Pagina 15 van 21

Geplaatst: 22 aug 2007, 19:34
door jvdg
Bert Mulder schreef: Hier beschrijf je inderdaad een groot gedeelte van de problemen met de visie van de prediking in veel kerken in de gereformeerde gezindte.
Beste Bert, zonder een oordeel (durven) te vellen, zou je niet wat willen afdalen tot het niveau van de gemiddelde kerkganger?

Die gemiddelde kerkganger, hoe onverschillig dan ook, komt kerkwaarts om het Levende Evangelie te horen, en daat "beter" van te willen worden.
Die wenst toch niet te worden lastiggevallen met dogmatische scherpschlijperij?

Geplaatst: 22 aug 2007, 19:58
door Bert Mulder
Zonderling schreef: Gezien het bovenstaande zijn we daar het dus lang niet over eens.
Daarom wordt in onze kerken geen aanbod gebracht.
Dus ook niet in de vorm waarin Calvijn, de Westminster en de Statenvertalers erover spreken??? Dan begrijp ik je eerste opmerking niet meer. Zie ook mijn vorige postings waarbij HEEL duidelijk is aangetoond dat de Statenvertalers en de Westminster WEL een aanbod hebben geleerd. We kunnen misschien nog verschillen over de vraag of dat aanbod voorwaardelijk of onvoorwaardelijk is en algemeen of bijzonder, maar een aanbod hebben zij zeer zeker geleerd.

M.vr.gr.,
Zonderling
Ok, dus even kijken waarover we het wel eens zijn.

We houden ons gezamelijk aan de DL. Dus zijn we het eens dat een aanbod dat niet aangenomen of geweigerd kan worden, niets aan de mens geeft dat hij doen moet, zal hij leven.

Ook vertel je me hierboven, dat hoewel ik duidelijk gelezen hebt, ook op dit forum, dat Boston en de Erskines leerden dat er een Zaligmaker is voor iedereen, dat jij dit in elk geval, net zoals ik, niet gelooft, en dat wij beide geloven dat genade altijd particulier is, en dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is.

Nu nog je mening over het welmenende, en het algemene.

Weet ik, dat je niet het "Welmeant Offer" van de Christian Reformed Church aanhangt, of de versie van de GKV.

Als we het daarover dan ook eens zijn, kunnen we het nare woord aanbod misschien liever niet gebruiken, maar inplaats daarvan gewoon het woord Evangelie prediking? De Bijbel gebruikt toch ook de term "aanbod van genade" niet? Omdat die term toch met zoveel lading komt?

Geplaatst: 22 aug 2007, 20:31
door Afgewezen
refo schreef:Het is werkelijk onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zeggen: neen, dank u. het is eigennlijk niet eens mogelijk! De Geest is toch aan het werk?
Waarmee je dus aantoont dat de koppeling Woord-Geest niet klopt. Te vluchten in een redenering als dat het een onmogelijke mogelijkheid is of zoiets, is natuurlijk een zwaktebod.
Lees eens Jes. 53:1: Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard?
Je kunt dus de prediking horen, zonder dat de "arm des HEEREN" je is "geopenbaard". Juist die "openbaring" hebben we zo nodig, anders zullen we ongelovig blijven, al wordt er nog zo goed gepreekt.

Geplaatst: 22 aug 2007, 20:45
door Zonderling
Ook vertel je me hierboven, dat hoewel ik duidelijk gelezen hebt, ook op dit forum, dat Boston en de Erskines leerden dat er een Zaligmaker is voor iedereen, dat jij dit in elk geval, net zoals ik, niet gelooft, en dat wij beide geloven dat genade altijd particulier is, en dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is.
Bert e.a.

Wat betreft de Marrow-men nog even de volgende beknopte toelichting.

De woorden "Zaligmaker voor iedereen" is als het gaat om de leer van de verzoening een uit-zijn-verband-gehaald citaat. De Marrow-men leerden namelijk wel degelijk de particuliere verwerving & verzoening door Christus.

Eerder op dit forum plaatste ik (topic: Wie waren de Marrow men) de volgende citaten van de Erskines, naast Boston de bekendste vertegenwoordigers van de Marrow men:
Uit: De kennis der zaligheid (vragen over de Westminster Catechismus) door E. Erskine, R. Erskine en J. Fisher, 2e deel, blz. 53:
26. Hoe bewijst ge, dat alleen de uitverkorenen en niet alle mensen door Christus verlost werden?
De Vader heeft ze Hem van eeuwigheid gegeven, Joh. 17:6; Hij vertegenwoordigde hen in Zijn dood, Joh. 10:11, en in het heiligdom hierboven bidt Hij voor hen alleen, Joh. 17:9: "Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld; maar voor degenen, die Gij mij gegeven hebt".
27. Strekken de verwerving en de voorbede van Christus zich precies even ver uit?
Zeer zeker; want, daar Zijn voorbede gegrond is op Zijn verwerving en daarin bestaat, dat Hij de verdienste daarvan voor de troon voorstelt, Hebr. 9:24; volgt daar duidelijk uit, dat Zijn voorbede zich niet verder kan uitstrekken dan Zijn verwerving, Joh. 17:24: "Vader! Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt".
28. Hoe moeten dan die schriftuurplaatsen verklaard worden, die van een algemene loskoping van alle mensen schijnen te spreken, zoals bijv., dat Christus voor allen gestorven is, 2 Kor. 5:15; dat Hij voor allen de dood gesmaakt heeft, Hebr. 2:9; dat Hij een verzoening is voor de zonden der gehele wereld, 1 Joh. 2:2; en dergelijke?
Zij moeten in een beperkte zin verklaard worden, als te gelden van slechts sommigen; niet van ieder afzonderlijk lid van het menselijk geslacht, zoals dergelijke algemene uitspraken ook ongetwijfeld verstaan moeten worden in andere plaatsen van de Heilige Schrift, zoals bijv. Kol. 1:6 en Openb. 13:3; want indien beweerd wordt, dat de eerst-aangehaalde teksten een algemene verzoening bewijzen, kan men om dezelfde reden zeggen, dat zij ook een algemene toepassing van die verzoening bewijzen en dat zullen weinigen beweren.
Idem van ALLE Marrow-men in hun gezamenlijke verantwoording, schreef ik eerder:
Dit citaat is genomen uit de verantwoording van de 12 Marrow-men aan de onderzoekscommissie van de Schotse Synode, maart 1722.
Marrow men schreef:Hoewel wij geloven, dat de KOPING,
zowel als de VERZOENING
ALLEEN de UITVERKORENEN aangaat
,
die de Vader aan Christus gegeven heeft in de Raad des Vredes,
zo is toch de volmacht [= "warrant"] om Hem aan te nemen aan allen gegeven.
De leraars is, uit kracht van de zending die zij hebben ontvangen van hun grote Heere en Meester, macht en last gegeven, om heen te gaan en het Evangelie te prediken aan alle creaturen, dit is, om een volle, vrije en onbeperkte aanbieding te doen van Hem, Zijn genade en gerechtigheid en zaligheid, aan iedere redelijke ziel, tot welke zij gelegenheid krijgen te spreken.
Zij leerden dus inderdaad dat de verwerving en de verzoening door Christus PARTICULIER is en níet ALGEMEEN.

M.vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 22 aug 2007, 21:09
door Zonderling
Bert Mulder schreef:Dus nu hebben we een leer rustende op 2 punten van de 5 punten van het calvinisme, 2 van de 5 Dordtse Leerregels. Hebben we het nog niet over de woordjes "Algemeen" en "Welmenend" gehad.
Bert, je nodigde mij uit om ook nog hierop in te gaan. Bij deze dan.
Algemeen - betekend dat niet aan iedereen? Hoe kun je zeggen dat het een algemeen aanbod is, als velen, de meeste mensen in de wereld dat aanbod nooit gehoord hebben?
Algemeen: Dat betekent (in deze context) aan iedereen die onder het Evangelie leeft, dat wil zeggen met het Evangelie in aanraking komt.
De uitwendige roeping (en daarmee ook de nodiging of het Evangelie-aanbod) is inderdaad algemeen in deze betekenis.

Het betreft dus niet alle mensen, maar alleen de mensen tot wie het Evangelie komt.
Welmenend - Dus wil je me zeggen dat God, welmenend een aanbod brengt aan degenen die Hij van eeuwigheid verworpen heeft? Dat God heel graag iemand zalig maken wil, die Hij in Zijn eeuwige raad verworpen heeft? Dus God spreekt zichzelf tegen? Of God wil wel, maar kan het niet?
Het gaat hier om Gods wil zoals geopenbaard in Zijn Woord en in de prediking. En alles wat God in Zijn Woord tot ons zegt, is welmenend en ernstig. Wanneer God in het Evangelie, de uitwendige roeping, het Evangelie-aanbod, of hoe we het ook noemen, de zondaars nodigt, is dat dus ook welmenend en ernstig.
De tegenwerpingen die je maakt, gaan over het 'klassieke' onderscheid tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Deze tegenwerpingen zijn door zeer velen, waaronder Calvijn, Ursinus en anderen voldoende beantwoord. Ik denk niet dat het nodig is dat verder naar voren te brengen, je bent met hun geschriften voldoende bekend.

Hiermee heb ik aan je verzoek voldaan en ook dit punt wat je naar voren bracht (over 'algemeen' en 'welmenend') beantwoord.

M.vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 22 aug 2007, 21:29
door Zonderling
Bert, dan nu mijn derde mail waarmee ik al je vragen aan mij heb beantwoord (behalve wat betreft Olevianus waar ik te zijner tijd nog een keer op wil reageren; heb hiervoor wat meer geduld).
Bert Mulder schreef:Weet ik, dat je niet het "Welmeant Offer" van de Christian Reformed Church aanhangt, of de versie van de GKV.
Inderdaad, al heb ik deze versies niet nauwkeurig onderzocht.
Als we het daarover dan ook eens zijn...
Je bedoelt hier de hoofdpunten van het Calvinisme (ook wel aangeduid als T.U.L.I.P.) en de Dordtse Leerregels.
... kunnen we het nare woord aanbod misschien liever niet gebruiken, maar inplaats daarvan gewoon het woord Evangelie prediking?
Wanneer mannen als Calvijn, Ursinus, Olevianus, de Statenvertalers, de Westminster Synode en vele vele anderen het woord "aanbod" hebben gebruikt, dan denk ik niet dat jij of ik moet proberen dat te veranderen.

Bovendien drukt het woord "aanbod" uit:
(a) een uitnodiging en
(b) een volmacht. (N.B. neem eventueel het woordenboek om het woord "volmacht" te begrijpen; in het Engels wordt wel het woord "warrant" gebruikt.)
Dat is voor mij onopgeefbaar en behoort tot de Evangelie-prediking.
De Bijbel gebruikt toch ook de term "aanbod van genade" niet?
Nee, maar wel de inhoud. Ook wel in verband met het woord genade. (Zoals "Laat ons dan vrijmoedig toegaan tot de troon der genade ... om genade te vinden". Deze tekst veronderstelt een nodiging of aanbod.)

Wat mij betreft mag trouwens ook wel een andere term worden gebruikt, bijvoorbeeld "Evangelie-aanbod". Of "aanbod van Christus en de zaligheid in Hem".

Met vriendelijke groet,
Zonderling

Geplaatst: 22 aug 2007, 21:43
door Bert Mulder
Zonderling schreef:Bert, je nodigde mij uit om ook nog hierop in te gaan. Bij deze dan.
Algemeen - betekend dat niet aan iedereen? Hoe kun je zeggen dat het een algemeen aanbod is, als velen, de meeste mensen in de wereld dat aanbod nooit gehoord hebben?
Algemeen: Dat betekent (in deze context) aan iedereen die onder het Evangelie leeft, dat wil zeggen met het Evangelie in aanraking komt.
De uitwendige roeping (en daarmee ook de nodiging of het Evangelie-aanbod) is inderdaad algemeen in deze betekenis.

Het betreft dus niet alle mensen, maar alleen de mensen tot wie het Evangelie komt.
Welmenend - Dus wil je me zeggen dat God, welmenend een aanbod brengt aan degenen die Hij van eeuwigheid verworpen heeft? Dat God heel graag iemand zalig maken wil, die Hij in Zijn eeuwige raad verworpen heeft? Dus God spreekt zichzelf tegen? Of God wil wel, maar kan het niet?
Het gaat hier om Gods wil zoals geopenbaard in Zijn Woord en in de prediking. En alles wat God in Zijn Woord tot ons zegt, is welmenend en ernstig. Wanneer God in het Evangelie, de uitwendige roeping, het Evangelie-aanbod, of hoe we het ook noemen, de zondaars nodigt, is dat dus ook welmenend en ernstig.
De tegenwerpingen die je maakt, gaan over het 'klassieke' onderscheid tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Deze tegenwerpingen zijn door zeer velen, waaronder Calvijn, Ursinus en anderen voldoende beantwoord. Ik denk niet dat het nodig is dat verder naar voren te brengen, je bent met hun geschriften voldoende bekend.

Hiermee heb ik aan je verzoek voldaan en ook dit punt wat je naar voren bracht (over 'algemeen' en 'welmenend') beantwoord.

M.vr.gr.,
Zonderling
Geachte Zonderling:

Ok, dus in die zin algemeen en welmenend kan ik, en kan niemand problemen hebben. Dus stellen we dat de uitwendige roeping algemeen is. Zo stellen de DL ook dat, zovelen als door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen.

Zo is ook de wil van God niet gescheiden. Net zoals het Gods geopenbaarde wil is, in Zijn wet, dat men niet zondigt. Ligt het toch vast in Zijn eeuwige raad dat men zondigt. Zo heeft God besloten ook dat sommigen uitverkoren, en anderen verworpen worden. Maar is de uitwendige roeping algemeen. Zo gebiedt God aan allen dat ze berouw moeten hebben over de zonde, en zich bekeren. Maar dat betekend niet, dat iedereen zich bekeerd. Maar God komt met de belofte van het eeuwig leven aan al degenen die zich bekeren. Maar dat bekeren kan niet zonder de levendmaking.

Dus geef je me ook gelijk wat betreft het 2e hoofd van de DL. Christus is niet dood voor allen. God heeft nooit in Zijn Woord beloofd dat er voor iedereen een Zaligmaker is. Dus zijn de eerdere citaten, ook in dit onderwerp, van Boston ea. uit context genomen. Ok.

Dus, ten conclusie, zijn we het eens dat God in Zijn Woord met deze beloften komt:
21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen,44) zalig zal worden.

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,76) en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam77) van Jezus Christus, tot vergeving78) der zonden; en gij zult de gave des79) Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
Dus vinden we, dat God ons, als Zijn Volk, Zijn uitverkoren, wil overtuigen van onze zonde en geestelijke doodstaat, doordat Hij in de prediking krachtdadig in ons hart werkt. Die roeping van geloof en bekering komt weliswaar tot een ieder, aan wie God, in Zijn welbehagen, het Evangelie zendt. En degenen, in wie God dit werk begonnen is, zal Hij het ook voleinden. En degenen die niet geloven, gaan om eigen schuld verloren.

En deze belofte is voor ons, en onze kinderen. Want het behaagt God door middelen te werken. Ook behaagt het God, om te werken in de lijn van de generaties.

Zo komt ook tot degenen, die nog twijfelachtig zijn, om niet wanhopig te worden, of zichzelf onder de verworpenen te scharen, maar getrouwelijk doorgaan de middelen te gebruiken, die God verordineert heeft tot Zaligheid van Zijn volk.

Geplaatst: 22 aug 2007, 21:57
door Zonderling
Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:Bert, je nodigde mij uit om ook nog hierop in te gaan. Bij deze dan.
Algemeen - betekend dat niet aan iedereen? Hoe kun je zeggen dat het een algemeen aanbod is, als velen, de meeste mensen in de wereld dat aanbod nooit gehoord hebben?
Algemeen: Dat betekent (in deze context) aan iedereen die onder het Evangelie leeft, dat wil zeggen met het Evangelie in aanraking komt.
De uitwendige roeping (en daarmee ook de nodiging of het Evangelie-aanbod) is inderdaad algemeen in deze betekenis.

Het betreft dus niet alle mensen, maar alleen de mensen tot wie het Evangelie komt.
Welmenend - Dus wil je me zeggen dat God, welmenend een aanbod brengt aan degenen die Hij van eeuwigheid verworpen heeft? Dat God heel graag iemand zalig maken wil, die Hij in Zijn eeuwige raad verworpen heeft? Dus God spreekt zichzelf tegen? Of God wil wel, maar kan het niet?
Het gaat hier om Gods wil zoals geopenbaard in Zijn Woord en in de prediking. En alles wat God in Zijn Woord tot ons zegt, is welmenend en ernstig. Wanneer God in het Evangelie, de uitwendige roeping, het Evangelie-aanbod, of hoe we het ook noemen, de zondaars nodigt, is dat dus ook welmenend en ernstig.
De tegenwerpingen die je maakt, gaan over het 'klassieke' onderscheid tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Deze tegenwerpingen zijn door zeer velen, waaronder Calvijn, Ursinus en anderen voldoende beantwoord. Ik denk niet dat het nodig is dat verder naar voren te brengen, je bent met hun geschriften voldoende bekend.

Hiermee heb ik aan je verzoek voldaan en ook dit punt wat je naar voren bracht (over 'algemeen' en 'welmenend') beantwoord.

M.vr.gr.,
Zonderling
Geachte Zonderling:

Ok, dus in die zin algemeen en welmenend kan ik, en kan niemand problemen hebben. Dus stellen we dat de uitwendige roeping algemeen is. Zo stellen de DL ook dat, zovelen als door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen.

Zo is ook de wil van God niet gescheiden. Net zoals het Gods geopenbaarde wil is, in Zijn wet, dat men niet zondigt. Ligt het toch vast in Zijn eeuwige raad dat men zondigt. Zo heeft God besloten ook dat sommigen uitverkoren, en anderen verworpen worden. Maar is de uitwendige roeping algemeen. Zo gebiedt God aan allen dat ze berouw moeten hebben over de zonde, en zich bekeren. Maar dat betekend niet, dat iedereen zich bekeerd. Maar God komt met de belofte van het eeuwig leven aan al degenen die zich bekeren. Maar dat bekeren kan niet zonder de levendmaking.

Dus geef je me ook gelijk wat betreft het 2e hoofd van de DL. Christus is niet dood voor allen. God heeft nooit in Zijn Woord beloofd dat er voor iedereen een Zaligmaker is. Dus zijn de eerdere citaten, ook in dit onderwerp, van Boston ea. uit context genomen. Ok.

Dus, ten conclusie, zijn we het eens dat God in Zijn Woord met deze beloften komt:
21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen,44) zalig zal worden.

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,76) en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam77) van Jezus Christus, tot vergeving78) der zonden; en gij zult de gave des79) Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
Dus vinden we, dat God ons, als Zijn Volk, Zijn uitverkoren, wil overtuigen van onze zonde en geestelijke doodstaat, doordat Hij in de prediking krachtdadig in ons hart werkt. Die roeping van geloof en bekering komt weliswaar tot een ieder, aan wie God, in Zijn welbehagen, het Evangelie zendt. En degenen, in wie God dit werk begonnen is, zal Hij het ook voleinden. En degenen die niet geloven, gaan om eigen schuld verloren.

En deze belofte is voor ons, en onze kinderen. Want het behaagt God door middelen te werken. Ook behaagt het God, om te werken in de lijn van de generaties.

Zo komt ook tot degenen, die nog twijfelachtig zijn, om niet wanhopig te worden, of zichzelf onder de verworpenen te scharen, maar getrouwelijk doorgaan de middelen te gebruiken, die God verordineert heeft tot Zaligheid van Zijn volk.
Bert, met deze weergave ben ik het geheel eens (al vragen de uitdrukkingen die je gebruikt de persoonlijke toepassing).

Wel constateer ik dat jouw bezwaren tegen "aanbod van genade" dus feitelijk een woordenstrijd is. En dat verdriet me nog wel, omdat je daarmee erg veel verwarring aanricht. De uitdrukking "aanbod van genade" is een uitdrukking die in de Reformatie reeds gebruikt is, en een frontale "aanval" daarop - zoals jij gedaan hebt - leidt tot heel veel verwarring.

Wat Boston betreft: De woorden zijn inderdaad uit de context genomen (of door jouw buiten de context opgevat), want de geciteerde woorden van Boston hebben bij hem géén betrekking op de uitgestrektheid of reikwijdte van de verzoening.

Nogmaals, wanneer je het oordeel van de vier Nederlandse professoren over het Tweede artikel leest (Gomarus, Walaeus, Thysius en Polyander), dan zul je misschien beter begrijpen wat de Marrow men bedoeld hebben. Zij leerden namelijk precies hetzelfde.

Bert, ik wil positief afsluiten. Met jouw weergave in de quote hierboven, kan ik het geheel eens zijn.

Met vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:07
door Bert Mulder
Geachte Zonderling:

Zal ik ook afsluiten, met herhaling van de wens dat men de term aanbod van genade liever niet gebruikt.

Omdat aan de term zo'n lading zit, zoals ik al eerder aangaf. Waarom ook ds. Hoeksema ea uit de CRC gezet zijn.

Sola Gracia
Soli Gloria

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:13
door jvdg
Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling:

Zal ik ook afsluiten, met harhaling van de wens dat men de term aanbod van genade liever niet gebruikt.

Omdat aan de term zo'n lading zit, zoals ik al eerder aangaf. Waarom ook ds. Hoeksema ea uit de CRC gezet zijn.

Sola Gracia
Soli Gloria
Jammer Bert, dat (volgens jou) Zijn Woord alleen voor de "exclusieven" is.

De dwaze zondaar hoopt steeds op Zijn Genade.

Is Israël in nood, er zal verlossing komen........

Twijfel dan ook nooit aan Hem!

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:17
door Afgewezen
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling:

Zal ik ook afsluiten, met harhaling van de wens dat men de term aanbod van genade liever niet gebruikt.

Omdat aan de term zo'n lading zit, zoals ik al eerder aangaf. Waarom ook ds. Hoeksema ea uit de CRC gezet zijn.

Sola Gracia
Soli Gloria
Jammer Bert, dat (volgens jou) Zijn Woord alleen voor de "exclusieven" is.

De dwaze zondaar hoopt steeds op Zijn Genade.

Is Israël in nood, er zal verlossing komen........

Twijfel dan ook nooit aan Hem!
:?

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:21
door jvdg
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling:

Zal ik ook afsluiten, met harhaling van de wens dat men de term aanbod van genade liever niet gebruikt.

Omdat aan de term zo'n lading zit, zoals ik al eerder aangaf. Waarom ook ds. Hoeksema ea uit de CRC gezet zijn.

Sola Gracia
Soli Gloria
Jammer Bert, dat (volgens jou) Zijn Woord alleen voor de "exclusieven" is.

De dwaze zondaar hoopt steeds op Zijn Genade.

Is Israël in nood, er zal verlossing komen........

Twijfel dan ook nooit aan Hem!
:?
:wink:

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:25
door Zonderling
jvdg schreef:
Afgewezen schreef: :?
:wink:
Jvdg,

Ik ben het eens met Afgewezen.

Vanavond heeft zich voorgedaan, dat Bert weliswaar het niet eens is met de term "aanbod van genade", maar dat hij - naar ik meen - met de inhoud ervan het op hoofdlijnen wel eens is. (Mits rechtzinnig verstaan, met handhaving van de particuliere verzoening.)

Ook heeft hij ingestemd met het "welmenende" en "algemene" karakter van de nodiging van het Evangelie.

Is dat niet een verrassing na deze discussie van zoveel pagina's en postings? Was jouw reactie in dat verband wel passend?

Met vr.gr.,
Zonderling

Geplaatst: 22 aug 2007, 22:41
door geledu
Bert Mulder schreef:
geledu schreef:@ Bert, even voor de duidelijkheid :
Jij noemt dus de leer zoals de Marrowmen, o.a. de Erskines en Thomas Boston, dat leren , een dwaalleer ?
Sta maar klaar met je rotte tomaten:

Ja
Dan moet ik een heel eind gooien....

Maar toch, aan het einde van deze discussie weer even een vraag.
Het lijkt er op dat je een heel eind mee kan met de leer die wij benoemen als het onvoorwaardelijke aanbod van genade.
Het verschil zou dus meer liggen in de woordkeuze voor het benoemen van de prediking van het Evangelie.

Toch zeg je letterlijk dat je Boston en de Erskines schaart onder de dwaalleraars, is dit op basis van je verkeerd interpreteren van citaten op dit forum, of is dat na bestudering van hun werken ?

Als je bij je standpunt blijft van het miskennen van de Marrowmen, dan is er m.i. nog wel degelijk een groot meningsverschil.

Geplaatst: 22 aug 2007, 23:00
door Zonderling
geledu schreef:Als je bij je standpunt blijft van het miskennen van de Marrowmen, dan is er m.i. nog wel degelijk een groot meningsverschil.
Hopelijk wil Bert in zijn antwoord ook meenemen en overwegen wat ik vanavond in dit topic over de Marrowmen heb gepost én gequote.