Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

seuter

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door seuter »

Ik citeer Lukas 14, vers 15 t/m 24 uit de Statenvertaling, dit moet genoeg wezen mensen, ik word toch wel moe van alles :

15 En als een van degenen die medeaanzaten, deze dingen hoorde, zeide hij tot Hem: Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods.

16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij noodde er velen.

17 En hij zond zijn dienstknecht uit ter ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.

18 En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig dat ik uitga en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.

21 En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier in.

22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.

23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing hen in te komen, opdat mijn huis vol worde;

24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

12 Of: eten zal .

13 Gr. maakte . Met deze gelijkenis toont Christus , dat hoewel deze mensen het Koninkrijk Gods schenen groot te achten, nochtans zij en vele anderen zo ingeworteld waren met hun harten in deze tijdelijke dingen, dat zij, daartoe door het Evangelie geroepen zijnde, hetzelve verachtten of verzuimden.

e Jes. 25:6. Matth. 22:2. Openb. 19:7, 9.

14 Gr. uit één , dat is, uit één hart of mond; want hoewel zij verscheidene oorzaken voorwenden van weigering, zo ontschuldigen zij zich allen op hun tijdelijke dingen.

15 Dat is, paar of koppel.

16 Daarmede wordt niet te kennen gegeven, dat een akker, ossen of dergelijke goederen te kopen, of een vrouw te trouwen, zou ongeoorloofd zijn, 1 Kor. 7:29, maar de Heere vertoornt Zich daarover, dat de Joden door deze tijdelijke dingen zich lieten verhinderen van de leer des Evangelies aan te nemen. Waarom Hij ook hen verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen heeft.

17 Namelijk met ernstig en gedurig aanhouden. Zie dergelijk Gen. 33:11. Luk. 24:29.

18 Namelijk: en geweigerd hebben te komen.

Hoop dat u / jij met aandacht gelezen hebt tot blijdschap.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

seuter schreef:Ik citeer Lukas 14, vers 15 t/m 24 uit de Statenvertaling, dit moet genoeg wezen mensen, ik word toch wel moe van alles :

15 En als een van degenen die medeaanzaten, deze dingen hoorde, zeide hij tot Hem: Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods.

16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij noodde er velen.

17 En hij zond zijn dienstknecht uit ter ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.

18 En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig dat ik uitga en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.

21 En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier in.

22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.

23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing hen in te komen, opdat mijn huis vol worde;

24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

12 Of: eten zal .

13 Gr. maakte . Met deze gelijkenis toont Christus , dat hoewel deze mensen het Koninkrijk Gods schenen groot te achten, nochtans zij en vele anderen zo ingeworteld waren met hun harten in deze tijdelijke dingen, dat zij, daartoe door het Evangelie geroepen zijnde, hetzelve verachtten of verzuimden.

e Jes. 25:6. Matth. 22:2. Openb. 19:7, 9.

14 Gr. uit één , dat is, uit één hart of mond; want hoewel zij verscheidene oorzaken voorwenden van weigering, zo ontschuldigen zij zich allen op hun tijdelijke dingen.

15 Dat is, paar of koppel.

16 Daarmede wordt niet te kennen gegeven, dat een akker, ossen of dergelijke goederen te kopen, of een vrouw te trouwen, zou ongeoorloofd zijn, 1 Kor. 7:29, maar de Heere vertoornt Zich daarover, dat de Joden door deze tijdelijke dingen zich lieten verhinderen van de leer des Evangelies aan te nemen. Waarom Hij ook hen verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen heeft.

17 Namelijk met ernstig en gedurig aanhouden. Zie dergelijk Gen. 33:11. Luk. 24:29.

18 Namelijk: en geweigerd hebben te komen.

Hoop dat u / jij met aandacht gelezen hebt tot blijdschap.
Ook uit dit stukje blijkt heel duidelijk dat van allen die het "aangeboden" werd niemand kwam, dus het "aanbod" is totaal ineffectief!

Maar Gods huis wordt vol, degenen die komen hebben geen keuze in zichzelf!

En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier in.
hier is geen aanbod meer te vinden ze worden gewoon binnengebracht.
en dan wordt het nog sterker, let op dat je het niet mist!

En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing hen in te komen, opdat mijn huis vol worde;

De bijbel is Gods woord aan ons!
De bijbel spreekt niet over een vrije keuze van de mens, kom je daar wel mee wie is dan je god?
Jongere

Bericht door Jongere »

Uit je post blijkt dat je werkelijk geen idee hebt waar mensen het over hebben als ze aanbod zeggen, Alexander. Tenminste, in ieder geval niet waar de meeste Refoforummers het dan over hebben.
refo

Bericht door refo »

Jongere schreef:Uit je post blijkt dat je werkelijk geen idee hebt waar mensen het over hebben als ze aanbod zeggen, Alexander. Tenminste, in ieder geval niet waar de meeste Refoforummers het dan over hebben.
Nou, als dat geen aanbod meer is, wat dan wel?
Het huis wordt vol, of je het aanbod nu accepteert of niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Uit je post blijkt dat je werkelijk geen idee hebt waar mensen het over hebben als ze aanbod zeggen, Alexander. Tenminste, in ieder geval niet waar de meeste Refoforummers het dan over hebben.
Nou ja, de predikant kan aanbieden zoveel als hij wilt. Het jammere is dan het hem niet gegeven is te bepalen wie zalig wordt of niet.

Aannemen kunnen ze toch niet, voordat ze eerst door Hem levend gemaakt worden.

Maar de Koning van de Kerk zoekt zelf wie Zijn onderdanen zijn.

"Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten"
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:
Nou ja, de predikant kan aanbieden zoveel als hij wilt. Het jammere is dan het hem niet gegeven is te bepalen wie zalig wordt of niet.

Volledig mee eens.
Maar net als de reactie van Alexander CD zegt dit niet zoveel over de aanbodsdiscussie.

Zoals al heel vaak gezegd in het topic over 'Gods liefde'. Aanbod zegt niets over het vermogen om dat aanbod aan te nemen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:

Volledig mee eens.
Maar net als de reactie van Alexander CD zegt dit niet zoveel over de aanbodsdiscussie.

Zoals al heel vaak gezegd in het topic over 'Gods liefde'. Aanbod zegt niets over het vermogen om dat aanbod aan te nemen.
En daarom heb ik ook al zo vaak gezegd dat het beter, duidelijker zijn zou, om dat woord 'aanbod' maar niet te gebruiken, en inplaats daarvan te spreken dat het 'Evangelie zonder onderscheid onvoorwaardelijk gebracht moet worden, waar God ook in Zijn voorzienigheid Zijn dienaren zendt, met de Schriftuurlijke eis van geloof en bekering.'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD

sorry Jongere, je weet het *heel goed*, dat er in de bevindelijke kring heel veel mensen zijn die zeggen Ezua had behouden kunnen zijn als hij het gewild had.
Maar ik zou er van schrikken als ik in de gelijkenis lees dat juist de mensen voor wie het evangelie als een nodiging wordt voorgesteld niet behouden worden.
En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.

En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.

En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.

En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig

De mensen die wel komen zijn juist de mensen voor wie het niet mogelijk is

en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.

En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.

En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;

mensen die een volkomen zaligmaker nodig hebben, armen, verminkten etc.
net zoals het antwoord aan Johannes de doper
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd..

Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

Nou kun je zeggen dat zijn de joden uit de dagen van de Heere Jezus maar ik denk dat het verder gaat en een ieder met een vrije wil bedoeld wordt.
dachten ook vele joden niet hetzelfde,

Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?

Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?

Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.

En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Natuurlijk belijden heel veel met de mond de uitverkiezing en dat God het allemaal moet doen en toch ligt de uitkomst bij de mens, Ezua had behouden kunnen zijn...
albion

Bericht door albion »

Alexander CD schreef:
sorry Jongere, je weet het heel goed, dat er in de bevindelijke kring heel veel mensen zijn die zeggen Ezua had behouden kunnen zijn als hij het gewild had.

Natuurlijk belijden heel veel met de mond de uitverkiezing en dat God het allemaal moet doen en toch ligt de uitkomst bij de mens, Ezua had behouden kunnen zijn...
Na de val van de mens is de wil verdorven, wij kunnen niets meer willen. Wat dacht je van Judas?

Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,

4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.

5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

Hij had toch berouw? Waaróm heeft hij zich dan verhangen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
sorry Jongere, je weet het heel goed, dat er in de bevindelijke kring heel veel mensen zijn die zeggen Ezua had behouden kunnen zijn als hij het gewild had.
:oO :oO :oO

Als je met dergelijke bewoordingen je gelijk probeert te halen, zegt dat wel iets van jouw 'overtuigende' kwaliteiten.
memento

Bericht door memento »

AlexanderCD schreef:sorry Jongere, je weet het *heel goed*, dat er in de bevindelijke kring heel veel mensen zijn die zeggen Ezua had behouden kunnen zijn als hij het gewild had.
Wel, het ook heel gereformeerd om te stellen dat een (kerk)mens verloren gaat omdat hij niet gewild heeft, niet omdat hij niet gekund heeft. Of, anders gezegd, áls Ezau gewild had, dan had hij zalig geweest, omdat God dan zijn wil veranderd had.
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Ik heb onnodig grof taalgebruik aangepast. Laten we het beschaafd houden hier.

De volgende keer vallen er bannetjes.
Alexander CD

albion schreef:
Alexander CD schreef:

Na de val van de mens is de wil verdorven, wij kunnen niets meer willen. Wat dacht je van Judas?

Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,

4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.

5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

Hij had toch berouw? Waaróm heeft hij zich dan verhangen?
Judas had berouw net als Saul, maar in hun berouw keerden ze zich van God af, David keerde zich tot God in zijn berouw.
Maar ik snap het verband niet met de keuze van de mens in het welmenend aanbod? wat bedoeld je?
Alexander CD

memento schreef:
AlexanderCD schreef:sorry Jongere, je weet het *heel goed*, dat er in de bevindelijke kring heel veel mensen zijn die zeggen Ezua had behouden kunnen zijn als hij het gewild had.
Wel, het ook heel gereformeerd om te stellen dat een (kerk)mens verloren gaat omdat hij niet gewild heeft, niet omdat hij niet gekund heeft. Of, anders gezegd, áls Ezau gewild had, dan had hij zalig geweest, omdat God dan zijn wil veranderd had.
Het is gereformeerd om te stellen dat een mens verloren gaat omdat hij niet gewild heeft, helemaal mee eens, memento!
Maar wat je daarna zegt is niet bijbels, Ezua was niet verkoren voor de grondlegging der wereld, hij was verworpen, God heeft Ezua niet welwillend gemaakt omdat Hij hem verworpen had.
Het probleem is dat velen zich daar altijd mee bezig houden, maar dat is God zaak, de verborgen dingen zijn van God en de geopenbaarde voor de mens, staat er in spreuken.
Wij mens moeten Gode gehoorzaam zijn, bekeren en geloven.(dat is ons bekend)
Maar in het welgemeend aanbod men houdt zich bezig met wat God voor zich gehouden heeft, iets dat hij in Zijn kinderen zelf openbaard, namelijk, dat ze kinderen Gods zijn.
Jezus zegt Mijn schapen horen naar Mijn stem, die luisteren wel, en de Geest zegt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.
Het welmenend aanbod staat juist aan de andere kant, ieder moet het recht hebben om Gods kinderen te worden, en zet zich daarmee op Gods plaats. Daarom komen de genodigden niet, maar juist degenen die niet kunnen, armen, blinden, doden.
Dat is de zonde van het welmenend aanbod.
Dan heeft Gods besluit een wrange smaak in de mond, in plaats van smekeling te worden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ongelovigen beginnen met de uitverkiezing,
gelovigen eindigen erin !

Alexander ik zou zeggen lees je bijbel eens, en probeer niet alles kloppend te maken.
Lees bijv. Maleachi 1 met Calvijns verklaring erbij...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie