Waarom zingen wij zo?

rekcor

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:Bij ons is de collecte van de gemeentezang gescheiden, daar onze offeranden haar eigen plaats in de eredienst toekomen. Ondertussen speelt de organist gewoon wat psalters.
Dit taalgebruik snap ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt erop alsof je wilt suggereren dat hoe jullie de kerkdienst ingedeeld hebben, eeuwige inzettingen van Heere God zijn.

Denk je dat, of is dat gewoon jouw taalgebruik voor: wij zijn gewend het zo te doen, maar het kan ook anders?
albion

Bericht door albion »

rekcor schreef:
Bert Mulder schreef:Bij ons is de collecte van de gemeentezang gescheiden, daar onze offeranden haar eigen plaats in de eredienst toekomen. Ondertussen speelt de organist gewoon wat psalters.
Dit taalgebruik snap ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt erop alsof je wilt suggereren dat hoe jullie de kerkdienst ingedeeld hebben, eeuwige inzettingen van Heere God zijn.

Denk je dat, of is dat gewoon jouw taalgebruik voor: wij zijn gewend het zo te doen, maar het kan ook anders?
Bij ons gebeurt het gewoon aan het einde van de dienst bij de uitgang.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
rekcor schreef:

Dienst der offeranden is een term die in modernistische kerken wordt gebezigd.
Kijk eens naar de liturgie van een radio- of tv-kerkdienst in een blad als Visie van de EO.
Daar kom je die term ook nogal eens tegen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Persoonlijk ben ik er voor het collecteren uit de kerkdienst te schrappen, en een ieder thuis wat over te laten maken. Veel praktischer dan dat gedoe met contant geld of collectebonnen. Gaat er helaas niet van komen, denk ik, omdat veel mensen dan minder gaan geven...
Toch hoort het thuis in de eredienst....
hoho memento, lees de Heidelberger eens... over het sabbathsgebod.... daarin staat dat de zondag er is om samen te komen en gaven te geven (je onderschrijft toch wel de 3 FvE hé?! :slurp)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef:Persoonlijk ben ik er voor het collecteren uit de kerkdienst te schrappen, en een ieder thuis wat over te laten maken. Veel praktischer dan dat gedoe met contant geld of collectebonnen. Gaat er helaas niet van komen, denk ik, omdat veel mensen dan minder gaan geven...
hoho memento, lees de Heidelberger eens... over het sabbathsgebod.... daarin staat dat de zondag er is om samen te komen en gaven te geven (je onderschrijft toch wel de 3 FvE hé?! :slurp)
:haha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:
Bert Mulder schreef:
Uiteraard onderschrijf ik de 3FvE. Ik vind het alleen een btje omslachtig om collectebonnen te halen om die vervolgens elke zondag braaf af te scheuren en in de zakjes te stoppen. Die hele actie van de kerk die mij bonnen geeft, die ik vervolgens weer 1 voor 1 teruggeef, is overbodig. Want of je nu het geld overmaakt naar de rekening van kerk en diakonie, of dat je dat doet en er collectebonnen voor terugkrijg, het netto resultaat is voor beide partijen gelijk.

Voor wie heel strikt wil vasthouden aan het op zondag samenkomen om gaven te geven, kan er in de hal van de kerk een pin-automaat geplaatst worden, waarmee je je gift(en) kan pinnen of chippen. :yahoo
Democritus

Bericht door Democritus »

Volgens mij is het geven tijdens de samenkomst rechtstreeks af te leiden uit de Korinthebrief of de brieven van Johannes. Weet even niet meer waar het stond.

Vroeger dacht ik erop dezelfde praktische manier over als Memento. Maar na het lezen van die tekst, kwam ik tot de conclusie dat het gebruik zoals wij het kennen sterke Bijbelse papieren heeft.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dienst der offeranden is een term die in modernistische kerken wordt gebezigd.
Kijk eens naar de liturgie van een radio- of tv-kerkdienst in een blad als Visie van de EO.
We gaan niet alleen naar de kerk om er wat te halen, om er wat van mee te nemen, maar wel degelijk ook er wat te brengen. In de Reformatie wordt het offer gezien als dankgave, om diakonaal de het voorbeeld van Christus te volgen in de leniging van noden.
Jij bent het niet gewend om dat een dienst der offerande te noemen, bij jullie gaan ze met 'n buul roond, maar met de term is niks mis.
De plek van de dienst der offeranden in de liturgie kan inderdaad heel verschillend zijn: de oplossing die Albion noemt, uitsluitend aan de uitgang, komt ook in het buitenland vaak voor.
Ik herinner me nog dat ik voor 't eerst een Angelicaanse dienst meemaakte. Toen de liturgie "Collects" vermeldde, wilde ik m'n portemonnee pakken, niet wetend dat "collects" de aanduiding is voor een kort gebed....
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
MarthaMartha schreef:
Bert Mulder schreef:
Uiteraard onderschrijf ik de 3FvE. Ik vind het alleen een btje omslachtig om collectebonnen te halen om die vervolgens elke zondag braaf af te scheuren en in de zakjes te stoppen. Die hele actie van de kerk die mij bonnen geeft, die ik vervolgens weer 1 voor 1 teruggeef, is overbodig. Want of je nu het geld overmaakt naar de rekening van kerk en diakonie, of dat je dat doet en er collectebonnen voor terugkrijg, het netto resultaat is voor beide partijen gelijk.

Voor wie heel strikt wil vasthouden aan het op zondag samenkomen om gaven te geven, kan er in de hal van de kerk een pin-automaat geplaatst worden, waarmee je je gift(en) kan pinnen of chippen. :yahoo
Tja, wij doen het uiteraard nog op het ouderwets, we stoppen gewoon kontant geld (of cheques) in de collectezak....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
rekcor schreef:

Een collecte bij de uitgang vind ik onhandig, dan ga de kerk uit en dan moet je nog geld pakken, want o daar staat nog iemand bij de deur. Nee tijdens de dienst/zingen is veel handiger!
rekcor

Bericht door rekcor »

@Memento/Bert Mulder, er staat nog een vraag aan jullie open:
rekcor schreef:

rekcor schreef:
memento schreef:Ik zei ook expliciet: in de eredienst.
Ik heb het ook over de ere-dienst. God moet de eer krijgen in de kerkdienst, dat is het hoofddoel. Vervolgens zijn er in mijn visie meerdere 'subdoelen' - sorry voor dit technisch aandoende taalgebruik, weet even gauw geen ander - waarmee we dit hoofddoel bereiken: de verkondiging van het Evangelie, gebed, gezang, maar ook: muziek (als praktische uitwerking van Psalm 150) en Bijbels verantwoorde dans (zoals in 1 Kronieken 15:25-29).
memento schreef:Buiten de eredienst hebben andere elementen, zoals God eren in de natuur of in muziek, etc, hun plaats. Maar niet in de eredienst. Daarin staat het woord (in de brede, gereformeerde zin) centraal. In lezing, zingen, prediking, en bidden.
Volgens mij is ieder onderscheid in het Christelijke leven tussen 'buiten de eredienst' en 'binnen de eredienst' artificieel en een product van - uiteindelijk - menselijke afspraken. Natuurlijk is er niets mis met afspraken van Christenen onderling, maar maak er geen wet van.
hmprff

Bericht door hmprff »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dienst der offeranden is een term die in modernistische kerken wordt gebezigd.
We gaan niet alleen naar de kerk om er wat te halen, om er wat van mee te nemen, maar wel degelijk ook er wat te brengen. In de Reformatie wordt het offer gezien als dankgave, om diakonaal de het voorbeeld van Christus te volgen in de leniging van noden.
Bij ons thuis worden de collectebonnen klaargelegd, je stopt ze in je kerktas en je doet ze in de kerk in de collectezak. Ik vind daar weinig 'dienst der offerande' in zitten... Het is een automatisme (en het is ook niet mijn geld, dat scheelt ook een stuk). Ikzelf zou het dan denk ik anders doen later, door bij het zakgeld bijv. het geld voor de collecte te doen. Zodat een kind ook echt eigen geld geeft.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:Uiteraard onderschrijf ik de 3FvE. Ik vind het alleen een btje omslachtig om collectebonnen te halen om die vervolgens elke zondag braaf af te scheuren en in de zakjes te stoppen. Die hele actie van de kerk die mij bonnen geeft, die ik vervolgens weer 1 voor 1 teruggeef, is overbodig. Want of je nu het geld overmaakt naar de rekening van kerk en diakonie, of dat je dat doet en er collectebonnen voor terugkrijg, het netto resultaat is voor beide partijen gelijk.
Ik heb dit ook ooit gedacht, maar later besefte ik me dat het juist heel goed is om iedere week iets in de collectezak te stoppen, zeker ook voor de kinderen. Dan wordt je er iedere week bij bepaalt: ons geld is niet van ons, maar van God!

Dit is dan ook een erg goed idee:
hmprff schreef:Ikzelf zou het dan denk ik anders doen later, door bij het zakgeld bijv. het geld voor de collecte te doen. Zodat een kind ook echt eigen geld geeft.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Een collecte bij de uitgang vind ik onhandig, dan ga de kerk uit en dan moet je nog geld pakken, want o daar staat nog iemand bij de deur. Nee tijdens de dienst/zingen is veel handiger!
Nochtans zijt Gij de Heilige, die troont op de lofzangen Israëls (Psalm 22: 4)
en ondertussen gaan wij met de zak rond....
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
albion schreef:
rekcor schreef:

Een collecte bij de uitgang vind ik onhandig, dan ga de kerk uit en dan moet je nog geld pakken, want o daar staat nog iemand bij de deur. Nee tijdens de dienst/zingen is veel handiger!
Kwestie van gewoonte. Ik vind het juist veel fijner, dan hoef je niet in de gaten te houden waar die zak nu is of je hoeft niet zenuwachtig te zijn dat je per ongeluk mispakt en dat alles op de grond valt. Nee, geef mij maar de collecte bij de deur, veel makkelijker :langue
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie