@ Afgewezen jij hebt nog een reactie van mij tegoed maar gelet op alle drukte kom ik daar nog niet aan toe. Alhoewel deze wel in de maak is. Maar eerst een paar andere vragen
Afgewezen schreef:
Klopt. Maar wat jullie niet zien en wat ik ook al die jaren niet gezien heb, is dat God in de partriarchale en nationale bedeling het genadeverbond liet bedienen door middel van een schaduwverbond. De belofte aan Abraham zag zowel op de komst van het nieuwe verbond (de komst van hét Zaad), dus op het ‘wezen van het genadeverbond’, als op het schaduwverbond (met betrekking tot het natuurlijke zaad).
Waar leidt je deze tweedeling uit af? Waarom staan deze naast elkaar en niet in het verlengde van elkaar?
Bij dat schaduwverbond behoorden ook de OT schaduwen: besnijdenis, land, later ook de Mozaïsche wetgeving, het Pascha, enz.
Mijn inziens was de kern van het verbond met Abraham: Ik zal u God zijn en gij zult Mijn volk zijn. De eis die aan deze belofte verbonden is was dat de Israëlieten Gods wetten zouden bewaren (besnijdenis, Mozarisch en 10 geboden). Een deel van deze wetten had een karakter van schaduwen welke zijn vervallen bij het 'is volbracht'. Maar de eis binnen het nieuwe verbond is nog steeds dat wij Gods wetten houden:
in hun verstand zal Ik mijn wetten leggen en in hun zal Ik ze neerschrijven. Waar de Israëlieten onder het oude verbond het keer op keer lieten afweten doen ook zijn kinderen onder het nieuwe verbond dit. Dus hierin zie ik geen wezenlijk verschil. Maar het is wel een beter verbond. Beter in de zin van dat nu aanvullend van Zijn kinderen wordt geëist dat zij erkennen Zijn wetten niet te kunnen houden maar dat Hij Zijn kinderen in Christus als onberispelijk ziet.
Na Pinksteren leven we in de tijd van het nieuwe verbond. Dat wordt rechtstreeks bediend, zonder schaduwverbond. Er is geen schaduwachtig volk meer, met schaduwachtige tekenen, enz. Het komt nu aan op het geloof in Christus, op de besnijdenis van het hart.
M.i. kwam het in het oude verbond ook al aan op het geloof. Namelijk Abrahams geloof is hem tot rechtvaardigheid gerekend.
En alleen zij die in Christus zijn, die dus geestelijk tot Abrahams zaad behoren, mogen ook het teken van Christus ontvangen, namelijk de doop.
Wat jullie eigenlijk willen, is van de doop weer een schaduwachtig teken maken.
Hier kom ik nog op terug.
Kort samengevat kan jij mij duidelijk maken waarom het oude verbond in twee delen op te delen is. En waarom dit in zijn geheel en niet alleen bepaalde onderdelen schaduwachtig zijn.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above