Re: Stichting Heartcry
Geplaatst: 28 feb 2012, 08:15
op de vlg conferentie is Ds van de Belt spreker.
Gewoon, van eigen bodem.
Gewoon, van eigen bodem.
Vanuit HeartCry gezien is het denk ik ook niet zo positief dat met name Baan zich wat distantieert van de koers.ZWP schreef:Ik neem aan dat Grace dat prikkelende niet bepaald positief bedoelde..?Tiberius schreef:Ok, die handschoen wil ik graag oppakken.Grace schreef:Soms is het aan de andere kant ook wel eens goed om eens wat prikkelends te zeggen, zo lijkt het. Het lijkt soms de enige manier om wat los te maken.![]()
Mag je in deze ontwikkeling de stap 'HeartCry' ook overslaan?eilander schreef:Dit vind ik wel een interessante opmerking. Begrijp ik het nu goed, dat bij deze mensen de weg als volgt was:freek schreef:Eigenlijk bedoel ik vooral mensen die gewoon weer nuchter gereformeerd worden, echter zonder starre focus op deze traditie.Gian schreef:Ik denk dat bepaalde signalen wel kloppen. Ik hoop wel dat er niet neergekeken wordt op de zogenaamde 'overdopers' of beter gezegd geloofsdopers. Het zijn beslissingen die echt niet zomaar gemaakt worden, en waar vaak jaren van bijbelstudie en gebed aan vooraf gaan. Het zijn zaken die veel beroering in families teweegbrengen. En begrijpelijk.
(eerst:) gereformeerd mét starre focus op traditie --> (daarna:) HeartCry --> (tenslotte:) nuchter gereformeerd?
Dat zijn 2 verschillende stichtingen, met andere leiding. Jijdaar richt zich meer op de toeeigening des heils, en Heartcry meer op heiliging (iets gesimplificeerd weergegeven). Jijdaar avonden hebben meestal Nederlandse Reformatorische sprekers (niet altijd). Al komen sommige Jijdaar bezoekers ook op Heartcry conferenties.henriët schreef:Bestaat er een verschil tussen heartcry en jijdaar?
Er zijn stellingen in omloop dat Hc mensen de kerk uithaalt, het heiligingsleven hoog inzet vaandel heeft, is dat bij jijdaar niet?J.C. Philpot schreef:Dat zijn 2 verschillende stichtingen, met andere leiding. Jijdaar richt zich meer op de toeeigening des heils, en Heartcry meer op heiliging (iets gesimplificeerd weergegeven). Al komen sommige Jijdaar bezoekers ook op Heartcry conferenties.henriët schreef:Bestaat er een verschil tussen heartcry en jijdaar?
Maar waar blijkt dat dan uit?helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Waarschijnlijk het verschil in opzet.henriët schreef:Er zijn stellingen in omloop dat Hc mensen de kerk uithaalt, het heiligingsleven hoog inzet vaandel heeft, is dat bij jijdaar niet?J.C. Philpot schreef:Dat zijn 2 verschillende stichtingen, met andere leiding. Jijdaar richt zich meer op de toeeigening des heils, en Heartcry meer op heiliging (iets gesimplificeerd weergegeven). Al komen sommige Jijdaar bezoekers ook op Heartcry conferenties.henriët schreef:Bestaat er een verschil tussen heartcry en jijdaar?
Wanneer jijdaar zoveel jeugd bereikt, hoe kan het dat plaatselijke j v s helemaal niet zo n hoge opkomst hebben, en ligt daar niet een taak voor de kerkenraadsleden ipv jijdaar stichiting?
Feitelijk is dit zo. Althans, je ziet het veel gebeuren. Het lijkt me een onbedoeld effect van deze stichtingen. Mogelijk is de kerkelijke achtergrond zelf de belangrijkste oorzaak.helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Onbedoeld weet ik niet. 1 + 1 is 2, altijd al geweest en ik geloof niet dat dat binnenkort gaat veranderen.helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.Tiberius schreef:Onbedoeld weet ik niet. 1 + 1 is 2, altijd al geweest en ik geloof niet dat dat binnenkort gaat veranderen.helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Die voorbeelden ken ik inderdaad van dichtbij, en dat is zo triest. Mensen gaan zo anders denken en zich negatief uitlaten over de kerk waar ze uitkomen. En ik betwijfel of ze er echt gelukkiger van worden.eilander schreef: Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.
Als dit betekent dat jongeren over kerkmuren heen (leren) kijken, is dat goed.
Met losmaken/losweken wordt het eerste bedoeld.eilander schreef:Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.Tiberius schreef:Onbedoeld weet ik niet. 1 + 1 is 2, altijd al geweest en ik geloof niet dat dat binnenkort gaat veranderen.helma schreef:ik denk dat deze stichtingen (onbedoeld) toch jeugd los maken van hun kerkelijke achtergrond.
Als dit betekent dat jongeren over kerkmuren heen (leren) kijken, is dat goed.
Klopt. De hoofdbezwaren zijn theologisch van aard.eilander schreef:Even los van de genoemde stichtingen: als er avonden belegd worden vanuit bewogenheid met zielen van jongeren of ouderen, mogen/moeten we wel de toets van Gods Woord aanleggen, maar dan gaan we toch niet beginnen over het interkerkelijke karakter??
Geheel eens.Anker schreef:Die voorbeelden ken ik inderdaad van dichtbij, en dat is zo triest. Mensen gaan zo anders denken en zich negatief uitlaten over de kerk waar ze uitkomen. En ik betwijfel of ze er echt gelukkiger van worden.eilander schreef: Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met losgemaakt worden van een kerkelijke "achtergrond": als dit betekent dat men zich gaat afzetten tegen eigen kerkverband of zelfs tegen de gereformeerde leer, is dat heel kwalijk.
Als dit betekent dat jongeren over kerkmuren heen (leren) kijken, is dat goed.
Over kerkmuren heenkijken is een ander verhaal. Daar hoef je niet voor naar HC denk ik. Daar zijn dichterbij ook prachtige voorbeelden van. (En ook andersom, kerkisme is nog niet uitgeroeid.)