Dit is helaas precies de opvatting die in de Saambinder stond. Dat is ook de reden dat men daar vindt, dat bijbelkringen altijd onder ambtelijke leiding moeten staan.Fjodor schreef:Huh, Tiberius? Dit begrijp ik echt niet.Tiberius schreef:Nee, daar kan ik niet in mee. Ik houd me liever bij de gereformeerde visie hierop, zoals met name heel helder en pastoraal beschreven in de bevestigingsformulier voor ambtsdragers.theoloog schreef:Echter ik zou ambtsdragers, inclusief mijzelf, iedere keer weer willen oproepen om opmerkzaam te zijn naar Gods stem vanuit de gemeente. God gebruikt Zijn Woord, maar juist! ook medechristenen om Zijn Wil te openbaren. Gods Woord is aan de gemeente toevertrouwd niet alleen aan voorgangers/predikanten. Maar misschien is dat wel ons verschil in opvatting over de ecclesiologie.
Bedoel je te zeggen dat Gods Woord enkel aan de voorgangers/predikanten is toevertrouwd? Ja, het is misschien waar als je zegt dat enkel ouderlingen (een voorganger is tenslotte 'slechts' een speciaal soort ouderling) de bediening van het Woord is toevertrouwd. Maar het leven en terechtwijzen en vertroosten door middel van het Woord is zeker ook een taak van het gewone gemeentelid.
Ik begrijp wel dat je toezicht wilt houden op wat er voor leer is in de gemeente, maar dat kun je ook op een andere manier organiseren. Omdat hier sprake is van een zogenaamde hoge ambtsopvatting zijn dit de consequenties. In de praktijk lukt het niet altijd om het zo uit te voeren. Als je dit echt doorvoert dan ga je bijv. bijbelkringen, maar ook gebedsgroepen verbieden waar geen ouderling bij aanwezig is. Mijn vraag is of dat dit de bedoeling is.