Mister schreef:
Waarom dat onbijbels is? Simpelweg omdat het nergens staat. Wat Paulus schrijft is geen algemene regel voor de gelovigen om 'het maar eens aan te zien'. Paulus onderwijst om mensen die kort geleden tot het geloof zijn gekomen niet in een ambt kiezen. Dat is heel wat anders.
Dat weet ik. Maar als je doorleest in 1 Timotheus 5:22 dan lees je daar ook: legt niemand haastelijk de handen op. Paulus maant om voorzichtig te zijn met nieuwelingen. Hetzij in de gemeente, hetzij voor een ambt. Die lijn kun je ontdekken. Dus als iemand zegt dat de uitdrukking: laat het maar overzomeren of overwinteren onbijbels is, dan is dat niet waar. En dat kun je al helemaal niet bewijzen met de geschiedenis van de Heere Jezus die iemand zalig spreekt.
In 1 Timotheus gaat het over het ambt. Niet over de gemeente. De kanttekeningen geven er zeker ook geen aanleiding toe om dit te denken.
Eens. Overigens denk ik dat de uitdrukking 'laat het maar eens overzomeren en overwinteren' heel goed gebruikt kan worden, als het gaat om iemand die onder overtuiging is, maar die nog geen vrede heeft gevonden. Zulke mensen kwamen vroeger ook veel op de gezelschappen. Bij zo iemand kán het nog verkeerd aflopen, en daarom is voorzichtigheid op zijn plaats.
Als het maar voorzichtig gebeurd. Een hoofdstuk uit het boekje van Richard Sibbes met als titel "Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek" draagt de veelzeggende titel; "in predikanten wordt tederheid vereist tegenover pas beginnenden".
Als je het beginnende leven zo laat overzomeren en overwinteren komt het wel goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:Als het maar voorzichtig gebeurd. Een hoofdstuk uit het boekje van Richard Sibbes met als titel "Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek" draagt de veelzeggende titel; "in predikanten wordt tederheid vereist tegenover pas beginnenden".
Als je het beginnende leven zo laat overzomeren en overwinteren komt het wel goed.
En zo is het.
Laat mensen daar niet over oordelen.
Met het oordeel van mensen wordt het een eeuwig omkomen.
Maar met Zijn oordeel, in die context, wordt het een eeuwige rediing.
Afgewezen schreef:Eens. Overigens denk ik dat de uitdrukking 'laat het maar eens overzomeren en overwinteren' heel goed gebruikt kan worden, als het gaat om iemand die onder overtuiging is, maar die nog geen vrede heeft gevonden. Zulke mensen kwamen vroeger ook veel op de gezelschappen. Bij zo iemand kán het nog verkeerd aflopen, en daarom is voorzichtigheid op zijn plaats.
Voorzichtigheid ja, maar ik zou nog meer als het hier over gaat, willen pleiten voor duidelijkheid: Als u Christus niet kent, dan kan het nog alle kanten op.
Er zijn namelijk maar twee mogelijkheden: Of je kent Christus, Hij is je dierbaar geworden in al je zonden en ellenden, Hij is je Verlosser en Zaligmaker. Al is het van verre met een toevluchtnemend geloof, al weet je nog heel veel niet, maar wel dat Hij aan je ziel is geopenbaard tot Verzoening van alle schuld en zonden.
Of... je kent Hem niet. En dan kun je veel beleefd hebben of veel voelen en ervaren, dan kun je veel gelezen hebben. Maar dan ben je een vijand van vrije genade, dan is Hij nog je Rechter en niet je Redder. Sterker nog: dan is wil je niet dat Hij Koning over je zijn zal en zul je voor eeuwig moeten omkomen als je zo sterft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
niet in het fragment dat je kunt lezen zonder te betalen
Je hebt gelijk ik las het ND in de Bieb en dacht dat dit wel hetzelfde stuk zou zijn. In het ND staat dat er nog een briefje gevonden is van Ds Mallan met een tekst "de oordelen blijven niet uit" of iets van deze strekking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Je hebt gelijk ik las het ND in de Bieb en dacht dat dit wel hetzelfde stuk zou zijn. In het ND staat dat er nog een briefje gevonden is van Ds Mallan met een tekst "de oordelen blijven niet uit" of iets van deze strekking.
Wat denk je zelf "de oordelen blijven niet uit"?
Ik denk alleen al aan het oordeel der verharding enz.
De Heere voert zijn beloften uit maar ook zijn bedreigingen (oordelen)
Wat denk je zelf "de oordelen blijven niet uit"?
Ik denk alleen al aan het oordeel der verharding enz.
De Heere voert zijn beloften uit maar ook zijn bedreigingen (oordelen)
Dit ging over een oordeel dat aan Ds Mallan was bekent gemaakt volgens het ND (Het zou fijn zijn als het hele artikel beschikbaar zou zijn)
huisman schreef:Dit ging over een oordeel dat aan Ds Mallan was bekent gemaakt volgens het ND (Het zou fijn zijn als het hele artikel beschikbaar zou zijn)
Het is [bekend], maar dat terzijde...
Het zou fijn zijn als het hele briefje beschikbaar zou zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman schreef:Dit ging over een oordeel dat aan Ds Mallan was bekent gemaakt volgens het ND (Het zou fijn zijn als het hele artikel beschikbaar zou zijn)
Het is [bekend], maar dat terzijde...
Het zou fijn zijn als het hele briefje beschikbaar zou zijn.
What's in a D
huisman schreef:
Dit ging over een oordeel dat aan Ds Mallan was bekent gemaakt volgens het ND (Het zou fijn zijn als het hele artikel beschikbaar zou zijn)
Welk oordeel zou dat dan worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
"Blijdschap overheerst vandaag de droeheid", steld ds J. Roos uit Barneveld tijdens de rouwdienst. Zijn woorden klinken via een netwerk van geluidinstallaties in vier kerken. Het eigen kerkgebouw van de GGN is alleen toegankelijk voor de familie, genodigden en gemeenteleden boven de 55 jaar. De overige gemeenteleden zitten in de herv. dorpskerk, even verderop aan dezelfde straat. In de havenkerk en de EbenHaëzerkerk volgen 'overige belangstellende'de dienst. Uit het hele land zijn leden gekomen van het kerkgenootschap dat er 21000 telt. De organisatie is op de duizenden belangstellenden voorbereid met verkeersregelaars, afgezette straten, parkeerplaatsen aan de rand van Alblasserdam en pendelbussen. Ongeveer honderd vrijwilligers zijn ingezet. De jongens en meisjes zijn herkenbaar aan de fluorescerende hesjes over hun zwarte kleding. Schuldbrief
"Op de middag van 8 juli heeft Christus Zijn Vader gebeden: Ik wil dat waar Ik ben ook zij zijn die Gij mij hebt gegeven."Ds Mallan werd thuisgehaald, schetst ds Roos. Even daarvoor, aan het begin van de dienst, is de kist de kerk uit gedragen. "Nu laat Gij, Heer, Uw knecht, naar 'twoord hem toegezegd, thans henengaan in vrede', laat de voorzanger de gemeente zingen. De lofzang van Simeon. Dat is bijzonder. Meestal wordt in bevindelijk-gereformeerde rouwdiensten niet gezongen. Het verschil is: hier is men zeker van de zaligheid van de overledene.
"Hij was zes jaar oud toen hij de schuldbrief thuiskreeg. Fransje wist dat hij moest sterven, maar hij kon het niet. Hij verdiende de hel. De juf wist niet wat ze met de jongen aanmoest, maar God was met hem bezig: . zegt Roos.
Enkele jaren later "werd hij ontdekt aan de tweede Persoon van het Opperwezen": hij leerde Christus kennen. Toch leerde hij naar eigen zeggen de laatste twee jaar van zijn leven meer over zijn 'verdorven aard' dan in de 83 jaar ervoor.
"Als het ging om de zuivere waarheid, was onze geliefde ambstbroeder een leeuw", karakteriseerde ds Roos de overledene. "Maar hij werd een lam als hij de eerste ritselingen vernam van het nieuwe leven. "Herhaaldelijk omschrijft Roos de overleden predikant als een 'vader'voor hemzelf en het kerkverband. Ook ds. A. van Voorden die bij het graf spreekt, zal Mallan een vader noemen. Aardse banden
"Vanaf 1976 kreeg ds Mallan de wetenschap dat een oordeel over Nederland zal komen", alsdus Roos. "Hij vreesde voor zijn familie en voor zijn kerkverband. Moet ik dat meemaken?, vroeg hij. Toen kreeg hij de woorden 'En God nam hem weg'. "Roos schetst hoe zijn leermeester leerde instemmen met Gods verdoemende oordeel over mensen."Straks zijn er geen aardse banden meer. Met het eeuwige oordeel van wie ovan ons zal ds Mallan dan instemmen?"
Aan het graf komt ds Avan Voorden terug op Mallans oordeelsverwachting. "Even voor zijn dood schreef hij een briefje: "Oordeel, blijf niet uit!' Wat een genade dat hij het zelf niet hoeft mee te maken." De schare, samengepakt op de paden van de begraafplaats, hoort de woorden vrijwel roerloos aan. Mannen, vrouwen en kinderen vrijwel allemaal in het zwart. De meeste vrouwen dragen nog het hoedje dat ze in de kerk op hadden. Een heel aantal mannen draagt een zwarte gleufhoed. Naar mate de minuten op het graf verstrijken, krijgen de EHBO-ers het drukker. Enkele mensen worden onwel door de warmte. Er wordt water uitgedeeld. Aan het einde van de plechtigheid wordt ook aan het graf gezongen. A capella. Eerst aarzelen, daarna steeds krachtiger: 'Het vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd', psalm 68:2. Als familie, ambtsdragers en genodigden vertrokken zijn, vervoeren de pendelbussen de mensen uit de andere kerkgebouwen naar het graf. Jong verzekerd
"Het massale karakter van deze domineesbegrafenis is uitzonderlijk", zegt geschiedenishoogleraar en kenner van het bevindelijk-gereformeerde volksdeel Fred van Lieburg. "Het doet denken aan de begrafenis van ds. GH Kersten in 1948. Toen zag heel Rotterdam-Crooswijk zwart van de mensen."
Mensen komen met een bepaalde verwachting, vertelt van Lieburg, "Het is de uitvaart van een profetische figuur." Vermoedelijk zal nu snel een biografie van ds. Mallan verschijnen, verwacht de historicus. Van Lieburg schetst Mallan als een man die jong verzekerd was van zijn geloof en jong geroepen werd tot het ambt. "Allerlei ervaringen in het kerkelijke en persoonlijke leven wist hij te duiden als bijzondere bemoeienis van God." Ook het feit dat hij de laatste predikant was die les kreeg van ds. Kersten, en de scheuring van '53 met de GG meemaakte, gaf hem gezag.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nav de afgelopen gebeurtenissen van achterliggende dagen heb ik wat vragen:
Hoever kan en mag een dominee gaan met het profeteren 'er komt een oordeel'?
Het kan toch niet waar zijn dat er maar een kerkverband is met 'de zuivere leer?'-> er is 1 zuiverheid, dat is Gods Woord!
Zouden mensen op de manier waarop nu gesproken wordt over 'een oordeel'niet heel bang gemaakt worden?
Waar is het wijzen op Hem, Die door de verdrukking(oordeel) heen, Zijn kinderen helpt en beschermt??
Hoe kan het zijn dat wanneer een dominee wordt begraven men opeens wel zingt in een rouwdienst en als een ander kind van God wordt begraven niet?
Mag men megadramatisch doen als een van Gods kinderen overlijdt, terwijl er nog vele kinderen Gods leven en ook het Woord mogen (gaan) uitdragen?
- overigens vond ik het mooi en verblijdend om te vernemen dat ds Roos stelde dat 'vandaag de blijdschap de droefheid overheerst'-
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Profeteren dat het oordeel over Nederland komt is niet zo moeilijk. Dat staat gewoon in het Woord en geld voor de hele wereld. Wat wel bijzonder is, is een profetie van een speciaal oordeel over Nederland. Als dat het geval is zou ik graag willen weten welk oordeel. Stond dat ook in het ND?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
henriët schreef:Nav de afgelopen gebeurtenissen van achterliggende dagen heb ik wat vragen:
Hoever kan en mag een dominee gaan met het profeteren 'er komt een oordeel'?
Lastige vraag. Ik weet ook dat vlgs. mij ds. Mallan gezegd heeft dat er geen 'mannelijk zaad' op de troon van Nederland zal zitten. Vroeger gebeurde het weleens dat kinderen van God zicht kregen op iets wat zou gaan gebeuren. Echter, wat dramatisch doen was ook ds. Mallan niet vreemd. Ik weet nog dat ik op een Mbuma-zendingsdag zo benauwd ben geweest omdat ds. Mallan in zijn toespraak erg dramatisch deed dat de antichrist in Nederland zou komen. Ik heb met grote angstogen aan mijn moeder gevraagd of het oorlog ging worden. Het ging toen om een bezoek van de Paus aan Nederland.
Het kan toch niet waar zijn dat er maar een kerkverband is met 'de zuivere leer?'-> er is 1 zuiverheid, dat is Gods Woord!
het lijkt me logisch dat je als predikant van de GGiN overtuigd bent van het brengen van de zuivere leer. Niets mis mee. Dat heeft ook niets met hoogmoed te maken.
Zouden mensen op de manier waarop nu gesproken wordt over 'een oordeel'niet heel bang gemaakt worden?
Paulus sprak van de schrik des Heeren.
Waar is het wijzen op Hem, Die door de verdrukking(oordeel) heen, Zijn kinderen helpt en beschermt??
dat wordt ruimschoots verkondigd binnen de GGiN.
Hoe kan het zijn dat wanneer een dominee wordt begraven men opeens wel zingt in een rouwdienst en als een ander kind van God wordt begraven niet?
Dat is traditie met een kleine t. Het gebeurde in het verleden meer dat er gezongen wordt. In sommige gemeenten gebeurt het in alle rouwdiensten. In sommige gemeenten helemaal niet.
Mag men megadramatisch doen als een van Gods kinderen overlijdt, terwijl er nog vele kinderen Gods leven en ook het Woord mogen (gaan) uitdragen?
Lees hoe dramatisch Elisa het vond toen zijn geestelijke vader ten hemel voer. Hij stond bepaald niet in zijn handen te klappen.
- overigens vond ik het mooi en verblijdend om te vernemen dat ds Roos stelde dat 'vandaag de blijdschap de droefheid overheerst'-