Dit is ook soms de schrijnende reden dat een gemeente opgeheven moet worden. Er blijft nog maar 1 ouderling en 1 of 2 diakenen over. Dus je zit ook nog jaren met dezelfde. Uiteraard geen predikant en dan wordt de spoeling heel dun. Zo dun, dat er niets anders meer over blijft. Dat is heel tragisch, omdat het soms van oorsprong bloeiende en rijke gemeenten waren :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

eilander schreef:

Hand. 14
(...)
Titus 1:
(...)

De Schrift spreekt altijd van meervoud van ouderlingen. Dus dit is geen kwestie van voorkeur, maar van voorschrift.

Hoe nodig diakenen ook zijn, ze zijn in een andere, zij gelijkwaardige positie. Dus een gemeente zonder diakenen blijft een gemeente, kerkrechterlijk. Een gemeente zonder ouderlingen niet.

Versta wel even, dat we het hier steeds over kerkrechterlijke zaken hebben, niet over de praktijk zoals we bijvoorbeeld in de GGinN vinden...

De DKO is er verder ook duidelijk over, dat een gemeente zonder kerkenraad onder het overzicht van de classis staat.

En een gemeente met maar 1 ouderling staat open voor tyrannie door die ene persoon.
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:

Hand. 14
(...)
Titus 1:
(...)

De Schrift spreekt altijd van meervoud van ouderlingen. Dus dit is geen kwestie van voorkeur, maar van voorschrift.

Hoe nodig diakenen ook zijn, ze zijn in een andere, zij gelijkwaardige positie. Dus een gemeente zonder diakenen blijft een gemeente, kerkrechterlijk. Een gemeente zonder ouderlingen niet.

Versta wel even, dat we het hier steeds over kerkrechterlijke zaken hebben, niet over de praktijk zoals we bijvoorbeeld in de GGinN vinden...

De DKO is er verder ook duidelijk over, dat een gemeente zonder kerkenraad onder het overzicht van de classis staat.

En een gemeente met maar 1 ouderling staat open voor tyrannie door die ene persoon.
De apostelen stonden daar ook voor open dan, en iedere predikant ook...beetje rare opmerking.Ik neem aan dat een ouderling ontzettend goed weet dat hij een DIENAAR is en geen dictator.En als de vruchten zijns geloofs iets anders laten zien hoort de gemeente hem daarop aan te spreken.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Simon schreef:
Bert Mulder schreef: En een gemeente met maar 1 ouderling staat open voor tyrannie door die ene persoon.
De apostelen stonden daar ook voor open dan, en iedere predikant ook...beetje rare opmerking.Ik neem aan dat een ouderling ontzettend goed weet dat hij een DIENAAR is en geen dictator.En als de vruchten zijns geloofs iets anders laten zien hoort de gemeente hem daarop aan te spreken.
Het is m.i. geen rare opmerking van Bert Mulder.
In het bevestigingsformulier staat het ook zo:
Bovendien is het goed dat bij de dienaars des Woords zodanigen mannen tot mederegeerders gevoegd worden, teneinde daardoor uit de gemeente Gods te meer geweerd worde alle tirannie en heerschappij, die lichter kan inbreken wanneer bij één alleen, of bij zeer weinigen, de regering staat.
Zeker, als het goed is weet een ouderling dat hij een dienaar is, en handelt hij daarnaar. Maar toch is het beter dat er meerderen zijn. En bij een predikant speelt dat gevaar ook; maar hij staat wel onder toezicht van de ouderlingen, zoals óók in het formulier staat.
Johann Gottfried Walther

Re: Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

God heeft het goed gedacht de gemeente door ouderlingen en diakenen te laten dienen.
Maar sommige nietige mensen weten het veel beter (b)lijkt.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 19 apr 2012, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Simon schreef: De apostelen stonden daar ook voor open dan, en iedere predikant ook...beetje rare opmerking.Ik neem aan dat een ouderling ontzettend goed weet dat hij een DIENAAR is en geen dictator.En als de vruchten zijns geloofs iets anders laten zien hoort de gemeente hem daarop aan te spreken.
Het apostelschap was een speciaal ambt, en ze hadden toezicht over elkander. Zo zien we dat Paulus Petrus berispt. En ook overlegden ze samen, zoals we in de kerkvergadering van Jeruzalem zien.

Betreffende predikanten, die staan niet over de kerkenraad, maar de kerkenraad staat over hen, ook om tyrannie te voorkomen.

En ja, de gemeente spreekt de ambtsdragers aan als ze gemis gaan... maar dat betekend niet individuele leden, maar de kerkenraad....
2012

Re: Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

Bericht door 2012 »

Voor de liefhebbers.
aantal leden en doopleden totaal in 2011 met daarachter groei of krimp tegenover 2010.

1 Barneveld 3363 100
2 Opheusden 3262 4
3 Alblasserdam 1315 22
4 De Beek-Uddel 1099 -4
5 Veenendaal 956 25
6 Ederveen 944 -6
7 Gouda (gerbrandyweg) 879 -13
8 Terneuzen 828 -14
9 Gouda Stationplein 795 26
10 Bruinisse 689 -2
11 Leerdam 662 15
12 Ochten 562 14