Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).JolandaOudshoorn schreef:Dan zijn bijv. ds vd Belt en ds Bloemendal ook predikanten die behoren tot de gereformeerde traditie, zij onderschrijven dit alles. Maar aan sommige reacties te merken, is dat toch niet genoeg.Luther schreef:Sorry, maar het is vrij eenvoudig hoor. Dit forum heeft een grondslag; iedereen die die grondslag van harte en onverkort onderschrijft en die beschouwt als de volledige samenvatting van de leer die in Gods Woord geopenbaard wordt, behoort tot de gereformeerde traditie.Gian schreef:Inderdaad. Daar is geen definitie van. Voor velen is het echter de allesbepalende meetlat, terwijl gereformeerd denken niet meer is dan een theoretisch denkkader. Een kader wat in de praktijk zo onderhand meer verdeeldheid brengt dan eenheid.JolandaOudshoorn schreef:Ik vraag me ondertussen af wat we onder de voluit gereformeerde traditie verstaan. Volgens mij zijn daar zelfs de meningen over verdeeld
Kijk maar om je heen wat zich allemaal gereformeerd noemt. Dat kan je van HC in ieder geval niet zeggen want eenheid bereik je nooit door je af te scheiden.
dus zo heel eenvoudig is het weer niet.
Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
De discussie over "Schepping in 8 dagen of niet?" heb ik opgesplitst: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=10645
In dit topic verder over Stichting HeartCry.
In dit topic verder over Stichting HeartCry.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
En dat verklaart waarom predikanten die eerder wel naar HeartCry (en de voorloper SRA) kwamen nu wegblijven.Luther schreef:Dat geldt voor mij ook.eilander schreef:Maar ik heb wel een aantal keren een HC-avond teruggekeken, en ik meen dat die predikanten in die traditie passen. Dat is voor mij een reden om niet op alles wat daar gebeurt, kritiek te hebben. Op sommige dingen wel, zoals inmiddels duidelijk zal zijn.
Tegelijkertijd is juist het feit dat deze mensen er wel komen voor jongeren een vrijbrief om ongeclausuleerd en onkritisch naar elke spreker te gaan. Ofwel: je verlaagt dan als spreker wel de drempel naar ongereformeerde geluiden van bijvoorbeeld iemand als Zac Poonen.
Zomaar een paar namen: dr. P. de Vries, prof.dr. A. Baars, ds. A.A. Egas, ds. D.J. Budding,...
Dat is een beetje onzin, en dat weet je zelf ook. Ds. Van de Belt heeft alleen gezegd dat art. 36 in onze tijd onuitvoerbaar is. Nou dat kan na vorige week (weigerambtenaar / homo-voorlichting / kastijding) niemand meer ontkennen.Erasmiaan schreef:Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
Dr. Van de Belt reken ik daar wel toe.
Ds. Bloemendal ken ik niet.
Maar ik sluit me aan bij wat Jean schreef, dat
En dat verklaart waarom predikanten die eerder wel naar HeartCry (en de voorloper SRA) kwamen nu wegblijven.
Zomaar een paar namen: dr. P. de Vries, prof.dr. A. Baars, ds. A.A. Egas, ds. D.J. Budding,...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Hoe kom je daar nu zo bij?Erasmiaan schreef:Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_597206Jean le Fontain schreef:Hoe kom je daar nu zo bij?Erasmiaan schreef:Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerkelij ... s_1_600779
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Het artikel van de hand van dr Van den Belt heb ik gelezen, maar wat is je punt nu?Cees schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_597206Jean le Fontain schreef:Hoe kom je daar nu zo bij?Erasmiaan schreef:Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
Waar zit het ongereformeerde gehalte volgens jou?
Ongereformeerd in die zin, dat hij artikel 36 onuitvoerbaar acht. Volgens Jolanda onderschreef ds. Van den Belt de Drie Formulieren. Dat doet hij ook wel, maar met een voorbehoud. En dat is best een beetje pijnlijk, als SGP-hoofdbestuurslid.Jean le Fontain schreef:Het artikel van de hand van dr Van den Belt heb ik gelezen, maar wat is je punt nu?Cees schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_597206Jean le Fontain schreef:Hoe kom je daar nu zo bij?Erasmiaan schreef:Nee hoor, ds. Van den Belt staat niet meer achter artikel 36 NGB (en dat doet best pijn, voor een hoofdbestuurslid van de SGP).
Waar zit het ongereformeerde gehalte volgens jou?
Misschien tijd om dit te lezen ?

Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de spanning tussen overheid en religie: een systematisch-historische interpretatie van een 'omstreden' geloofsartikel
K. van der Zwaag
Heerenveen, 1999
Uitgeverij: Groen
Op internet te koop voor €7,60

Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de spanning tussen overheid en religie: een systematisch-historische interpretatie van een 'omstreden' geloofsartikel
K. van der Zwaag
Heerenveen, 1999
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Goeie tip! Alhoewel ik er voor mezelf wel uit ben hoor.huisman schreef:Misschien tijd om dit te lezen ?
K. van der Zwaag
Heerenveen, 1999
Laat maar eens horen. Ben ik oprecht benieuwd naar.Erasmiaan schreef:Goeie tip! Alhoewel ik er voor mezelf wel uit ben hoor.huisman schreef:Misschien tijd om dit te lezen ?
K. van der Zwaag
Heerenveen, 1999
Ik kan het niet beter verwoorden dan de heer Van der Tang gedaan heeft. Hier, kort samengevat:
de heer Van der Tang in de Wachters Sions schreef:De situatie in de zestiende en de zeventiende eeuw, dus na de Reformatie, was inderdaad niet ideaal, en was in veel opzichten ook toen niet in overeenstemming met de hoge standaard van de NGB. (...) Maar er is toch niemand die beweert dat invoering van artikel 36 zou moeten betekenen dat de klok teruggedraaid zou moeten worden naar de onvolmaakte situatie van de zestiende of de zeventiende eeuw? Artikel 36 betekent voor ons daarom niet meer en niet minder dan dat de overheid zich in de uitoefening van haar ambt voluit gebonden behoort te weten aan Gods geboden. Wie daarover nadenkt ontkomt er niet aan om vast te stellen dat de overheid dan óók een verantwoordelijkheid heeft om de ware christelijke kerk te beschermen en te bevorderen, en dus noodzakelijkerwijs ook om valse godsdiensten te weren. Immers, wanneer de overheid zich gebonden weet aan Gods Woord en dus Gods geboden, zal ze zich ook gebonden weten aan het eerste gebod („Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben”) en het tweede gebod („Gij zult u geen gesneden beeld...”). Het weren en uitroeien van afgoderij en valse godsdienst waar artikel 36 van spreekt, is toch weinig anders dan een verwoording hiervan? Of moeten we deze geboden ook bestempelen als onuitvoerbare idealen die buiten de beperkte taak van de overheid vallen die zij heeft in een gevallen wereld, en moet de overheid zich bezighouden met de overige geboden? Geldt het eerste van al de geboden: „Hoor, Israël, de Heere onze God is een enig Heere” (Mark. 12:29) dan niet langer ook de overheid?
Heel aardige poging.Erasmiaan schreef:Ik kan het niet beter verwoorden dan de heer Van der Tang gedaan heeft. Hier, kort samengevat:
de heer Van der Tang in de Wachters Sions schreef:De situatie in de zestiende en de zeventiende eeuw, dus na de Reformatie, was inderdaad niet ideaal, en was in veel opzichten ook toen niet in overeenstemming met de hoge standaard van de NGB. (...) Maar er is toch niemand die beweert dat invoering van artikel 36 zou moeten betekenen dat de klok teruggedraaid zou moeten worden naar de onvolmaakte situatie van de zestiende of de zeventiende eeuw? Artikel 36 betekent voor ons daarom niet meer en niet minder dan dat de overheid zich in de uitoefening van haar ambt voluit gebonden behoort te weten aan Gods geboden. Wie daarover nadenkt ontkomt er niet aan om vast te stellen dat de overheid dan óók een verantwoordelijkheid heeft om de ware christelijke kerk te beschermen en te bevorderen, en dus noodzakelijkerwijs ook om valse godsdiensten te weren. Immers, wanneer de overheid zich gebonden weet aan Gods Woord en dus Gods geboden, zal ze zich ook gebonden weten aan het eerste gebod („Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben”) en het tweede gebod („Gij zult u geen gesneden beeld...”). Het weren en uitroeien van afgoderij en valse godsdienst waar artikel 36 van spreekt, is toch weinig anders dan een verwoording hiervan? Of moeten we deze geboden ook bestempelen als onuitvoerbare idealen die buiten de beperkte taak van de overheid vallen die zij heeft in een gevallen wereld, en moet de overheid zich bezighouden met de overige geboden? Geldt het eerste van al de geboden: „Hoor, Israël, de Heere onze God is een enig Heere” (Mark. 12:29) dan niet langer ook de overheid?
Maar vind je nu zelf niet dat dit thans (en eigenlijk altijd) onuitvoerbaar is?
Verder: art. 36 is het belijden van de kerk!
(Dat is dus iets heel anders dan het programma van een politieke partij!)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat ik de tien geboden in mijn eigen leven niet kan houden betekent toch nog niet dat die tien geboden een onuitvoerbaar ideaal zijn?! Nog niet zo lang geleden was het heel gewoon dat vele gemeenten in Nederland een vloekverbod in de APV hadden opgenomen. Dat is een stukje van de zeggenschap van Gods Woord vertaald naar de maatschappelijke werkelijkheid. Daar moeten we naar streven!Luther schreef:Heel aardige poging.Erasmiaan schreef:Ik kan het niet beter verwoorden dan de heer Van der Tang gedaan heeft. Hier, kort samengevat:
O, maar dat ben ik met je eens.Erasmiaan schreef:Dat ik de tien geboden in mijn eigen leven niet kan houden betekent toch nog niet dat die tien geboden een onuitvoerbaar ideaal zijn?! Nog niet zo lang geleden was het heel gewoon dat vele gemeenten in Nederland een vloekverbod in de APV hadden opgenomen. Dat is een stukje van de zeggenschap van Gods Woord vertaald naar de maatschappelijke werkelijkheid. Daar moeten we naar streven!Luther schreef:Heel aardige poging.Erasmiaan schreef:Ik kan het niet beter verwoorden dan de heer Van der Tang gedaan heeft. Hier, kort samengevat:
Tegelijk zou ik ook over de 10 geboden in bepaalde zin kunnen zeggen: die zijn na Genesis 3 onuitvoerbaar geworden voor mij.