Polemicus schreef:Hier heeft Oude Paden voortreffelijk gesproken. Het gaat om wezenlijke verschillen. Als er geen genade te verkrijgen is voor de verworpenen, valt er niets te nodigen. Dr. Steenblok zei het eens zo: "Als ik zeker zou weten dat dit kind niet uitverkoren is, zou ik het niet dopen." En het zou ook onwaarachtig zijn als het anders was, niet welmenend.
Je retorische vraag: "Als er geen genade te verkrijgen is voor de verworpenen" zou vele afgevaardigden van Dordrecht de haren te berge hebben doen rijzen. Hoewel ik niet twijfel aan je goede bedoeling, is dat toch echt een onzorgvuldige uitdrukking. Want verworpenen zullen inderdaad geen genade verkrijgen (hoewel het aanbod even welmenend tot hen komt).
De uitspraak van Steenblok (wanneer die juist is) vind ik heel erg, maar daar gaat het nu niet over.
Bert Mulder durft de algenoegzaamheid van Christus' offer niet te ontkennen, want het staat in de Dordtse Leerregels. Maar hij verwerpt toch zonneklaar dat die algenoegzame genade ook aan de verworpenen wordt aangeboden, want 1. het offer van Christus is al op voorhand beperkt tot de uitverkorenen en 2. er valt dus niets aan te bieden aan de onbekeerden, tenzij ze EERST voldoen aan Gods eis van bekering en geloof en 3. het Evangelie berust niet op de algenoegzaamheid van Christus' offer maar op de krachtdadigheid, want de genade komt nooit in de vorm van een aanbod maar is altijd krachtdadig.
Punt 2 heeft Bert in de discussie met mij niet gezegd. Integendeel, ik lees bij hem dat God Zich in de inwendige roeping of levendmaking ontfermt uit vrije genade. En tevens dat de nodiging van het Evangelie daaraan voorafgaat. Bert hangt op dit punt geen Remonstrantse visie aan.
Punt 1 en 3 hangen samen. Door mijn toelichting dat het aanbod van genade en de uitwendige roeping in feite niet verschillen, is er wel degelijk overeenstemming op hoofdpunten gekomen, al is er geen overeenstemming in terminologie.
Vraag maar eens aan Bert of hij kan beschrijven wat de nodiging van het Evangelie volgens hem is. Zeker weten dat hij geen enkele onbekeerde durft te zeggen dat Christus iets voor hem heeft gedaan, dat wordt dan ongetwijfeld een beschrijving van wat Hij deed voor de uitverkorenen. Maar laat Bert eens even de moeite nemen om te lezen wat Paraeus heeft gezegd over de remonstranten (in zeker opzicht juist gesproken) en wat de Engelse theologen hebben gesteld. Maar Bert loopt daaraan met zevenmijlslaarzen voorbij: o, dat is het boek van Van der Zwaag, dat heb ik niet. Hij neemt nog niet eens de moeite om even de link aan te klikken die ik erbij had gezet. Want Bert weet het al lang.
Waarom zo, heftig, Polemicus ? Dat is niet meer opkomen voor de waarheid, maar voor jezelf.
En Bert heeft zijn mening over de Marrow-men gematigd!? Hij noemde ze dwaalleraars!
Daarná heeft hij erkend de Marrow-men vrijwel alleen uit de tweede hand te kennen en e.e.a. nader te willen onderzoeken.
Je schreef: "Voor mij is het onopgeefbaar dat er géén voorwaarden zijn die vooraf moeten worden vervuld wil er een aanbod zijn. Het aanbod is er zónder enige conditie in de mens tot wie dit aanbod komt." Voor Bert is het tegenovergestelde onopgeefbaar, wat praat je nu over verwarring in de terminologie?
Dat laatste is onjuist. Dat heeft Bert niet gezegd in de discussie met mij. Integendeel, God werkt in de uitverkorenen uit vrije genade en het Evangelie komt welmenend tot allen zónder enige conditie. Zie ook Berts antwoord ten aanzien van een voorwaardelijk aanbod aan Oude Paden.
Er is gewoon een diametraal inhoudelijk verschillende voorstelling van zaken. Je hebt helemaal geen overeenstemming bereikt op wezenlijke punten.
Doet er wat mij betreft niet toe. Ik ga daar niet voor strijden.
De rest van de posting laat ik voor wat het is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk het in heel veel zaken met je eens was, Polemicus. Echter, je posting is richting Bert in hoge mate rancuneus. Dat lijkt me niet de goede houding.
Met vriendelijke groet,
Zonderling