Waarom zingen wij zo?

Johann Gottfried Walther

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Democritus schreef:Volgens mij is het geven tijdens de samenkomst rechtstreeks af te leiden uit de Korinthebrief of de brieven van Johannes. Weet even niet meer waar het stond.

Vroeger dacht ik erop dezelfde praktische manier over als Memento. Maar na het lezen van die tekst, kwam ik tot de conclusie dat het gebruik zoals wij het kennen sterke Bijbelse papieren heeft.
Bedoel je deze tekst Democritus: 1 Kortinthe 16 :

1 Aangaande nu de verzameling, die voor de heiligen geschiedt, gelijk als ik aan de Gemeenten in Galátië verordend heb, doet ook gij alzo.
2 Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Democritus

Bericht door Democritus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Democritus schreef:Volgens mij is het geven tijdens de samenkomst rechtstreeks af te leiden uit de Korinthebrief of de brieven van Johannes. Weet even niet meer waar het stond.

Vroeger dacht ik erop dezelfde praktische manier over als Memento. Maar na het lezen van die tekst, kwam ik tot de conclusie dat het gebruik zoals wij het kennen sterke Bijbelse papieren heeft.
Bedoel je deze tekst Democritus: 1 Kortinthe 16 :

1 Aangaande nu de verzameling, die voor de heiligen geschiedt, gelijk als ik aan de Gemeenten in Galátië verordend heb, doet ook gij alzo.
2 Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.
Die ja maar er is er volgens mij nog één.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommige lijken er nogal makkelijk over te doen, als of de collecten zo onbelangrijk zijn,
dat doe je toch gewoon even aandachtsloos. zou dat de juiste weg zijn??

Het lijkt me juist in de lijn van het woord, dat we met aandacht geven, het gaat toch niet
zo zeer om hoeveel je geeft, maar hoe je geeft. Als het goed is geef je met je hart !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
rekcor

Bericht door rekcor »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Een collecte bij de uitgang vind ik onhandig, dan ga de kerk uit en dan moet je nog geld pakken, want o daar staat nog iemand bij de deur. Nee tijdens de dienst/zingen is veel handiger!
Nochtans zijt Gij de Heilige, die troont op de lofzangen Israëls (Psalm 22: 4)
en ondertussen gaan wij met de zak rond....
En? Is het rondgaan met de zak niet heilig? Dan is het zonde en mogen we het nooit meer doen.
refo

Bericht door refo »

Theoretisch wel.
Maar als de kerkenraad uit miljonairs bestaat en geld uitgeeft oft water is.

Dan geef ik liever aan Gonnie die in Hongarije in een weeshuis werkt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik vind het heel bedroevend als men de dienst der offeranden verlaagt tot een soort van gooi je bonnetje er maar in of plaats een pin-automaat.
Dan begrijp je geen zier van wat de dienst der offeranden inhoudt.

Lees er de HC maar op na.

In een kerkdienst in Wales heb ik het meegemaakt dat de collectanten na afloop van de inzameling zich plaatsten voor de preekstoel, waarna de reverend een zegen vroeg over de gegeven gaven. De dienst der offeranden had daar een wezenlijke plaats in de eredienst.
In de bijbel zijn ook voorbeelden daarvan te vinden (buiten het gouden kalf).

Het is allemaal off-topic, maar ik ben er niet mee begonnen hoor..... :)
refo

Bericht door refo »

Het is helemaal geen 'dienst der offeranden'. We doen 'den armen christelijke handreiking'. En als er geen armen in de gemeente zijn is geven niet nodg.

Ok, de ds moet ook eten, de kachel moet branden etc, maar ik geloof ook niet dat dat een probleem is.
Momenteel zijn we een grote plaat asfalt aan het maken voor onze heilige koeien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Ik vind het heel bedroevend als men de dienst der offeranden verlaagt tot een soort van gooi je bonnetje er maar in of plaats een pin-automaat.
Dan begrijp je geen zier van wat de dienst der offeranden inhoudt.
Dat is een emotionaliteit die ik niet vat.
Tenminste, als ik je goed begrijp. Want ik meen uit je woorden op te maken dat je alleen met klinkende munt (dominee zei: liever ritselende bankbiljetten) wilt offeren, en niet met collectebonnen.
Of het nu een collectebon is of een bankbiljet, het is papier. Dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt, ja. Maar sinds we niet meer de tienden van onze oogst komen brengen, en in plaats daarvan een betaalmiddel offeren, is het voor mij geen verschil of ik nou het ene symbool of het andere symbool in de collectezak stop.

Maar misschien bedoelde je iets heel anders en begreep ik je verkeerd....
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef: Maar misschien bedoelde je iets heel anders en begreep ik je verkeerd....
Ik bedoelde totaal wat anders.

Elders in dit topic werd aangegeven het collecteren maar te stoppen en werd voorgesteld dat eenieder zijn gave maar per bank moest geven.
Dat stuitte me tegen de borst, omdat ik vind dat het geven voor kerk, naaste en school een wezenlijk onderdeel vormt van de eredienst.
Onzichtbaar wat je geeft, maar zichtbaar dat je geeft.
De eredienst is niet slechts geestelijk, maar ook stoffelijke zaken hebben daar een plaats in.
Je vindt dat ook sterk terug in de HC: naar lichaam en ziel.

De Heere weet wat je voor Zijn dienst, in alle opzichten, over hebt.
En daar hebben we rekening mee te houden

Betalen via een bankrekening laat zien wat je geeft.
Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.

Daarnaast ben ik ijselijk benauwd voor alle verzakelijking en verkilling van de Redelijke Godsdienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef: Maar misschien bedoelde je iets heel anders en begreep ik je verkeerd....
Zo zie je maar weer...

Het spreekwoord zegt: een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Maar je hebt ook altijd mensen die aan achtendertig woorden nóg niet genoeg hebben....
~~Soli Deo Gloria~~
vlinder

Bericht door vlinder »

Oef had deze topic niet meegelezen :bobo
Even wat reacties:
- Voor wat betreft het afschaffen van de tussenzang: ik vind het mooi zoals ze het bij ons doen. De dominee zegt van tevoren vaak: we zingen als amen op de prediking psalm dat en dat. Dat wordt soms ook niet meer verder aangekondigd. De ds. zegt amen en de gemeente zing daar als antwoord op. Ik vind dat een mooie traditie.
- Collecteren vind ik ook wel thuis horen in de ere-dienst, maar ik ben wel erg blij dat ze bij ons collectebonnen hebben. Bij mijn ouders was het elke zaterdag weer tellen of er genoeg 50-centjes waren en ook gelijk nog voor maandag voor de zending op school. Tegenwoordig haalt mijn moeder 1 keer in de maand een x-aantal rollen bij de bank omdat ze dat geklier zat was. (nee geen geld overmaken, pinnen of chippen.) Dat is m.i. een teken dat je het te rijk hebt. Het is goed om elke keer dat je wat in de zak doet na te denken en met een biddend hart te bidden of het geld goed besteed mag worden.
- Ik vind een gezang in de kerk prima kunnen. Oke stel het niet in om te zingen, maar om te spelen vind ik het prachtig. Zo speelt onze organist vaak als we de kerk uitgaan een gezang die echt bij de preek past.
- ik sta wel open voor meerdere muziekinstrumenten in de kerk, als het maar tot Gods eer is en niet dat iedereen zijn kunstjes erop wil laten horen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
Zo zie je maar weer...

Het spreekwoord zegt: een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Maar je hebt ook altijd mensen die aan achtendertig woorden nóg niet genoeg hebben....
Maar mijn hamvraag is, of je nu begrijpt wat ik bedoelde?
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:We doen 'den armen christelijke handreiking'. En als er geen armen in de gemeente zijn is geven niet nodg.
In iedere gemeente zijn er gezinnen die de diaconie hard nodig hebben. Zeker in een grote gemeente.
Ook als wij ze niet zien.
vlinder

Bericht door vlinder »

Jongere schreef:
refo schreef:We doen 'den armen christelijke handreiking'. En als er geen armen in de gemeente zijn is geven niet nodg.
In iedere gemeente zijn er gezinnen die de diaconie hard nodig hebben. Zeker in een grote gemeente.
En die armen zitten ook vaak buiten de gemeente. Tsunami's komen nu eenmaal niet elk jaar voor in je eigen gemeente. Meestal wel er buiten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
Jongere schreef:
En die armen zitten ook vaak buiten de gemeente. Tsunami's komen nu eenmaal niet elk jaar voor in je eigen gemeente. Meestal wel er buiten.
Wat drift beheerst het woedend heidendom,
En heeft het hart der volken ingenomen?
De koningen verheffen zich alom,
De vorsten zijn vermetel saâmgekomen,
Om God, den HEER’, zelfs naar de kroon te steken,
En tegen Zijn Gezalfde op te staan.
Zij spreken saâm: Laat ons hun banden breken
En van hun juk en touwen ons ontslaan

Maar d’ Opperheer, Die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze volken.
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door ’t vlammend bliksemlicht;
’t Is God, Die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat’ren in ’t gezicht.

Psalm 2 vers 1 en 2
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie