Je snapt het gewoon niet. Je kwam op de proppen met een citaat dat opzichzelf genomen een correct citaat is, maar dat in het verband van de discussie nergens op sloeg.Erasmiaan schreef:Dit was bijna exact dezelfde opmerking als die ik maakte en waar jij op aan sloeg.
Tiberius legt enkel uit hoe het citaat echt bedoeld is. Maar daar ging het niet over. Toch?
Zie de reacties van Wim en Afgewezen.
Om het voor eens en altijd duidelijk te maken haak ik toch maar weer even in:
En dat vind ik nou het droevige. Het komt steeds weer naar voren vanuit een ongeargumenteerde en ongepaste wijze van discussieren. Lees maar eens terug. Het ging over het 'wonder van genade' dat als een voorwaarde werd opgeworpen, door de wijze waarop het naar voren werd gebracht. Niet het begrip als zodanig, maar de timing, reagerend op een zaak waarin het ongepast was dit als een weder-argument in te zetten. Ja, in zo'n alles van tafelvegende wijze van discussieren kom je als vanzelf uit op het onderwerp 'conclusiegeloof'. Als einde van alle tegenspraak. Als machtswoord om alles naar eigen gelijk toe te halen. Zonder argumenten mag dat kennelijk op elk moment worden ingepast. Dat is rechtzinnige praat op een onrechtzinnige wijze toepassen. Ik herhaal het nog maar eens, want ik heb niet het idee dat het wordt onderkend.Tiberius schreef:Vroeg of laat gaat het daar vanzelf weer over.
Conclusiegeloof of niet: Als er dan al sprake is van conclusiegeloof, dan nog blijft staan dat de mens met al zijn rechtzinnigheid of niet, schuldig staat ten aanzien van een gepredikte Zaligmaker.
Wie gehoord heeft van de Zaligmaker kan zich nooit verschuilen achter een 'maar er is wel een wonder van genade nodig'. En dan mag het ook NOOIT als tegenargument richting een ander worden geuit. Want wat voor een ieder persoonlijk geldt, geldt ook voor een ander. Dat wonder is nodig, maar nooit een tegenargument ten aanzien van de oproep tot het geloof en bekering. Deze zaken worden steeds weer tegenover elkaar gezet. Dat mag niet, dat kan niet. Dat is het evangelie dat dode zondaars oproept tot bekering tot een schijnvertoning maken. Lees de oude artikelen uit de Saambinder van ds. Van Eckeveld nog maar eens na, die schrijft hier ook over. Ds. Van Eckeveld moet zich ook vaak verdedigen tegen de enerzijds beschuldigingen van voorwaardelijkheid, en anderzijds de vermeende paradox van het welmendend aanbod van genade.
Men verwart zo snel de weg waarin God werkt met de prediking om die weg te banen. Die weg is geen voorwaarde. De Weg naar Christus moet gewezen. Zonder een voorwaarde. Het wonder van genade wordt gewerkt door de prediking die naar Christus wijst. Als de Zaligmaker van verloren zondaren.
Wanneer een discussie steeds weer uitloopt op het 'conclusiegeloof' dan moet dat een reden des te meer zijn om iemand ruimhartig te verwijzen naar wat het dan wel moet zijn. Dan is dat geen reden om een 'jamaar' op te werpen maar om des te meer de aard van de kwaal aan te wijzen en des te meer het Medicijn aan te prijzen. Dat aanprijzen is geen mes op de keel, waarvan Afgewezen terrecht opmerkt dat het niet zo hoort te zijn. De mes gaat echter wel in de mens van nature. De wetsprediking gaat wel scherp tegen het (vrome) vlees in. Het evangelie daarentegen is een boodschap van liefde voor zondaren. Daar past geen dwang maar en ruime nodiging. Een nodiging is totaal niet te combineren met een mes op de keel. Maar tegelijkertijd is het feit dat die nodiging uitgaat een aanklacht tegen ons allemaal. Want waarom gaat die nodiging uit? Toch omdat de mens dood ligt voor God? Om tot Hem in Christus terug te keren? Als zondaar, als tollenaar?
Erasmiaan, het wonder van genade, als voorwaarde opwerpen. Dát is mijn punt. Een tegenargument met een citaat over conclusiegeloof is dan enkel een vluchtpoging om de discussie vooral maar niet inhoudelijk te voeren.