Zondagsrust
Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)
In tegenstelling tot Tiberius zeg ik tegen je Ariene: wijze woorden. Dit betreft echt een gewetenszaak en hierin is inderdaad het eigen geweten doorslaggevend. Paulus zou in dit soort zaken zeggen: als je maar in je EIGEN gemoed ten volle verzekerd bent.
Dat ging weer over andere zaken.Klaio schreef:In tegenstelling tot Tiberius zeg ik tegen je Ariene: wijze woorden. Dit betreft echt een gewetenszaak en hierin is inderdaad het eigen geweten doorslaggevend. Paulus zou in dit soort zaken zeggen: als je maar in je EIGEN gemoed ten volle verzekerd bent.
Mijn bezwaar tegen zo'n instelling is, dat je elke zonde kan goedpraten.
Dat wordt ook gedaan; bijvoorbeeld het samenleven van 2 homo's wordt dan gelegitimeerd door de opmerking: we hebben er rust in en het besluit bij een open Bijbel en met gevouwen handen genomen.
Daar sluit ik mij bij aanKlaio schreef:In tegenstelling tot Tiberius zeg ik tegen je Ariene: wijze woorden. Dit betreft echt een gewetenszaak en hierin is inderdaad het eigen geweten doorslaggevend. Paulus zou in dit soort zaken zeggen: als je maar in je EIGEN gemoed ten volle verzekerd bent.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Waarom een iets andere opvatting van de zondag gelijk als "zonde" betitelen die goedgepraat moet worden? Dat was helemaal mijn insteek niet, zonden goedpraten.Tiberius schreef:Dat ging weer over andere zaken.Klaio schreef:In tegenstelling tot Tiberius zeg ik tegen je Ariene: wijze woorden. Dit betreft echt een gewetenszaak en hierin is inderdaad het eigen geweten doorslaggevend. Paulus zou in dit soort zaken zeggen: als je maar in je EIGEN gemoed ten volle verzekerd bent.
Mijn bezwaar tegen zo'n instelling is, dat je elke zonde kan goedpraten.
Dat wordt ook gedaan; bijvoorbeeld het samenleven van 2 homo's wordt dan gelegitimeerd door de opmerking: we hebben er rust in en het besluit bij een open Bijbel en met gevouwen handen genomen.
Tiberius,Tiberius schreef:Daar ben ik het niet mee eens.Ariene schreef:dat weet ik niet, maar je moet dingen ook met je eigen geweten overeen kunnen komen.
wanneer je er zelf geen rust bij vind moet je het niet doen.
maar het mag geen maatstaf zijn voor een ander.
Gods Woord is richtsnoer voor ons handelen, niet ons geweten. Ons geweten geeft ons al gauw rust, zeker als je het een paar keer gedaan hebt.
Met zo'n redenering krijg je dezelfde uitwassen als waarover in het RD vorige week enkele theologen elkaar in de haren vlogen. Een kamerlid vond het al voldoende christelijk en het einde van alle mogelijke tegenspraak wanneer ze een dubieus besluit neemt met gevouwen handen en bij een geopende Bijbel.
Het gaat er dan niet meer over wat Gods Woord zegt, maar waar we zelf een goed gevoel bij hebben.
Wil jij mijn antwoord even lezen in de context waarin het geschreven staat?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Zeker. Dat had ik al gedaan zelfs.Ariene schreef:Tiberius,
Maar door je algemene bewoordingen las ik je posting breder dan de context van het wel of niet op zondagavond reizen.
(Vraag: "Is dat nu echt wat God van ons verlangt?"; Antwoord: "je moet dingen ook met je eigen geweten overeen kunnen komen.")
Kennelijk ten onrechte. Neem me niet kwalijk.
Ik neem het je niet kwalijk..Tiberius schreef:Zeker. Dat had ik al gedaan zelfs.Ariene schreef:Tiberius,
Maar door je algemene bewoordingen las ik je posting breder dan de context van het wel of niet op zondagavond reizen.
(Vraag: "Is dat nu echt wat God van ons verlangt?"; Antwoord: "je moet dingen ook met je eigen geweten overeen kunnen komen.")
Ik vond het alleen jammer dat ik zo begrepen werd.
Ik bedoelde dat je ook de dingen niet moet doen wanneer ze wellicht niet te onderbouwen zijn uit Gods woord, maar je er met je geweten toch niet mee in overeenstemming komt. En dat dan niet als maatstaf neemt voor de ander.
Ik ben het met je eens dat we daarmee moeten oppassen. Aan de andere kant, de Bijbel geeft deze richtlijn op bepaalde vlakken wel. De Bijbel geeft duidelijk aan dat je niet andere goden mag aanbidden, Gods naam ijdel gebruiken, stelen enzovoorts als je geweten je daarin niet aanklaagt. God verlangt daarin van ons gehoorzaamheid aan zijn geboden, die tegelijkertijd voor onze eigen bescherming er zijn. Maar op andere gebieden zijn die geboden er niet of niet meer, en daarin mag ons geweten wel meespelen. (Romeinen 14 over eten, drinken enzo en Kolossenzen 2.) In dat laatste hoofdstuk zien we duidelijk dat onderscheid. Als het Gods regels zijn moeten we die gehoorzamen, als het menselijke regels zijn hoeven we dat niet.Tiberius schreef:Zeker. Dat had ik al gedaan zelfs.Ariene schreef:Tiberius,
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klaio schreef:Overal waar "sabbat" staat kun je toch niet zomaar "zondag" invullen. De sabbat is de zevende dag, de dag waarop God "rustte" van Zijn scheppingswerk en Die vervolgens die dag instelde als een rustdag voor Israël. De zondag is de eerste dag van de week, de dag waarop Christus is opgestaan uit de doden en die niet direct verbonden is met "rust", maar met "naarstigheid" (zie ook HC over het vierde gebod).Tiberius schreef:Het gaat er niet om, wat "mensen" er van vinden, maar wat Gods Woord er van zegt.Gionchere schreef:Wat vinden mensen van reizen op zondag?
Lees dan bijvoorbeeld Psalm 92, Jesaja 58 (: 13), Hosea 2 (: 10), waar de sabbat een verlustiging genoemd wordt en het een harde straf van de Heere is, als Hij de sabbat wegneemt.
Als je dat als uitgangspunt neemt, kan ieder voor zichzelf wel de toepassing maken. En hoeven we niet over een anders geweten te heersen.
met andere woorden. De 7e dag wordt als sabbat gezien en wordt ook ingevuld zoals het in Gods Woord staat en daar houden wij rekening mee?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wie vast wil houden aan de sabbat, moet consequent zijn, en deze dan ook op de zevende dag vieren.
Dat de sabbat 'verschoven' is naar de eerste dag van de week, lees ik niet in de Bijbel.
Ik lees wel dat Jezus is opgestaan op de eerste dag van de week, en dat de discipelen samenkwamen op de eerste dag van de week. Maar ik lees niet dat er sabbat gevierd werd op de eerste dag van de week.
Dat de sabbat 'verschoven' is naar de eerste dag van de week, lees ik niet in de Bijbel.
Ik lees wel dat Jezus is opgestaan op de eerste dag van de week, en dat de discipelen samenkwamen op de eerste dag van de week. Maar ik lees niet dat er sabbat gevierd werd op de eerste dag van de week.
Ik had het niet beter en mooier kunnen verwoorden.Afgewezen schreef:Wie vast wil houden aan de sabbat, moet consequent zijn, en deze dan ook op de zevende dag vieren.
waar ik dan wel meezit:
Manna moest elke dag opgelezen/gerapen worden anders is het de volgende dag beschimmeld. Alleen als het de dag voor de rustdag is dan mogen ze het oprapen voor twee dagen tegelijk, en dan is het niet beschimmeld.
Degene die op de zevende dag hout ging sprokkelen werd (nadat Mozes de Heere om raad gevraagd heeft), doodgegooid met stenen.
Waarom staan deze geschiedenissen dan in de bijbel?
En wat houdt dan de zondagsheiliging nog in???
Kerken worden voorbijgereden omdat men zo graag een bepaalde ds. willen horen of om andere redenen...
Manna moest elke dag opgelezen/gerapen worden anders is het de volgende dag beschimmeld. Alleen als het de dag voor de rustdag is dan mogen ze het oprapen voor twee dagen tegelijk, en dan is het niet beschimmeld.
Degene die op de zevende dag hout ging sprokkelen werd (nadat Mozes de Heere om raad gevraagd heeft), doodgegooid met stenen.
Waarom staan deze geschiedenissen dan in de bijbel?
En wat houdt dan de zondagsheiliging nog in???
Kerken worden voorbijgereden omdat men zo graag een bepaalde ds. willen horen of om andere redenen...
Hou jij de sabbat dan??Afgewezen schreef:Wie vast wil houden aan de sabbat, moet consequent zijn, en deze dan ook op de zevende dag vieren.
Wat bedoel je hier mee te zeggen in het licht van deze discussie?Afgewezen schreef:Wie vast wil houden aan de sabbat, moet consequent zijn, en deze dan ook op de zevende dag vieren.
En waar leg je precies het verschil tussen "sabbat vieren" en "samenkomen in een eredienst" binnen de Nieuw Testamentische context?
Hoe sta jij tegenover het door mij gequote stuk +link?Afgewezen schreef:Wie vast wil houden aan de sabbat, moet consequent zijn, en deze dan ook op de zevende dag vieren.