Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
m.i. is dit een oneigenlijke tegenstelling. Heiliging is m.i. niet anders dan een dagelijkse bekering, die (alhoewel er verschillen zijn) overeenkomt met de eerste bekering. In Paulus brieven vinden we daarom ook heel concreet dat de zonden aangewezen worden, en opgeroepen wordt tot inkeer en bekering. De trix van ellende, verlossing en dankbaarheid, van inkeer, omkeer en terugkeer, is steeds weer nodig.

Als eerste bekering en dagelijkse bekering ver uit elkaar komen te liggen, ook in de prediking, is het gevaar dat men óf de eerste bekering niet meer nodig gaat vinden (men zegt dan: het gaat toch om een heilig leven te leiden), óf dat de bekering zo groot wordt, dat als je dat eenmaal op zak hebt het eigenlijk niet meer zo uit maakt (men zegt dan: ik ben toch bekeerd, ik kom er toch wel).
Mee eens. Maar de insteek is toch totaal anders. Ben je van Hem, vrijgekocht door Jezus Christus? Of ben je geen kind van Hem maar slaaf van de zonde? Bij het preken van wet en evangelie is het heel belangrijk of je onder de wet of onder de genade. Wat Paulus in zijn brieven schrijft, de oproep van dagelijkse bekering, gaat telkens vanuit dat perspectief: U hebt Christus leren kennen. Strijd daarom tegen de zonden, het kwade. De goede strijd strijden met de wapenrusting die we van Hem hebben ontvangen. Dat is volgens mij toch anders dan wanneer mensen niet geheiligd zijn, de Geest hebben ontvangen en die wapenrusting, als ze Christus nog niet hebben leren kennen. Dus aan de ene kant mee eens, het moet niet te ver uit elkaar komen te liggen maar ook niet 1 pot nat worden. Een gelovige komt niet telkens weer onder het oordeel om er vervolgens weer van vrijgesproken te worden. Hij is vrijgekocht.
Eens. Wel moet gewaarschuwd worden tegen 'schijn', zodat de mensen die Christus nog niet persoonlijk hebben leren kennen, gewaarschuwd worden zich te bekeren.
Het waarschuwen tegen schijn is wél Bijbels, denk bijv. maar aan de gelijkenissen van de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

memento schreef: Het mooie van dit beeld is, dat er juist een schat van waarde in zit voor mensen die wachten op het amen van de preek. Ezechiel moet tegen hen, die dood liggen (en dat is wat anders dan: die hun doodsheid ervaren) gaan preken dat God hen zal levendmaken. Door Zijn Geest. Dat is de taal die je door heel de Schrift tegenkomt. Het IK ZAL. Tegen mensen die naar God niet vragen (nee, niet tegen mensen die naar God niet vroegen, maar nu ontdekt zijn en wél naar Hem vragen). De Schrift staat vol met oproepen en nodigingen tot allen, om in Christus het leven te ontvangen. En zie het wonder uit het gezicht van Ezechiel: Onder zo'n prediking, die schijnbaar zinloos is (want wat boeit het iemand die de preek al zat is voordat hij begonnen is, nu dat hij Christus heil beloofd krijgt, Christus heeft voor hem immers geen waarde) komen dorre doodsbeenderen opeens tot leven. Omdat Gods Geest zich aan het woord wil paren. Het woord is een kracht Gods. Dat moeten wij niet krachteloos maken, door er een "beschrijving van hoe het gaat" (alhoewel dat best af en toe zijdelings aan bod mag komen) van te maken.
Je kunt er zo'n uitleg aan geven maar dat is niet de uitleg die de Heere zelf er aan geeft. Lees vers 11 van het hoofdstuk maar: Deze beenderen zegt God zijn het huis Israël, die zichzelf vergelijken met dorre beenderen en daarna komt de belofte dat al schijnt het hopeloos de Heere verlossing zal schenken. Dat is naar Gods Woord.
En zeker, doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord zullen hebben zullen leven.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef: En zeker, doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord zullen hebben zullen leven.
Omdat die stem van God zelf levendmakend IS. Het Woord maakt levend, door de werking van Zijn Geest.

Rom. 10:

13 Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: iHeere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israël het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich en zegt: Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israël zegt hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef: Het mooie van dit beeld is, dat er juist een schat van waarde in zit voor mensen die wachten op het amen van de preek. Ezechiel moet tegen hen, die dood liggen (en dat is wat anders dan: die hun doodsheid ervaren) gaan preken dat God hen zal levendmaken. Door Zijn Geest. Dat is de taal die je door heel de Schrift tegenkomt. Het IK ZAL. Tegen mensen die naar God niet vragen (nee, niet tegen mensen die naar God niet vroegen, maar nu ontdekt zijn en wél naar Hem vragen). De Schrift staat vol met oproepen en nodigingen tot allen, om in Christus het leven te ontvangen. En zie het wonder uit het gezicht van Ezechiel: Onder zo'n prediking, die schijnbaar zinloos is (want wat boeit het iemand die de preek al zat is voordat hij begonnen is, nu dat hij Christus heil beloofd krijgt, Christus heeft voor hem immers geen waarde) komen dorre doodsbeenderen opeens tot leven. Omdat Gods Geest zich aan het woord wil paren. Het woord is een kracht Gods. Dat moeten wij niet krachteloos maken, door er een "beschrijving van hoe het gaat" (alhoewel dat best af en toe zijdelings aan bod mag komen) van te maken.
Je kunt er zo'n uitleg aan geven maar dat is niet de uitleg die de Heere zelf er aan geeft. Lees vers 11 van het hoofdstuk maar: Deze beenderen zegt God zijn het huis Israël, die zichzelf vergelijken met dorre beenderen en daarna komt de belofte dat al schijnt het hopeloos de Heere verlossing zal schenken. Dat is naar Gods Woord.
En zeker, doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord zullen hebben zullen leven.
Wat je zegt zou kloppen, ware het niet dat Ezechiël niet de opdracht krijgt om alleen te spreken tegen de ontdekte doodsbeenderen. Vers 11 geeft aan dat Israël hopeloos is geworden, maar was dat héél Israël? De rest van het OT laat ons zien dat het maar een klein gedeelte was. En toch moest Ezechiël die "Ik zal" boodschap prediken, zónder onderscheid...

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Kun je een prediking noemen uit de Schrift, waarin de verkondiging een beschrijving is van hoe het moet gaan, in plaats van een àppel op alle hoorders?
Nou, de Bijbel is geen prekenboek. Wel lees ik uit de Schrift dat er een toeleidende weg is, dat de Heere dorstigen nodigt en ook dat Christus' offer algenoegzaam is waarom Hij de opdracht geeft het evangelie aan alle creaturen te prediken.
De Bijbel is geen prekenboek, maar bevat wel een aantal preken. En als er gepreekt moet worden zoals jij zegt, zou er toch wel een voorbeeld te geven moeten zijn van een preek uit de Schrift, waarin het ook zo gezegd wordt. En anders: Als er zo gepreekt moet worden, waarom gebeurt dat in de preken die in de Schrift staan dan niet?
Ander, zou je hier nog een antwoord op willen geven?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Ander schreef:Ds. Pieters gaat hier op in op een positieve manier. Zijn conclusie is uiteindelijk: We concluderen: God komt met Zijn wet en met Zijn evangelie tot dode zondaren, maar Christus krijgt pas waarde voor onze ziel, als we ontdekt zijn aan onze zondeschuld voor God.
Waarbij de ware gereformeerde leer eraan toevoegt:

Nochthans dient aan een ieder het evangelie rijkelijk gepredikt en aangeboden te worden, namelijk dat God gewillig is de vergeving der zonden in Christus aan iedere hoorder (dus niet alleen de ontdekte hoorder!) te schenken.

Waar die notie niet functioneert (en uit jouw omschrijving maak ik op dat die gemist wordt bij "de GG in jouw buurt" en de GGiN's waar je kerkt), is toch een grote breuk met de kerk der Reformatie...
Fout!

Nochthans dient aan een ieder het evangelie rijkelijk gepredikt en voorgesteld te worden, namelijk dat God de vergeving der zonden in Christus aan iedere hoorder (dus niet alleen de ontdekte hoorder!) ZAL schenken die zich in berouw tot Hem keert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

memento schreef: Wat je zegt zou kloppen, ware het niet dat Ezechiël niet de opdracht krijgt om alleen te spreken tegen de ontdekte doodsbeenderen. Vers 11 geeft aan dat Israël hopeloos is geworden, maar was dat héél Israël? De rest van het OT laat ons zien dat het maar een klein gedeelte was. En toch moest Ezechiël die "Ik zal" boodschap prediken, zónder onderscheid...
Volgens mij staat er in 11 het ganse huis Israël. Ik volg je uitleg gewoonweg niet omdat het zo niet in de Bijbel staat. De pericoop in de statenvertaling vermeldt dit nog: Onder het gezicht van de opstanding der doden verzekert God Zijn volk, dat Hij hen zekerlijk uit de gevangenis van Babel, waar zij nu als doden en begravenen waren, zal verlossen en in hun land wederbrengen, vs. 1, enz. Profeteert voorts onder het teken der samenvoeging van twee houten, in één hand, dat Hij Zijn algemene kerk uit Joden en heidenen zal vergaderen en verenigen onder één Koning en Herder, den Messias Jezus Christus, Zijn eeuwig genadeverbond met hen maken, en eeuwiglijk onder hen wonen, 15, 16, enz.


memento schreef: Ander, zou je hier nog een antwoord op willen geven?
Ik zou het niet weten. De Bijbel leert de weg der zaligheid. Die weg wordt verklaard zoals onze belijdenis dat treffend heeft samengevat in de drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid. Ik weet ook niet op welke preken je doelt. Zelf noem je 1 preek uit Ezechiël waarin ik je helemaal niet volgen kan en wil wat de uitleg betreft. Dus dat schiet niet op.
Laatst gewijzigd door Ander op 14 aug 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Ander schreef:Ds. Pieters gaat hier op in op een positieve manier. Zijn conclusie is uiteindelijk: We concluderen: God komt met Zijn wet en met Zijn evangelie tot dode zondaren, maar Christus krijgt pas waarde voor onze ziel, als we ontdekt zijn aan onze zondeschuld voor God.
Waarbij de ware gereformeerde leer eraan toevoegt:

Nochthans dient aan een ieder het evangelie rijkelijk gepredikt en aangeboden te worden, namelijk dat God gewillig is de vergeving der zonden in Christus aan iedere hoorder (dus niet alleen de ontdekte hoorder!) te schenken.

Waar die notie niet functioneert (en uit jouw omschrijving maak ik op dat die gemist wordt bij "de GG in jouw buurt" en de GGiN's waar je kerkt), is toch een grote breuk met de kerk der Reformatie...
Fout!

Nochthans dient aan een ieder het evangelie rijkelijk gepredikt en voorgesteld te worden, namelijk dat God de vergeving der zonden in Christus aan iedere hoorder (dus niet alleen de ontdekte hoorder!) ZAL schenken die zich in berouw tot Hem keert.
Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
Dat GBS-cadeautje van onlangs is zo handig! In een ommezien heb je alles wat je wilt weten op je beeldscherm. Het is ook wel goed om zulke dingen correct te citeren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
De vraag is: Wórdt dat gepredikt? Dat àppel van: Bekeert u en gelooft het evangelie. Of wordt er van gemaakt: Als God een mens gaat bekeren, dan ...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
De vraag is: Wórdt dat gepredikt? Dat àppel van: Bekeert u en gelooft het evangelie. Of wordt er van gemaakt: Als God een mens gaat bekeren, dan ...
Allebei, dat is wel zo evenwichtig, toch? De oproep tot bekering en voor Gods kinderen wat teerkost op de weg.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
memento schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
De vraag is: Wórdt dat gepredikt? Dat àppel van: Bekeert u en gelooft het evangelie. Of wordt er van gemaakt: Als God een mens gaat bekeren, dan ...
Allebei, dat is wel zo evenwichtig, toch? De oproep tot bekering en voor Gods kinderen wat teerkost op de weg.
Teerkost op de weg?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef: Om helemaal volledig en correct te zijn: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. (H2, par. 5)
Helemaal mee eens, en veel beter geformuleerd dat wat ik zei...
De vraag is: Wórdt dat gepredikt? Dat àppel van: Bekeert u en gelooft het evangelie. Of wordt er van gemaakt: Als God een mens gaat bekeren, dan ...
Allebei, dat is wel zo evenwichtig, toch? De oproep tot bekering en voor Gods kinderen wat teerkost op de weg.
Ik vind persoonlijk bevindelijk spreken over Gods weg met Zijn kinderen goed/nuttig, maar als het gezien wordt als "teerkost", heb ik daar hele grote principieele bezwaren tegen. Teerkost voor Gods kinderen is als het goed is de uitleg van de Schrift, waarin zij God Drie-Enig steeds meer leren kennen, Hem liefhebben, bewonderen, etc. Arm, arm volk, als het moet leven van een verklaring van "de weg", ipv een vanuit de Schrift spreken over De Weg. Vergaat Mijn volk omdat het geen kennis heeft?

En de imperativus, het werkelijk oproepen van de mensen om zich te bekeren en te gaan geloven, klinkt dat werkelijk? Of is het: Als ... als .... dan .... Of: u moet geloven, maar u weet ook wel dat u dat niet kunt....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: Teerkost op de weg?
Genesis 42:25
En Jozef gebood, dat men hun zakken met koren vullen zou en dat men hun geld wederkeerde, een iegelijk in zijn zak, en dat men hun teerkost gave tot den weg; en men deed hun alzo.

Genesis 45:21
En de zonen van Israël deden alzo. Zo gaf Jozef hun wagens naar Farao's bevel; ook gaf hij hun teerkost op den weg.

Jozua 1:11
Gaat door het midden des legers en beveelt het volk, zeggende: Bereidt teerkost voor ulieden; want binnen nog drie dagen zult gijlieden over deze Jordaan gaan, dat gij ingaat om te erven het land hetwelk de HEERE uw God ulieden geeft om te beërven.

Jozua 9:12
Dit ons brood hebben wij warm tot onzen teerkost uit onze huizen genomen ten dage toen wij uittogen om tot ulieden te reizen; maar zie, nu is het droog en het is beschimmeld.

Richteren 7:8
En het volk namen den teerkost in hun hand, en hun bazuinen; en hij liet al die mannen van Israël gaan, een iegelijk naar zijn tent, maar die driehonderd man behield hij. En hij had het heirleger der Midianieten beneden in het dal.

Richteren 20:10
En wij zullen tien mannen nemen van honderd, van alle stammen Israëls, en honderd van duizend, en duizend van tienduizend, om teerkost te nemen voor het volk, opdat zij komende te Geba Benjamins, haar doen naar al de dwaasheid die zij in Israël gedaan heeft.

1 Samuël 22:10
Die den HEERE voor hem vraagde en gaf hem teerkost; hij gaf hem ook het zwaard van Goliath, den Filistijn.

Psalmen 78:25
Een iegelijk at het brood der machtigen; Hij zond hun teerkost tot verzadiging.

Heel bijbels dus. Voedsel voor onderweg. Gods kinderen zijn op de weg. En tot verzadiging worden ze in de prediking gevoed. En dat voedsel is het beste wanneer de prediker heel dicht bij de Schrift blijft.
Plaats reactie