Re: Laaghangende oordelen
Geplaatst: 14 jul 2010, 18:41
legt niemand haastelijk de handen op . Daarvoor hoeven bij het RF niet bang te zijn, onszelf de handen opleggen wel maar anderen................. 

Had ik niet van jou verwacht, huisman, dit klinkt in mijn oren een beetje hyperig.huisman schreef:legt niemand haastelijk de handen op . Daarvoor hoeven bij het RF niet bang te zijn, onszelf de handen opleggen wel maar anderen.................
jvdg schreef:Had ik niet van jou verwacht, huisman, dit klinkt in mijn oren een beetje hyperig.huisman schreef:legt niemand haastelijk de handen op . Daarvoor hoeven bij het RF niet bang te zijn, onszelf de handen opleggen wel maar anderen.................
Zo gesteld, ben ik het met je eens.huisman schreef:jvdg schreef:Had ik niet van jou verwacht, huisman, dit klinkt in mijn oren een beetje hyperig.huisman schreef:legt niemand haastelijk de handen op . Daarvoor hoeven bij het RF niet bang te zijn, onszelf de handen opleggen wel maar anderen.................
Ik ben van de wijze van discussieren in dit topic wel een beetje geschrokken, we kunnen toch proberen van elkaar te leren zonder elkaar steeds de geestelijke maat te nemen.
Mooi, ben je het ook eens met de definitie die Voetius geeft van bevindingjvdg schreef:Zo gesteld, ben ik het met je eens.huisman schreef:jvdg schreef:Had ik niet van jou verwacht, huisman, dit klinkt in mijn oren een beetje hyperig.huisman schreef:legt niemand haastelijk de handen op . Daarvoor hoeven bij het RF niet bang te zijn, onszelf de handen opleggen wel maar anderen.................
Ik ben van de wijze van discussieren in dit topic wel een beetje geschrokken, we kunnen toch proberen van elkaar te leren zonder elkaar steeds de geestelijke maat te nemen.
Meer heb ik niet willen zeggen in deze felle discussieHet gaat om de van mystiek leven doorvoede oefeningen der vroomheid, die ons het nauwst met God verenigen en de mens geestelijk maken. De mystiek legt op Gods souvereiniteit de nadruk, en bindt zich aan de Heilige Schrift
Mag ik hieruit opmaken dat je het met de rest van mijn reactie eens was?Afgewezen schreef:Klopt, het waren de woorden van Luther over jou. Is inmiddels gecorrigeerd, maar inhoudelijk maakt het geen verschil.memento schreef:Mag ik je erop wijzen dat wat je hier als mijn woorden citeert, mijn woorden helemaal niet zijn. Als je citeert, neem dan een post van mij, bv mijn vorige uitgebreide post, ipv me zwart te maken met dingen die ik niet zeg.Afgewezen schreef:Er wás helemaal geen pijnpunt. Kennelijke lokte het woord ‘bevinding’ op zich al een scala aan negatieve emoties uit bij memento. En dat is vreemd.memento schreef: Maar volgens mij zit daar het pijnpunt niet. Ik merk dat velen hier naar voren hebben willen brengen dat er onder de noemer van bevinding en bevindelijke prediking gestolde waarheden en buiten- of bovenbijbelse maatstaven aan de gemeente werden/worden voorgehouden. In feite is dat geen bevinding.
Ja maar, m'n beste, het gaat hier ook niet over de vraag of mensen een oordeel moeten uitspreken. Het gaat om de grondhouding.Gijs83 schreef:Ik zie het nog niet echt waarom het verkeerd zou zijn om het maar eens te laten overzomeren of overwinteren. Kijk als je twijfelt over die ander, dan kan die ander wel bekeerd zijn, maar dan hoef jij toch niet direct te zeggen, die persoon is bekeerd. Je hoeft het die persoon toch ook niet te zeggen. Zal die, als het goed is, ook niet echt van houden.
Sowieso kun je natuurlijk niet direct zeggen of het waar is, dat moet in de vrucht openbaar komen. Maar 2e denk ik eigenlijk net zo goed, alhoewel wel voorzichtig.Luther schreef:Ja maar, m'n beste, het gaat hier ook niet over de vraag of mensen een oordeel moeten uitspreken. Het gaat om de grondhouding.Gijs83 schreef:Ik zie het nog niet echt waarom het verkeerd zou zijn om het maar eens te laten overzomeren of overwinteren. Kijk als je twijfelt over die ander, dan kan die ander wel bekeerd zijn, maar dan hoef jij toch niet direct te zeggen, die persoon is bekeerd. Je hoeft het die persoon toch ook niet te zeggen. Zal die, als het goed is, ook niet echt van houden.
Misschien wat concreter: Als er in jullie gemeente iemand nieuw voor het eerst aan het HA deelneemt, is dan je eerste gedachte: Oei, nou we zullen het maar laten overzomeren en overwinteren.
Of is je eerste gedachte: Wat fijn, de Heere gaat nog door met Zijn werk ook in onze gemeente.
Gijs83 schreef:Sowieso kun je natuurlijk niet direct zeggen of het waar is, dat moet in de vrucht openbaar komen. Maar 2e denk ik eigenlijk net zo goed, alhoewel wel voorzichtig.Luther schreef:Ja maar, m'n beste, het gaat hier ook niet over de vraag of mensen een oordeel moeten uitspreken. Het gaat om de grondhouding.Gijs83 schreef:Ik zie het nog niet echt waarom het verkeerd zou zijn om het maar eens te laten overzomeren of overwinteren. Kijk als je twijfelt over die ander, dan kan die ander wel bekeerd zijn, maar dan hoef jij toch niet direct te zeggen, die persoon is bekeerd. Je hoeft het die persoon toch ook niet te zeggen. Zal die, als het goed is, ook niet echt van houden.
Misschien wat concreter: Als er in jullie gemeente iemand nieuw voor het eerst aan het HA deelneemt, is dan je eerste gedachte: Oei, nou we zullen het maar laten overzomeren en overwinteren.
Of is je eerste gedachte: Wat fijn, de Heere gaat nog door met Zijn werk ook in onze gemeente.
Dat is niet nodig.henriët schreef:![]()
dit topic van vandaag eens overlezend word ik erg verdrietig..
begint het oordeel niet vanuit t huis Gods....
zucht..
Leg dit eens verder uit. Waar constateer jij dat het mis gaat?henriët schreef:Gijs83 schreef:Sowieso kun je natuurlijk niet direct zeggen of het waar is, dat moet in de vrucht openbaar komen. Maar 2e denk ik eigenlijk net zo goed, alhoewel wel voorzichtig.Luther schreef:Ja maar, m'n beste, het gaat hier ook niet over de vraag of mensen een oordeel moeten uitspreken. Het gaat om de grondhouding.Gijs83 schreef:Ik zie het nog niet echt waarom het verkeerd zou zijn om het maar eens te laten overzomeren of overwinteren. Kijk als je twijfelt over die ander, dan kan die ander wel bekeerd zijn, maar dan hoef jij toch niet direct te zeggen, die persoon is bekeerd. Je hoeft het die persoon toch ook niet te zeggen. Zal die, als het goed is, ook niet echt van houden.
Misschien wat concreter: Als er in jullie gemeente iemand nieuw voor het eerst aan het HA deelneemt, is dan je eerste gedachte: Oei, nou we zullen het maar laten overzomeren en overwinteren.
Of is je eerste gedachte: Wat fijn, de Heere gaat nog door met Zijn werk ook in onze gemeente.![]()
dit topic van vandaag eens overlezend word ik erg verdrietig..
begint het oordeel niet vanuit t huis Gods....
zucht..
Ik denk dat je niet zo snel moet schrikken. Overigens zie ik hier niet echt dat in deze topic elkaar de geestelijke maat genomen wordt.huisman schreef:Ik ben van de wijze van discussieren in dit topic wel een beetje geschrokken, we kunnen toch proberen van elkaar te leren zonder elkaar steeds de geestelijke maat te nemen.
Eens. Overigens denk ik dat de uitdrukking 'laat het maar eens overzomeren en overwinteren' heel goed gebruikt kan worden, als het gaat om iemand die onder overtuiging is, maar die nog geen vrede heeft gevonden. Zulke mensen kwamen vroeger ook veel op de gezelschappen. Bij zo iemand kán het nog verkeerd aflopen, en daarom is voorzichtigheid op zijn plaats.Mister schreef:In 1 Timotheus gaat het over het ambt. Niet over de gemeente. De kanttekeningen geven er zeker ook geen aanleiding toe om dit te denken.Erasmiaan schreef:Dat weet ik. Maar als je doorleest in 1 Timotheus 5:22 dan lees je daar ook: legt niemand haastelijk de handen op. Paulus maant om voorzichtig te zijn met nieuwelingen. Hetzij in de gemeente, hetzij voor een ambt. Die lijn kun je ontdekken. Dus als iemand zegt dat de uitdrukking: laat het maar overzomeren of overwinteren onbijbels is, dan is dat niet waar. En dat kun je al helemaal niet bewijzen met de geschiedenis van de Heere Jezus die iemand zalig spreekt.Mister schreef: Waarom dat onbijbels is? Simpelweg omdat het nergens staat. Wat Paulus schrijft is geen algemene regel voor de gelovigen om 'het maar eens aan te zien'. Paulus onderwijst om mensen die kort geleden tot het geloof zijn gekomen niet in een ambt kiezen. Dat is heel wat anders.