sinterklaasfeest is nog een overdenking voor me..
maar de achtgrond is heel wat fouter dan die zogenaamde heilige..
zoals de meeste van onze feesten heeft het een germaans/saksische/celtische/romeinse OCCULTE achtergrond.
Heeft de katholieke kerk er een ander verhaaltje/labeltje op geplakt, minimale veranderingen toegepast..
en hebben zelfs de reformatoren nagelaten om deze feesten af te schaffen en de oorspronkelijke feesten te herstellen.
wodan (een van de noorse/germaanse goden) heeft 2 raven op zijn schouders.
Daar is het oorspronkelijk op gebaseerd, en oorspronkelijk had sinterklaas ook maar 2 pieten bij zich.
(waarbij die raven stonden voor verspieders van wodan)
wodan reed ook op het paard Sleipnir, een van de kinderen van loki, een van de andere goden.
loki strooide ook grappen en grollen rond.
Ook had hij een vaste knecht bij zich, en een speer met een slang.
De invloed van Wodan op het Sinterklaasfeest
Wat vinden we tegenwoordig nog terug in het Sinterklaasfeest dat we aan deze Germaanse oppergod hebben te danken? Het uiterlijk van de baard en mantel zijn natuurlijk onmiskenbaar. Verder is de schimmel van Sinterklaas hoogstwaarschijnlijk een afstammeling van Sleipnir en ook het lopen over de daken valt terug te leiden naar het door de lucht rijden van Wodan. Het knechtje Ekhard is terug te vinden als Zwarte Piet, maar ook het zwarte masker van de sjamaan kan van invloed zijn geweest op het ontstaan van de Zwarte Pieten. Verder worden ook de zwarte raven nog wel eens genoemd als inspiratiebron van Piet, niet alleen door hun kleur, maar ook omdat zij Wodan op de hoogte hielden van het gedrag van de mensen, net zoals de Zwarte Pieten hun baas informeren over de stoute kindertjes. Maar we hebben nog meer te danken aan Wodan. Zijn speer met slang is verworden tot een staf. En het brengen van de offers zou uiteindelijk hebben geleid tot de wortels en het stro die worden klaargelegd voor het paard van Sinterklaas. En ook de marsepeinen varkens en andere suikerbeesten zijn onschuldiger varianten op de oorspronkelijke offers.
De katholieken hebben dit gebruik gemengt van het herdenken van de dag van St. Nicolaas. (de bisschop van Mira) het verhaal eromheen gaat beknopt als volgt :
een arme man heeft 3 dochters.. die veroordeeld zijn tot alleen blijven, want de arme man heeft geen geld hun bruidschat te betalen. Sint nicolaas wandeld voorbij het raam en hoort dit.. en gooid, ongemerkt een gouden bundeltje naar binnen. dit gaat twee keer goed, maar de man die deze goede gever wil bedanken, betrapt de bisschop de derde keer, waarmee de mythe geboren is.
De invloed van de bisschop op het Sinterklaasfeest
De meest opvallende inbreng van Sint Nicolaas voor het Sinterklaasfeest is natuurlijk de naam. Maar daarmee houdt de invloed van de bisschop uit Myra niet op. Het strooien van snoepgoed zou komen uit de legende van de drie zussen en de gouden munten. Het strooien is overigens een uitzaaien van vruchtbaarheid, net zoals de rijst die bij bruiloften wordt uitgestrooid. De kleding van Sinterklaas is ook grotendeels afkomstig van het bisschoppelijke gewaad van Sint Nicolaas. De intocht van Sinterklaas per stoomboot heeft te maken met de functie van Nicolaas als beschermer van de zeelieden. Dat Sinterklaas op 5 december wordt gevierd is gegroeid uit het feestelijk gedenken aan de vooravond van de sterfdatum van de heilige. Ook Zwarte Piet zou een deel van zijn afkomst te danken hebben aan Sint Nicolaas. De heilige zou de Moorse slaaf Piter hebben aangekocht. Deze Piter zou, nadat hij door Sint Nicolaas in vrijheid was gesteld, de bisschop de rest van zijn leven hebben gediend.
De meeste van de lekkernijeen gekoppeld aan sinterklaas stammen uit de 17e eeuw, door de toestroom van allerlei specerijen en de welvaart die met de gouden eeuw kwam. Het werd dan ook gecommercialiseerd gepromoot (niks nieuws onder de zon dus) en het sloeg in beginsel vooral aan bij geliefden, die elkaar een speculaas-vrijer (de speculaaspoppen) gaven. later echter wilde men de kinderen hier ook in betrekken en werd het meer en meer een kinderfeest.
Het moderne sinterklaasfeest zoals we het nu kennen in zijn huidige vorm, was daarmee rond 1850 ontstaan.