EO maakt cabaret over Jezus

Marnix

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Marnix »

pierre27 schreef:Zouden mensen werkelijk door een programma als dit belangstelling gaan krijgen voor het christendom?
Het zou goed kunnen. Mensen zitten zo vol vooroordelen. Over God, over christenen, de kerk, over Jezus. Daardoor willen ze vaak niet luisteren, leggen ze alles negatief uit en zullen zich al helemaal niet in de Bijbel en in Hem verdiepen. Evangelisatie is niet: Het wegnemen van vooroordelen maar het begint er wel mee. (tip: Interessant om in dat kader eens Visserslatijn van Peter Scheele te lezen). De visie van cabaretiers over Jezus kent men wel en aangezien dat vaak negatief is, vindt men dat mooi. Maar nooit als ze daar naar luisteren, zal er vervolgens iemand in de zaal roepen: Maar wat je zegt klopt niet want.... Niemand zal opstaan en de karikatuur bestrijden / ontkrachten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

@Marnix,

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er geen verdeeldheid binnen de EO-organisatie is ontstaan over dit programma. Denken al jouw collega's er bijvoorbeeld zo over als jij, of zijn er ook collega's die vinden dat dit programma niet door de beugel kan?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 31 jul 2009, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mensen, ik liet me even verleiden om een reactie op EO dag te geven, niet juist van me en terecht opgemerkt door mods.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marnix

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:Nadat vanmorgen mijn dienst er op zat, heb ik nog even een blik geworpen op het forum, en toen stond er een keurig bericht bij van een reageerder op navolging van de discussie tussen Pierre27 en mij. Dat bericht is als sneeuw voor de zon verdwenen, ook geen groene stift. Dit slechts even als opmerking, wellicht is er iets misgegaan.

@Marnix,

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er geen verdeeldheid binnen de EO-organisatie is ontstaan over dit programma. Denken al jouw collega's er bijvoorbeeld zo over als jij, of zijn er ook collega's die vinden dat dit programma niet door de beugel kan?
Je beeld van mijn visie op het programma klopt nog steeds niet. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik vraagtekens heb bij de aanpak. :)

Ik ga hier overigens geen dingen zeggen over interne zaken wat betreft de EO.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Ik ga hier overigens geen dingen zeggen over interne zaken wat betreft de EO.
He, gun refoforum ook es een primeurtje ;).

Ik denk dat we ook een verkeerd beeld hebben van de EO. Ik zie de EO eigenlijk net zoals ik "de refo's" beschouw: een aantal mensen die een paar belangrijke dingen gemeen, maar een hoop dingen niet gemeen hebben. Daarom zou ik mijn lidmaatschap van de EO ook niet zo snel opzeggen, net zo min als ik snel zou zeggen dat ik geen refo meer ben, omdat ik het niet eens met het vrouwenstandpunt van de SGP.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:
Marie-Henriëtte schreef: @Marnix,

Je beeld van mijn visie op het programma klopt nog steeds niet. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik vraagtekens heb bij de aanpak. :)
Oke, dat is wel eerlijk van je Marnix. Misschien moet ik ook niet zo snel oordelen, en eerst het programma eens bekijken, voordat ik oordeel dat de EO een scheve schaats rijdt.
Marnix schreef:Ik ga hier overigens geen dingen zeggen over interne zaken wat betreft de EO.
Begrijpelijk. Gelieve de vraag die ik stelde, als ongeschreven beschouwen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Maakt niet uit, vragen staat altijd vrij, ook al krijg je geen antwoord ;)

Met Rekcor eens. Ik vond de reactie van Dorenbos wat dat betreft ook mooi. Het niet eens zijn maar niet daarom zijn lidmaatschap opzeggen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik had niet zoveel meegekregen van de 'rel' door mijn vakantie (ben nu weer helemaal bijgelezen :bobo ) maar las in het ND enkele ingezonden brieven die allemaal op hetzelfde neerkwamen en mijn mening vertolken: de grens die nu wordt overschreven is er één veel te ver. Johannes was een discipel die zeer dicht bij de Heere Jezus leefde. Toen verscheen de verheerlijkte Jezus aan hem en viel hij als dood aan Zijn voeten, vol vrees.
Kom op, hoe ver laten we de mensen gaan? Hoe ver geven we ze zelf het podium om te zeggen wat ze zeggen? Weten we wel wie Jezus is? Het Lam dat geslacht is, verbrijzeld. Maar ook Hij Die alle macht is gegeven in de hemel en op aarde. De gedachte alleen al dat een ongelovige Zijn Naam in ongeloof op de lippen neemt zou ons bang moeten maken. Laat staan een cabaretprogramma!

Want, dat stoort me in deze discussie, laten we niet net doen alsof dit weer een volgend discussieprogramma is. De eo geeft zelf aan op de site:
www.eo.nl schreef:In het programma Loopt een man over het water.. vraagt presentator Arie Boomsma een bekende niet-christelijke cabaretier om een korte voorstelling te maken over Jezus.
Als je wilt praten, doe dàt dan. Maar hoe komt het dat men niet meer huiverig lijkt te zijn voor het spreken over Gods Zoon, over Wie God Zelf heeft gezegd: Deze is Mijn geliefde Zoon; hoort Hem! Een platform bieden om een programma over Hem te maken vind ook ik een grens die nooit gepasseerd had mogen worden.

Maar stel nu dat het een waardig programma wordt, met dialoog en gesprek. Waar wordt men dan heengewezen?
www.eo.nl schreef:Zo ontstaat in het programma een dialoog over Jezus en wie Hij is. Ter voorbereiding lezen de cabaretiers het levensverhaal van Jezus in het Marcus-evangelie. Daarna gaat Arie Boomsma het gesprek met hen aan over de kernvraag van ons geloof, namelijk “Wie is Jezus voor jou?” Als EO willen we niets liever dan vertellen over God op Nederland 1, 2 en 3.
(...)
Het is het verlangen van Arie Boomsma om juist met mensen die niets met God hebben het gesprek over Jezus aan te gaan. Om vooroordelen weg te nemen en op een open en eerlijke wijze met hen een dialoog over Jezus aan te gaan. Wie is Jezus voor jou? vraag hij hen. Tegelijkertijd staat voor Arie vast wie Jezus voor hem persoonlijk is, namelijk: De Weg, Waarheid en het Leven. Dat is de kern van het gesprek dat hij voert.
Ik wil uiterst terughoudend zijn in mijn oordeel over mensen, maar als er in het publiek uitspraken worden gedaan reageer ik daar graag op. Áls er een oprecht gesprek ontstaat, wordt men dan geleid naar de Christus van de Schrift? Hoe kan het zijn dat hierboven een totaal ander beeld van Arie Boomsma wordt geschetst als het beeld dat ik van hem had n.a.v. een interview (in het programma '30 Hoog'). Hij werd gevraagd naar wie Jezus is, ik citeer: "In ieder geval niet 'de weg'. Ook niet 'de waarheid' maar 'een waarheid'."
Andere uitspraken die langskwamen waren: "Met God een jointje roken", "Ik heb geen enkel antwoord in geloof" en "Er zijn geen zekerheden".

Ik weet dat we uiterst voorzichtig moeten zijn om iets te benoemen tegenwoordig, want voor je het weet word je een farizeeër met een steen in je hand genoemd. Maar begrijpt er nog iemand waarom ik het niet zie gebeuren dat er op deze manier een echt, vruchtbaar gesprek over Jezus gaat ontstaan?

Het enige lichtpunt wat ik kan zien is dat de cabaretier Markus moet lezen voor het programma.
"maar het Woord Gods is niet gebonden."

Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
rekcor

Bericht door rekcor »

Jongere schreef:Hoe kan het zijn dat hierboven een totaal ander beeld van Arie Boomsma wordt geschetst als het beeld dat ik van hem had n.a.v. een interview (in het programma '30 Hoog'). Hij werd gevraagd naar wie Jezus is, ik citeer: "In ieder geval niet 'de weg'. Ook niet 'de waarheid' maar 'een waarheid'."
Andere uitspraken die langskwamen waren: "Met God een jointje roken", "Ik heb geen enkel antwoord in geloof" en "Er zijn geen zekerheden".
AB heeft hier later wel van gezegd (op zijn blog) dat hij vond dat hij e.e.a. niet goed verwoordde.

Ik vind het zelf ook lastig, zeggen dat Jezus de weg is. Niet omdat ik dat niet geloof, maar omdat dat zo slecht landt in onze cultuur. Het is daarom misschien beter om te laten zien waarom Jezus voor jou de weg is. Maar goed, andere discussie.

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoever moet de EO gaan, wil ik mijn lidmaatschap opzeggen? Ik denk zelf: zolang ze nog 1 programma maken waarin Jezus mee grootgemaakt wordt, blijf ik lid.

Er is namelijk geen alternatief in Nederland! Weglopen is de weg van minste weerstand kiezen. Wat vinden jullie?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoever moet de EO gaan, wil ik mijn lidmaatschap opzeggen? Ik denk zelf: zolang ze nog 1 programma maken waarin Jezus mee grootgemaakt wordt, blijf ik lid.

Er is namelijk geen alternatief in Nederland! Weglopen is de weg van minste weerstand kiezen. Wat vinden jullie?
Maar je bent als lid wel medeverantwoordelijk voor de programma's van die omroep.
Heb je al krachtig geprotesteerd tegen deze godslasterlijke uitzending? Als lid heeft dat meer effect dan 100 krantenartikelen in het RD of de Saambinder.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoever moet de EO gaan, wil ik mijn lidmaatschap opzeggen? Ik denk zelf: zolang ze nog 1 programma maken waarin Jezus mee grootgemaakt wordt, blijf ik lid.

Maar je bent als lid wel medeverantwoordelijk voor de programma's van die omroep.
Precies. Ik onderschrijf ook ten volle de oproep van ds. R. van Kooten om het lidmaatschap van de EO op te zeggen. Terecht merkte ds. Oorschot gisteren bij ons in de avonddienst (terloops) op: "Bent u nog lid van de EO? Dat kan echt niet meer..."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Misschien tijd om het lidmaatschap van de EO om te zetten naar de RO??
Auto

Bericht door Auto »

Als je zaterdag het overzichtje zag in het RD van alle controversiele programma's dan schrik je toch wel. Je kan de klok er weer gelijk op zetten, wat is het volgende ...

Het gaat van kwaad tot erger.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:Misschien tijd om het lidmaatschap van de EO om te zetten naar de RO??
Mja. Veel mensen die lid waren van de EO deden dat vanuit het perspectief om niet-kerkelijken toch nog in aanraking te brengen met het evangelie. De RO heeft heel duidelijk die insteek niet.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:

Heb je al krachtig geprotesteerd tegen deze godslasterlijke uitzending? Als lid heeft dat meer effect dan 100 krantenartikelen in het RD of de Saambinder.
Zolang er nog geen uitzending is geweest, is er ook geen godslasterlijke uitzending geweest. Ik wacht met reageren totdat ik de uitzending (voor een deel) heb bekeken. Als die uitzending me niet bevalt, ga ik zeker een brief/mail sturen!

Daarnaast ben ik het niet met je eens dat ik als lid 100% verantwoordelijk ben voor alles wat de EO doet. De EO is - zoals ik reeds eerder opmerkte - een hele brede beweging. Zoals met al mijn giften, maar ik mijn donatie aan de EO over en bid ik of God het wil gebruiken voor Zijn koninkrijk. Op dezelfde manier ben ik ook lid of donateur van de Gereformeerde Bond, het Evangelisch Werkverband van de PKN, de ChristenUnie, het AIDS-fonds, de Kankerstichting etc.

De 100% verantwoordelijkheidseis is onredelijk en nooit vol te houden. Dan kun je niets meer steunen dan jezelf.

De reformatorische omroep is geen alternatief, want die maken alleen programma's voor de eigen achterban.
Gesloten