Stichting Heartcry

jakobmarin

Re: Stichting Heartcry

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Zeg ik toch: als het gaat over geloof en bekering, zijn er wel verschillen. Of denkt iedereen tegenwoordig hetzelfde over hoe een zondaar zalig wordt?
Verschillen mogen er zijn en zijn blijkbaar niet interessant genoeg om er een groot punt van te maken.
Het gaat er zozeer ook niet om hoe je bekeert wordt, als je maar bekeert wordt.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Zeg ik toch: als het gaat over geloof en bekering, zijn er wel verschillen. Of denkt iedereen tegenwoordig hetzelfde over hoe een zondaar zalig wordt?
Verschillen mogen er zijn en zijn blijkbaar niet interessant genoeg om er een groot punt van te maken.
Beetje een vreemde opmerking. Hij kan wel kloppen, maar dan moet de definitie van bekering wel hetzelfde zijn. En dat is het probleem.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Beetje een vreemde opmerking. Hij kan wel kloppen, maar dan moet de definitie van bekering wel hetzelfde zijn. En dat is het probleem.
Mijn mening zit een beetje tussenin: het moet een Bijbelse bekering zijn.
Iemand in Nederland zal zijn bekering vast wel iets anders vertellen dan iemand in Kenia of China, maar de kern zal hetzelfde (moeten) zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Mijn mening zit een beetje tussenin: het moet een Bijbelse bekering zijn.
Iemand in Nederland zal zijn bekering vast wel iets anders vertellen dan iemand in Kenia of China, maar de kern zal hetzelfde (moeten) zijn.
Je zou helemaal geen bekering hoeven te vertellen, Gods volk kan soms communiceren en elkaar van harte overnemen als de Heere dat geeft. Ik herinner me dat ds. P. Blok eens op een van de zendingsterreinen was, en hij ontmoette daar een inlandse bekeerling. Ze konden geen woord wisselen door de taalbarriere, maar ze hadden toch merkelijk gemeenschap met elkaar. Ds. Blok vertelt dit zelf in een van zijn preken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Waarom vind je dat een 'beetje vreemde opmerking'? Uiteraard moet je het over definities eens zijn, anders is het lastig met elkaar (on)eens zijn :slurp

Welk probleem zie je dan bijv. als het gaat over de bekering ansich tussen Refo's en Evo's?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Welk probleem zie je dan bijv. als het gaat over de bekering ansich tussen Refo's en Evo's?
Is dat vragen naar de bekende weg?
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Weet jij hoe de Wind waait?
Denk je dat iedere zondaar op dezelfde manier gered wordt?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:
Tegenstelling reformatorisch versus evangelisch achterhaald
(...)
Oude tegenstellingen en oude beelden functioneren voor nieuwe generaties niet meer. Het gaat hen om de grote vragen en dilemma’s van deze tijd. Dus gaan zij op zoek naar de waarden achter traditionele uitingen en vormen, naar de essenties. Daarmee overstijgen zij onbewust tradities en verhoudingen die wij zo belangrijk vonden.
(...)
De doorgaande ontkerkelijking zorgt ervoor dat de kerken steeds verder uitkristalliseren; een orthodoxer deel blijft over.
(...)
Het is opvallend dat veel jonge mensen daar niet over steunen en kreunen, zoals de oudere generatie de afgelopen decennia wel voortdurend deed. Ik vind dat hoopgevend; de christelijke jeugd voelt blijkbaar op zijn klompen aan dat hij een minderheid gaat worden.

Bij een minderheid past geen theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen. Nee, bij een minderheid past een andere attitude: die van dienen, lijden en liefhebben.
(...)
Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Het begrip kerk zal opnieuw worden geijkt. Het kerk-zijn van de toekomst zal sterke betrekking krijgen op toewijding en discipelschap, op de uitdagingen van deze cultuur. De kerk van de toekomst zal een diversiteit in zich herbergen die haar weerga niet kent. Daarbij zal de orthodoxie de ruggengraat zijn. Een onontkoombare ontwikkeling. Laten we er maar vast aan wennen.

Bron: RefDag: http://t.co/CQ9j8aRc
Scherpe analyse!

Met name de "theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen" zie ik ook bij mezelf en moeten we maar eens vanaf, denk ik.
http://www.refdag.nl/opinie/samenwerkin ... r_1_651597
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las het artikel vanmorgen ook. Het artikel van ds. Vreugdenhil heeft mijn volledige en hartelijke instemming!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Welk probleem zie je dan bijv. als het gaat over de bekering ansich tussen Refo's en Evo's?
Is dat vragen naar de bekende weg?
Neuh, anders zou ik het niet vragen.. :slurp

Artikel van ds Vreugdenhil is inderdaad waardevol in deze discussie. Want niet alleen kunnen refo's van evo's leren, het kan zeker ook andersom zijn (en gebeurd gelukkig ook)!
En dan bijv. over de thema's 'geloof&gevoel', bijbelkennis, kennis historie(reformatie), etc.

En volledig eens over alle zaken zul je het toch nooit worden, maar dat is ook helemaal niet erg.
Als de belangrijkste zaken maar wel samen gedeeld worden!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Als de belangrijkste zaken maar wel samen gedeeld worden!
En dat is meestal het probleem.
jakobmarin

Tiberius schreef:
En het lijkt erop dat de nieuwe generatie daar dus minder problemen mee hebben ( :OO3 pffffffffft).
François Turretini

Bericht door François Turretini »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:
En het lijkt erop dat de nieuwe generatie daar dus minder problemen mee hebben ( :OO3 pffffffffft).
Misschien is dat juist wel het probleem.
WimA

Bericht door WimA »

Ik denk eerder dat de "verbroedering" wordt veroorzaakt door de heersende tijdgeest opvatting "een ieder heeft z'n eigen waarheid, dat is prima maar val een ander er niet mee lastig" dan dat er weloverwogen beslissingen gebaseerd op grondige studie aan ten grondslag liggen.
Jongere

Bericht door Jongere »

François Turretini schreef:
jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:
Misschien is dat juist wel het probleem.
En dat vind ik nu weer een goede opmerking.
Waarom je maatstaf leggen in de veranderde houding van de jongere generatie (die inderdaad postmodern is - 'waarheid' is veel minder belangrijk geworden in onze tijd dan bijvoorbeeld 'authenticiteit') in plaats van die houding zelf eens te bevragen?

Persoonlijk denk ik juist dat het heel belangrijk is weer terug te keren naar een goede waardering van de leer(stellingen). Dat is in de kerk altijd heel belangrijk geweest, kijk bijvoorbeeld eens hoe "feitelijk" de twaalf artikelen van het geloof zijn.
Maar tegenwoordig is dat niet bepaald populair. Bijv. ook in het topic over historisch geloof is een tendens naar subjectivisme. Alsof we zouden kunnen geloven zonder dat dat geworteld is in de gebeurtenissen rond Jezus Christus (wat de kerk heeft verwoord in de leer).

Edit -> ik zie dat WimA ook verwijst naar de tijdgeest.
Plaats reactie