Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Ander

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Ander »

hervormde schreef:Misschien wordt het tijd om te stoppen met het doen van 'belijdenis'. Zo kan er weer aandacht komen voor het geestelijk opvoeden van het nageslacht. In de boezem van het gezin zet een kind de eerste stappen in het Koninkrijk. Het is niet voor niets een koninkrijkskind.
Wat bedoel je met koninkrijkskind?
hervormde schreef:Het is dringend nodig dat de ouders, de kerk zich nog intensiever bezighoudt met de geloofsoverdracht! Catechese is geen vrijblijvende zaak! Het is een zaak van het hart.
Bij ons is catechese toch wel verplicht. Er wordt in ieder geval op toegezien dat de kinderen komen en wanneer dat niet het geval is vindt er een gesprek plaats.
hervormde schreef:Is het nog niemand opgevallen dat kinderen vaak in de geloofszaken een bijrol spelen? Het spoorboekje begint pas zo rond de 12e levensjaar. Maar dan zijn de heerlijkste jaren al achter de rug!
School, vanaf 4 jaar. Huisgodsdienst? Bij ons gaan kinderen vanaf hun 6e jaar op catechisatie.
hervormde schreef:Ik hoor iemand denken. Dat is allemaal nogal 'gemakkelijk' of Kuyperiaans. Is dat zo? Ik ga er in elk geval niet van uit dat mijn kinderen wederomgeboren zijn. Ik veronderstel het niet. Waar ik echter niet aan twijfel [op dit moment] is aan de zekere waarheid van Gods belovend Woord. Hij heeft gezegd: Ik wil dit kind als Mijn kind. Het is Mijn wettig eigendom. Dat maakt de verantwoording zo zwaar, want als mijn kind geleend is, dan moet het opgevoed worden in de leer van zijn of haar wettige Eigenaar.
Zeker!
hervormde schreef:Kan een kind dan niet verloren gaan? Ik zeg het met schroom! Maar Jezus zegt dat Hij kinderen van het Koninkrijk weg zal sturen naar de buitenste duisternis. Zijn koningsschap heeft hen onverschillig gelaten. Ze zijn een andere koning gevolgd.
Dit is een manier van spreken die de mijne niet is. Toch volg ik je wel.
hervormde schreef:Belijdenis doen is zo verstard en verstold, dat er geen enkele kerkelijke ruimte meer is voor een kind dat op jonge leeftijd tot de heerlijke belijdenis komt en zo ook het voedsel van Zijn tafel mag ontvangen tot versterking van haar of zijn zwakke geloof.
Jij pleit hier voor kinderen aan het Heilig Avondmaal? Dan wordt het toch wat off topic.
caprice

Bericht door caprice »

Kaw schreef:
Gijs83 schreef:Het kan toch ook haast niet dat ieder belijdend lid bekeerd is?
Een beetje verdrukking en vervolging in Nederland en je zult dit zien gebeuren.
Nooit gehoord van afval?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

caprice schreef:
Kaw schreef:
Nooit gehoord van afval?
Caprice de profeet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Weet je wat zo verdrietig is?

(en dit is niet bedoeld om tegen iemand, of tegen een kerkverband te schoppen)

Wat zo verdrietig is, dat in de (O)GG(inN)(bv) zoveel mensen zitten die hun Zaligmaker niet durven te belijden.

Wat zo verdrietig is, dat het zo ongeveer de gewoonte, nee dogma geworden is om over een anders geestelijk leven te oordelen. En dit niet alleen door de ambtsdragers, maar ook door en over een iegelijks broeders en zusters in de kerk.

Wat zo verdrietig is, dat men zo ongeveer geloofszekerheid als zonde ziet, of als kenteken van ongeloof.

Zo ken ik mensen, en heb ik mensen gekend, in de (O)GG(inN)(bv) waar ik met een gerust hart over kan oordelen, volgens de Schrift, dat men bekeerd is. Want de Schrift getuigd, dat men ze uit de vruchten zal kennen.

Maar is er op 1 of andere manier het vereiste gekomen, door een verhaal te bewijzen dat men bekeerd is. En als het verhaaltje niet mooi genoeg is, kan ik zo voor me het meewarig horen: 'Dat je het nog eens recht in mocht leven.' Ondertussen vergeet men, dat we leren uit de Schrift, dat zelfs de meest heilige onder ons nog maar een klein beginsel heeft van de nieuwe gehoorzaamheid. En op die manier vertrapt men de kleinen in de genade, loopt met met laarzen aan over het gekrookte riet.

Dat is niet altijd zo geweest in de vaderlandse kerk. Niet dat dat elders niet gebeurd, maar toch bij uitstek in Nederland. Ik meen dat het een uitgroeisel is van de Nadere Reformatie, hetwelk, tot zekere zin terecht, een beweging was tegen bepaalde misstanden in de kerk.

Men moet dus terug naar de reformatie. Naar de geest die heerste onder degenen die dit schreven:
5-6a.Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen. En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitgedrukte woorden leert in zijn eersten Zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is. (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden dezen wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardende zijn geweest.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Laat men werkelijk in liefde met elkaar omgaan.

Ga dus terug naar de werkelijk oudvaders. En dan bedoel ik niet degenen uit de donkere tijd in de vaderlandse kerk van de laatste paar eeuwen. Maar ga terug naar de 16 en 17e eeuw. Terug naar de tijd toen de kerk bloeide, en waar men kan zien dat de Geest rijkelijk werkte door de prediking. Neem een Calvijn, Beza, Ursinus, Turretinus, een Brakel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wat Bert hier schrijft is me uit het hart gegrepen. Ik lees hier op het forum van mensen die zich hardop afvragen of het mogelijk is dat ieder belijdend lid een ware christen is. Dat is toch werkelijk droevig. Het is toch verdrietig dat mensen elkaar verdacht maken ómdat ze weten wie Jezus Christus is voor hun eigen hart en leven. Altijd die vraagtekens in plaats van uitroeptekens. Laat ik het dit keer eens voor de volle 100% met Bert eens zijn...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:Wat Bert hier schrijft is me uit het hart gegrepen. Ik lees hier op het forum van mensen die zich hardop afvragen of het mogelijk is dat ieder belijdend lid een ware christen is. Dat is toch werkelijk droevig. Het is toch verdrietig dat mensen elkaar verdacht maken ómdat ze weten wie Jezus Christus is voor hun eigen hart en leven. Altijd die vraagtekens in plaats van uitroeptekens. Laat ik het dit keer eens voor de volle 100% met Bert eens zijn...
Het zijn toch niet alleen bekeerde mensen die belijdenis doen? Of ga je daar vanuit? Ik bedoel over niemand te oordelen, maar ik denk wel dat het realiteit en sluit jij daar jouw ogen voor of begrijpen we elkaar verkeerd?
Marco

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:Het zijn toch niet alleen bekeerde mensen die belijdenis doen? Of ga je daar vanuit? Ik bedoel over niemand te oordelen, maar ik denk wel dat het realiteit en sluit jij daar jouw ogen voor of begrijpen we elkaar verkeerd?
Men doet moeilijk over de vraag of het mogelijk is dat ieder belijdend lid een ware christen is. En het is een aanvulling op het betoog van Bert (waar ik het van harte mee eens ben), dat helemaal niet over belijdenis doen gaat.

Het doen van belijdenis als je niet gelooft is een ander topic. Maar als je terug gaat naar de reformatoren dan zijn het alleen bekeerde mensen die belijdenis doen.
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
Gijs83 schreef:Het zijn toch niet alleen bekeerde mensen die belijdenis doen? Of ga je daar vanuit? Ik bedoel over niemand te oordelen, maar ik denk wel dat het realiteit en sluit jij daar jouw ogen voor of begrijpen we elkaar verkeerd?
Men doet moeilijk over de vraag of het mogelijk is dat ieder belijdend lid een ware christen is. En het is een aanvulling op het betoog van Bert (waar ik het van harte mee eens ben), dat helemaal niet over belijdenis doen gaat.

Het doen van belijdenis als je niet gelooft is een ander topic. Maar als je terug gaat naar de reformatoren dan zijn het alleen bekeerde mensen die belijdenis doen.
Nee, zo is het niet. Ieder die zich tot de gemeente wendde en voldeed aan een aantal uiterlijke criteria werd als volwaardig en bekeerd lid ingeschreven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

caprice schreef:
Kaw schreef:
Nooit gehoord van afval?
Een mooi dubbelzinnig woord :)

Ik heb wel gehoord van afval, maar ik zie heus wel dat vele vele mensen zondags uit gewoonte naar de kerk sjokken en dat blijven doen omdat de familie/omgeving dat ook doet of omdat je anders zo'n vervelend gesprek krijgt met de ouderling. Gelukkig ben je normaal in de kerk als je niet geloofd en uit gewoonte daar heen gaat. Je bent immers de meerderheid. Ja, ho! Ik ben wel voor de oude waarheid hoor! En ik doe ook mijn best door mijn uiterlijk en mijn leven zo in te richten zoals een goed reformatorisch iemand betaamt! Ik ben een sterk voorvechter van vrije genade van een volkomen soevereine God! Ik kan er gewoon niets aan doen dat God mij (nog) niet gegrepen heeft...
100% van die mensen zullen de kerk verlaten indien er vervolging komt. De kerken zullen dan halveren. Dat geloof ik echt.
refo

Bericht door refo »

Weet ik niet. Uiteindelijk weten die mensen toch best goed bij Wie ze moeten zijn.
--------------
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Weet ik niet. Uiteindelijk weten die mensen toch best goed bij Wie ze moeten zijn.
Ik hoop het wel, maar ik denk toch anders. Ik denk dat het ook wel een beetje uitmaakt of je in een stad of een dorp woont. In een stad heb je veel minder sociale druk en is het veel aantrekkelijker en makkelijker om je van de kerk te onttrekken. Ik denk dat daar de filtering al voor een groter gedeelte is gebeurd.
refo

Bericht door refo »

Dat spreekt je voorspelling dan wel een beetje tegen voor wat de steden betreft.

Doordat mensen mobieler zijn en makkelijker verhuizen is het de vraag of de sociale controle wel zo enorm sterke factor is.

De ontkerkelijking ís al gebeurd. Hoewel de vermeende leegloop van Rotterdam heeft geleid tot volloop van Capelle, Barendrecht, Ridderkerk, HI Ambacht ed.
--------------
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:Wat Bert hier schrijft is me uit het hart gegrepen. Ik lees hier op het forum van mensen die zich hardop afvragen of het mogelijk is dat ieder belijdend lid een ware christen is. Dat is toch werkelijk droevig. Het is toch verdrietig dat mensen elkaar verdacht maken ómdat ze weten wie Jezus Christus is voor hun eigen hart en leven. Altijd die vraagtekens in plaats van uitroeptekens. Laat ik het dit keer eens voor de volle 100% met Bert eens zijn...
Het zijn toch niet alleen bekeerde mensen die belijdenis doen? Of ga je daar vanuit? Ik bedoel over niemand te oordelen, maar ik denk wel dat het realiteit en sluit jij daar jouw ogen voor of begrijpen we elkaar verkeerd?
Het is geloofsbelijdenis doen. Dat moet al genoeg zeggen. Ik sluit mijn ogen niet voor de realiteit. Maar daarmee is de realiteit nog geen goede situatie!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Het is geloofsbelijdenis doen. Dat moet al genoeg zeggen. Ik sluit mijn ogen niet voor de realiteit. Maar daarmee is de realiteit nog geen goede situatie!
Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Ik weet eigenlijk niet precies waarom ze deze regel gesteld hebben. Ik denk omdat de ouders het geloof moeten onderschrijven en alles wat in de Bijbel staat als waar zien en dat het hun ook ernst is. Hoewel het voor velen ook alleen gewoonte is ook al word hen daarop gewezen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef: Hoe kun je bv. anders kinderen laten dopen, want wil je kinderen laten dopen dan moet in de Ger.Gem.(waar het hier toch over ging) belijdenis hebben gedaan. De doopvragen zijn eigenlijk ook een hernieuwe(als ik het zo mag zeggen) belijdenis.
Ik weet eigenlijk niet precies waarom ze deze regel gesteld hebben. Ik denk omdat de ouders het geloof moeten onderschrijven en alles wat in de Bijbel staat als waar zien en dat het hun ook ernst is. Hoewel het voor velen ook alleen gewoonte is ook al word hen daarop gewezen.
De doop wordt bediend aan de kinderen van gelovige ouders, zoals het opschrift ons vermeldt.
Gesloten