Even op deze quotes ingaande:
MarthaMartha schreef:Wat zou de bedoeling zijn van deze bijbelgedeelten? waarom staan ze in de bijbel? wat betekent het?
Democritus schreef:Ben ik met je eens op deze manier met teksten zwaaien is niet juist en zo kun je de Bijbel laten buikspreken.
Maar net zo goed als we die opsomming selectief kunnen noemen begrijp ik ook dat andere mensen dat doen met het benadrukken van teksten inzake het zwijgen van de vrouw. Waarbij ik me afvraag of dit terecht is.
Het gaat niet zozeer om het benadrukken van slechts een paar teksten, maar om de gehele lijn van de schrift, die Paulus volgt.
In het Oude Testament ontmoeten we een volk, dat steeds afdwaalt van Gods geboden, ondanks hun verkiezing tot volk van God. Dat telkens afwijken en daarom van God bestraft te worden, is één van de centrale thema's van het Oude Testament. Waarom staan die verhalen in de Bijbel? Omdat het de Heilige Geest goed gedacht heeft, dat in de eerste plaats, en voor ons tot lering, dat ook de bijbelheiligen mensen zijn, die in zonden leven en de Gods genade steeds weer nodig hadden.
Zelfs de plaats van de vrouw is niet zoals God dat bedoeld heeft in Genesis 2. Zo hier en daar komt de vrouw overigens ook in het OT tot haar recht, zie bijvoorbeeld de geschiedenis van Ruth, de Spreuken en het Hooglied van Salomo.
In het Nieuwe Testament echter zet Christus een andere lijn uit (die duidelijk afwijkt van de gebruikelijk, zie Zijn discussie met de Farizeeërs over het huwelijk en Paulus gaat daarop verder. Het was een vrouw, die als eerste de betekenis van de begrafenis van Jezus begreep (zalving te Bethanie). Het waren vrouwen die als eerste de opstandingsboodschap ontvingen.
En Paulus geeft ook aan vrouwen een positie in de gemeente. Niet in het ambt, maar wel om te dienen. Hij begrenst echter hun inbreng wel.
In de Romeins-Griekse cultuur van die dagen hadden de mannen vooral functies buitenshuis (zoals in de politiek, etc). Binnenshuis zwaaiden de vrouwen echter de scepter en waren ze behoorlijk autonoom in de wijze waarop ze hun huis bestuurden. Juist in die huizen ontstonden de eerste christelijke gemeentes, de huisgemeentes. Veelal voornamelijk bezocht door de kinderen en slaven van het huis.
Nu gaat Paulus daar voorschriften voor geven (bijvoorbeeld in 1 Timotheus 2). Hij doet dat zeer genuanceerd: hij wijst op de positie van de vrouw, krachtens schepping en zondeval. Daarom zal ze niet over de man heersen. Anderzijds zal ze wel zalig in worden in kinderen te baren. zo ze met matigheid in het geloof, liefde en heiligheid blijft. En is er ook ruime plaats om te onderwijzen. Maar niet als openbare functie in de eredienst.
Mijns inziens is dat een heldere, genuanceerde lijn, die de plaats van de man en de vrouw aangeeft. De man wordt als hoofd van de vrouw geroepen om haar in liefde te dienen, zoals Christus als Hoofd de gemeente. Het huwelijk is niet bedoeld om gezag en macht over de vrouw uit te oefenen, maar om haar lief te hebben als zijn eigen vlees.