Beter matig je je taal eens wat, staat dat over de splinter en de balk niet ook in de bergrede?blijmoedig schreef:Jammer. Je hebt er niets, maar dan ook helemaal niets van begrepen. Noch van mijn postings. Noch van de Bergrede.Jacobse schreef:De bergrede betreft de gewenste en benodigde attitude van een mens tegenover De Eeuwige en tegenover de naaste. Het gaat daar in het geheel niet noch ook mede over een Staat.Die, een Staat, heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, met name ter bescherming van zijn bevolking.
Dat recht op een eigen staat, voor de Joden - onze oudste broeder - dat wordt nu juist door met name Hamas ontkend, en zij willen de Joodse staat wegvagen met haar burgers.Alle recht en plicht voor Israel om strijdbaar te zijn en niet af te wachten. Provocaties van buiten zijn bedoeld om af te tasten hoe ver men kan gaan, en als er dan tegen wordt opgetreden wordt moord en brand geschreeuwd, natuurlijk altijd tegen Israel. Spreek die omliggende vijanden aan om Israel de plaats te geven die de Bijbel wil: dat ze een zegen zijn in het midden der naties! Dat de Heere Jerusalem verkozen heeft en dat -Jesaja 2 en Micha 4 -van daar uit Zijn heilzame wetgeving, God boven alles en allen, en de naaste als zichzelf,de vrede geeft.Waar de wereld en Israel in de eerste plaats naar snakt. Waarbij nog zij aangetekend dat Israel altijd vrede heeft aangeboden plus teruggaaf van de in de oorlogen verkregen gebieden, mits Israel zou worden erkend en de vrede wordt getekend. Dat aanbod is nooit ingetrokken, maar behalve Egypte heeft geen Staat er gebruik van gemaakt. Het gaat niet aan om Israel dan, en ook nog eens op vermeende en onjuiste Bijbelse gronden, de zwarte Piet toe te spelen.
Thomas
Ik citeer blijmoedig:
Als je alleen maar dit soort (zeer onterechte, gemene en rare) beschuldigen kunt uiten, en als jij niet bereid bent om de spiraal van de eenzijdige oorlogsretoriek (alles wat Israel doet is goed, alles wat de Palestijnen doen is fout) te doorbreken, dan heeft met jou verder discussieren inderdaad geen enkele zin meer. De leer van de Bergrede is aan jou in ieder geval niet besteed. Zoveel is wel duidelijk.
Verder vraag ik me ook af op welke wijze we de bergrede moeten interpreteren als het om staten gaat. Je (blijmoedig) zegt dat ook de staat Israël zich aan de bergrede heeft te houden. Aan de andere kant sta je wel verdedigend geweld toe voor een staat (als ik het goed gelezen heb). Is dat niet in strijd met het toekeren van de andere wang (ook bergrede toch). Als jij de bergrede echt op staten toe wilt passen dan moet je ook dat verdedigend vechten (en doden) verwerpen, en moet je ook de invasie van de VS die West-Europa bevrijdde als zonde neerzetten.Ook al zo'n hoogdravende toon. Hard schreeuwen wil niet zeggen dat je gelijk hebt.
Persoonlijk zie ik het echt als een spagaat. Vandaar dat ik hier ook niet met een oplossing kom. Ik vraag me verder nog wel af of het terecht is om de Joden het recht te geven om te vechten voor het beloofde land. Is er zegening buiten geloof om? Zou een ongelovige Joodse staat van Godswege het mandaat krijgen om land te veroveren? Of zou de Heere zeggen dat Israël zich eerst maar druk moet maken om haar eigen bekering? Ik vind het lastig.