Zou het een idee zijn om iedere mening hier te staven met een bijbeltekst , voor de duidelijkheid?|Luther schreef:Afgewezen, ik wil niet polemiseren, maar deze zaken raken toch wel de kernzaken uit de Bijbel, of heb ik het mis.Afgewezen schreef:Mooi gezegd. Wat het laatste betreft, ik vind het moeilijk hoe je dat bekijken moet.Gian schreef:A. Ik huiver een beetje bij deze vraag. Het is een vraag die haast altijd vanuit de theologie gesteld worden. Toch heb ik er wel een antwoord op. Even zonder onderbouwing vanwege de tijd die ik nu niet heb.
Ik geloof dat er voor iedereen vergeving is, en dat er voor alle schuld betaald is. Dit is duidelijk te onderbouwen vanuit de Schrift. Toch hebben alleen die mensen deel aan vergeving door het geloof in Jezus de Christus, Zoon van God als enige borg en Middelaar. Ongelovigen zullen door het recht geoordeeld worden. Gelovigen worden door recht vrijgesproken. Wiens schuld is er dan betaald? Dat is niet zo makkelijk te zeggen. Ik ben geneigd te zeggen dat de schuld voor iedereen betaald is, maar dat men het offer wel moet aanvaarden om deel te krijgen. Anders blijft men voor eigen rekening.
Daarbij wil ik opmerken dat er alleen schuld is waar de wet is/was. De mens die zonder wet geleefd heeft zal naar zijn eigen wet geoordeeld worden.
In de bovenstaande post van Gian lees ik fundamentele dwalingen, maar nogmaals: wellicht lees ik verkeerd. Neem jij die ook over?
Ik doel dan op:
- Ik geloof dat (...) er voor alle schuld betaald is.
-...maar dat men het offer wel moet aanvaarden om deel te krijgen.
De schuld IS betaald.Wij zijn allen gekocht.(Alleen weigeren de meesten zich door hun Meester mee de (wereld)winkel uit te laten nemen.
1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, DIE HEN GEKOCHT HEEFT, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;