Barneveld, een overpeinzing

Marnix

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Marnix »

Ik had er niets hatelijks in gelezen. Alleen verandering van prediking bij Erasmiaan en de vraag van Gian of hij dan naar een andere kerk over is gegaan.

Maar nu ben ik, slapende hond, wakker gemaakt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Overigens, Afgewezen, ik mag sinds kort me onder een prediking bevinden die -heel verfrissend- juist het simpele evangelie en de heilsfeiten doorgeeft, met een ernstige toepassing.
Dag Erasmiaan,

Begrijp ik dat je weg ben bij de gginbv V'daal?

Gr
Geen hatelijke opmerkingen, a.u.b. en ook geen opmerkingen om iemands identiteit te onthullen op een openbaar forum.
Was een pb-tje.
Verkeerde knop gebruikt. En met de hand op mn hart, ik heb dit niet hatelijk bedoeld. Integendeel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Was een pb-tje.
Verkeerde knop gebruikt. En met de hand op mn hart, ik heb dit niet hatelijk bedoeld. Integendeel.
Ok, zand erover.

On-topic maar weer; naar de vraag van Gijs83, zou ik zeggen.
Lassie

Bericht door Lassie »

Gijs83 schreef:Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
welk artikel?
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:Wie heeft het artikel op de opiniepagina in het RD van vandaag gelezen van Rudy Ligtenberg onder het kopje 'Beeldenstorm'? Het ging over de trek van de refo's van de stad naar het platteland. Er stond een foto van de megakerken in Barneveld bij. Hoe denken jullie over het onderwerp dat hij aansnijd? Ik ben het overigens van harte mee eens wat hij daar stelt.
Vond het een prima column! Verbaasde me er zelfs over dat die er doorheen is gekomen bij het RD.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:
welk artikel?
Dit:
Beeldenstorm schreef:Alleen geopend op zondag
13-05-2008 08:36| gewijzigd 13-05-2008 10:46 | Rudy Ligtenberg
/media/In veel dorpen met een christelijk karakter worden nieuwe kerken gebouwd

In veel dorpen met een christelijk karakter worden nieuwe kerken gebouwd

Het stond er echt: Zondag gesloten. ’t Bordje hing niet op de deur van een ijssalon in een toeristisch refodorp op de Veluwe, maar zat vastgeschroefd op de verweerde muur van een oude kerk in Den Haag. Bij zo’n mededeling sta je verrast even stil. Het gebouw had zijn oorspronkelijke functie als bedehuis allang verloren, dus eigenlijk moet je blij zijn met de zondagse sluiting. Maar toch, een kerk die op zondag gesloten is, dat stemt triest.

Zeker in de grote steden hebben veel kerkgebouwen een andere bestemming gekregen. Voor een deel heeft dat natuurlijk te maken met de ontkerkelijking, die na de Tweede Wereldoorlog in een stroomversnelling kwam. Toch is er ook iets anders aan de hand. Christenen van bevindelijk gereformeerde signatuur -en niet alleen zij- trekken weg uit de grote steden om elders een goed heenkomen te zoeken. Ze voelen zich niet langer thuis tussen de vele buitenlanders, ze zijn de criminaliteit beu, ze vinden het niet prettig om op zondag door winkelend publiek naar de kerk te lopen. En waar mensen vertrekken, verdwijnen voorzieningen. Scholen gaan dicht, kerken sluiten de deuren, de krant wordt niet meer bezorgd. Daardoor voelen de achterblijvers zich steeds sterker gedrongen óók maar de biezen te pakken.

In de advertenties speuren ze naar werk elders in het land en naar een huis „dicht bij kerken en scholen.” Want dat is de keerzijde van de trek uit de grote stad: reformatorische christenen concentreren zich in gebieden waar al veel soortgenoten wonen. Dat voelt prettig, daar ben je geen eenling, daar kunnen de kinderen spelen met kerkelijke vriendjes. Met als gevolg dat dáár de kerken te klein worden. In Barneveld zijn de stofwolken nog maar net opgetrokken van een heftige discussie over de nieuwbouw van maar liefst twee kerken van bevindelijk gereformeerde signatuur. Een plaatselijke politica signaleerde verontrust dat het dorp bezig is te reformatoriseren.

Wat opvalt, is dat de nieuwe bedehuizen verrijzen aan de rand van Barneveld, een verschijnsel dat ook in andere christelijke plaatsen valt waar te nemen. Net als de IKEA’s en de bouwmarkten, moeten kerken kennelijk vooral goed bereikbaar zijn en over voldoende parkeerplaatsen beschikken. Nadat Bijbelgetrouwe christenen de grote stad hebben verlaten en in de dorpen zijn neergestreken, bouwen ze nu kerken in het weiland. Weg uit het hart van de samenleving, naar een zelfgekozen positie aan de rand ervan.

Die keus is begrijpelijk, maar daarom niet minder erg. Want er spreekt een houding uit die zorgen baart. Alsof de kerk een instelling is voor alleen de eigen mensen die er twee keer op een zondag hun vaste plek innemen. Een bastion waarin ingewijden in veilige beslotenheid onder gelijkgezinden zijn. Hoe welkom zijn eventuele ’toevallige’ passanten in de diensten? Zien we de toerist die uit nieuwsgierigheid even in de bank wil aanschuiven liever een deur verder gaan? Hebben we nog wel een woord -het Woord- voor de wereld of preken we alleen voor eigen parochie? Of nog erger: hebben we de wereldling allang afgeschreven? „Gij zijt het zout der aarde”, zei Jezus tegen Zijn discipelen. En een kaars hoort niet onder een korenmaat.

Het is tekenend dat veel reformatorische kerken wel op zondag de deuren openen, maar doordeweeks hermetisch gesloten zijn. In grote steden kan iedereen elk moment van de dag een rooms-katholieke kerk binnenstappen voor een moment van stilte en bezinning. Zou het niet mooi zijn wanneer ook reformatorische kerken in de meest letterlijke zin openstonden voor zoekende zielen? Want die zijn er juist in deze tijd van secularisatie meer dan ooit. Een gesprekje met een vrijwilliger, een aangereikte evangelisatiefolder, een Bijbeltekst in de hal, ze kunnen vérstrekkende gevolgen hebben.

Daarom: ga niet weg uit het dorp. En blijf, als het even kan, in de stad.

Reageren aan scribent?

beeldenstorm@refdag.nl.
~~Soli Deo Gloria~~
gravo

Bericht door gravo »

Wat aardig, dat het artikeltje van Rudy Ligtenberg zo goed aansluit op mijn openingsposting. Met mij constateert hij kennelijk, dat er toch wel wat aan het veranderen is binnen de gereformeerde gezindte en dat dit onder andere vormgegeven wordt via de nieuwe lokatie en wijze van kerkbouw.

gravo
memento

Bericht door memento »

Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.

Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.

Nee, ik hou het er meer op dat ze naar groei-gemeenten trekken, zoals in omgeving Rotterdam bv Barendrecht (heeft GG pas een grotere kerk gebouwt, wél voor import). Degenen die ik ken, die op de Veluwe van de stad (Amersfoort of Apeldoorn) naar het platteland verhuizen, zijn overgegaan naar de HHK of CGK, omdat ze zich in de dorps-GG niet herkenden, en er ook niet in werden opgenomen.
Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheid :quoi (Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:
memento schreef:Het probleem met het artikel is dat refo's die de stad verlaten niet in dorpen als Barneveld etc vestigen, maar in de randen om de steden heen. De grote kerken in Barneveld en dergelijke dorpen zijn nodig voor natuurlijke groei (lees: eigen kinderen), niet voor import. Gesloten dorpsculturen zoals in de refo-dorpen op de Veluwe zijn erg moeilijk om in te intergreren; zeker voor mensen die 'stadse openheid en directheid' gewend zijn. Een klein voorbeeldje van achter-familie: Een import-gezin in zo'n klein dorp met een mega-grote GG-kerk heeft als enige kinderen die studeren aan een universiteit (problemen met niveau-verschil op JV), en wonen als enigen op kamers (wat toch wel erg verdacht is, dat 'doen ze bij ons niet'). En zo zijn er vele, vele voorbeeldbeelden te noemen, waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht, dat stedenaren naar zulke dorpen trekken.

Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheid :quoi (Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs! :fi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:

Om maar 2 punten te noemen waarvan ik concrete voorbeelden ken:
1. In bepaalde dorps-GG noemt de predikant het algemene aanbod van genade 'gevaarlijk', en wordt het ook niet gepredikt
2. Als je voor je werk, of tijdens het schaatsen, een broek aandoet als vrouw, wordt dat als de meest gruwelijke zonde gezien, terwijl het krijgen van verkeersboetes of het ontduiken van belastingen als 'stoer' gezien wordt (zonden waar ik in de HHK concreet heb tegen horen waarschuwen de enkele keren dat ik die daar bezocht heb, terwijl in de GG (die ik vele malen meer bezocht heb) niet over gesproken werd (ja, kerkeraadsleden deden het ook)).

Kortom: Mijn ervaring is dat HHK's en CGK's (BWP uiteraard) in zulke dorpen dichterbij 'gewone GG-gemeenten' staat, dan bv GG Barneveld of Kootwijkerbroek. Ja, zo waarschuwde een predikant van zo'n gemeente iemand die naar 'het Westen' verhuisde en daar ook gewoon naar een GG ging!
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:

Goed dat je dat laatste er even bij gezegd hebt :nonnon :oO
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:
Misschien een beetje :offtopic en er zullen zijn die het hard vinden, maar ik zie vaak genoeg dat mensen omdat ze het niet eens met de leer van de GG overgaan naar bv.HHK(waar ze met zulke overgangen ook niet altijd blij zijn). Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat. Bij de laatste 3 zinnen bedoel ik overigens niet dat ze dat bij alle HHK's zo leren. Een dominee uit de GG zou wel zeggen: ik vind zo intens gemeen dat dat op bepaalde bijeenkomsten geleerd word, dat maakt dan los van de GG. Terwijl dat men er juist het beste met de mensen voor heeft. Uiteraard wel met gebreken, maar de GG is ook maar een menselijk instituut.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:
MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:
Misschien een beetje :offtopic en er zullen zijn die het hard vinden, maar ik zie vaak genoeg dat mensen omdat ze het niet eens met de leer van de GG overgaan naar bv.HHK(waar ze met zulke overgangen ook niet altijd blij zijn). Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat. Bij de laatste 3 zinnen bedoel ik overigens niet dat ze dat bij alle HHK's zo leren. Een dominee uit de GG zou wel zeggen: ik vind zo intens gemeen dat dat op bepaalde bijeenkomsten geleerd word, dat maakt dan los van de GG. Terwijl dat men er juist het beste met de mensen voor heeft. Uiteraard wel met gebreken, maar de GG is ook maar een menselijk instituut.
Gijs, het is heerlijk om "er bij te mogen horen"! En dat is alleen maar heerlijk als je er ook echt bij hoort. Zou het zo kunnen zijn dat je er in bepaalde gemeenten pas "bij hoort" als je zegt "er buiten te staan" en zodra je getuigen mag "erbij te horen" er pas echt "uit ligt"? (oké, hier heb je bijna wiskunde voor nodig om het te snappen)....

Weet je Gijs, misschien wordt het tijd om je vooroordelen te laten varen, minder klakkeloos over te nemen wat de dominee's zeggen en wat "men" zegt, en de dingen wat objectiever te gaan bekijken. In elke kerk zijn mensen die overkomen waar ze niet blij mee zijn, in elke kerk zijn ook mensen die overkomen waar ze wél blij mee zijn. Dat zal in de GG niet anders zijn.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie