Leer der Gereformeerde Gemeenten...

refo

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door refo »

Mister schreef:
Gijs83 schreef: Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Ik weet eigenlijk niet precies waarom ze deze regel gesteld hebben. Ik denk omdat de ouders het geloof moeten onderschrijven en alles wat in de Bijbel staat als waar zien en dat het hun ook ernst is. Hoewel het voor velen ook alleen gewoonte is ook al word hen daarop gewezen.
De doop wordt bediend aan de kinderen van gelovige ouders, zoals het opschrift ons vermeldt.
De kinderen worden gedoopt, niet de ouders. Vind je om wat voor redenen de ouders niet bekwaam of bevoegd, moeten ze als kinderen der gemeente toch gedoopt worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef: Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Ik weet eigenlijk niet precies waarom ze deze regel gesteld hebben. Ik denk omdat de ouders het geloof moeten onderschrijven en alles wat in de Bijbel staat als waar zien en dat het hun ook ernst is. Hoewel het voor velen ook alleen gewoonte is ook al word hen daarop gewezen.
De doop wordt bediend aan de kinderen van gelovige ouders, zoals het opschrift ons vermeldt.
De kinderen worden gedoopt, niet de ouders. Vind je om wat voor redenen de ouders niet bekwaam of bevoegd, moeten ze als kinderen der gemeente toch gedoopt worden.
De ouders moeten het kind wel opvoeden, dat is ook 1 van de doopvragen. Als ouders bv. een TV bezitten(gelukkig komt dat niet zo vaak voor of men verzwijgt het) dan word er bij ons ook in de 1e instantie niet gedoopt. Want TV-kijken brengt kinderen toch verder bij God vandaan, hoewel de meningen daarover(m.n.buiten de GG) verdeeld zijn. Pas na indringende gesprekken door de kerkenraad word er na een half jaar toch over gegaan te dopen ongeacht of men de TV heeft weg gedaan of niet. Dat laatste gaat natuurlijk uiteraard om het kind.
claus

Bericht door claus »

Het al dan niet dopen van kinderen, waarvan de ouders t.v. bezitten, is zeer verschillend bij de Ger.Gem. Ik weet toch nog aardig wat gemeenten, waar wèl gedoopt wordt bij t.v. bezit. Rik Valkenburg noemde reeds 30 jaar geleden het doen van belijdenis een soort 'voor-sacrament', in ieder geval een koppeling aan de sacramenten, hoewel bij veel kerken wèl de Doop gebruikt wordt voor de geschonken kindertjes, maar men van het H. Avondmaal blijft. Ook dat is een heel punt, want beide formulieren zijn door dezelfde vaderen opgesteld vanuit het welwezen des geloofs.
Over die t.v.: twee opmerkingen. Veel ambtsdragers en predikanten uit de kring van CGK en Hervormde Bond en een enkele uit Hersteld Hervormde kring bezitten al jarenlang een t.v. Zij vinden het hebben van open internet minstens zo gevaarlijk. En...dat heeft menig ambtsdrager in de Ger. Gem. (zogenaamd voor het eigen beroep) wel. Daar weet ik meerdere voorbeelden van. O, wat maken we ons toch druk om die uiterlijkheden. De waarachtige bekering is juist dringend nodig, maar meerderen waarschuwen tegen t.v., doch hebben weinig aandrang om het geloof in Jezus Christus aan te prijzen!
refo

Bericht door refo »

Jaja, dat kennen we. Daar staat niet centraal of het kind behoort gedoopt te worden, maar of de TV weg kan. Het sacrament als drukmiddel. Daar is het al helemaal niet voor bedoeld.

Het gaat me er om aan te geven dat bij het bedienen van een sacrament Woord en teken samenkomen. Niet God, ouder en kind. God belooft iets en wil het teken geven. We hebben er wat kerkelijk ritueel omheen bedacht, maar punt 1 is: het kind BEHOORT gedoopt te wezen. Zijn er belemmeringen, dan moet er toch gedoopt worden.

Het kan dus wel degelijk zijn dat ouders niet aan het HA (mogen) en toch hun kinderen gedoopt worden. Het is namelijk zo dat het KIND gedoopt wordt en de OUDERS het avondmaal al of niet houden, wat het kind later ook mag. Het is niet juist de koppeling doop en avondmaal volledig via de ouders te leggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:
Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Of het even heel cru te zeggen:

Waarom geeft de onbekeerde een zier over kinderen dopen? Een onbekeerde is toch een HATER van God en Zijn Woord?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

claus schreef:Het al dan niet dopen van kinderen, waarvan de ouders t.v. bezitten, is zeer verschillend bij de Ger.Gem. Ik weet toch nog aardig wat gemeenten, waar wèl gedoopt wordt bij t.v. bezit. Rik Valkenburg noemde reeds 30 jaar geleden het doen van belijdenis een soort 'voor-sacrament', in ieder geval een koppeling aan de sacramenten, hoewel bij veel kerken wèl de Doop gebruikt wordt voor de geschonken kindertjes, maar men van het H. Avondmaal blijft. Ook dat is een heel punt, want beide formulieren zijn door dezelfde vaderen opgesteld vanuit het welwezen des geloofs.
Over die t.v.: twee opmerkingen. Veel ambtsdragers en predikanten uit de kring van CGK en Hervormde Bond en een enkele uit Hersteld Hervormde kring bezitten al jarenlang een t.v. Zij vinden het hebben van open internet minstens zo gevaarlijk. En...dat heeft menig ambtsdrager in de Ger. Gem. (zogenaamd voor het eigen beroep) wel. Daar weet ik meerdere voorbeelden van. O, wat maken we ons toch druk om die uiterlijkheden. De waarachtige bekering is juist dringend nodig, maar meerderen waarschuwen tegen t.v., doch hebben weinig aandrang om het geloof in Jezus Christus aan te prijzen!
Precies!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Bert Mulder schreef:
Gijs83 schreef:
Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Of het even heel cru te zeggen:

Waarom geeft de onbekeerde een zier over kinderen dopen? Een onbekeerde is toch een HATER van God en Zijn Woord?
Oke, maar ik geloof niet dat je het zo kunt stellen dat het een onbekeerde per defenitie koud laat. Nee, dat echt niet (mijns inziens)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Jaja, dat kennen we. Daar staat niet centraal of het kind behoort gedoopt te worden, maar of de TV weg kan. Het sacrament als drukmiddel. Daar is het al helemaal niet voor bedoeld.

Het gaat me er om aan te geven dat bij het bedienen van een sacrament Woord en teken samenkomen. Niet God, ouder en kind. God belooft iets en wil het teken geven. We hebben er wat kerkelijk ritueel omheen bedacht, maar punt 1 is: het kind BEHOORT gedoopt te wezen. Zijn er belemmeringen, dan moet er toch gedoopt worden.

Het kan dus wel degelijk zijn dat ouders niet aan het HA (mogen) en toch hun kinderen gedoopt worden. Het is namelijk zo dat het KIND gedoopt wordt en de OUDERS het avondmaal al of niet houden, wat het kind later ook mag. Het is niet juist de koppeling doop en avondmaal volledig via de ouders te leggen.
Het hangt er toch wel vanaf wat die belemmeringen zijn (een aanstootgevend openbaar (en verborgen) uitleven, borgt niet een opvoeden in de voorzeide leer....), maar afgezien daarvan kan ik me in deze posting goed vinden.
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef: De kinderen worden gedoopt, niet de ouders. Vind je om wat voor redenen de ouders niet bekwaam of bevoegd, moeten ze als kinderen der gemeente toch gedoopt worden.
Ofwel, dopen vanwege het lidmaatschap van een kerkverband?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

claus schreef:Het al dan niet dopen van kinderen, waarvan de ouders t.v. bezitten, is zeer verschillend bij de Ger.Gem. Ik weet toch nog aardig wat gemeenten, waar wèl gedoopt wordt bij t.v. bezit. Rik Valkenburg noemde reeds 30 jaar geleden het doen van belijdenis een soort 'voor-sacrament', in ieder geval een koppeling aan de sacramenten, hoewel bij veel kerken wèl de Doop gebruikt wordt voor de geschonken kindertjes, maar men van het H. Avondmaal blijft. Ook dat is een heel punt, want beide formulieren zijn door dezelfde vaderen opgesteld vanuit het welwezen des geloofs.
Dus die uiterlijkheden vind je niet zo belangrijk. Ik wil niet zeggen dat ze het belangrijkste, maar ze doen er wel toe. Als het goed durft een kind van God de meeste beslissingen niet te nemen zonder de goedkeuring en de eer des Heeren. TV-bezit is wel op een 1 of andere manier de wereld in huis halen of in ieder geval een bepaalde grens opzoeken. Zoals ik pas een dominee hoorde zeggen van bepaald iets waar nogal afkeuringswaardig over werd gedaan(hij was er overigens ook op tegen), maar hij vroeg zich waarom nou grenzen opzoeken. Als je daar uit de buurt kunt blijven dan moet je dat doen.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:

Geen woordenspelletje van maken, aub. Niet zonder meer vanwege 'het lidmaatschap van een kerkverband'. Maar omdat het 'kinderen der gemeente' zijn. Als we persé een waar geloof gaan eisen (wie gaat dat meten?) en we vinden dat sommigen onbekwaam of onbeveogd zijn moet die gemeente maar een andere co-geloofs-opvoeder aanstellen. Of was dat al een taak van de gemeente?
--------------
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:
Dus die uiterlijkheden vind je niet zo belangrijk. Ik wil niet zeggen dat ze het belangrijkste, maar ze doen er wel toe. Als het goed durft een kind van God de meeste beslissingen niet te nemen zonder de goedkeuring en de eer des Heeren. TV-bezit is wel op een 1 of andere manier de wereld in huis halen of in ieder geval een bepaalde grens opzoeken. Zoals ik pas een dominee hoorde zeggen van bepaald iets waar nogal afkeuringswaardig over werd gedaan(hij was er overigens ook op tegen), maar hij vroeg zich waarom nou grenzen opzoeken. Als je daar uit de buurt kunt blijven dan moet je dat doen.
Gijs, als je hetgene wat ik "bold" gemaakt heb nog eens na leest, en je plaatst die "TV zonde" naast alle andere zonden, die veel meer en en diepgaander zijn, ga je misschien anders oordelen over TV-kijkers.
Ècht waar, het is niet de TV of (open) internet.

Het gaat om mijn hart; het gaat erom waar mijn hart en ziel naar uitgaan.

Pas op: Wil voor de vroomheid mij behoen......
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:
Gian schreef:

Geen woordenspelletje van maken, aub. Niet zonder meer vanwege 'het lidmaatschap van een kerkverband'. Maar omdat het 'kinderen der gemeente' zijn. Als we persé een waar geloof gaan eisen (wie gaat dat meten?) en we vinden dat sommigen onbekwaam of onbeveogd zijn moet die gemeente maar een andere co-geloofs-opvoeder aanstellen. Of was dat al een taak van de gemeente?
Ik wil het alleen duidelijk maken. Kinderen der gemeente is een vaag begrip.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
Gijs, als je hetgene wat ik "bold" gemaakt heb nog eens na leest, en je plaatst die "TV zonde" naast alle andere zonden, die veel meer en en diepgaander zijn, ga je misschien anders oordelen over TV-kijkers.
Ècht waar, het is niet de TV of (open) internet.

Het gaat om mijn hart; het gaat erom waar mijn hart en ziel naar uitgaan.

Pas op: Wil voor de vroomheid mij behoen......
Helemaal waar dat het om het hart gaat en er zullen andere en diepgaander zonden binnen de kerk waar niet zo over word gesproken. TV is toch wel iets wat je buiten de deur kunt, dat heb helemaal niet nodig. Ik neem overigens niet aan dat je TV kijken wilt goed praten!? Je moet alle dingen natuurlijk breder, maar daarom mag er over 1 ding toch nog wel wat gezegd worden?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Helemaal waar dat het om het hart gaat en er zullen andere en diepgaander zonden binnen de kerk waar niet zo over word gesproken. TV is toch wel iets wat je buiten de deur kunt, dat heb helemaal niet nodig. Ik neem overigens niet aan dat je TV kijken wilt goed praten!? Je moet alle dingen natuurlijk breder, maar daarom mag er over 1 ding toch nog wel wat gezegd worden?
Natuurlijk moet je de zonden in de breedte benoemen (wat vaak te weinig gebeurt), maar blijf niet hangen in bepaalde zichtbare zonden zoals TV en open internetgebruik.
Het wijzen op die andere, de enige zonde, het afwijzen van het offer van Christus, dat zet "zoden aan de dijk".
Als die zonde ons tot zonde wordt, dan worden alle andere zonden in een ander Licht bezien.
Die zonden gaan we dan haten en laten, voorzover het ons gegeven wordt.

Overbodig om nog te stellen, maar beoordeel svp de mensen niet op TV-gebruik of open internet.
Gesloten